سقف کرومیت چه ویژگی هایی دارد؟

۱ تیر ۱۴۰۰

تیرچه کرومیت یا سقف کرومیت نوع مدرن و جدیدی از سازه سقف بوده که بسیار مقاوم است و در ساخت بسیاری از سازههای فلزی از آن استفاده میشود. سقف کرومیت مانند سقف تیرچه بلوک معمولی است اما تفاوتهایی با آن دارد. بیشتر تفاوت در نوع تیرچه مورد استفاده است. در حال حاضر در اکثر ساختمانها از تیرچه کرومیت برای ساخت سقف استفاده میشود.

این تیرچه مانند تیرچه سفالی و بتنی است اما تفاوت‌هایی با آنها دارد. در بال زیرین یا پاشنه آن به جای استفاده از 2 عدد میلگرد از ورق فولادی 3 تا 4 میل و در بال یا قسمت بالایی آن به جای میلگرد از نبشی استفاده شده است.

استفاده از تیرچه کرومیت  باعث میشود در  ساختمانهای بزرگ و ساخت و سازه‌های عظیم، چندین سقف به صورت همزمان بتن ریزی شوند. این ویژگی تیرچه کرومیت را بسیار اقتصادی و به صرفه کرده است. تیرچه کرومیت به صورت ایستاده نصب میشود و نیازی به شمع بندی زیر سقف ندارد. این تیرچهها توان تحمل وزن بالای بتن را دارند. تیرچه کرومیت به شکلی طراحی شده است که پس از ساخت با بتن ترکیب شده و توان تحمل بار سقف چندین برابر میشود. این نوع سقف توان بالایی داشته و تمام بار زنده و مرده را به خوبی تحمل میکند. شما می توانید آگهی های شرکت های تولید و اجرای تیرچه کرومیت را در وب سایت شهرک های صنعتی بیابید.

اجزای سقف کرومیت:

اجزای-سقف-کرومیت

برای اجرای سقف کرومیت لازم است اجزای مناسب آن روی سازه نصب شود. در ادامه با اجزای سقف کرومیت آشنا میشویم.

تیرچه فولادی با جان باز:

برای نصب سقف کرومیت ابتدا نوعی تیرچه فولادی با جان باز روی سقف سازه نصب میشود. این تیرچههای فولادی در مرحله قبل از بتن ریزی، قبل از گیرش و پس از خشک شدن بتن نصب  و بار گذاری میشوند. تیرچه کرومیت دارای اعضای قطری و بال فوقانی است.

 بال تحتانی تیرچه کرومیت  تسمهای است که به عنوان کششی خرپا وارد عمل میشود. قسمت قطری تیرچه از میلگرد ساخته شده و به شکل مورب نصب می‌شود. قسمت بالایی تیرچه نیز از تسمه ناودانی یا نبشی ساخته شده و به عنوان پوشش داخل بتن قرار می گیرد.

میلگرد حرارتی:

میلگرد-حرارتی

میلگرد حرارتی برای اطمینان بیشتر و مقابله با شوک تغییرات دما استفاده میشود.این میلگردهای حرارتی به صورت عمود بر تیرچه کرومیت و در قسمت بالایی سقف نصب میشود.

بلوک پر کننده:

برای پر کردن قسمت خالی سقف از بلوکهای سیمان، سفال یا پلی استایرن استفاده میشود.این بلوکها در مقاومت سقف نقشی ندارند.

کلاف عرضی:

کلاف عرضی نیز از اجزای اصلی سقف کرومیت است که وجود آن الزامی است. کمترین عرض این کلافها 10 سانتی متر و شامل دو میلگرد به قطر 12 میلی متر است. در بخشهایی که عرض دهانه کمتر از 5.5 متر است حداقل یک کلاف عرضی لازم است. در هنگامی که دهانه بزرگتر است کلافها باید با فاصله حداکثر 2.5 متر نصب شوند.

بتن رویه:

مرحله آخر اجرای بتن رویه، روی سقف کرومیت است. بعد از آنکه تیرچه و بلوکها نصب شدند، روی آن بتن ریزی انجام میشود.این بتن قدرت تحمل سقف را بالا میبرد. بتن رویه تیرچه فولادی جان باز، نیروی وارد شده به سقف را تحمل میکند.

انواع سقف کرومیت:

انواع-سقف-کرومیت

سقف کرومیت دارای انواع و اقسام مختلفی است و روش نصب آن نیز تفاوتهایی دارد. سقف پلیمر کرومیت، که با استفاده از بلوک پلی استایرن ساخته میشود. در این نوع سقف با توجه به کاهش مصرف تیرچه و فولاد وزن سازه بسیار کمتر خواهد شد و گچ کاری آن نیز پس از ساخت راحتتر خواهد بود. سرعت ساخت سقف نیز بالا است.

سقف کامپوزیت کرومیت، نیز نوعی سقف کرومیت است که از مصالح کامپوزیتی برای ساخت آن استفاده میشود. این نوع مصالح باعث کم شدن وزن سقف میشود. در این نوع سقف از تیرچه فولادی جان باز استفاده میشود در صورتی که در روشهای قدیمی از تیرآهن آهن ساده یا لانه زنبوری استفاده میشد. بعد از نصب تیرچهها روی آن با بتن پوشیده شده تا تیرچهها با بتن احاطه شوند. فاصله بین تیرچهها نیز با قالبهای موقتی پر میشود و بعد از اتمام کار برداشته میشوند.

سقف کامپوزیت علاوه بر کاهش وزن سقف باعث کاهش مصرف تیرچه نیز میشوند. اجرای این نوع سقف بسیار راحت و سریع است و هزینههای تمام شده ساخت و ساز را کاهش میدهد.

روشهای اجرای سقف کرومیت:

اجرای سقف کرومیت دارای دو روش متداول است:

  1.  اجرای سقف کرومیت با قالب دائمی
  2.  اجرای سقف کرومیت با قالب موقت

مراحل نصب سقف کرومیت:

  1.   نصب تیرچه با توجه به طول دهانه و تعداد مشخص در دهانهها
  2.   مش بندی
  3.   بتن ریزی

نکات مهم اجرای سقف کرومیت:

  1.   فاصله آزاد بین تیرچهها حداکثر 75 سانتی متر باشد.
  2.   ورقها، نبشی و پروفیلهای که جوش داده میشوند حداقل 3 میلی متر باشد.
  3.   ضخامت دال بتنی حداقل 5 سانتی متر باشد.
  4.   قبل از نصب، تیرچه باید از نظر عیب و نقص مورد بررسی قرار گرفته و در صورت هر گونه ایرادی آن را بر طرف کرد. به عنوان مثال تیرچه بلند باید کوتاه شده و بعد از نصب باید آن را تقویت کرد.
  5.   بال زیری تیرچهها در سازههای بتنی باید روی قالب فلزی یا چوبی قرار بگیرد. وقتی بتن ریزی انجام میشود بتن فضای خالی را پر کرده و مقاومت برشی تیرچهها زیاد میشود و همچنین پر شدن جان تیرچهها باعث کاهش لرزش سقف میشود. انجام عملیات ویبره یا لرزش بتن باعث میشود تمام فضاهای خالی پر شده و بتن به تمام قسمتها نفوذ کند.
  6.   در صورتی که از بلوکهای پلی استایرن استفاده شود باید بلوکهای زیری با رابیتس پوشش داده شده و اندودکاری آنها با گچ انجام شود. معمولاً بلوک چینی بعد از قالب بندی باز شوندهها و کلافها انجام میشود. مجری بلوک چینی باید از مهارت کافی در این زمینه برخوردار باشد تا فضای خالی به کمترین مقدار برسد. 

ابزارهای مورد نیاز در نصب سقف کرومیت:

جرثقیل، اره،فرز، پمپ بتن، تیشه،سیم آرماتوربندی، دستگاه جوش و انبر برای نصب سقف کرومیت مورد استفاده قرار میگیرند. اگر تیرچه یا سقف کرومیت به خوبی اجرا شود مزایای خوبی برای ساختمان خواهد داشت. انسجام زیاد، ضخامت مناسب، بدون نیاز به سقف کاذب و سرعت اجرای زیاد از مزایای اصلی تیرچه کرومیت است.

مزایای سقف کرومیت:

مزایای-سقف- کرومیت

سرعت بالای کار و آسان شدن ساخت و ساز:

تیرچههای کرومیت سرعت ساخت و ساز در سازهای بزرگ را بالا بردهاند و بعد از بتن ریزی ادامه کار ممکن است. در حال حاضر تیرچه کرومیت در ساخت سقف خانهها مورد استفاده قرار می گیرد. تیرچههای کرومیت سبک بوده و باعث میشوند ساخت سقف همزمان صورت بگیرد. استفاده از یونولیت سقفی (پلاستوفوم یا پلی استایرن) در این نوع سازهها به جای بلوک سیمانی و سفالی نیز در سرعت کار مؤثر است.

تغییر شکل و انسجام بالا و ترکیب شدن با بتن:

تغییر-شکل-و-انسجام-بالا-و-ترکیب-شدن-با-بتن

بعد از بتن ریزی تیرچههای کرومیت تغییر شکل داده و به صورت منسجم با بتن در میآیند. این ویژگی باعث میشود مقاومت سقف چندین برابر شود. این نوع انفصال تدریجی باعث بالا رفتن ایمنی و استحکام سقف میشود.

کاهش تنش بتن:

تیرچههای کرومیت به دلیل ویژگی که دارند و به صورت ایستاده روی سقف قرار می‌گیرند به خوبی وزن سیمان خیس را تحمل کرده و تنش کمی ایجاد میکنند.

کاهش وزن سقف:

بر خلاف سایر تیرچههای مورد استفاده در ساخت سقف، وزن تیرچه کرومیت پایینتر است که باعث کاهش وزن سازه میشود.

عدم نیاز به شمع بندی:

تیرچه کرومیت میتواند وزن بتن خیس، بلوکهای به کار رفته و سایر اجزا را قبل  و بعد از بتن ریزی تحمل کند و در هیچیک از مراحل نیاز به شمع بندی ندارد. در هنگام تولید تیرچه کرومیت نوعی خیز منفی به آن داده میشود. این طراحی باعث میشود تیرچه کرومیت به صورت ایستا قرار بگیرد و نیازی به شمع بندی در زیر آن وجود ندارد. در روشهای قدیمی و استفاده از تیرچه بلوکی، سقف با استفاده از شمع وزن بتن را تحمل کرده و تنش حاصل از وزن بتن به سقف پایین منتقل میشود. در مواردی نیز مشاهده شده است در صورت نصب سقف بالایی و خشک نشدن بتن طبقه پایین، سقف پایین فرو ریخته است. در حالی که استفاده از تیرچه کرومیت این مشکلات را بر طرف میکند.

سهولت اجرای داکت ها (بازشوها):

استفاده از تیرچه کرومیت مزیتهای دیگری نیز دارد. با وجود فاصله مناسب بین تیرچههای کرومیت (آکس به آکس در حدود 70 سانتی متر) عبور لولههای تأسیسات، نصب کانال ها و ... آسان شده و نیاز به قطع کردن تیرچه وجود ندارد.

یکپارچگی اسکلت و سقف:

در هنگام ساخت، تیرچهها به اسکلت جوش داده میشوند و بعد از ساخت و خشک شدن بتنها، تیرچه و اسکلت کاملاً یکپارچه و مستحکم میشوند.

اجرای چند سقف به طور همزمان:

استفاده از تیرچه کرومیت  در سازههای بزرگ و چندطبقه باعث صرفهجویی اقتصادی و کم شدن هزینهها میشود. عدم نیاز به شمع بندی در مراحل ساخت باعث اجرای چندین سقف به صورت همزمان میشود. تیرچه کرومیت خود ایستا است و این ویژگی در کنار عدم نیاز به شمع بندی سقفها باعث میشود چندین سقف به صورت همزمان بتن ریزی شوند. این ویژگی باعث حذف هزینههای کسر بتن، مصرف کمتر بتن وهزینه های ترانسفر بتن، اجرت پیمانکاران، پمپ بتن و... میشود.

کاهش-مصرف-بتن

 

استفاده از تیرچه کرومیت مصرف بتن را تا حد زیادی کاهش میدهد. همان طور که گفته شد مصرف کمتر بتن باعث کاهش دیگر هزینه های مرتبط با بتن ریزی نیز میشود. تیرچه کرومیت دارای 70 سانتی متر فاصله است که باعث میشود مصرف بتن در حدود 25 تا 30 درصد کاهش پیدا کند. در تیرچه کرومیت با ارتفاع 25 سانتی متر،هر متر مکعب بتن در حدود 10 متر مربع را پوشش میدهد و در صورتی که از تیرچه کرومیت با ارتفاع 20 سانتی متر استفاده شود، هر متر مکعب بتن میتواند در حدود 12 تا 13 متر مربع را پوشش دهد. برای تهیه تیرچه کرومیت با کیفیت بهتر است ورق و نبشی های آن ساخت شرکت کارخانه فولاد مبارکه اصفهان باشد. نوع میلگرد مورد استفاده نیز بهتر است از نوع فابریک A1 یا A2 باشد.

اجرای سقف با دهانه و باربری ویژه:

سقف کرومیت امکان اجرای انواع سقفهای سنگین و با دهانههای بلند را ممکن میسازد. با استفاده از این نوع سقف میتوان دهانه سقف را تا 12 متر بالا برد در حالی که تحمل وزن بار تا 7 تن را داشته باشد.

معایب سقف کرومیت:

  •   برای اجرای سقف کرومیت به نیروهای ماهر و متخصص نیاز است. در طول اجرای پروژه تمام مراحل باید توسط مهندسین که در این زمینه اطلاع کافی و تخصص دارند کنترل شود تا اجرای کرومیت به خوبی انجام شود.
  • امکان دارد بعد از گذشت مدتی سقف کرومیت از زیر گچ کاری سقف دیده شود.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها