درباره سوله‌ های کشتارگاهی بیشتر بدانیم

۶ تیر ۱۴۰۰

سوله‌های کشتارگاهی محلی مناسب برای ذبح شرعی و بهداشتی دام و طیور است که در گذشته این فرآیند در محل ورودی شهرها یا جلوی مغازه‌های قصابی انجام می‌گرفت. افزون بر ذبح در این مکان پوست کنی، پرکنی و … دام و طیور نیز انجام می‌شود. کلیه فرآیندهای صورت گرفته در کشتارگاه باید مطابق با موازین شرعی و بهداشتی صورت گیرد تا از طرف سازمان‌های مربوطه نیز سازمان بهداشت اخطاری دریافت نکند. پیشنهاد می کنیم به آگهی های شهرک های صنعتی سری بزنید.

 تجهیزات موردنیاز برای ایجاد سوله کشتارگاهی:

تجهیزات کشتارگاه

 در سوله کشتارگاهی با توجه به حیوانی که قرار است ذبح شود تجهیزات خاصی مورد نیاز است تا گوشت به شیوه مدرن از مرحله ذبح به مرحله بسته بندی برسد. برخی از این تجهیزات عبارتند از:

محلی برای تغذیه و نگهداری دام و طیور:

 این بخش مخصوص نگهداری دام و طیور قبل از ذبح است تا چرخه تولید متوقف نشود و همواره منابع تولید که در اینجا منظور همان دام و طیور است در دسترس باشد. ابعاد مورد نیاز برای این بخش سوله دوقلو یا یک بچه سوله است.

 *بچه سوله، سوله‌ای از جنس و متریال سوله اصلی و با همان کاربرد است و تنها تفاوت آن این است که از سوله اصلی کوچکتر است و می‌توان بچه سوله را در دو طرف سوله احداث نمود.

پایانه‌ای برای وزن کشی و فروش دام و طیور:

 افرادی که به سوله‌های کشتارگاهی برای خرید مراجعه می‌کنند ممکن است شخص حقیقی یعنی افراد عادی باشند یا شخص حقوقی یعنی مسئول رستوران یا فروشگاه و …. به همین دلیل میزان خرید افراد مختلف متفاوت خواهد بود برای این منظور بخشی برای وزن کشی وجود دارد که با استفاده از وسایل و تجهیزات وزن کشی دقیق، صورتحساب را به خریدار ارائه داده و لیست خرید و مبلغ نهایی را فاکتور می‌کند.

بخش دامپزشکی و معاینات دام و طیور:

دامپزشکی و معاینه دام و طیور

 به منظور دریافت مجوزهای لازم از مراکز بهداشتی مربوطه و اطمینان از صحت سلامت دام باید کارکنانی در زمینه دامپزشکی در کشتارگاه مستقر باشند زیرا هر یک از دام‌ها مطابق برنامه و اصولی خاص به دریافت واکسن، دارو و معاینه احتیاج دارند تا پس از ذبح، کارفرما بتواند مهر سلامت محصول را برای هر کدام از دام‌ها دریافت کند.

تسمه نقاله مخصوص حمل دام و طیور زنده:

 در کشتارگاه‌هایی با ظرفیت بالا سیستمی جهت حمل و نقل دام و طیور مورد نیاز است که از جمله ویژگی‌های آن مسیریابی حداقلی و هدایتگرهای خودکار است.

طراحی فیکسچر مناسب جهت مهار و بستن دام و طیور:

 جهت هدایت درست و صحیح دام و طیور به سمت میز ذبح و ممانعت از حرکات اضافی آنان، فیکسچر که سازه‌ای ثابت است نصب شده و با توجه به نوع دام و طیور قلاب‌های نگهداره مناسب به آن وصل می‌گردد.

میز مناسب جهت ذبح دام و طیور:

میز ذبح دام و طیور

 میزی که بدنه و قاب آن از جنس پروفیل و صفحه روی آن که عمدتا سفید رنگ است از جنس پلی اتیلنیا تفلون باشد. این میز برای اینکه در حین کار حرکت نکند به زمین پیچ و مهره می‌شود. ضمن رعایت این موارد مخزنی مخصوص به منظور هدایت خون به بیرون مورر نیاز است. توجه داشته باشید که جنس بدنه میز و صفحه تعبیه شده روی آن باید قابلیت شستشو داشته باشد.

سیستم جهت خروج خون و ضایعات دفعی:

به دلیل اینکه هنگام ذبح خون و ضایعات فراوانی تولید می‌شود به منظور رعایت نکات بهداشتی باید این خون و ضایعات در مجرای اصولی و درست هدایت شوند همچنین این کار باعث می‌شود پرسنل و ناظران خط برای کنترل فرآیند دقیق‌تر عمل کنند.

مکانیزاسیون پَرکنی و پوست کنی:

 از آنجایی که پوست یا پر برخی دام و طیور در صنایع مختلف به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، دام و طیور پس از ذبح پوست یا پر آنها کنده شده و درون مخزن‌های بخصوصی نگهداری شده و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به فروش می‌رسند.

سردخانه:

 در شرایطی ممکن است کشتارگاه تصمیم بگیرد پس از ذبح دام آن را بلافاصله برای فروش عرضه نکند که یکی از دلایل آن می‌تواند این باشد که برای رسیدگی به کلیه سفارشات، ذبح را زودتر از موعد مقرر انجام دهند. در چنین شرایطی گوشت حیوان ذبح شده باید درون سردخانه قرار گیرد تا گندیده نشود و سالم بماند. برای احداث سردخانه در سوله کشتارگاهی می‌توان از یک سوله موازی یا یک بچه سوله استفاده نمود.

 خط بسته بندی گوشت:

بسته بندی گوشت

 جهت فروش گوشت دام و طیور ذبح شده لازم است که در بسته بندی‌های متنوع و اصولی قرار داده شوند. در بخش خط بسته بندی سرعت بالا و طراحی اصولی ریل گذاری بسیار حائز اهمیت است.

 نکاتی در رابطه با طراحی و ساخت سوله کشتارگاهی:

 طراحی و اجرای کلی، کلیه سوله‌ها مشابه یکدیگر است اما ریزه‌کاری‌ها و جزئیات سوله‌ها با توجه به کاربرد آنها متفاوت خواهد بود که از طریق مشورت با کارفرمای سوله، آگاهی از پیشینه صنعت مورد نظر و مشورت با نخبگان صنعت مربوطه می‌توان از این جزئیات آگاه شد. جزئیات و نکات لازم در طراحی و ساخت سوله کشتارگاهی عبارند از:

  • به دلیل اینکه در کشتارگاه‌ها توالی خطی و پیوستگی و نظم در قرارگیری ایستگاه‌های کاری امری مهم تلقی می‌شود پس دهانه سوله کشتارگاره عموما کوچک تعبیه می‌شود و ارتفاع سوله نیز بین ۶ الی ۸ متر خواهد بود آنچه بسیار مهم است طول دهانه سوله است که باید بیشتر از سایر سوله‌ها باشد.
  • برای تولید گوشت سالم که در گرو حفظ سلامت دام و طیور است سوله کشتارگاه بایستی دارای سیستم تهویه مناسب باشد و همچنین به منظور ممانعت از هدر رفت انرژی عایق بندی شده باشد.
  • ساخت سوله کشتارگاهی نیازمند صرف هزینه بالا مانند سایر سوله‌ها نیست بلکه قیمت نسبتا پایین‌تری نسبت به بقیه سوله‌ها دارد که این قیمت پایین به علت کیفیت پایین سازه نیست بلکه به علت حذف بخش‌های غیرضروری سوله است که در سوله کشتارگاهی مورد نیاز نیست و در نتیجه کاهش قیمت به علت کاهش فولاد مصرفی در ساخت است.
  • برای تحویل سوله کشتارگاهی مانند سایر سوله‌ها باید در زمان صرفه جویی کرد و این صرفه جویی تنها از طریق حذف بخش‌های صروری امکان پذیر نیست بلکه باید در بخش نثب و مونتاژ نیز چاره‌ای برای این کار اندیشید و راه حل پیشنهادی ما به شما ساخت سوله با استفاده از سوله پیش ساخته تیر ورقی است که علاوه بر استحکام بالا وزن سازه را نیز کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

سوله پرورش دام و طیور و نکات ساخت آن

مشخصات یک سوله استاندارد

سوله کشتارگاهی به چندین امکانات ویژه نیاز دارد که عبارتند از:

  • برق اضطراری برای عدم فاسد شدن گوشت در زمان قطعی برق
  • ایجاد حوضچه‌های گندزدایی، استریل سازی و سیستم‌های ضدعفونی کننده به منظور جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام.
  • ایجاد محلی برای قرنطینه دام‌های بیمار که از طریق ساخت و اجرای یک بچه سوله می‌توان این نیاز را برطرف نمود.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها