کمپرسور چیست؟ و انواع کمپرسور

۱ اسفند ۱۴۰۰

آیا می دانید کمپرسور چیست؟ و انواع کمپرسور را می‌شناسید؟ در این مقاله ما تصمیم داریم به صورت مفصل در رابطه با سوالات مذکور صحبت کنیم. به طور کامل پاسخ آن را شرح دهیم. اگر شما هم می خواهید بدانید که کمپرسور چیست؟ و انواع کمپرسور بشناسید. پیشنهاد می دهم تا انتهای مطالب همراه ما بمانید.

کمپرسور چیست؟

کمپرسور چیست؟

کمپرسور یک نوع دستگاه مکانیکی است که امروزه به صورت گسترده در صنایع کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. کارایی کمپرسور در صنایع ایجاد نیروی مکش است. این نیروی مکش ایجاد شده به واسطه کمپرسور باید به نحوی باشد که بتواند گاز نبرد را از پیرامون بمکد. تا آن را متراکم سازی کرده و به کندانسور بفرستد.

در واقع کمپرسور دستگاهی است که هوا را فشرده و یا حجیم می کند‌. به همین دلیل این دستگاه را با نام فشرده کننده و متراکم کننده هوا نیز می خوانند. در واقع کمپرسور انرژی مکانیکی اولیه را صرف مکش هوا به درون خود می کند. سپس طی فرایندی حجم هوا را فشرده و متراکم می سازد. در طی این فرایند دمای هوا به شدت دچار نوسان شده و افزایش می یابد.

به این ترتیب گاز اولیه به یک گاز پر فشار و همچنین پرکاربرد در صنایع مختلف تبدیل می شود. منتهی قبل از آن که گاز پر فشار مورد استفاده قرار بگیرد، باید دمای آن کم شود. به همین دلیل است که در مسیر دستگاهای کمپرسور لوله های خنک کننده نیز تعبیه می شود.

گازی که کمپرسور در دسترس قرار می دهد، حاوی انرژی کافی است. از این رو دیگر نیاز به صرف انرژی اضافی تر برای این کار نیست‌. البته ناگفته نماند که کمپرسورها جهت انجام وظایف خود به انرژی بسیار بالایی نیاز دارند. به نحوی که از نظر مصرف انرژی در رتبه دوم بعد از پمپ ها قرار دارند‌.

اجزای تشکیل دهنده کمپرسورها

اجزای تشکیل دهنده کمپرسورها

اکنون که شما متوجه شدید کمپرسور چیست؟ و انواع کمپرسور را نیز در ادامه خواهید شناخت. منتهی باید همچنان به همراهی خود با ما ادامه دهید.

همانطور که متوجه شدید، کمپرسور یک وسیله مکانیکی است. بنابراین از یک سری قطعات و اجزای یدکی ساخته شده است. که هر کدام از اجزای آن وظیفه خاصی را در طول فرایند فشرده و متراکم سازی بر عهده دارند. به طور کلی مهمترین اجزای کمپرسور به شرح زیر است:

سیلندر

سیلندر مهمترین قطعه کمپرسور است که وظیفه فشرده سازی هوا را بر عهده دارد. به همین دلیل به آن هوا ساز نیز می گویند. در واقع مهمترین کار در فرایند متراکم و فشرده سازی هوا به واسطه کمپرسور را، سیلندر بر عهده دارد. البته باید متذکر شویم که همه کمپرسورها به یک تعداد سیلندر ندارند. بلکه هر دستگاه بر حسب محل استفاده و ابعادی که دارد، دارای تعداد سیلندر مخصوص به خود است.

معمولاً زمانی که دستگاه کمپرسور در حین استفاده سر و صدای زیادی ایجاد کند، باید به عملکرد درست سیلندر آن مشکوک شد. زیرا هر گاه که سیلندر دچار عیب و ایراد شود، خرابی آن با سر و صدای زیادی به همراه می شود. خرابی سیلندر بسته به سطح آسیب آن ممکن است قابل تعمیر باشد. اما در برخی موارد  نیز آسیب بسیار جدی بوده و سیلندر باید تعویض شود.

دینام

دینام  یا الکتروموتور از دیگر اجزای کمپرسورها است. که وظیفه تأمین انرژی اولیه مورد نیاز برای کار دستگاه کمپرسور را بر عهده دارد. همانطور که گفتم انرژی مورد نیاز برای عملکرد کمپرسور از نوع حرکتی یا مکانیکی است.  وظیفه فراهم کردن این انرژی در چرخه فشرده و متراکم سازی با دینام می باشد. بنابراین کیفیت دینام تأثیر بسیار زیادی بر روی کار دستگاه کمپرسور دارد.

البته  ناگفته نماند که به جای دینام می‌توان از انواع توربین برای تأمین نیروی اولیه استفاده نیز استفاده کرد. به همین دلیل برخی از کمپرسورها به جای دینام حاوی توربین هستند. منتهی انتخاب دینام یا توربین بستگی به قدرت کمپرسور دارد. به عبارت دیگر اگر قدرت دستگاه بالا باشد، دینام به توربین ترجیح داده می شود.

مخزن هوای فشرده

مخزن هوای فشرده دیگر قطعه دستگاه های کمپرسور است. معمولاً مخزن هوای فشرده در کمپرسورهای مختلف حجم مختلفی دارد.

فیلتر

 فیلتر نیز یکی دیگر از اجزای مهم کمپرسور، است که وظیفه آن جدا کردن ذرات معلق و ناخالصی روغن و جدا کردن روغن و هوا می باشد. سطح کیفیت فیلتر نیز تأثیر کاملاً مستقیمی بر عملکرد کمپرسور می گذارد. علاوه بر موارد نام برده کمپرسور دارای اجزای دیگری نیز است که شامل موارد زیر است.

پیستون

یاتاقان

تابلو برق

تسمه

چرخ

شاتون

انواع کمپرسور

انواع کمپرسور

کمپرسورها نیز همانند بسیاری از ابزارهای مکانیکی مدل‌های مختلفی دارند. هر مدل ویژگی و کارایی خاص خود را دارد‌. معمولاً معیارهای مختلفی برای دسته بندی کمپرسورها وجود دارد. مدل‌ های مختلف کمپرسور از نظر ظرفیت و قدرت با یکدیگر متفاوت هستند.

اما تفاوت کمپرسورها فقط در قدرت و فشار آن ها خلاصه نمی شود. بلکه از نظر ابعاد، اجزای درونی، نحوه انتقال انرژی، مدت زمان استفاده از آن ها، روغن بودن و غیره نیز متفاوت از یکدیگر هستند. معمولاً انتقال انرژی یکی از رایج ترین معیارهای دسته بندی کمپرسورها است. بر این اساس آن‌ ها را در دو گروه کمپرسورهای دینامیک و کمپرسورهای جابجایی مثبت قرار می دهند. در ادامه مطالب در رابطه با این دو دسته بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کمپرسور های دینامیکی

این نوع کمپرسورها مناسب فشارهای پایین هستند. به همین دلیل انرژی در آن‌ها دائماً در حال تزریق به سیال می باشد. بنابراین در کمپرسورهای دینامیکی انتقال انرژی به سیال به صورت مداوم صورت می گیرد. بیشترین کاربرد این نوع کمپرسور در دبی های بالاتر و فشارهای پایین تر است.

این مدل کمپرسورها با فشار ثابتی کار می کنند و تحت تأثیر شرایط بیرونی قرار دارند. در واقع با ایجاد یک تغییر جزیی در فشار ورودی، می توان تغییر زیادی در ظرفیت آن ها ایجاد کرد. این نوع کمپرسورها خود دارای انواع و اقسام مختلفی نظیر طرح شعاعی یا گریز از مرکز و محوری هستند.

کمپرسور جابجایی مثبت

در این نوع از کمپرسورها انتقال انرژی به صورت متناوب صورت می گیرد. یعنی عملکردی دقیقاً برعکس کمپرسورهای دینامیکی دارند. البته کمپرسورهای جابجایی مثبت جهت فشرده سازی گاز قدرت بیشتری از کمپرسور دینامیک دارند‌. کمپرسورهای جابجایی مثبت با جریان ثابت وارد عمل می شوند. معمولاً مدل‌های ساده کمپرسور جابجایی مثبت را می توان در دوچرخه ها مشاهده کرد.

این نوع کمپرسور نیز دارای دو نوع کمپرسورهای پیستونی یا رفت و برگشتی که ممکن است با روغن و یا بدون روغن کار کنند و کمپرسورهای دورانی می باشد. در هر دو دسته کمپرسور جابجایی مثبت از پیستون استفاده شده و هر کدام از این دو کمپرسور نیز دارای زیر مجموعه بوده که شامل انواع مختلف یک مرحله ای و دو یا چند مرحله ای هستند. در واقع تمام کمپرسورهای جابجایی مثبت به صورت پیوسته و در طول ۲۴ ساعت کارایی ندارند.

بلکه به صورت متناوب به کار خود ادامه می دهند. منتهی کمپرسورهای جابجایی مثبت متناسب با ابعاد خود دارای توان متفاوتی هستند. مثلاً اکثر کمپرسورهایی که در صنعت خودرو سازی به کار می روند، از نوع جابجایی مثبت هستند. اما از نظر توان با یکدیگر متفاوت بوده و مابین ۵ تا ۳۰ اسب بخار قرار دارند. اما ابعاد بزرگتر که حدود ۱۰۰۰ اسب بخار توان دارند، در صنایع پتروشیمی به کار می روند.

انواع کمپرسور بر اساس سیستم روان کاری

همانطور که در مباحث قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم برای تقسیم بندی کمپرسورها معیارهای مختلفی مد نظر قرار می گیرد. سیستم روان کاری نیز یکی دیگر از معیارهای تقسیم بندی برای کمپرسورها است. در واقع همه کمپرسورها از نظر روان کاری دارای عملکرد یکسانی نبوده و  معمولاً دو رفتار متفاوتی دارند. به نحوی که یک دسته از آن ها برای روان کاری نیاز به روغن دارند و برخی دیگر نیاز به روغن ندارند.

کمپرسورهای با روغن

این نوع از کمپرسورها به نحوی طراحی شده اند که لازم است در حین کار یا استفاده از روغن مخصوص مورد روان کاری قرار بگیرند. کمپرسورهای نیازمند به روغن کاری باید در طی دوره های مشخص مورد بررسی قرار بگیرند. همچنین لازم است که در یک بازه زمانی مشخص و منظم روغن آن ها تعویض شود. البته ناگفته نماند که این کمپرسورها دارای روغن مخصوص بوده و نباید به غیر از روغن مخصوص شان از روغن های متفرقه برای آن ها استفاده کرد‌. همچنین این مدل ها به دلیل داشتن روغن و قطعات زیاد وزن بیشتر و همچنین طول عمر بالایی نیز دارند.

کمپرسورهای بدون روغن یا اویل فری

کمپرسورهای بدون روغن از آلیاژهایی تولید می شوند که بدون نیاز به روغن و روان کاری کاملاً خشک به کار خود ادامه می دهند و جدیدترین نسل سیستم های فشرده به شمار می روند. همانطور که گفتیم این نوع نسبت به نوع روغن دار وزن کمتر دارند. اما در هوای سرد نسبت به مدل های روغن دار عملکرد بهتری دارند و اغلب از این مدل جهت انجام کارهای سنگین استفاده می شود. معمولاً کمپرسورهایی که در تعمیرگاه ها و پارکینگ ها استفاده می شود از همین نوع می باشد‌. 

سایر کمپرسورها

سایر کمپرسورها

علاوه بر دو دسته نام برده انواع دیگری از کمپرسورها وجود دارد که آن ها نیز ویژگی ها و کارایی به خصوص خود را دارند که برخی از مهمترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

کمپرسورهای تشدید کننده فشار

وظیفه کمپرسورهای تشدید کننده فشار این است که فشار را در گاز تشدید می کنند. اما لازم است که قبل از استفاده از آن ها از نبود روغن مطمئن شد. توجه به این نکته بسیار مهم بوده و باید حتماً به آن به طور جدی توجه شود. در غیر این صورت ممکن است احتراق شدیدی در آن ها رخ دهد.

کمپرسورهای فوق فشار بالا

این کمپرسورهای فوق فشار بالا یکی دیگر از انواع کمپرسور هستند، مهمترین کاربرد آن ها تأمین فشار بسیار بالا در برخی صنایع می باشد. اما استفاده از این نوع کمپرسورها در حین استفاده نیاز به دقت بسیار زیادی دارد. زیرا احتمال اشتعال گاز در آن ها بسیار بالا است. وقوع اشتعال در صورت هر گونه بی احتیاطی و شرایط غیر ایمن موقعیت های بسیار خطرناکی را در پی خواهد داشت.

کمپرسورهای کمکی

این مدل کمپرسورها که ممکن است از نوع جابجایی مثبت یا دینامیکی باشند هوایی را که از قبل فشرده شده است را با فشار بالاتری متراکم می کنند. از کمپرسورهای کمکی جهت جبران فشارهایی که در طول خطوط لوله های طویل در معرض افت قرار گرفته اند، استفاده می شود. همچنین هر گاه در طی فرایندی نیاز به فشار بالاتری باشد، نیز این نوع کمپرسور کاربرد دارد.

مراحل تراکم سازی فشار در این نوع کمپرسور ممکن است به صورت یک مرحله ای و چند مرحله ای صورت بگیرید. دیگر نکته قابل ذکر در رابطه با این نوع کمپرسور این است که توان مورد نیاز آن ها با افزایش نسبت فشار افزایش می یابد. البته جرم در حال حرکت نیز دچار افت می شود.‌

کمپرسور اسکرال

کمپرسورهای اسکرال نوعی کمپرسور نرم، بی صدا و مطمئن می باشند که به عنوان پمپ اسکرال یا پمپ خلاء اسکرال نیز شناخته شده هستند. این نوع کمپرسور متشکل از دو پره مارپیچی لایه ای به منظور پمپ کردن یا تراکم سیالاتی مانند مایعات و گازها کاربرد دارند.

کاربرد کمپرسور

کاربرد کمپرسور

حال که متوجه شدید کمپرسور چیست؟ و انواع کمپرسور را نیز شناختید، ترجیح دادیم در رابطه با کاربرد آن نیز برای شما عزیزان صحبت کنیم.

کمپرسورها در صنایع مختلف کاربرد بسیار زیادی دارند. زیرا هوا یک منبع انرژی است و کمپرسور به عنوان یکی از تجهیزات پنوماتیکی هوای مورد نیاز را وارد چرخه صنعت می کند. بیشترین استفاده از کمپرسور در صنعت معدن، خودرو، صنایع چوب و مبلمان، پزشکی و غیره است.

البته نا گفته نماند که این قطعه مکانیکی هم دارای کاربرد صنعتی است و هم کاربرد غیر صنعتی دارد. بنابراین نباید تصور کرد که کمپرسور یک دستگاه صرفاً صنعتی بوده و دارای مصارف خانگی نیست. اتفاقاً کاربرد خانگی این وسیله بسیار گسترده است. به طور کلی مهمترین کاربردهای کمپرسور در مصارف خانگی و صنعت به شرح زیر هستند.

  • قابل استفاده برای باد کردن توپ های کم باد
  •  برای باد کردن تشک بادی
  •  تنظیم باد انواع و اقسام تایر نظیر تایر خودرو و تایر فرغون
  • قابل استفاده برای باد کردن تعداد زیادی بادکنک در مدت زمان کوتاه برای جشن
  •  باد کردن لاستیک دوچرخه
  • خنک کردن اجزا یا قطعات نظیر خنک کردن لوله‌های انتقال مواد غذایی و یا مواد دارویی در کارخانه‌ها در مدت زمان ساخت آنها
  • برای پر کردن سیلندر هوای فشرده با فشار بالا تولید می کند
  • هوای مورد نیاز برای غواصی را فراهم می کند
  • جهت انتقال قطعات و سیالات کاربرد دارد. به عنوان مثال رنگ پاش برقی یک نوع کمپرسور به شمار می رود
  • انواع دریل‌های جراحی و یا دستگاه‌های برش پزشکی از انواع کمپرسور در پزشکی به شمار می روند.
  • قابل استفاده در جداسازی مواد اضافی
  • تغذیه هوای فشرده موتور توربین در صنعت هواپیمایی.

شما می توانید آگهی های خرید و فروش تجهیزات صنعتی را در سایت شهرکهای صنعتی ببینید.

آگهی های خرید و فروش املاک صنعتی را در سایت شهرهای جدید ببینید.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها