دستگاه برش لیزر فلزات چیست و چه کاربردی دارد؟

۶ آبان ۱۴۰۰

امروزه دستگاه های برش لیزر فلزات نقش بسیار مهمی را در صنعت های مختلف به عهده دارند اما شاید برای بسیاری از افراد این سوال به وجود آمده باشد که دستگاه برش لیزر فلزات چیست و چه کاربردی دارد؟ و همچنین در چه صنایعی از آن استفاده خواهد شد. در ادامه قصد داریم پاسخ‌های مناسبی در رابطه با سوال های احتمالی شما بیان کنیم و دعوت می‌کنیم که تا انتها ما را همراهی کنید.

برش لیزر فلزات به عنوان یک نوع فناوری در نظر گرفته شده و از اشعه لیزر بهره مند است و در رابطه با عملکرد آن می توان این چنین بیان کرد که این دستگاه با متمرکز شدن اشعه لیزر روی یک نقطه مشخص شده با وارد کردن نیروی بسیار زیادی قادر است سخت ترین اجسام مورد نظر شما که همان فلزات مختلف می باشد را به سادگی برش دهد. البته مزیت های خاص این دستگاه تنها به برش فلزات ختم نخواهد شد بلکه بسیاری از افرادی که در این صنایع مشغول به کار هستند به خوبی این نکته را می ‌دانند در زمان گذشته برش بسیاری از فلزات با سختی های بسیار زیادی رو به رو بود و در پایان کار نیز انتظاری که از آن داشتند ایجاد نمی ‌شد، اما با روی کار آمدن دستگاه برش لیزر فلزات، یک برش کاملاً با کیفیت و با دقت سبب محبوب شدن این نوع دستگاه در بسیاری از صنایع های مختلف شد.

دستگاه برش لیزر فلزات چیست؟

امروز سعی می شود با استفاده از برش لیزر فلزات و ظریف کاری هایی که به همراه دارد در بسیاری از صنایع مختلفی همچون حکاکی، برش چوب و پارچه، کاغذ و انواع فلزهای مختلف از آن استفاده کنند. با توجه به کاربرد متفاوت و به صرفه ای که به همراه دارد در سایر صنایع پزشکی، نظامی، ساختمانی و غیره نیز به کار گرفته می شود. در ادامه سعی می کنیم مطالب بیشتری را در رابطه با دستگاه برش لیزر از سایت شهرک های صنعتی برای شما بیان کنیم.

لازم است این نکته را بیان کنیم که برش فلزات به دو صورت سنتی و مدرن انجام خواهد شد. در روش سنتی سعی می شود از موارد مختلفی همچون فرزکاری، تراشکاری، سنگ زنی و سنباده زنی استفاده شود، اما در روش مدرن این کار دارای تفاوت هایی است و از مواردی همچون برش هواگاز، برش پلاسما، برش لیزر، برش واترجت و غیره استفاده خواهد شد، اما با توجه به این موضوع که دستگاه برش لیزر فلزات از یک دقت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و کار کردن با آن نیز بسیار ساده تر و بدون دردسر است و در برخی مواقع نیز بدون اپراتور قادر به کار کردن می باشد به همین دلیل سعی می شود که در صنایع مختلف استفاده از این نوع دستگاه را در اولویت خود قرار دهند. لازم است این نکته را بیان کنیم که برای برش هر نوع فلز یک لیزر متفاوت وجود دارد، به همین دلیل لازم است برای این کار از لیزرهای خاص و مربوط به آن استفاده شود.

دستگاه برش لیزر فلزات چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه برش لیزر فلزات چیست و چه کاربردی دارد؟

به طور کلی می ‌توان گفت دستگاه برش لیزر فلزات یک نوع دستگاه کاملاً فوق العاده و پیشرفته ای است که از آن برای برش دادن انواع مختلفی از فلزات و سایر متریال های دیگر در بسیاری از صنایع مختلف استفاده خواهد شد. این دستگاه با استفاده از اشعه لیزر مخصوص می‌تواند به راحتی اجسام و فلزات مختلف مورد نظر شما را برش دهد، به صورت کلی می ‌توان به توضیح این نکته پرداخت که دستگاه برش لیزر فلزات قادر است بدون ایجاد هرگونه خط و خشی انواع مختلفی از فلزات را به سادگی برش دهد، از جمله مواردی که باعث معروف شدن این نوع دستگاه شده است کیفیت و دقت بالایی می باشد که به همراه دارد. هنگام برش دادن انواع  فلزات می توانید به وضوح مشاهده کنید که هیچ گونه خط و خشی به  فلز مورد نظر شما وارد نشده و همچنین از دیگر ویژگی های آن می توان به این موارد اشاره کرد که لبه های فلز به هیچ عنوان موج دار نخواهد شد.

با توجه به تمامی مواردی که برای شما بیان کردیم و همچنین دقت و نظم و کیفیت بسیار بالای دستگاه برش لیزر فلزات سعی می‌ کنند که برای نمونه سازی و برش قطعات بزرگ تنها از این دستگاه استفاده کنند.

یکی از مهمترین کاربردی که استفاده از دستگاه برش لیزر فلزات در پی دارد فراهم کردن این امکان است که انواع مختلفی از طرح ‌های مورد نظر شما را با بالاترین سرعت و دقت پیاده کند.

از دیگر کاربردهای مهم برش لیزر فلزات مقرون به صرفه بودن آن می باشد.

بیشتر بخوانید:

کاربید تنگستن چیست و چه کاربردی دارد؟

آشنایی با هنر قلم زنی و ابزار مورد نیاز آن

عملکرد دستگاه برش لیزر فلزات به چه شکل است؟

عملکرد دستگاه برش لیزر فلزات به چه شکل است؟

در وهله اول لازم است بیان کنیم که دستگاه برش لیزر فلزات با استفاده و کمک یک کامپیوتر قابل کنترل شدن می باشد و عملکرد دستگاه کامپیوتری نیز این صورت است که طراح از این امکان برخوردار می باشد با در نظر گرفتن طرح مورد نظر خود و قرار دادن آن روی یک نرم افزار گرافیکی و ارسال آن به دستگاه تنها با فشار دادن یک دکمه این امکان فراهم خواهد شد که طرح مورد نظر خود را برش دهید.

هنگامی که شما طرح را به دستگاه مورد نظر ارسال می کنید دستگاه نیز با استفاده از اشعه لیزر به صورت کاملاً باریک و حرفه ای روی متریال مورد نظر برش یا حکاکی که لازم است و قبلاً روی کامپیوتر و نرم افزار اجرا شده انجام خواهد داد.

از لحاظ سرعت نیز می ‌توان به طور کامل این نوع دستگاه را تنظیم کرد به گونه ای که شما پس از ارسال طرح مورد نظر خود به این دستگاه می توانید به وضوح مشاهده کنید که در زمانی کوتاه و دقتی بالا یعنی حدوداً پس از گذشت چند دقیقه نمونه کار شما حاضر خواهد شد.

استفاده از دستگاه برش لیزر فلزات چه مزایایی نسبت به روش های سنتی به همراه دارد؟

استفاده از دستگاه برش لیزر فلزات چه مزایایی نسبت به روش های سنتی به همراه دارد؟

در مطالب فوق نیز به این نکته اشاره کردیم که به دلیل مزایای بسیار خاص و فوق العاده ی دستگاه برش لیزر فلزات توانسته به خوبی جایگزین مناسبی برای برش های سنتی باشد، اما مزایایی که استفاده از این دستگاه به همراه دارد عبارتند از:

  • اولین مزیت استفاده از برش لیزر فلزات این است که دیگر احتیاجی به ماشین کاری مجدد پس از اتمام برش نیست.
  • پس از پایان یافتن برش لیزر می توانید به وضوح مشاهده کنید که هیچ خبری از انواع پلیسه، چین و چروک، خط و خش و سوختگی روی سطح فلزات نیست.
  • این نوع دستگاه های لیزری دارای سرعت بسیار بالاتری می باشند، اما در روش های سنتی روال کاری کند پیش می ‌رود.
  • لازم است بدانید که برش دستگاه های لیزری به صورت کاروانی عمل کرده و همین دلیل پس از برش دارای یک تغییر نامحسوس خواهند شد و این موضوع در نهایت باعث می‌ شود که خواص فیزیکی و همچنین مکانیکی فلزات به طور کامل حفظ شود.
  • از سایر مزایای مهم دستگاه برش لیزر فلزات می توان به این موضوع اشاره کرد که در روش های سنتی بین دستگاه و فلز مورد نظر تماس ایجاد می ‌شد، اما در این روش هیچ گونه تماسی برقرار نخواهد شد.
  • در مطالب فوق نیز به این نکته اشاره کردیم که استفاده از دستگاه برش لیزر فلزات احتیاج به کامپیوتر دارد و به همین دلیل شما می‌ توانید از انواع مختلفی از نرم ‌افزارها مانند اتوکد برای در نظر گرفتن طرح ها روی فلزات استفاده کنید.
  • یکی دیگر از مزایای مهم برش لیزر فلزات این است که هنگام برش دادن انواع فلز ها می توانید اطمینان داشته باشید که به هیچ وجه ممکن فشار فیزیکی به آن ها وارد نخواهد شد و این کار در نهایت مانع از به وجود آمدن هرگونه له شدگی و چین و چروک می شود.
  • لازم به ذکر است این موضوع را نیز بیان کنیم که این دستگاه دارای دقت بالایی است، اما این دقت بر اساس ضخامت فلزات مورد نظر است یعنی به کار بردن هر نوع فلز دارای یک دقت متفاوت برای برش می باشد.

تمامی مزیت های دستگاه برش لیزر فلزات به موارد گفته شده ختم نمی ‌شود و اگر بخواهیم به چندین مورد دیگر اشاره کنیم می ‌توان گفت که هیچگونه صدا و لرزش را در پی ندارد و همچنین احتمال آسیب دیدگی و به وجود آمدن هر نوع حادثه ‌ای با استفاده از این دستگاه به حداقل ممکن خواهد رسید. این دستگاه قادر است فلزات مختلفی همچون آهن، آلومینیوم و فولاد را به راحتی و با دقت بالا برش دهد.

با توجه به طراحی آسان و متنوعی که در پی دارد می‌ تواند نقش بسیار مهمی در رونق و افزایش کسب و کار به همراه داشته باشد همچنین از این امکان نیز برخوردار می باشد که طرح های زیبا و بسیار کاربردی را روی فلزها ایجاد کنند.

سخن پایانی:

دستگاه برش لیزر فلزات

در این مقاله  از شهرک های صنعتی سعی کردیم در رابطه با دستگاه برش لیزر فلزات و هم چنین کاربردهای دستگاه برش لیزر فلزات که به همراه دارد مطالبی را برای شما بیان کنیم و به توضیح این موضوع پرداختیم که این دستگاه در صنایع مختلف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و همچنین دارای سرعت و دقت بسیار بالایی می باشد که باعث رونق پیدا کردن و پیش رفتن کار در سریع ترین زمان ممکن خواهد شد. امیدواریم مطالب بیان شده بتوانند پاسخگوی سوالات احتمالی شما باشد.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۴.۰
۱نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها