علائم خرابی دینام ماشین و روش تشخیص آن

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

زمانی که حرف از مشکلات خودرو می‌شود و خرابی خودرو به وجود می آید باید توجه کنیم به این که تمامی این مشکلات به خاطر ایراداتی کوچک است که قبلاً برطرف نشده است. بدانید که هر ایرادی اگر الان جدی گرفته نشود می‌تواند در آینده شما را پشیمان گرداند. مشکلات دینام ماشین می‌تواند خود را به شکل‌های مختلفی نمایش دهد که در این مقاله در خصوص دینام خودرو و مشکلات آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.در صورت نیاز به خرید قطعات خودرو می توانید به بخش آگهی های قطعات خودرو در وب سایت شهرکهای صنعتی سری بزنید.

مشکل دینام ماشین:

مشکل-دینام-ماشین

زمانی مشکل دینام ماشین خودش را نشان می‌دهد که چراغ دینام بر روی داشبورد روشن شود. این چراغ شبیه به یک باطری است. علامتی دیگر که به ما نشان می‌دهد احتمالاً دینام مشکل پیدا کرده است، لرزیدن آمپرها یا کم نور شدن چراغ‌های جلوی خودرو است. البته بوی بد سیم سوخته و یا صداهای ناهنجار از خودرو نیز می‌تواند علامت‌های دیگری از خرابی دینام ماشین باشید. باید بدانید که اگرچه این قسمت از خودرو شاید کوچک باشد و چیز خاصی نداشته باشد اما باید بدانید که اگر این مشکل جدی گرفته نشود می‌تواند عوارض جدی و بدی را برای خودروی شما داشته باشد که از روشن نشدن خودرو گرفته تا از کار افتادن کامل خودرو است! از همین رو بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید تا در صورت وقوع هر گونه مشکل احتمالی بهترین اقدام را داشته باشید.

کمی درمورد دینام ماشین بدانید:

کمی-درمورد-دینام-ماشین-بدانید

 داخل دینام خودرو یک روتر درون یک میدان مغناطیسی در حال چرخش است و باعث می‌شود که برق تولید شود. این نیروی برق پس از تولید به چرخ های جلو و تجهیزات برقی مانند برف پاک کن و ... انتقال پیدا میکند تا فرمان‌های شما داخل خودرو توسط اجزای ماشین اجرا شود.

همچنین دینام ماشین، باتری خودرو را شارژ می‌کند تا نیروی کامل برای تحرک خودرو و روشن شدن ماشین ایجاد شود. با توجه به این که دینام خودرو به سیستم‌های دیگر خودرو نیز متصل است و برای همه اجزا وجود آن حیاتی می‌باشد، هر مشکلی که در خودرو به وجود بیاید، بر عملکرد دینام ماشین اثرگذار خواهد بود و همین باعث می‌شود تا دیگر مشکلات به خوبی تشخیص داده نشود. روی تمام خودروها یک نشانگر باطری شکلی وجود دارد که اگر آن روشن شود می‌تواند این اخطار را به ما بدهد که مشکلی در دینام خودرو وجود دارد که باید رفع شود. برخی از افراد متأسفانه با دیدن این چراغ فکر می‌کنند باطری خودرو دچار مشکل شده است و رسیدگی به آن را پشت گوش می‌اندازند در حالی که دلیل روشن شدن چراغ خودرو این است که مشکلی در دینام خودرو به وجود آمده است. این چراغ به کامپیوتری متصل است که میزان ولتاژ خروجی دینام را به صورت کامل بررسی می کند.

هر گاه میزان ولتاژ دینام از محدوده استاندارد بالاتر یا پایین تر بیاید این چراغ روشن می‌شود و هرگاه میزان ولتاژ به حالت عادی خودش برگردد این چراغ نیز خاموش خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است وقتی چراغ‌هایتان روشن است و یا زمانی که از برف پاک کن استفاده می‌کنید، چراغ روشن شود و وقتی استفاده از آن‌ها به پایان می‌رسد، چراغ اخطار خاموش می‌شود. در چنین شرایطی نیاز به کار خاصی نیست و می‌توانید به راهتان ادامه دهید. دلیل روشن شدن چراغ اخطار این است که دینام در حال کار کردن بیشتر است که این کار بیشتر به دلیل استفاده از وسایل برقی خودرو است و زمانی که کار شما با آن‌ها تمام شود چراغ به خودیِ خود خاموش می‌شود و نیاز به کار خاص دیگری نیست.

مشکلات خرابی دینام:

مشکلات-خرابی-دینام

باید بدانید که دینام نیاز وسایل برقی خود را با تولید و پخش برق تأمین می کند و اگر این ابزار به درستی در خودرو کار نکند می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کند. در چنین شرایطی هر وسیله برقی از چراغ‌های خودرو و برف پاک کن تا صندلی گرمکن ماشین به درستی کار نمی کند؛ یعنی یا اصلاً کار نمی‌کنند یا بسیار ضعیف کار می‌کنند و یا به شدت و با نیروی زیادی کار می‌کنند. راننده در چنین شرایطی چندین احساس را در خود خواهد دید و از خود سوال خواهد پرسید: آیا دینام همچنان در حال تولید برق است و آیا برق تولید شده در محدوده استاندارد قرار دارد یا خیر؟

عامل دیگری که در خرابی ممکن است اتفاق بیافتد و بررسی آن دارای اهمیت است این است که خودرو چگونه برنامه ریزی شده است. بیشتر خودرو سازان اولویت بندی هایی در خودروی خود کرده‌اند که اگر اتفاق و مشکلی پیش بیاید چراغ هشدار دینام ماشین روشن می‌شود. این موارد بیشتر در حوزه ایمنی خودرو است. برای مثال در بخاری خودروها در هنگام مشکل دینام قبل از آنکه چراغ‌های جلو کم نور شود گرمکن های صندلی و ضبط از کار می افتند. درواقع راننده باید بداند اتفاقی که افتاده ممکن است به خاطر دینام می باشد و مشکلی از بابت ضبط یا صندلی نیست بلکه ریشه مشکل در جای دیگری وجود دارد.

علائم هشدار دهنده خرابی دینام ماشین:

علائم-هشدار-دهنده-خرابی-دینام-ماشین

در خودرو اتفاقات مختلفی ممکن است پیش بیاید که به شما هشدار دهد دینام مشکل دارد اما برخی از راننده‌ها نمی‌توانند به خوبی این هشدارها را درک کنند و تعریف آن را متوجه شوند و علت اخطار را دریابند. در حالی که اگر چراغ ماشین کم نور می‌شود و یا ضبط صوت به خوبی کار نمی‌کند و ... همه علائمی است که به رانند هشدار داده شود که دینام را باید به مراکزی ببرد تا مشکلش را برطرف کند. در زیر نیز چندین مورد از علائم خرابی دینام را به شما گوش زد خواهیم کرد.

1- چک کردن دینام:

چک-کردن-دینام

 اکثر مکانیک‌ها این‌گونه بیان می‌کنند که مشتری‌هایشان بعد از اینکه با مشکلات دینام رو به رو می‌شوند کاپوت ماشین خود را بالا می‌زنند تا بررسی کنند که تسمه‌ای از جای خودش خارج شده است یا دسته موتور پاره شده است یا خیر. خوردگی یا پوسیدگی تسمه‌ها می‌تواند نشانه‌ای باشد که در آینده برای خودرو پیش خواهد آمد. از طرف دیگر باید شلی یا سفتی تسمه به اندازه باشد تا دینام به خوبی کار کند. اگر تسمه بیش از اندازه سفت باشد یا بیش از اندازه شل باشد می‌تواند در عملکرد دینام اختلال ایجاد کند. پس حتما این مورد را نیز چک کنید و به آن توجه داشته باشید.

2- صدای جیغ ماشین:

صدای-جیغ-ماشین

برخی از رانندگان بیان می‌کنند قبل از آنکه مشخص شود دینام ماشین مشکلی برایش پیش آمد از خودرو صدا غر و غر یا جیغ به گوششان رسیده است. باید بدانید دینام خودرو با تسمه‌ای که به فولی سر میل لنگ متصل شده است، به حرکت در میاید. فولی دینام معمولاً زمانی که سرعت خودرو پایین است یا درجا کار میکند دو سه برابر بیشتر و سریع‌تر از میل لنگ می‌چرخد. این اتفاق برای این می‌افتد که نیروی مورد نیاز دینام در اختیارش قرار بگیرد تا به خوبی کار کند. فولی دینام نیز خودش بر روی یک شیفت قرار گرفته است که یاتاقان‌ها یا بوش‌هایی آن را نگه داشته‌اند و اگر این فولی دینام با تسمه تراز نباشد یا بوش‌ها و یاتاقان‌ها فرسوده باشد، صدای غر و غر و جیغ به ما می‌فهماند مشکل وجود دارد.

3- بوی سیم یا لاستیک سوخته:

بوی-سیم-یا-لاستیک-سوخته

 یکی از علائم دیگری که معمولاً به خاطر دینام است شنیدن بوی سیم یا لاستیک سوخته است. اگر فولی دینام خودروی شما تراز نبوده باشد نمی‌تواند آزادانه بچرخد و در نتیجه اصطکاک تسمه بالا می‌رود و با این اصطکاک در سرعت چرخش بالا بوی سیم یا لاستیک سوخته به مشام خواهد رسید.

همچنین در صورتی که دینام بیش از اندازه داغ شود بوی سیم سوخته به مشام خواهد رسید. دینامی که داغ شده باشد باعث می‌شود تا ولتاژ برق بالاتری به طرف روتر و استاتور فرستاده شود.

بیشتر بخوانید:

دیسک ترمز و ترمز دیسکی چه انواعی دارد؟

قطعات یدکی خودرو و انواع آن

دینام ماشین مشکلی ندارد اما ماشین روشن نمیشود!

دینام-ماشین-مشکلی-ندارد-اما-ماشین-روشن-نمیشود!

اگر دینام شما مشکلی ندارد باید کمی بررسی‌ها بیشتر شود چرا که ممکن است روشن نشدن خودروی شما به دلیل مشکل در سیستم استارت خودرو شما باشد. در هنگام روشن کردن خودرو سوئیچ را می‌چرخانید و صدای تلق تلق هم می‌شنوید اما ماشین روشن نمیشود. گاهی ممکن است بر اثر تکرار حتی همان صدای تلق تلق هم شنیده نشود! معمولاً این اتفاق برای این می‌افتد که باتری شما خوابیده است. خوابیدن باتری به نظر شما چرا اتفاق می‌افتد؟ در زمانی که دینام شما خوب کار نمی‌کند، باتری به جای اینکه مانند یک انبار انرژی باشد، سعی می کند تا از دینام شما انرژی بیشتر به سمت خود بکشد تا ضعف دینام را جبران کرده باشد و ماشین بدون مشکل برای مدتی حرکت کند. در چنین شرایطی اگر شما بهترین باتری در جهان را هم داشته باشید، باتری بعد از مدتی از کار خواهد ایستاد و دیگر ماشین حرکت نخواهد کرد. باید بدانید باتری خودرو برای این طراحی نشده است که از انرژی و برقی که دارد برای طولانی مدت استفاده شود. باتری موظف است برق اولیه برای استارت خودرو را تأمین کند و بعد از انجام وظیفه و روشن شدن خودرو ما بقی ماجرا را به دیگر بخش های خودرو واگذار می کند. شما خیلی راحت تر می‌توانید تشخیص دهید که باتری خوابیده است یا خیر تا اینکه تشخیص دهید دینام از کار افتاده است یا خیر.

روش تشخیص دینام خراب با باتری:

روش-تشخیص-دینام-خراب-با-باتری

سعی کنید خودرو را با هول دادن روشن کنید، بعد از روشن کردن خودرو وایرهای باتری را بردارید، اگر بعد از آن دینام توانست سیستم را شارژ کند یعنی دینام شما سالم است و مشکلی ندارد اما اگر نتواند این کار را انجام دهد، ماشین شما سریعاً خاموش خواهد شد و مشخص می‌شود که در کجا مشکل دارید.

اگر مشکل از دینام نبود مشکل از چیست؟

اگر بعد از روشن کردن ماشین، ماشین به صورت درجا کار کند مشخص می‌شود مشکل از باتری شما است نه از دینام خودرو. باید تمام موارد را چک کنید چرا که ممکن برخی اتصالات قطع شده باشند و شما متوجه آن نبوده باشید. گاهی ممکن است تسمه‌های شما هیچ مشکل نداشته باشد اما با این حال باتری شما خوابیده باشد. در چنین حالتی دینام شما برق تولید می کند اما برق تولید شده به هیچ کجا انتقال داده نمی شود. برق تولید شده توسط دینام با سیم های بلند و کوتاه انتقال داده می‌شود و اگر هر مشکلی درسیم ها به وجود بیاید می‌تواند باعث شود روند انتقال برق کند و قطع شود.

اگر در سیم های خودروی شما مشکلی وجود داشته باشد باعث می‌شود چراغ‌ها پرنور تر شوند چرا که برق بیشتری در دینام تولید می‌شود تا مشکلات برطرف شوند. در چنین حالتی ممکن است فرد بوی سیم داغ شده را استشمام کند. اگر این نقص ادامه پیدا کند و مقاومت بالاتر برود باعث می‌شود تا حرارت ایجاد شود مانند یک المنت بخاری که با ایجاد مقاومت در جریان برق گرما تولید میکند.

برخی از موارد خرابی دینام:

برخی-از-موارد-خرابی-دینام

  • ممکن است دینام خودرو زغالش از بین رفته باشد که با تعویض کردن زغال آن مشکل برطرف خواهد شد.
  • ممکن است آفتامات دینام شما که وظیفه تنظیم برق را دارد خراب شده باشد که در صورت خرابی دینام کار نخواهد کرد.
  • در صورتی که سیم پیچ داخلی دینام سوخته باشد و از بین رفته باشد، مجبورید که کل دینام را تعویض کنید و راهکار دیگه‌ای نخواهید داشت.

با توجه به اینکه دینام ماشین اهمیت بسیاری در تأمین برق خودرو را دارد حتما بازدید دوره‌ای از تسمه آن را داشته باشید چرا که باعث می‌شود تا از نوسان برق که ناشی از خراب بودن فیوزها و یا سیم کشی خودرو است جلوگیری شود.

در صورتی که خودرویی دارید امام قطعات برقی آن دارای خروجی آمپرهای متفاوتی در دینام دارد، حتما بر مبنای استاندارد کارخانه خودرو، به سراغ جایگزین کردن دینام بروید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

در مجموع باید بدانید که نقش دینام در تأمین برق خودرو و حرکت آن بسیار پررنگ است و درصورتی که به آن اهمیت ندهید و به آن توجه نکنید، قطعاً در آینده به یک پاشنه آشیل برای شما تبدیل می‌شود که برای بر طرف کردن آن نیاز به زمان و هزینه های زیادی خواهید داشت.

با امید این که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم اطلاعات مناسبی را در اختیار شما دوستان قرار بدهید، در صورتی نیاز به خرید قطعات خودرو می توانید به آگهی های وب سایت شهرک های صنعتی سری بزنید.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها