فانتاکروم چیست

۵ مهر ۱۴۰۰

فانتاکروم نوعی رنگ آمیزی براق است، که به دلیل بازتاب نور، جلوه ای شیک و کلاسیک بر روی انواع سطوح مانند: خودرو، انواع گلدان ها، چوب، شیشه، فلزات، سنگ، سرامیک و... ایجاد می کند. استفاده از پوشش فانتاکروم بیشتر در خودروها و موتورسیکلت ها رایج است. در این مقاله شهرک های صنعتی به توضیحات بیشتر درباره ی فانتاکروم و کاربرد های آن می پردازیم.

پوشش فانتاکروم

فانتاکروم امروزه یک جایگزین مناسب بجای کروم سنتی است. با این حال، بر خلاف کروم سنتی بسیار ساده اعمال می شود.

می توان آن را روی هر سطحی برای رنگ آمیزی استفاده کرد و دارای ویژگی های مقاومت بالا در برابر سایش و پدیده های آب و هوایی است. استفاده از آن بسیار ساده بوده و بلافاصله خشک می شود. توسط یک روکش شفاف یا یک رنگ محافظت می شود تا جلوه ای مناسب و آینه مانند با هر سبک خلاق ایجاد کند. این روش یک راه حل ایده آل برای کاربران کوچک خصوصی و تولیدات بزرگ صنعتی است.

پوشش فانتاکروم کاربرد گسترده ای در تزئینات خودرو دارد.

مزایای پوشش فانتاکروم چیست؟

فانتاکروم از پوشش زیرین در برابر خراشیدگی و آسیب دیدگی محافظت می‌ کند. همچنین می تواند پوششی محافظت کننده در برابر شرایط آب و هوایی مانند رطوبت باشد.

به عنوان مثال از این پوشش می توانید برای بدنه خودرو خود استفاده کنید. با این کار خودرو از خراشیدگی و آسیب های ناشی از رطوبت در مناطق مرطوب حفظ شده و همچنین نور شدید آفتاب بر ساختار و رنگ ماشین تاثیرگذار نیست.

فانتاکروم پوششی شبیه به آبکاری ایجاد می کند. البته پوشش های فانتاکروم معمولا با هزینه های به صرفه و معقول تر از آبکاری ها قابل اجرا هستند. در واقع این رنگ ها پوششی از جنس کروم بر روی سطح موردنظر ایجاد می کنند. اکثر پوشش های کروم بر پایه آب هستند. در نتیجه احتمال مسمومیت و زیان های تنفسی در آنها تا حدود زیادی کاهش یافته است.

فانتاکروم در صنعت خودرو

پوشش فانتاکروم ساختاری آینه ای شکل با جلایی خاص ایجاد می کند. اگر پس از مدتی پوشش دچار آسیب و تغییر شد، به راحتی می‌ توانید آن را تعمیر، ترمیم و یا جایگزین کنید. فرآیند تمیز کردن این پوشش ها بسیار آسان است و بعد از آن دوباره جلا و درخشش خود را به دست می آورند.

دیوارها و نماهای فانتاکروم از محبوبیت زیادی برخوردارند.

انواع فانتاکروم

انواع پوشش های فانتاکروم با هزینه های متفاوت وجود دارد. این پوشش ها به صورت رنگ های اسپری و قوطی موجود هستند. همچنین بعضی از این پوشش ها را در کارگاه های رنگ سازی با فرمولی خاص تولید می کنند. از این پوشش می توان برای انواع سطوح چوبی، پلاستیک، فوم، فلز و... استفاده کرد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت

عوامل زیادی بر تعیین قیمت اجرای پوشش فانتاکروم تاثیر گذار اند:

  •  مقدار برقی که در فرآیند اجرای پوشش مصرف می شود.
  • هر چقدر سطح مورد نظر گسترده تر باشد و یا دقت زیادی برای انجام نیاز داشته باشد قیمت اجرای آن بالا تر خواهد رفت.
  • تعداد افرادی که برای اجرای پوشش نیاز است.
  • کیفیت و برند رنگ و پوشش مورد استفاده
  • جنس، مقدار و نوع پوشش قبلی سطح مورد نظر

به منظور اجرای فرآیند فانتاکروم ابتدا باید سطح قبلی به طور دقیق تمیز شود. اگر لایه قبلی کهنه و غیر قابل استفاده باشد، باید به طور کامل زدوده و صافکاری شود. همین امر خود باعث ایجاد هزینه های اضافه بر هزینه اصلی فانتاکروم خواهد بود.

چگونگی اجرای فانتاکروم

از پوشش فانتاکروم در اجرای نماهای ساختمانی نیز استفاده می شود.

فانتاکروم چگونه انجام می شود؟

تصور می شود اجرای پوشش فانتاکروم مانند آبکاری انجام می شود. از این رو اجرای آن به جریان الکتریکی نیاز دارد. در واقع لایه ای کروم، با استفاده از یک جریان الکتریکی، درون یک محفظه پر از انیدرید کروم، بر روی شیء موردنظر اعمال می شود. این جریان الکتریکی در حقیقت باعث می شود که لایه کروم بر روی شیء مورد نظر رسوب کند.

برخی شرکت ها نیز ممکن است روش های متفاوت و متعددی برای اجرای آبکاری داشته باشند، اما به طور کلی این فرآیند با استفاده از محلول کروم به علاوه جریان الکتریکی انجام می شود.

لازم به ذکر است که مواد و رنگ های به کار رفته در اجرای فانتاکروم سازگار با طبیعت اند. از این رو هیچ گونه آلودگی ایجاد نمی کنند.

فانتاکروم، فناوری جدید جایگزین آبکاری

اجرای پوشش فانتاکروم توسط فناوری های جدید انجام می شود. در واقع در این روش با استفاده از مواد نانو و دستگاه های مخصوص این کار را انجام می دهند. همین امر باعث اجرای پوشش با کیفیت تر، با صرف هزینه کمتر و کاربری بدون محدودیت تر انجام شود.

همچنین اجرای این پوشش در مدت زمان کمتری نیز انجام می شود و به نوعی صرفه جویی در زمان است.

اجرای فانتاکروم در دکوراسیون

فانتاکروم معمولا برای پوشش های مقاومتی و تزئینی انجام می شود. مقدار ضخامت لایه کروم بسته به نوع کاربری سطح مورد نظر متفاوت است. معمولا برای استفاده های تزئینی این پوشش بین 0.05 تا 0.5 میکرومتر ضخامت دارد.

روکش سخت یا مقاوم از روکش تزئینی ضخامت بیشتری دارد. از این نوع پوشش بیشتر به عنوان پوشش صنعتی استفاده می شود. در این نوع کاربری به منظور افزایش استحکام و دوام سطح مورد نظر آن را با فانتاکروم پوشش می دهند. طی این فرآیند یک لایه خارجی مقاوم و با دوام سطح کار را پوشش داده و از آن در برابر تخریب محافظت می کند.

گلدان و ابزار تزئینی با پوشش فانتاکروم جلوه ای خاص به محیط می بخشد.

استفاده از فانتاکروم در دکوراسیون خانه

در دکوراسیون خانه می توان از نوع تزئینی پوشش فانتاکروم استفاده کرد. این پوشش به دلیل کاربری گسترده ای که دارد تقریبا در انواع سطوح قابل اجراست. در دکوراسیون خانه می توان از آن برای سطوح فلزی مانند فولا، برنج، مس، آلومینیوم و استیل اجرا کرد. به عنوان مثال می توان شیرآلات آشپزخانه، دستگیره در و... را با استفاده از این پوشش جلایی بی نظیر بخشید.

همچنین در سطوحی از جنس دیگر مانند پلاستیک، چوب و... . تصور کنید در گوشه ای خانه یک میز عسلی براق با پوشش فانتاکروم و یا گلدانی زیبا با پوشش آینه ای چقدر می تواند منزل شما را زیبا تر کند.

پوشش فانتاکروم طیف رنگ بندی وسیع و زیبایی دارد. تقریبا استفاده از تمام رنگ ها و ترکیب آنها با رنگ های دیگر در اجرای این پوشش امکان پذیر است.

اجرای پوشش فانتاکروم در دکوراسیون

در آخر حتما توجه داشته باشید که نمونه های فانتاکروم به صورت با کیفیت، بی کیفیت و نامرغوب وجود دارند. از این رو دقت کنید که برای نتیجه خوب از اجرای پوشش از نمونه های با کیفیت و اصلی استفاده کنید. بدین منظور راه کارهایی برای تشخیص وجود دارد. به عنوان مثال اگر هنگام اجرای پوشش مشاهده کردید که زمان زیادی پس از اجرا طول می کشد تا رنگ بر سطح اثر کند، به احتمال زیاد از نمونه نامرغوب استفاده کرده‌اید.

معایب آبکاری فانتاکروم

همانطور که گفته شد کروم درخشندگی خوبی دارد، در برابر خط و خش نفوذ ناپذیر است و در برابر خوردگی محافظت می کند، به شرطی که لایه به اندازه کافی ضخیم باشد و به طور حرفه ای استفاده شده باشد.اما اگر سطح کروم به اندازه کافی صیقلی نشده یا ناهموار باشد (با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست)، آب به خوبی از آن خارج نمی شود و رسوب آهکی ایجاد می کند. هنگامی که این ماده پاک می شود، ممکن است ترک ایجاد شود، به ویژه در محصولات ارزان قیمت که فقط با یک لایه نازک پوشانده شده اند یا جایی که یک پلاستیک ضعیف چسبنده پایه را تشکیل می دهد.در  نتیجه کروم ترک می خورد و یا جدا می شود. بنابراین محافظت در برابر خوردگی به خطر می افتد و ممکن است زنگ زدگی ایجاد شود.

دستگاه فانتاکروم

دستگاه فانتاکروم با وجود اینکه طراحی بسیار ساده ای دارد اما از دقت فوق العاده بالایی برخوردار است. پوشش فانتاکروم از زیباترین پوشش ها برای انواع سطوح است، که محبوبیت زیادی دارد و کاربری آن در حال افزایش است. بهتر است برای افزایش کیفیت آن حتما از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید تا مطلوب ترین پوشش را در اختیار شما قرار دهند. در واقع پوشش فانتاکروم از لایه زیرین خود به خوبی محافظت کرده و در عین حال به آن زیبایی منحصر به فردی می بخشد.

در این مقاله شهرک های صنعتی به بررسی پوشش فانتاکروم پرداختیم. امیدواریم که مطالب ذکر شده برای شما مفید بوده باشد.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها