چسب صنعتی و معرفی کامل انواع آن

۱ مرداد ۱۴۰۰

چسب های صنعتی از محصولات پر کاربردی هستند که تقریبا در همه صنایع از انواع و اقسام آنها استفاده می شود. البته چسب های صنعتی علاوه بر  مصارف صنعتی در منازل نیز با اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و همیشه در هر منزلی می توان چند نوع از چسب صنعتی را یافت. لازم به ذکر است که هر نوع چسب صنعتی متشکل از متریال خاص خود بوده و به طبع آن نیز کاربرد مختص به خود را دارد. بنابراین انتخاب درست نوع چسب جهت کسب نتیجه مطلوب بسیار مهم و قابل توجه است. به عبارت دیگر، چسب های صنعتی دارای تنوع بالایی هستند که انتخاب درست آنها برای چسباندن قطعات مورد نظر مهم بوده و لازم هست که برای چسبان سطوح مختلف به هم، چسب مخصوص به آن را انتخاب کرد. به شما پیشنهاد می کنیم به آگهی های وب سایت شهرک های صنعتی سری بزنید.

معرفی انواع چسب صنعتی و کاربرد های آنها:

بی شک همه ما این را می دانیم که استفاده از یک نوع چسب برای چسباندن تیکه های با جنس عملی نیست. به این ترتیب باید برای هر عملی که نیاز به چسب کاری دارد، چسب مخصوص به آن را که متناسب با جنس ابزار کار مورد نظر هست را انتخاب کرد.

به هر حال وقتی به یک ابزار فروشی رجوع می کنیم در آنجا با انواع و اقسام چسب مواجهه می گردیم که لازمه انتخاب درست داشتن اطلاعات حداقلی در رابطه با انواع و اقسام چسب ها و کاربردهای آن است. در این اینجا ما سعی برآن داشته ایم که با معرفی انواع چسب صنعتی کاربردهای آن را نیز خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

بطور کلی مهمترین انواع چسب صنعتی در بازار شامل موارد زیر می باشد:

چسب های همه کاره:

همانطور که از نام چسب های همه کاره مشخص است دامنه کاربرد بالایی داشته و تقریبا برای چسباندن چیزهای گوناگونی قابل استفاده هستند.

این چسب ها متشکل از دو تیوپ پلیمری و استون یا تنیر هستند که یکی از آنها سفید و دیگری خاکستری بوده و جهت استفاده باید ابتدا کاملا با یکدیگر ترکیب شوند. هنگامی که دو تیوپ حلال و پلیمر با یکدیگر مخلوط شده و ترکیب یکدستی از مخلوط آنها حاصل شد، برای چسباندن بسیاری از  قطعات چوبی، مقوایی و تکه های پارچه با هر اندازه ای قابل مصرف است. البته از آنجایی که قطعات فوم دارای حلال های نفتی هستند، جهت چسباندن آنها به یکدیگر نمی توان از چسب های همه کاره استفاده کرد.

اشخاصی که با قصد ساخت ماکت چسب های همه کاره را خریداری می کنند باید بدانند که این نوع چسب فقط برای ساخت ماکت های مقوایی و چوبی مفید بوده و برای دیگر انواع ماکت ها مخصوصا ماکت هایی که در آنها تکیه های فوم بکار می رود انتخاب کاربردی نبوده و پروژه ساخت ماکت را خراب خواهند کرد.

چسب های همه کاره صنعتی از مواد شیمایی تشکیل شده و دارای بوی تیزی هستند. به همین دلیل توصیه می گردد هنگام استفاده از آنها محیطی باز و فضایی آزاد انتخاب شود. در صورتی که امکان انجام عملیات چسب کاری با چسب همه کاره در فضای باز وجود نداشته باشد باید همه در و پنجره ها باز بوده و در صورت نبود عدم تهویه مناسب توصیه می گردد حتما از ماسک استفاده شود. زیرا در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و تماس طولانی مدت با چسب همه کاره اثرات بدی بر مغز و سیستم تنفسی  خواهد شد.

چسب کاشی:

چسب کاشی یکی از چسب های ساختمانی بوده که جهت چسباندن کاشی ها به محل مورد نظر در ساختمان کاربرد دارد. نکته قابل ذکر در رابطه با چسب های کاشی این است که باید جهت بالا رفتن کیفیت چسبندگی کاشی به دیوار به اندازه کافی چسب بکار برد.

چسب ماتیکی:

چسب ماتیکی یک ماده خمیری مانند بوده و قابی شبیه به قاب ماتیک دارد. این نوع چسب دارای قدرت چسبندگی چندان بالایی نبوده و اغلب برای درست کردن کاردستی های ساده مقوایی و چسباندن تکه های کاغذ بهم مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب آهن:

چسب آهن معمولا چسبی است که مناسب چسباندن قطعات فلزی و آهنی به یکدیگر می باشد. اما به دلیل داشتن قدرت چسبندگی بسیار بالا این نوع چسب صنعتی کاربردهای دیگر نیز جهت چسباندن قطعاتی به جز، قطعات آهنی دارد.

یکی از نکات بسیار مهم هنگام بکاربردن چسب آهن استفاده از دستکش است. زیرا اگر این چسب با پوست دست تماس پیدا کند در کنار مضرات که برای پوست دارد به آن می چسبد و به سختی قابل جدا شدن است.

چسب فوری:

چسب فوری از جمله چسب های پرکاربرد بوده که علاوه بر داشتن قدرت چسبندگی بالا، قطعاتی که با استفاده از آن بهم چسبیده اند در صورت قرار گرفتن در مجاورت آب و رطوبت از یکدیگر جدا نمی شوند. در واقع این چسب در برابر رطوبت نیز مقاومت بالایی داشته و مهمتر از همه، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان در ترکیبات خود از تخریب و سایش وسایل جلوگیری می کند.

 نا گفته نماند که این نوع چسب بیشترین کاربرد را در صنعت چرم و کفش دارد.

چسب یک، دو، سه:

چسب یک دو سه متشکل از یک تیوپ چسب مایع و یک بطری اسپری است. دلیل بکار بردن نام "یک دو سه" برای این گونه چسب صنعتی سرعت بالای آن در خشک شدن است. بنابراین هنگام استفاده از آن قطعات مورد نظر به سرعت به هم متصل می گردند. این چسب حکم آچار فرانسه را داشته و برای چسباندن هر چیزی می توان از آن استفاده کرد.

چسب قطره ای:

چسب قطره ای نیز جزو چسب های صنعتی پرکاربرد بوده و برای چسباندن هر قطعه با هر جنسی می توان به آن متصل شد. یکی از مهمترین ویژگی های چسب قطره ای بی رنگ بودن آن بوده و به همین دلیل هنگام خشک شدن نیز اثری از آن در محل مورد نظر باقی نمی ماند. البته به شرط آنکه در ریختن چسب به محل زیاده روی نشود.

چسب پی وی سی:

چسب پی وی سی اغلب برای چسباندن قطعات پلاستیکی نظیر لوله های آب به یکدیگر کاربرد دارد. این چسب در بازار به دو نوع چسب پی وی سی معمولی و چسب پی وی سی تارگت یافت می شود و نوع تارگت این چسب از خاصیت چسبندگی بیشتری برخوردار هست.

چسب آکواریوم:

چسب آکواریوم نوعی چسب صنعتی پرکاربرد است که علاوه بر قابل استفاده بودن جهت ساخت انواع و اقسام آکواریوم در ابعاد و اندازه های مختلف جهت آب بندی کردن نقاط مورد نیاز به آب بندی نیز کاربرد دارد.

چسب های آکواریوم دو نوع بوده که شامل چسب های آکواریوم معمولی و چسب های آکواریوم ضد باکتری هستند که به طبع چسب های نوع ضد باکتری از کیفیت و طول عمر بیشتری برخوردار می باشند.

چسب فوم:

چسب فوم نیز همانند چسب همه کاره یک نوع چسب پرکاربرد، صنعتی و شیمایی است. و از آنجاییکه این نوع چسب صنعتی قابلیت استفاده برای چسباندن تکه های فوم به یکدیگر را دارد به این نام معروف است. به عبارت دیگر، چون در ترکیبات چسب های فوم از مواد حلال فوم ها خبری نیست، برای ماکت سازی و چسباندن فوم به هم یک گزینه بسیار مناسب محسوب می گردند.

لازم به ذکر است که چسب های فوم به دلیل داشتن قدرت چسبندگی پایین و نیاز به زمان طولانی برای خشک شدن جهت استفاده برای کارهای حرفه ای و صنعتی اصلا مناسب نبوده و مهمترین کاربرد چسب فوم چسباندن قطعات فوم به یکدیگر در ماکت های ساده و ابتدایی می باشد.

البته ناگفته نماند که این چسب ها به هیچ عنوان گزینه مناسب و عاقلانه ای برای ساخت ماکت های بزرگ و حرفه ای نبوده و استفاده از آنها برای این کار علاوه بر طولانی کردن مدت ساخت پروژه به شدت کیفیت کار را نیز پایین خواهد آورد.

چسب چوب:

چسب چوب یک نوع چسب سفید رنگ، گیاهی و پرکاربرد بوده و همانطور که از نامش هویداست برای چسباندن قطعات چوبی بکار می رود. برخلاف استحکام بالایی که این نوع چسب دارد نسبت به سایر چسب های صنعتی از قیمت مناسبی برخوردار است. قدرت و استحکام این چسب برای چسباندن تکه های چوب و متعلقات آن به قدری بالاست که جدا کردن آنها پس از خشک شدن بسیار سخت و حتی در برخی موارد غیر ممکن می شود. منتهی خشک شدن آن کمی زمان بر بوده و نیاز به صبر و حوصله دارد.

لازم به ذکر است که چسب چوب دارای دو نوع چسب چوب عادی و چسب چوب مناسب برای فضاهای خارجی می باشد. بنابراین باید برای فضاهای بیرونی و باز از چسب چوب مناسب فضای خارجی استفاده کرد. زیرا چسب چوب های عادی در برابر رطوبت، برف و باران مقاومت کمی داشته و در صورت قرار گرفتن در مجاورت آنها خاصیت چسبندگی خود را از دست داده و تکه های بهم چسبیده از هم باز خواهند شد.

چسب اپوکسی شفاف:

چسب اپوکسی شفاف یکی دیگر از اعضای چسب های صنعتی بوده و مهمترین کاربرد چسب اپوکسی شفاف بهم چسباندن تکه های شیشه ای هست. معمولا جنس و بافت شیشه ها به نحوی است که بهم چسباندن آنها سخت بوده و نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارد. از آنجاییکه هر نوع چسبی برای چسب کردن تیکه ها شیشه به یکدیگر مناسب نبوده و جهت کسب نتیجه رضایت بخش نیاز به انتخاب چسب مناسب هست.

در حال حاضر چسب های اپوکسی شفاف بهترین و مناسب ترین گزینه برای چسب کردن شیشه ها به شمار می روند. البته جهت کسب رضایت کامل و نبودن نشانه های چسب بر روی شیشه، باید هنگام تهیه چسب توجه داشت که چسب اپوکسی کاملا شفاف خریداری کرد. زیرا چسب های اپوکسی عادی پس از خشک شدن به دلیل آنکه به زردی می زنند روی شیشه معلوم هستند. اما چسب هایی که روی بسته بندی آنها به کاملا شفاف بودن اشاره شده است، فاقد این عیب می باشند.

جهت کسب نتیجه بهتر و ایده ال از چسب اپوکسی، توصیه می شود ابتدا در محلی که قرار است بهم چسب شود کمی حلال های چربی مالیده و سپس لبه های شیشه را سنباده زده و آنگاه مقدار کمی چسب به آن اضافه کرد.

چسب اپوکسی دوقلو:

چسب اپوکسی دوقلو از جمله چسب های پرکاربرد است که برای چسباندن هر چیزی می توان از آن استفاده کرد. این چسب قدرت چسبندگی بالایی داشته و حتی برای چسباندن ظروف عتیقه و گران قیمت نیز بدون هیچ دغدغه ای می توان از آن استفاده کرد. منتهی برای استفاده راحت تر و نتیجه گیری مناسب از آن بهتر است قبل از مصرف محل مورد نظر را با یک دستمال مرطوب کاملا تمیز کرد.

چسب حرارتی یا تفنگی:

چسب های حرارتی بیشترین کاربرد را در کارهای هنری و ساخت انواع و اقسام کاردستی دارند. لازمه استفاده و بکار بردن این چسب های باریک و دراز داشتن تفنگ حرارتی مخصوص است. از آنجایی که چسب های حرارتی دارای بدنه ای پلاستیکی بوده و چسب در درون این بدنه محفظه می باشد، جهت مصرف آنها لازم هست که ابتدا بدنه پلاستیک آنها ذوب شود.

برای استفاده از چسب های حرارتی باید چسب را درون محفظه مناسب آن روی  تفنگ حرارتی قرار داده و تفنگ را به برق متصل کرد، سپس المنت موجود در تفنگ، چسب را ذوب کرده و آن را از سر فلزی خود به بیرون می راند. به این ترتیب با مالیدن چسب بوسیله تفنگ به سطوح مورد نظر برای چسباندن، می توان از چسب های حرارتی استفاده بهینه را کرد.

چسب رزین:

رزین یک نوع چسب صنعتی بوده که بیشتر کاربرد را در تولید انواع صفحات چوبی غیر طبیعی نظیر ام دی اف و پی وی سی دارد. این نوع چسب یک چسب مایع با فرمولاسیون پلیمر است که جهت ساخت و قالب گیری قطعات ماکت و ماکت های دقیق بسیار کاربردی می باشد.

چسب سنگ:

چسب سنگ، نوعی دیگر از انواع چسب های ساختمانی بوده و جهت چسباندن قطعات بتنی نظیر، کاشی، سرامیک، سنگ و سایر موارد مشابه کاربرد دارد.  این نوع چسب از قدرت چسبندگی فوق العاده ای بهره مند هست. به نحوی که علاوه بر قطعات بتنی در بهم چسباندن قطعات فلز نیز از آن استفاده می شود.

لازم به ذکر است که چسب سنگ یک نوع چسب اپوکسی بوده و از نظر ساختار شیمایی شباهت زیادی به چسب های اپوکسی دارد.

چسب الاستومتر:

چسب الاستومتر تنها جایی که کاربرد ندارد در صنایع مرتبط با لاستیک است. این نوع چسب از حل شدن لاستیک در کائوجو بدست می آید و یک چسب پرکاربرد، صنعتی و تجاری بوده که از قدرت چسبندگی بی مثالی بهره مند هست. قدرت چسبندگی چسب الاستومتر به حدی بالاست که به عنوان یکی از مواد اولیه در صنعت کشتی و هواپیما سازی تلقی شده و به صورت گسترده در این صنایع  کاربرد دارد.

بهترین چسب صنعتی چه نوع چسبی است؟

در این مقاله ما سعی کردیم انواع و اقسام چسب های صنعتی موجود در بازار، و همچنین کاربرد چسب های صنعتی را  خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. اما در رابطه با آنکه بهترین چسب صنعتی کدام نوع آن می باشد، یک پاسخ درست و قاطعی نمی توان داد. زیرا همانطور که ملاحظه فرمودید، هر کدام از چسب های معرفی شده در این مقاله کاربرد خاصی دارند که انتخاب بهترین چسب صنعتی نیز بر حسب نوع کاربرد چسب مشخص می گردد.

به عنوان مثال بهترین چسب صنعتی برای آکواریوم، چسب آکواریوم بوده و موارد دیگر انتخاب درستی برای این منظور نخواهد بود.

 تنها استثنای وارده بر این اصل این است که از بین از انواع مختلف یک چسب نوع مرغوب آن انتخاب شود.

مثلا اگر خاطرتان باشد عرض کردیم که چسب های آکواریوم دو نوع هستند که اگر قصد بر این باشد که برای ساخت آکواریوم بهترین چسب انتخاب شود، باید چسب آکواریوم ضد باکتری انتخاب گردد.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها