انواع سقف شیروانی و معرفی آنها

۱ تیر ۱۴۰۰

 سقف‌ شیروانی عموماً در مناطقی کاربرد دارد که آب و هوای آن شرجی و به نوعی مرطوب است و بارش برف و باران در آن منطقه زیاد است. زیرا این نوع سقف برف یا آب باران را روی خود نگه نمی‌دارد و برف و باران بلافاصله پس از فرود آمدن بر روی آن از روی سقف لیز می‌خورند و به پایین می‌ریزند.

با توجه به نوع سازه‌ سقف‌های شیروانی انواع مختلفی را از لحاظ متریال و شکل ظاهری شامل می‌شوند البته توجه داشته باشید که استفاده از سقف شیروانی برای خانه‌هایی نهایتا با ۴ طبقه مناسب است و در صورت افزایش طبقات نمی‌توان از این سقف استفاده نمود.

استفاده از انواع سقف شیروانی در سقف سوله، آلاچیق، ویلا و سر درب ورودی منازل کاربرد دارد.

انواع سقف شیروانی با توجه به شکل ظاهری:

انواع-سقف-شیروانی-با-توجه-به-شکل-ظاهری

  • سقف شیروانی یک طرفه
  • سقف شیروانی دو طرفه
  • سقف شیروانی چند طرفه

در تقسیم بندی انواع سقف‌ شیروانی بر اساس تعداد شیب‌های آن و شکل ظاهری، با توجه به تعداد شیب‌ها، به سقف شیروانی یک طرفه، سقف شیروانی دو طرفه و … می‌گویند مثلا سقفی که یک شیب دارد سقف یک طرفه نام دارد.

انواع سقف شیروانی با توجه به متریال مصرفی:

تقسیم بندی دیگرسقف شیروانی انواع سقف شیروانی با توجه به متریال مصرفی می باشد.

انواع-سقف-شیروانی-با-توجه-به-متریال-مصرفی

سقف شیروانی ساخته شده از سفال طبرستان:

این نوع از سقف شیروانی به علت مقاومت بالا در برابر شرایط طبیعی و آب و هوایی، در ساخت سقف و ساختمان مورد استفاده عموم قرار گرفته است. سقف شیروانی از سفال طبرستان، سفال متریالی قدیمی است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی می‌توان از آن متریال‌های ویژه با پایه سفال تولید نمود که مطابق متدهای روز باشند.

سقف شیروانی ساخته شده از ورق طرح سفال:

سقف-شیروانی-ساخته-شده-از-ورق-طرح-سفال

سقف شیروانی طرح ورق سفال در واقع از جنس پی وی سی است و تنها ظاهر آن شبیه سقف شیروانی سفالی است با این تفاوت که در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف موجود است. این نوع از سقف شیروانی علاوه بر استحکام و ایمنی بالا، کاملا سبک است و نیازی به رنگ کردن آن نیست زیرا تنوع رنگی آن بسیار بالاست. همچنین قیمت آن نیز از لحاظ اقتصادی کاملا مقرون به صرفه است.

سقف شیروانی ساخته شده از چوب:

جنس این نوع از سقف شیروانی از چوب است و بیشتر در مناطق شمالی کشورمان رواج دارد که حتی بخشی از ساختمان یا کلیه ساختمان نیز از جنس چوب است. با توجه به پیشرفت‌‌های جهان امروز می‌توان مواد اولیه‌ای تولید کرد که طرح چوب را داشته باشند و جنس آنها از متریال دیگری باشد تا به این ترتیب علاوه بر استفاده از ظاهر زیبای چوب در دکوراسیون از قطع بی‌رویه درختان و واردات چوب به کشورمان نیز جلوگیری به عمل آوریم.

سقف شیروانی ساخته شده از دکرا:

سقف-شیروانی-ساخته-شده-از-دکرا

امروزه از سقف شیروانی دکرا مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل ورقه‌های فولادی گالوانیزه است که علاوه بر وزن پایین، مقاومت بالایی دارند و همچنین عایق رطوبت نیز محسوب می‌شوند. نحوه نصب سقف شیروانی از پوشش دکرا به این صورت است که ورقه‌های دکرا باید از رأس شیروانی به وسیله میخ‌های مخصوص به هم وصل شده و به سمت پایین چیده شوند البته به صورت ساده بلکه روی شاسی کشی‌های چوبی یا فلزی که قبل از نصب باید این شاسی کشی صورت گیرد. در کل نصب این نوع از سقف شیروانی آسان است و چندان دشوار نیست.

سقف شیروانی ساخته شده از شینگل:

رایج‌ترین نوع سقف شیروانی طی ۱۰۰ سال اخیر در کشورهای اروپا و آمریکا, سقف شیروانی شینگل است که مواد اولیه آن از جنس فایبرگلاس اشباع شده به وسیله قیر است و از کیفیت بالا و مواد معدنی و طرح‌ها و رنگ‌های گوناگونی برخوردار است و عایق باد، باران و رطوبت نیز محسوب می‌شود که کلیه این عوامل به صورت یکجا باعث پرطرفدار شدن این نوع از سقف شیروانی شده است.

سقف شیروانی ساخته شده از پانل:

سقف-شیروانی-ساخته-شده-از-پانل

جنس و ماده اولیه این نوع از سقف شیروانی پی وی سی است که ضمن سبک بودن، ضد آب و ضد ضربه نیز هست. این پانل‌ها قابلیت استفاده در سقف و همچنین دکوراسیون داخلی را نیز دارند و با توجه به میزان شیب سقف، میزان زیرسازی و دستک‌ها تغییر خواهد کرد.

سقف شیروانی ساخته شده از فلز:

از رایج‌ترین این نوع سقف‌های شیروانی می‌توان به سقف‌های شیروانی آلومینیومی اشاره کرد که دارای موج سینوسی یا ذوزنقه‌ای هستند. این سقف‌ها عایق مناسبی محسوب می‌شوند و همچنین سبک هستند و نصب و اجرای آنها به آسانی امکان پذیر است اما تنها نقصی که دارند تغییر رنگ آنها در تماس طولانی مدت با نور خورشید است. میزان همپوشانی ورق‌های فلزی بر اساس نوع و فرمینگ آنها تفاوت خواهد داشت.

سقف شیروانی ساخته شده از سنگ:

سقف شیروانی از جنس سنگ بسیار بادوام و مقاوم است و از نظیر زیبایی نیز ظاهری اروپایی به خانه می‌بخشد و در رنگ‌های صورتی، قرمز، خاکستری و مشکی وجود دارد. 

سقف شیروانی ساخته شده از سنگ معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • احتمال شکستگی و عدم وجود راه حل برای ترمیم آن
  • قیمت بالا
  • عدم نصب آسان زیرا برای نصب آن بایستی ابتدا فرم و سازه نگهدارنده نصب نمود.
  • به دلیل وجود سنگ‌های بی‌کیفیت چینی و … در بازار ممکن است این نوع سقف کیفیت دلخواه را نداشته باشد.

سقف شیروانی نوع ترکیبی:

سقف-شیروانی-نوع-ترکیبی

این نوع از سقف‌های شیروانی ترکیبی از کلیه سقف‌های شیروانی هستند یعنی متریال به کار رفته در ساخت آن شامل سنگ، پلیمر، لاستیک، پلاستیک و … است و نوع این ترکیبات را کارخانه سازنده انتخاب می‌کند که ممکن است در همه کارخانه‌ها یکسان نباشد.

همه سقف‌های شیروانی ترکیبی دارای ویژگی‌های یکسانی هستند از جمله:

  • وزن پایین
  • ضد حریق
  • قابلیت استفاده در کلیه شرایط آب و هوایی
  • طول عمر بالا و عدم فرسودگی

سقف‌های شیبدار نوین، کلاسیک، نانو و … از این نوع سقف محسوب می‌شوند.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها