هیدروگرافیک چیست و چه کاربردی دارد؟

۱ آبان ۱۴۰۰

چاپ آبی یا هیدروگرافیک دارای نام‌ های مختلف دیگری همچون تصویربرداری آبی و چاپ مکعبی می باشد و به این موارد نیز شناخته می ‌شود که البته از کاربرد بسیار بالایی نیز برخوردار بوده و در صنعت در جاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. امروز در این مقاله قصد داریم برای شما بیان کنیم هیدروگرافیک چیست و چه کاربردی دارد. پس دعوت می‌ کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها ما را همراهی کنید.

سایت شهرک های صنعتی اولین سامانه درج آگهی صنعتی، املاک و مستغلات در شهرک ها و نواحی صنعتی ایران است که با ورود به سایت می توانید آگهی های خود را در سامانه اختصاصی شهرک های صنعتی درج کنید.

تاریخچه هیدروگرافیک:

تاریخچه-هیدروگرافیک

لازم است در این باره بیان کنیم که تاریخچه کاملاً مشخص و دقیق در رابطه با چاپ آبی ها هیدروگرافیک در دسترس نمی باشد اما می‌توان گفت که این دستگاه مخصوص به این کار برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ به ثبت رسیده و اولین کشوری که اقدام به این کار کرد ایالات متحده بود.

در چه مواردی از هیدروگرافیک استفاده می شود؟

در-چه-مواردی-از-هیدروگرافیک-استفاده-می-شود؟

باید بیان کرد که کاربرد هیدروگرافیک در فرایند تزئین کردن برخی از سطوح می باشد از جمله مواردی که از هیدروگرافیک استفاده می شود چوب زیر روی کربن و غیره می باشد.

لازم به ذکر است که دستگاه هیدروگرافیک یا همان چاپ آبی می تواند در تزئین‌ کردن وسایل مختلفی همچون داشبورد اتومبیل، کلاه ایمنی موتورسیکلت، اسکیت و سایر لوازم مشابه کاربرد زیادی را به همراه داشته باشد.

 البته باید به توضیح این موضوع نیز بپردازیم که از هیدروگرافیک روی اکثر سطوح استفاده می ‌شود که شامل پلاستیک، چوب، سرامیک و انواع مختلفی از فلزها، فایبرگلاس و سایر اجسامی که می ‌توان به راحتی آن ها را در آب غوطه ور کرد.

قطعات هیدروگرافیک تا چه حد مقاومت دارد؟

قطعات-هیدروگرافیک-تا-چه-حد-مقاومت-دارد؟

لازم است این نکته را بیان کنیم که بیشتر کاربران سعی می ‌کنند این چاپ هیدروگرافیک را در شرکت ‌های خودروسازی شکل‌ دهند، به این دلیل که به دنبال بهترین کیفیت و دوامی بالا در تمامی قطعات می باشند.

جوهری که برای چاپ هیدروگرافی از آن استفاده می شود دارای دوام و مقاومت بالایی است، اما باز هم با وجود این مورد برای دوام بیشتر کار از یک لایه شفاف استفاده می‌ شود که در نهایت باعث خواهد شد خروجی کار از دوام چندین ساله برخوردار شود. همچنین باید به توضیح این نکته نیز بپردازیم که تولید لایه آخر به صورت درخواستی نیست و بر اساس اصول همیشگی کار مات می شود.

چگونگی کار با دستگاه هیدروگرافیک:

چگونگی-کار-با-دستگاه-هیدروگرافیک

 دارای مراحل مختلفی است که برای نتیجه‌ گیری از آن لازم است تمامی مراحل به بهترین نحو ممکن انجام شود در ادامه سعی می کنیم آنها را برای شما بیان کنیم.

  • مرحله اول آن شامل چاپ فیلم می شود که لازم است پیش از شروع و در ابتدای کار طرحی که مورد نظر شما می باشد روی فیلم چاپ شود پس از انجام این کار لازم است تا طرح شما بر روی یک سطح کاملاً مشخص شده قرار گرفته و انتقال پیدا کند. لازم است برای دریافت نتیجه مطلوب هر طرحی که در نظر دارید با بالاترین کیفیت ممکن روی فیلم چاپ شده باشد.
  • مرحله دوم نیز اختصاص پیدا می ‌کند به کوت ماده اولیه؛ در این بخش لازم است ماده اولیه در نظر گرفته شده به طور کامل روی جسمی که مورد نظر شما است کوت شود.
  • مرحله سوم نیز شامل فعال سازی خواهد شد، معنای کلی آن این است که باید طرح مورد نظر را روی سطح آب قرار دهند. هنگام انجام این کار به وضوح مشاهده خواهند کرد که فیلم به طور کلی در آب حل شده و پس از مدت زمان کوتاهی به طور مجدد روی سطح آب شناور خواهد شد.
  • در مرحله چهارم لازم است کار انتقال جوهر انجام شود. در این مرحله طرحی که بر روی آب موجود است به روی سطح جسم انتقال پیدا خواهد کرد و این امکان وجود دارد برای دسترسی آسان تر به این کار اجسام مورد نظر به حالت غوطه‌ ور روی سطح آب قرار بگیرد و همچنین برای راحتی کار و با توجه به تکنولوژی در اختیار می ‌توان از یک بازوی فروبرنده که حالت اتوماتیک نیز به همراه دارد استفاده شود. پس از انجام این کار نیز طرح مایع باز هم به روی سطح جسم باز می گردد و همانطور که گفته شد تمامی اجسام به ‌صورت غوطه‌ ور روی آب وجود دارند.
  • در مرحله پنج تمامی اجسام مورد نظر که گفتیم بر روی آب غوطه ور هستند توسط ماشین شستشوی اتوماتیک شسته خواهند شد. البته لازم است این نکته را بیان کنیم که این شستشو باید تحت حرارت انجام شود و حرارت مورد نظر نیز از قبل به صورت دقیق و کامل تعیین شده و می تواند تأثیر بسیار مثبتی روی نتیجه نهایی به همراه داشته باشد یعنی با انجام این کار خروجی کار بسیار متفاوت و خاص خواهد شد.
  • در مرحله ششم که می ‌توان گفت مرحله پایانی است لازم است که کوتینگ ماده شفاف صورت بگیرد. ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال ایجاد شود که کوتینگ به چه معنا است در پاسخ لازم است بگوییم که به یک ماده شفاف گفته می ‌شود که بر روی جسم طراحی شده قرار گرفته و در نهایت باعث خواهد شد که چاپ از پایداری بسیار بالایی برخوردار باشد و لازم به ذکر است به این مورد نیز اشاره داشته باشیم که انجام این کار باید پس از خشک شدن کامل اجسام صورت بگیرد و ممکن است در صورت عدم خشک شدن و قرار گرفتن کوتینگ روی جسم خروجی زیبایی را در پی نداشته باشد.

در برخی موارد ممکن است تمامی موارد فوق به طور کامل انجام نشود و این کار باعث خواهد شد که کار چاپ اجسام آن طور که لازم است پیش نرود و به درستی انجام نشود. لازم است بگوییم در صورت رخ دادن چنین اتفاقاتی این امکان وجود دارد که کار چاپ به صورت مجدد روی اجسام انجام شود، اما لازم است در ابتدا بر روی جسم به طور کامل سمباده کشیده شده و پس از اتمام یافتن این کار دوباره رنگ شود و پس از آن نیز می ‌توان برای چاپ مجدد اقدام کرد. دیگر مزایای بسیار خاص کوتینگ می ‌توان به این مورد اشاره کرد که افزایش یافتن در مقاومت جسم را در برابر بسیاری از خراش ها و سایر صدمات احتمالی به همراه داشته و در نهایت نیز باعث خواهد شد تا حدود بسیار زیادی عمر کار بالا رود.

در برخی موارد برای اینکه تولید فیلم بسیار حرفه ای صورت بگیرد از اکتیواتور استفاده می کنند.

نکاتی که در چاپ هیدروگرافیک باید مورد توجه قرار گیرد

نکاتی-که-در-چاپ-هیدروگرافیک-باید-موردتوجه-قرار-گرفته-شود

لازم است قطعه و جسم مورد نظر شما به طور کامل پرایمر گردد. پرایمر به ماده ای گفته می ‌شود که خاصیت پاششی به همراه دارد و همچنین در نهایت باعث خالی شدن جسم و دسترسی به یک سطح صاف خواهد گردید لازم است این نکته را نیز بیان کنیم که ماده پرایمر همانند اسپری پاشیده خواهد شد، اما اگر سطح کار شما کاملاً صاف باشد و هیچگونه تداخلی با زیر کار پیدا نکند احتیاجی به استفاده از پرایمر نیست.

در صورتی که احتیاج به ماده پرایمر بود، در ابتدا لازم است که ماده پرایمر به طور کامل خشک شود تا یک نوع ماده رنگی دیگر جهت کوت کردن به کار گرفته شود. البته لازم است طرح مورد نظر تطابق کاملی را به همراه داشته و هنگام انجام کار طیف رنگ مورد نظر شما با رنگ فیلم هیدروگرافی هیچ نوع تداخلی را به وجود نیاورد، به عنوان مثال می توان گفت هنگامی که قرار است چاپ روی یک دانه چوب انجام گیرد رنگ کلی و همچنین کوت کردن باید به رنگ قهوه ای باشد و همچنین برای استتار نیز لازم است از یک سری طرح ها استفاده شود که پایه رنگی خاص و مشابهی را به همراه دارند پس از مشخص شدن رنگ و به کار بردن رنگ،  طرح مورد نظر برای انجام هیدروگرافیک آماده خواهد شد. این امکان برای شما فراهم است که اشیا مورد نظر را در داخل آب قرار داده و همچنین می توانید مشاهده کنید که جوهر در اطراف آن قرار خواهد گرفت پس از انجام این مرحله نیز شما باید به وسیله یک پارچه تمیز جسم مورد نظر را تمیز کرده و از آن محافظت کنید.

هیدروگرافیک-و-کاربرد-آن

در این بخش لازم است برای بالا بردن پایداری ۱۰۰ درصد از اکتیویتور استفاده شود که به وسیله آن این امکان فراهم می‌ شود لایه چاپ شده به طور کامل به بدنه پرایمر بچسبد و با توجه به واکنش شیمیایی مقاومت کافی را پیدا کند.

پس از اتمام پیدا کردن مراحل گفته شده لازم است که حتماً از یک تثبیت کننده استفاده شود به این دلیل که سطح مورد نظر به شدت در برابر برخورد و حتی ساییدگی حساسیت بسیار زیادی را به همراه داشته که برای جلوگیری از این مورد از کوتینگ استفاده خواهد شد.

سخن پایانی:

در مطالب فوق سعی کردیم در رابطه با هیدروگرافیک چیست و چه کاربردی دارد؟ مطالبی را برای شما بیان کنیم. همانطور که گفته شد در هنگام انجام هیدروگرافیک جسم مورد نظر در سطح آب غوطه ور می شود و همچنین کاربرد بسیار زیادی برای رنگ کردن بسیاری از اجسام همانند کلاه ایمنی به همراه دارد برای دریافت نتیجه مطلوب از این کار لازم است تمامی مراحل آن به طور کامل و پشت سر هم انجام شود در صورت مشکل پیدا کردن نیز این امکان وجود دارد که به طور مجدد برای انجام کار اقدام شود.

منتظر نظرات ارزشمند شما درباره مقالات سایت شهرکهای صنعتی هستیم.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها