قطعات یدکی خودرو و انواع آن

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

تاریخچه خودروها و قطعات یدکی در یک جهت در کنار یکدیگر رقم خورده است و باید بدانید که قطعات کوچک وسایل لازم برای پیدایش و ساخت هر وسیله مکانیکی در دنیا است و کلیه لوازم یدکی در این جهت کمک کردند تا ماشین‌آلات مکانیکی ساخته شوند. در این مقاله قصد داریم در خصوص لوازم و قطعات یدکی خودرو با شما بیشتر صحبت کنیم.برای آگاهی از آگهی های فروشگاه های فروش قطعات یدکی خودرو می توانید به وب سایت شهرکهای صنعتی مراجعه کنید.

مقدمه ای بر لوازم یدکی:

مقدمه ای- بر- لوازم- یدکی-خودرو

همانطور که می‌دانید یک خودرو برای اینکه ساخته شود از قطعات ریز و درشت بسیاری استفاده می‌شود و اهمیت برخی از این قطعات به حدی بالا است که در صورت استهلاک و یا یک ضربه اقتصادی مانند تصادف می‌تواند عملکرد کلی خودرو را مختل کند و باید بدانید که حتی یک قطعه کوچک می‌تواند نقش کلیدی در یک خودرو و یا وسایل مکانیکی داشته باشد.

باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشید که اگر از قطعات اورجینال استفاده کنید می‌تواند برای شما پرفایده تر از لوازم یدکی غیر اورجینال باشد چرا که لوازم یدکی غیر اورجینال شاید مشکل خودرو شما را تا چند روز برطرف کند اما قطعاً آن قطعه ای که خریداری کردید دوام زیادی نخواهد داشت و باعث می‌شود تا به مرور زمان به خودروی شما خسارت بخورد و دیگر قطعات را درگیر کند.

لوازم یدکی خودرو چند دسته است:

لوازم -یدکی- خودرو چند -دسته- است

  1. لوازم یدکی فنی موتوری و جلوبندی خودرو
  2. لوازم یدکی بدنه و تزئینات ماشین
  3. لوازم یدکی برقی ماشین

کدام یک از لوازم یدکی خودرو بیشترین خرابی را دارند؟

-کدام- یک- از -لوازم -یدکی- خودرو- بیشترین- خرابی- را- دارند؟

پلوس خودرو:

یکی از قطعاتی که در خودرو بسیار نقش کلیدی و مهمی دارد پلوس خودرو است که وظیفه آن انتقال دادن نیرو از دیفرانسیل به چرخ و محور ها می‌باشد. این وسیله از قطعات کوچک تری نیز تشکیل شده است مانند سر پلوس، سه شاخه پلوس و گردگیر و غیره. اغلب خرابی‌هایی که در قطعه پلوس می‌بینیم به خاطر قطعه گردگیر و یا پاره شدن آن می‌باشد. البته این قطعه ماشین دلایل زیادی برای خراب شدن دارد مانند راندن ماشین با دنده اشتباه و یا رها کردن کلاچ و بد ترمز گرفتن همه این موارد در جایگاه خود می‌تواند آسیب‌های زیادی را به پلوس برساند و آن را خیلی زود دچار خرابی کند.

دیسک ترمز و لنت:

دیسک -ترمز- و- لنت

یکی از قسمت های خودرو که از ضروری ترین قسمت های آن است دیسک ترمز خودرو می‌باشد که این وسیله به شکل دایره است و در داخل چرخ قرار گرفته است رابطه مستقیمی با چرخ خودرو و لنت دارد. در داخل دیسک ترمز لنت قرار گرفته است اما باید بدانید که اگر لنت وجود نداشته باشد عملا دیسک و ترمز خودرو هیچ کاری نمی‌کنند. لنت خودرو به صورت مصرفی تهیه می‌شود و با توجه به میزان استفاده از وسیله نقلیه، لنت خودرو آرام آرام تمام می‌شود. اما دیسک خودرو مانند لنت تمام نمی‌شود و عوامل زیادی می‌تواند باعث شود تا دیسک خراب شود که می‌توان به استفاده از لنت های بی کیفیت و غیر استاندارد اشاره کرد که می‌تواند آسیب‌های بسیار زیاد و جدی به دیسک وارد کند.

سپر و گلگیر خودرو:

یکی از اعضای اصلی لوازم بدنه خودرو سپر است که این وسیله علاوه بر این که به خودرو زیبایی می‌بخشد و روی هندلینگ خودرو تاثیر گذار است نقش ضربه گیری در خودرو را نیز دارد و باعث می‌شود تا از موتور و بدنه ماشین محافظت شود. بنابراین می‌توانیم بگوییم که از اولین قسمت های خودرو که دچار آسیب می‌شود به خصوص در هنگام تصادف سپر خودرو است و همچنین بعد از آن گلگیرهای خودرو که معمولاً از بدنه کمی بیرون آمده است مورد آسیب و خرابی قرار می‌گیرد.

طبق ماشین:

اگر نمی‌دانید طبق خودرو چیست باید بگویم که طبق خودرو وسیله‌ای است که از جنس فلز تهیه شده و در دو سر آن بوش هایی است که از یک سمت به سیستم تعلیق و سمت دیگر به شاسی خودرو اتصال پیدا کرده است. زمانی که شما در جاده های ناهموار و پست و بلند که از چاله های زیادی هم برخوردار است عبور کنید ممکن است این قسمت از خودروی شما بیشترین آسیب را ببینند به خصوص اگر وزن خودرو شما زیاد باشد. بسیاری از افراد متوجه موضوع نمی‌شوند که خودرو آسیب دیده است و این نکته بسیار اهمیت دارد که متوجه شوید این قسمت از خودرو دچار آسیب شده است و آن را عوض کنید تا اتفاق بدتری بیفتد. اگر به این موضوع توجه نکنیم ممکن است که در ادامه  بوش و سیبک خودرو نیز دچار آسیب شود و هنگامی که از روی دست انداز عبور می‌کنید با شنیدن صدا متوجه این موضوع خواهید شد.

دینام خودرو:

دینام- خودرو

دینام قطعه ای است که از یک سری سیم پیچ الکتریکی متحرک و ثابت و یک سری جاروبک تشکیل شده است که وظیفه اصلی آن تامین انرژی الکتریکی برای شارژ کردن باتری خودرو از طریق یک تسمه می‌باشد. تسمه نیروی خودش را به شکل مستقیم از میل لنگ دریافت می‌کند. اگر دینام شما خراب شود و از کار بیفتد ممکن است که دیگر باتری شارژ نشود و باتری شما خالی شود. زمانی که این اتفاق برای شما بیفتد یک چراغ هشدار قرمز رنگ که به شکل باتری است در پشت آمپر خودرو برای شما روشن می شود و شما متوجه این اختلال می شوید و برای رفع آن اقدام می کنید.

بلبرینگ خودرو:

بلبرینگ -خودرو

معنی این کلمه تحمل کردن است و کار اصلی بلبرینگ‌ها جلوگیری از کشیده شدن سطوح روی هم دیگر است. همچنین بلبرینگ‌ها یک کار دیگر نیز می‌کنند که باعث می‌شود تا تماس سطوح با یکدیگر کاهش پیدا کنند و در نتیجه اصطحکاک نیز کاهش پیدا کند. یکی از فواید که خرید بلبرینگ دارد این است که توان حمل بارهای شعاعی و بارهای محوری را دارد و هر دوی آنها را پشتیبانی می‌کند.

فیوز خودرو:

فیوز -خودرو

از پیچیده ترین قسمت های خودرو می‌توان به سیستم برق خودرو اشاره کرد و فیوز دارای مدل های مختلفی است که جزئی از لوازم برقی ماشین می‌باشد که ممکن است گاه به گاه حتی بدون دلیل خراب شود و از کار بیفتد. این دستگاه کوچک در خودرو این وظیفه را به عهده دارد تا اگر در سیستم برق رسانی خودرو جریان برق بیش از چیزی است که مورد انتظار است آن را قطع کند و نگذارد این جریان بیش از حد به قسمت‌های مختلف خودرو آسیب برساند و از خودرو محافظت کند.

نکاتی که مهم است در خرید قطعات یدکی خودرو به یاد داشته باشید:

نکاتی -که -مهم- است -در- خرید- قطعات- یدکی- خودرو- به -یاد- داشته- باشید

تحقیقات خودتان را کامل انجام دهید:

این موضوع مهم است که شما از بهترین و معتبرترین لوازم یدکی برای خودروی خود استفاده کنید از همین رو بهتر است قبل از آنکه هر اقدامی‌ کنید بروید و تحقیقات خودتان را در زمینه‌ی قطعات یدکی کامل کنید و بهترین فروشنده لوازم یدکی را در سطح شهر خود پیدا کنید تا از خریدی که برای خودروی خود دارید اطمینان کامل داشته باشید. اگر شما بدون تحقیقات کامل از هر مرکزی قطعات خود را تأمین کنید ممکن است که شما دچار خطا در هنگام خرید شوید و قطعات نامرغوب را خریداری کنید که باعث می‌شود در آینده دوباره نیاز به خرید همان قطعه داشته باشید. هرچقدر شما در این زمینه بتوانید اطلاعات خود را کامل تر کنید قطعاً می‌توانید قطعات مرغوب را با سرعت بیشتری تشخیص داده و خریداری کنید پس مهمترین نکته در این قسمت این بود که از جایی قطعات را خرید کنید که معتبر باشد و قطعه از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

مقایسه قیمت ها:

بعد از آنکه متوجه شدید که کدام یک از قطعات اصلی و کدام یک از قطعات غیر اصل می‌باشد مورد بعدی که باید به آن توجه کنید قیمت آن قطعات است. بهتر است که برای این موضوع که دچار ضرر نشوید و از ضررهای مالی جلوگیری کنید هنگام خرید قطعات با چندین فروشنده در ارتباط باشید و قطعات را از چندین جا قیمت کنید چرا که در این برهه از زمان که قیمت‌ها دائماً دچار نوسان است ممکن است شما از هر فروشنده یک قیمت متفاوت دریافت کنید. پس هنگام خرید به این موضوع توجه کنید تا از چندین فروشنده قیمت قطعه مورد نیاز خود را پرس و جو کنید بعد از آنکه قیمت ها را متوجه شدید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و بعد از آن اقدام به خرید کنید.

لوازم یدکی را خریداری کنید که با خودرو شما تطابق داشته باشد:

لوازم -یدکی- را- خریداری -کنید -که- -با- خودرو -شما -تطابق- داشته باشد

یکی از مواردی که کمتر افراد به آن توجه می‌کنند این است که به مدل لوازم یدکی توجه زیادی نمی‌کنند در حالی که باید مدل لوازم یدکی با مدل خودرو تطابق داشته باشد. هر مقطعی که شما  لوازم یدکی خودرو خود خریداری می‌کنید باید با خودروی شما سازگار باشد. برای مثال اگر شما از مدل خاصی از گیربکس استفاده کنید این گیربکس باید با مدل موتور و تجهیزات جانبی در خودروی شما سازگاری داشته باشد در غیر این صورت آن قطعه نمی‌تواند به درستی در خودروی شما کار کند و ممکن است که حتی مشکلات بیشتری را برای شما به وجود بیاورد.

 ضمانت خرید لوازم یدکی:

این نکته بسیار اهمیت دارد که شما بتوانید از محصولاتی استفاده کنید که ضمانت‌نامه دارند. شما می‌بایست هنگام خرید لوازم یدکی به این موضوع توجه جدی داشته باشید که از محصولاتی استفاده کنید و خریداری کنید که دارای ضمانت نامه هستند. اگر شما قطعات یدکی را بدون ضمانت نامه خریداری کنید برای شما جز هزینه‌های پی در پی نخواهد داشت و قطعاً دچار مشکل خواهید شد. این را بدانید که قطعاً اگر از قطعات بی کیفیت استفاده کنید در مدت زمان کوتاهی دوباره خراب خواهد شد و شما باید دوباره برای تعمیرات و یا تعویض آنها هزینه کنید و این کار عاقلانه نیست.

مجوز ها را بررسی کنید:

قبل از آنکه از هر فروشگاه خرید کنید باید به این موضوع توجه کنید از فروشنده تمام مجوز های تایید شده و به روز شده را دریافت کنید و کامل آنها را بررسی کنید چرا که باید فروشگاه برای فروش لوازم جانبی خودرو مجوز داشته باشد. اگر شما از فروشگاهی که مجوز ندارد خریداری کنید احتمال خیلی زیاد به مشکل خواهید خورد و ریسک بزرگی را انجام داده‌اید و ممکن است که سرمایه شما از بین برود و قطعات بیشتری از خودروی شما خراب شود.

به بسته‌بندی و کیفیت ساخت لوازم یدکی توجه کنید:

یکی از مواردی که شاید با زیرکی بتوان به آن توجه کرد نوع بسته بندی لوازم یدکی است. معمولاً کالاهای بی کیفیت برای آن که سود زیاد ندارد از بسته بندی و کیفیت پایین برخوردارند اما برعکس لوازم یدکی های مرغوب به دلیل حاشیه سود مطلوبی که دارند از بسته‌بندی با کیفیت نیز برخوردارند.

هنگام خرید به این موضوع توجه کنید که کالا دارای یک بسته‌بندی مناسبی است یا خیر و همچنین باید به زمان ساخت قطعات خودرو توجه جدی کنید. اگر محصول شما بسته‌بندی مناسبی دارد و همچنین دارای هولوگرام است می‌تواند یک نشانه مثبت باشد که شما یک کالای مناسبی را خریداری کرده‌اید.

در انتها به این نکته اشاره باید کرد که سعی بکنید از قطعات اصلی استفاده کنید و سراغ  قطعات دست دوم و یا غیر اورجینال نروید چرا که ممکن است علاوه بر این که همان قطعه دوباره دچار آسیب شود، دیگر قطعات خودرو شما را نیز درگیر کند وبه آنها نیز آسیب برساند. سعی کنید قبل از هرگونه اقدام به این موضوع توجه کنید که برای شما به صرفه است که از یک قطعه اصلی استفاده کنید و یا ریسک آن را می‌پذیرید که از قطعه غیر اصل استفاده کنید.

مراقب کالاهای فیک باشید:

-مراقب- کالاهای فیک- باشید

اگر گمان می‌کنید که زمان کافی بابت تهیه قطعات ندارید و نمی‌توانید اطلاعات خود را به شکل مطلوبی در این زمینه بالا ببرید بهتراست از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. این روزها شاهد این موضوع هستیم که اگر خودرو یا هر قطعه ای از آن خراب شود صاحبان خودرو دراین باره گلایه می‌کنند که دیگر این خودرو برای ما همان خودرو سابق نمی‌شود چرا که نتوانستند از قطعات مطلوبی برای تعمیر استفاده کنند و متاسفانه ممکن است سرشان تو این زمینه کلاه رفته باشد. پس بهتر است اگر خودتان توانایی به دست آوردن اطلاعات در این زمینه را ندارید. از یک متخصص استفاده کنید تا خودرو شما همانند روز اول تأمین شود.

در انتها امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم اطلاعات خوبی را برای شما به اشتراک گذاشته باشیم.شما می توانید برای مشاهده آگهی های فروش لوازم یدکی خودرو به وب سایت شهرکهای صنعتی مراجعه فرمائید.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها