کاربید تنگستن چیست و چه کاربردی دارد؟

۲ آبان ۱۴۰۰

 در حالت کلی می ‌توان گفت عناصر به دو بخش فلز و نافلز تقسیم خواهند شد و هر یک از آن ها نیز خصوصیات مربوط به خود را به همراه دارند و با توجه به در نظر گرفتن این خصوصیات نیز قابل تشخیص می باشند. شاید شما نیز به خوبی این نکته را بدانید که فلزات در ابتدای دنیا بسیار مورد توجه انسان ها قرار گرفته و سعی می کردند با استفاده از انواع فلزات مختلف ابزارهای متنوع و گوناگونی را نیز بسازند در این مقاله قصد داریم برای شما بیان کنیم کاربید تنگستن چیست و چه کاربردی دارد؟ پس دعوت می کنیم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

شما می توانید برای دیدن آگهی های تجهیزات و خدمات شهرک های صنعتی به سایت شهرک های صنعتی مراجعه کنید.

تنگستن چیست؟

پیش از آنکه به توضیح در رابطه با کاربید تنگستن بپردازیم در ابتدا لازم است برای شما بیان کنیم که تنگستن به چه معنی می باشد.

تنگستن به عنوان یکی از فلزات گران بها و کمیاب در طبیعت شناخته شده و تنها نوع ترکیب شده آن با سایر عناصر در طبیعت موجود است، به همین دلیل امکان دسترسی به نوع خالص آن بسیار سخت و در برخی مواقع ناممکن می باشد. امکان یافتن این نوع ماده در سنگ های شئلیت و ولفرامیت وجود دارد.

دمای ذوب و جوش این فلز نیز تا حدود بسیار زیادی بالا بوده به طوری که نقطه ذوب آن ۳۴۲۲ درجه سانتی گراد و نقطه جوش نیز ۵۵۵۵ درجه سانتی گراد می‌ باشد. در رابطه با چگالی این نوع فلز نیز می ‌توان گفت که تقریباً نزدیک به چگالی طلا و اورانیوم بوده و 19/30برابر چگالی آب است. فلز تنگستن مقاومت بسیار زیادی در برابر خورندگی از خود نشان می دهد و شاید برای شما جالب باشد که این نکته را بدانید  این عنصر در ساختار برخی از باکتری ها وجود دارد، اما نه برای گونه‌های تکامل یافته آن.

در بسیاری از موارد ممکن است فلز تنگستن دچار اکسیداسیون شود و این امکان فراهم شده تا با استفاده از کربن یا هیدروژن در فرایند اکسیداسیون آن را بسیار کاهش دهند.

در رابطه با سایر موارد مربوط به این فلز می توان گفت که دارای یک رنگ خاکستری روشن بوده و سختی بسیار بالایی  یعنی در حدود چندین برابر فولاد دارای سختی می باشد، اما این فلز کاملاً ترد و شکننده و همچنین قابلیت کار کردن با آن نیز بسیار پایین است ولی پس از انجام فرآیند خالص سازی با توجه به اینکه هنوز هم دارای سختی های خاص خود می باشد، اما از این امکان برخوردار است که خاصیت شکل پذیری داشته باشد و کار کردن روی این نوع فلز نیز نسبت به قبل آسان ‌تر شود. از جمله عملیات هایی که می توان با این نوع فلز انجام داد عبارتند از: شکل دهی های مختلف مثل: عملیات کشش فورجینگ، اکسترود و...

لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم زمانی که تنگستن به پودر تبدیل شود قابلیت احتراق به خود خواهد گرفت.

 کاربید تنگستن چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربید تنگستن چیست و چه کاربردی دارد؟

پس از پیدا کردن آشنایی با تنگستن لازم است بیان کنیم که دارای انواع مختلفی بوده و کاربید تنگستن نیز نوعی از آن می‌باشد که به عنوان یک نوع کاربرد شیمیایی شناخته شده و یک نوع عنصر ترکیب شده از اتم های تنگستن و کربن به طور مساوی است. که در واقع از واکنش تنگستن و کربن در دمای 1400-2000 سلسیوس کاربید تنگستن به وجود می آید. می توان آن را تحت فشار و در فرآیند تف جوشی به شکلهای مختلف درآورد به طور کلی این فلز تقریباً دو برابر فولاد دارای چگالی بوده و بین عنصر سرب و طلا قرار دارد از لحاظ مقایسه کردن سختی نیز می ‌توان گفت که با کورندوم (ماده معدنی تشکیل دهنده سنگهایی مثل یاقوت) در رقابت است. از این امکان برخورددار می باشد که با ساینده های سختی همچون نیترید بورک مکعب و پودر الماس و ترکیبات قابل صیقل به پایان برسد.

در پوشش های متفاوتی از  کاربید تنگستن استفاده خواهد شد که عبارتند از:

  • امکان استفاده از این نوع تنگستن و کاربرد در انواع مختلف ماشین آلات صنعتی وجود دارد.
  • سعی می شود که از آن برای ساخت بسیاری از ابزار برش نیز استفاده شود. مثل: نوک دریل ها در معدن و مته ها و ...
  • از جمله کاربردهای مهم دیگر  کاربید تنگستن در ابزار دفاعی پوشش زرهی می باشد. مثل: بمب ها و خمپاره ها و ...
  • این امکان فراهم است که با استفاده از پوشش کاربید تنگستن ابزار های سخت را تولید کرد.
  • ساخت ابزارهای جراحی باز مثل: دسته تیغ جراحی، قیچی و غیره

پوشش دهی اشیا با کاربید تنگستن

پوشش دهی اشیا با کاربید تنگستن

  • اسپری حرارتی کاربید تنگستن HVOF مقادیر زیادی  انرژی جنبشی را در ذرات پودر کاربید تنگستن به وجود می آورد. 
  • وقتی این ذرات با انرژی زیاد به سطحی که می خواهند پوشش دهند برخورد می کنند، سرعت شان صفر می شود.
  • و انرژی جنبشی آنها  جذب می شود.
  • این عملیات پوشش کاربید تنگستن باعث می شود پودر تنگستن سریعاً به قطعه بچسبد.
  • ذرات بعدی تقریباً به طور همزمان می رسند و به سرعت سطح پوشش را ایجاد می کنند.
  •  پوشش های کاربید تنگستن بسیار متراکم، بسیار چسبنده و منسجم ایجاد می شود.

استفاده از  کاربید تنگستن چه مزایایی را به همراه دارد؟

استفاده از کاربید تنگستن چه مزایایی را به همراه دارد؟

استفاده از این فلز دارای مزایای خاصی می باشد که عبارتند از:

  • از یک استحکام بسیار بالا برخوردار بوده
  • ارتعاش کمی را به همراه دارد.
  • در برابر مواردی همچون سایش مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان می ‌دهد.
  • از دیگر ویژگی های آن می توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی نیز اشاره کرد.

تمامی مزایای که از آن ها برای شما نام بردیم و شامل سختی مقاومت در برابر سایش و خوردگی می شود در وهله اول به دانه و همچنین کسر حجمی ذرات کاربید تنگستن هنگام استفاده در فرآیندهای اسپری حرارتی HVOF وابسته است. پوشش های مربوط به کاربید تنگستن HVOF از این امکان برخوردار هستند که با کنترل کردن اندازه ذرات و حجم آن ها نسبت به کبالت ویژگی‌ های مربوط به یک برنامه را در نظر بگیرند.

از پوشش کاربید تنگستن چه استفاده ای در تولید فولاد و فلزات می شود؟

به طور کلی پوشش‌ های کاربید تنگستنHVOF به همراه پوشش های جوش این عنصر برای تولید سنگ استفاده خواهد شد.

با استفاده از کاربید تنگستن و بسیاری از این برنامه های پذیرفته شده، می تواند کاهش چشمگیری در هزینه های تعمیر و نگهداری و همچنین بهبود کیفیت تولید به همراه داشته باشد.

استفاده از کاربید تنگستن در تولید برق:

استفاده از کاربید تنگستن در تولید برق

با توجه به این مورد که خطوط تولید برق اتمی باید به صورت شبانه روز فعالیت بالایی داشته باشند و به همین خاطر نیز لازم است  اجزای سازنده با توجه به تولید برنامه های فصلی به طور کامل در برابر سایش شدید مورد محافظت قرار گیرد.

از جمله کاربردهای دیگری که  کاربید تنگستن به همراه دارد روی متریال استرس استیل می باشد و می توان گفت از آن بر روی انواع مختلفی از لوله های استیل، میلگرد استیل، فلنج های استیل و سایر قطعاتی که لازم است در موقعیت خاص از مقاومت بالا برخوردار باشند استفاده خواهد شد.

مقایسه کاربید تنگستن با متال اسپری:

در وهله اول لازم است بگویم که کاربید تنگستن بسیار سخت ‌تر از متال اسپری می باشد.

 کاربید تنگستن نسبت به متال اسپری دارای هزینه بیشتری می باشد به طور مثال اگر قصد داشته باشید سطح داخلی لوله استیل را که به طول ۴۰ سانتیمتر است با استفاده از  کاربید تنگستن پوشش دهید هزینه آن چندین برابر بیشتر خواهد شد.

لازم است این نکته را بیان کنیم که  کاربید تنگستن از مقاومت بسیار بالاتری در برابر ضربات نسبت به متال اسپری برخوردار می ‌باشد.

مقایسه  کاربید تنگستن با پاشش پلاسما:

مقایسه کاربید تنگستن با پاشش پلاسما

در رابطه با مقایسه این دو نیز می توانیم بگوییم در این مورد نیز هزینه کاربید تنگستن از پاشش پلاسما بالاتر بوده و دارای مقاومت بالاتری نسبت به پوشش پلاسما می باشد.

 همچنین دقت کاربید تنگستن نسبت به پوشش پلاسما بالاتر بوده و همین موضوع باعث شده استفاده بیشتری از آن صورت بگیرد.

سخن پایانی:

در این مقاله سعی کردیم در رابطه با کاربید تنگستن و همچنین کاربرد های مربوط به آن مطالبی را برای شما بیان کنیم همچنین به توضیح این نکته پرداختیم که عناصر مختلفی وجود دارند و با استفاده از آن ها اقدام به تولیدات ابزار متنوعی خواهد شد، اما در این میان فلزات از کاربرد گسترده تری برخوردار می ‌باشند به ‌طور کلی تنگستن یک نوع فلز است که برای تولید موارد مختلفی مورد استفاده قرار می ‌گیرد، اما  کاربید تنگستن به عنوان یک نوع کاربید شیمیایی شناخته شده که برای تولید آن از اتم های تنگستن و کربن با قسمت‌های کاملاً مساوی مورد استفاده قرار گرفته می شود که این نوع تنگستن نیز دارای کاربرد بسیار زیادی در صنعت می باشد. از اینکه تا انتهای مقاله از شهرک های صنعتی ما را همراهی کردید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم تمامی موارد گفته شده پاسخ مناسبی برای سوال های احتمالی شما باشند.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها