انواع یخچال و فریزر صنعتی

۱ آذر ۱۴۰۰

 

انواع یخچال و فریزر صنعتی از جمله ابزار هایی هستند که در حوزه ی کسب و کار و فروش مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. تنوع این ابزار ها به شکلی است که بتواند جوابگوی افراد در محیط ها و کسب و کارهای مختلف باشد. در این مطلب به معرفی انواع مختلف این محصول و شیوه مقایسه آن ها می‌پردازیم.

در فرهنگ عمومی به یخچالهای صنعتی؛ یخچال ایستاده یا فروشگاهی نیز گفته میشود. از این یخچال می توان در رستوران و فست فودی، کافی شاپ، مغازه ها، سوپر مارکت و قصابی و نیز استفاده به عمل آورد. عنصر مشترک اغلب این یخچالها در معرض دید قرار دادن محصولات است که می تواند در جذب مشتری موثر واقع شود.

شما می توانید آگهی های انواع تجهیزات صنعتی را در سایت شهرک های صنعتی ببینید.

انواع یخچال صنعتی

انواع یخچال صنعتی

  • یخچال صنعتی عمودی (ایستاده)

  • یخچال صنعتی صندوقی (کابینتی )

آشنایی با ویژگی های یخچال صنعتی ایستاده

آشنایی با ویژگی های یخچال صنعتی ایستاده

یخچال صنعتی عمودی یا عمودی دارای ارتفاع و اندازه مختلف است درهایی که برای یخچال های ایستاده در نظر گرفته می شود یک در یا دو در و  می تواند به سه عدد نیز برسد. درب این یخچالها از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند و عمر زیادی را می توان از آنها انتظار داشت. استفاده از این ماده در طراحی درب یخچال می تواند آن را تا حد زیادی در مقابل ضربات خارجی مقاوم کند. درب های آن شیشه ای است این نوع از یخچالهای صنعتی در کسب و کار هایی مثل قنادی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این یخچالها به عنوان ویترین برای نشان دادن اجناس می باشند.

یخچالهای صنعتی کابینتی و کاربرد آنها

کشوهایی که در اینگونه یخچالها در نظر گرفته شده می تواند فضای بیشتری را برای نگه داری مواد غذایی در اختیار فروشنده قرار دهد. تعداد دربها نیز در این نوع یخچال میتواند تا ۶ عدد نیز افزایش پیدا کند که به موازات آن میتوان تا ۹ کشو را نیز در طراحی این محصول دید. درب آن استیلی یا شیشه ای است. از یخچال کابینتی معمولاً در رستوران و کافی شاپ ها استفاده می شود و برای افرادی که محیط کافی برای درنظر گرفتن کابینت ندارند یک انتخاب اقتصادی می باشد.

آشنایی با انواع فریزر های صنعتی

آشنایی با انواع فریزرهای صنعتی

فریزر صنعتی در واقع همان یخچال است که ترموستات آن در دمای پایین تری است فریزر قادر است تا دماهایی زیر صفر درجه را ایجاد کرده و به این ترتیب از موادغذایی منجمد مثل گوشت و بستنی محافظت کند. انواع فریزر صنعتی در دو نوع فریزر ایستاده و فریزر صندوقی تولید می شوند که هرکدام امکانات و بهینه سازی های گوناگونی را در اختیار مصرف کننده قرار می دهند.

فریزر ایستاده صنعتی

فریزر ایستاده صنعتی

فریزر های صنعتی در شکلها و اندازه ها مختلفی تهیه می شوند و می توانید تا تعداد ۶ در را نیز در آنها مشاهده کنید؛ پس در هنگام خرید لازم است توجه داشته باشید که انتخابهای زیادی پیش روی شما است و می توانید بسته به محیط کار و نیاز خود فریزر مناسبی را تهیه کنید. فریزرهای صنعتی ابزارهای مقاومی هستند که می توان طول عمر قابل ملاحظه ای را از آنها انتظار داشت. از فریزر صنعتی در کسب و کار های مختلفی مثل قنادی و رستوران و همچنین فست فودی استفاده به عمل می آید.

 فریزرهای صندوقی صنعتی

فریزر های صندوقی می توانند تا حداکثر ۶ در نیز داشته باشند و جنس شیشه درب آنها از نوع شیشه های صاف یا محدب است. از جمله مزیت های این نوع فریزر این است که محیط کمی را به خود اختصاص می دهند و برای کسب و کارهایی که محیط کوچکی دارند وسیله ی مناسبی می باشد. شما می توانید این وسیله را برای استفاده در هایپرمارکت و بستنی فروشی یا فروشگاه زنجیره ای خریداری کنید.

اجزای مهم یخچال و فریزر صنعتی:

کمپرسور و کاربرد آن در یخچال و فریزر صنعتی

کمپرسور و کاربرد آن در یخچال و فریزر صنعتی

کمپرسور وسیله ای است که ابتدا گاز مبرد فریون را در کانال های اپراتور فشرده کرده و در سیستم به حرکت در می آورد. کمپرسور از دو بخش کلی مکانیکی و الکتریکی تشکیل می شود که در قسمت فولادی دستگاه تعبیه شده است. بخش الکتریکی این قطعه سبب حرکت بخش مکانیکی آن می شود و بر اساس قدرت دستگاه می توان عمر و بازدهی بیشتری را از دستگاه انتظار داشت.

نقش ترموستات در یخچال و فریزر صنعتی

نقش ترموستات در یخچال و فریزر صنعتی

ترموستات باعث تعادل دما می شوند و این کار را از طریق قطع و وصل کردن جریان برق انجام می دهد. زمانی که کمپرسور شروع به فعالیت می کند؛ هر زمان دمای هوا به حد تعیین شده برسد جریان برق به کمک این وسیله موقتاً قطع خواهد شد.

کندانسور و کارکرد آن در یخچال و فریزر صنعتی

کندانسور وظیفه خنک کردن سیال عامل یا همان گاز فریون را بر عهده دارد. وقتی فریونها در کمپرسور فشرده می شود در کندانسور خنک شده و مایع می شود. کندانسور نوعی چگالنده است که سبب تبدیل بخار به مایع می شود و گاز فریون پس از عبور از کمپرسور در سیستم کندانسور خنک شده و به مایع تبدیل می شود. شما می توانید این سیستم را به صورت یک شبکه لوله ای بر دیواره پشت یخچال مشاهده کنید. شکل این دستگاه در یخچالهای فروشگاهی شباهت زیادی به رادیاتور اتوموبیل دارد و ممکن است برای آن یک فن نیز در نظر گرفته شده باشد.

اپراتور یخچال و فریزر صنعتی

در قسمت اپراتور مایع مبرد یا فریون منبسط شده و به گاز تبدیل می شود و گرمای داخل یخچال را در بخش کندانسور به محیط منتقل می کند. و یخچال را خنک می کند به خاطر مضر بودن فریونها برای زیست محیط از R134 و R600   استفاده می کنند.

یخچال ها متناسب با محیط کسب و کار طراحی می شوند

پیش از تهیه ی یخچالها و فریزر های صنعتی لازم است توجه داشته باشید که کسب و کار شما در چه زمینه ای است و به چه مقدار دما برای محافظت از کالای خود نیاز دارید. به طور مثال امروزه یخچال های مخصوصی برای صنعت داروسازی طراحی می شود که از برخی جهات با یخچال های مخصوص سوپرمارکت تفاوت دارد.

تفاوت یخچال و فریزر صنعتی

یخچال ها ابزار هایی بالایی صفر هستند در حالی که به فریزر در اصطلاح یخچال زیر صفر نیز گفته می شود. یخچالهای صنعتی را بیشتر در محیط رستوران ها می توان مشاهده کرد و نسبت به یخچالهای خانگی انرژی بیشتری را مصرف می کنند. این موضوع نشأت گرفته از بازده بالای گرم کننده های ضد برفک و کمپرسورهای قدرتمندی هستند که در این ابزارها تعبیه شده است. در هنگام فعالیت این یخچالها می توانند هوای گرم را به بیرون از خود منتقل کرده و به این شکل دمای درون یخچال کاهش پیدا می کند. ولی فریزرها را بیشتر برای منجمد کردن مواد غذای و پروتئینی و گوشت استفاده می شود.

انواع یخچال و فریزر صنعتی بر اساس طراحی

انواع یخچال و فریزر صنعتی بر اساس طراحی

یخچال فروشگاهی؛ یخچال شیشه خم؛ یخچال سوپرمارکتی؛ فریزر صندوقی و خوابیده؛ فریزر های پرده هوا و ایستاده هم اکنون در بازار ایران قابل تهیه هستند. یخچالهای شیشه تلویزیونی که به صورت ایستاده طراحی می شوند بهترین انتخاب برای قنادی ها و کیک فروشی هستند چرا که نمای مناسبی را از محصولات فروشگاه نشان می دهند.

یخچال ویترینی مکعبی چیست؟

یخچالهای مکعبی با ارتفاعات کوتاه تری ساخته می شوند و از آنها می توان در فست فودی ها و رستورانها استفاده کرد و بقیه ی عناصر این دستگاه کاملاً شبیه یخچالهای ویترینی است. این نوع یخچال بهینه سازیهای مناسبی برای نگهداری از گوشت دارد اما می توان از آن در قنادی و رستوران نیز استفاده کرد.

کاربردهای یخچال صنعتی خوابیده

در سوپرمارکت های کوچک از یخچالهای خوابیده برای نگهداری بستنی استفاده می شود و از جمله مزیت های این نوع یخچال؛ حجم بهینه شده آن است.

سیستم برودتی در فریزرهای صنعتی

هر چه گاز مبرد به کار رفته در فریزر صنعتی دمای تبخیر پایین تری داشته باشد می توان انتظار عملکرد بهتری را داشت. به طور مثال گاز فریون ۱۲ یک گاز مبرد پرکاربرد در طراحی فریزرهای صنعتی است. همچنین در فریزرهای پرقدرت می توان یک فن را مشاهده کرد که از آن برای خنک نگه داشتن کمپرسور و کندانسور استفاده می کنند. از یک فریزر صنعتی انتظار می رود که دمایی کمتر از ۱۴- درجه را به راحتی ایجاد کند.

فریزرهای صندوقی مخصوص بستنی

در فریزرهای صندوقی نگهداری بستنی تجهیزاتی در نظر گرفته شده که کار را برای مصرف کننده ساده کند من جمله وجود سبدهای مخصوص بستنی و چرخ های متحرک ۳۶۰ درجه و در مواردی که ابعاد کوچکی دارند وزن پایین کالا باعث بهینه سازی فریزر شده است. در این ابزار بعضاً یک قفل به همراه کلید برای بسته نگه داشتن درب ترموستات مکانیکی تعبیه شده. روی بدنه این نوع از فریزرها می توان برچسب ها و استیکرهای سفارشی تبلیغ محصول یا فروشگاه را قرارداد که بعضاً توسط فروشنده فریزر تأمین می شود.

دربهای کشویی فریزر مخصوص بستنی به صورت دوطرفه طراحی می شوند تا پس از بازکردن امکان دسترسی به تمام فضای فریزر فراهم باشد.

مزیت استفاده از شیشه های دوجداره در طراحی فریزر و یخچالهای صنعتی

شیشه های دوجداره به عنوان عایق حرارت عمل کرده و همچنانکه محصولات از بیرون قابل مشاهده هستند از سرمای تولید شده در یخچال محافظت می کند.

صدای موتور

درهنگام خرید فریزرها و یخچالهای صنعتی، یکی از فاکتورهایی که می توانید از فروشنده جویا شوید میزان صدای موتور دستگاه می باشد. این واحد بر حسب دسی بل بیان می شود و عموماً زیر ۳۸ دسی بل یک میزان استاندارد برای صدا دستگاه است.

فریزرهای صندوقی تحقیقاتی

فریزرهای تحقیقاتی به رغم ظاهر ساده ای که دارند از امکانات خاصی برخوردارند تا ریسک نگهداری از مواد حساس را برای مصارف آزمایشگاهی کاهش دهند. فریزرهای صندوقی قادراست تا دمایی معادل منفی ۴۰ درجه را ایجاد کند و چرخ های تعبیه شده در پایین دستگاه کار را برای تکنسین بیمارستانها، مراکز بهداشتی و کلینیک ها ساده می کند. به دلیل حساسیت موادی که ممکن است در این فریزرها نگهداری شود معمولاً قفلی بر روی درب در نظر گرفته می شود تا امنیت مواد درون دستگاه حفظ شود. نسل جدید اینگونه از فریزرها دارای ترموستات های دیجیتالی است که به تکنسین اجازه ی کنترل دقیق دما را خواهد داد.

فریزرهای آزمایشگاهی قدرتمند

در برخی موارد لازم است تا دمایی بسیار سرد را در محیط های آزمایشگاهی ایجاد کرد. برخی از انواع قدرتمند فریزرهای آزمایشگاهی قادرند تا به سادگی دمایی معادل منفی ۸۰ درجه ایجاد کنند. این فریزرها امروزه در سبک رومیزی و ایستاده طراحی می شوند و برخی از انواع آن قادر هستند تا در صورت تغییر در دما، اطلاعات را به صورت اس‌ام‌اس گزارش دهند.

تکنولوژی نوفراست

یکی از مشکلات رایج در استفاده از یخچالهای خانگی و صنعتی ایجاد برفک است که امروزه این مشکل به کمک تکنولوژی نوفراست برطرف شده است که در هنگام خرید این محصول می توانید به عنوان یک فاکتور کیفیت سنجی در نظر بگیرید.

منتظر نظرات ارزشمند شما درباره مقاله های شهرک های صنعتی هستیم.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها