یخ زدگی لوله آب روش های جلوگیری و رفع آن

۳ مهر ۱۴۰۰

آیا در یک مجتمع آپارتمانی زندگی می کنید؟ آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که در فصل زمستان با یخ زدگی لوله ها و قطعی آب مواجه شوید؟ در این شرایط بهترین کاری که می توان انجام داد چیست؟ به نظر شما آیا راه حلی وجود دارد که بتوان از یخ زدگی لوله های آب در فصل زمستان پیشگیری کرد؟ اگر مشتاق هستید تا پاسخی برای این سوالات پیدا کنید، ادامه این متن را در این مقاله شهرک های صنعتی مطالعه نمایید.

یخ زدگی لوله های آب

یخ زدگی لوله های آب

یخ زدگی لوله های آب یکی از شایع ترین مشکلات در مناطق و شهرهایی است که در اقلیم کوهستانی و سرد واقع شده اند. معمولا اگر در شب های زمستان دمای هوا بسیار سرد شود، آبی که داخل لوله ها وجود دارد یخ زده و این یخ زدگی نه تنها باعث قطع شدن آب ساکنین مجتمع می شود بلکه ممکن است باعث ترکیدن لوله ها نیز شود. در این جا ترکیدگی لوله ها خصوصا در فصل زمستان دردسرهای زیادی با خود به همراه دارد. بنابراین به شدت و اکیدا توصیه می کنیم برای آنکه با این مشکلات در فصل زمستان رو به رو نشده کارهایی که برای پیشگیری از یخ زدن لوله ها ارائه خواهد شد را انجام دهید تا فصول سرد را با کمترین مشکلات به پایان برسانید.

روش های پیشگیری از یخ زدن لوله های آب

یخ زدگی در لوله های آب یکی از آن جمله اموری است که می توان با انجام کارهای پیشگیرانه، مانع از وقوع آن شد. اگر تا مدت زمانی که به فصل سرد برسید، این اقدامات را انجام دهید می توانید با خیالی راحت و بدون نگرانی در مورد یخ زدن آب داخل لوله ها فصل زمستان را سپری کنید. موارد زیر از جمله اموری هستند که می توان برای پیشگیری از یخ زدگی لوله ها توصیه کرد:

روش های جلوگیری از یخ زدگی لول آب

لوله های آب را عایق کاری کنید

یکی از ساده ترین و موثرترین راه هایی که می توان برای جلوگیری از یخ زدن لوله ها انجام داد، عایق کاری لوله ها است. این روش اولین کاری است که برای محافظت از لوله ها باید انجام داد. معمولا برای عایق کاری نیز از روش های مختلفی کمک می گیرند که یکی از متداول ترین و رایج ترین آنها، استفاده از عایق پشم شیشه است. یکی از خصوصیاتی که باعث شده از این ماده به عنوان یک عایق مناسب نام برده شود به دلیل مقاومت آن در برابر رسیدن هوای سرد به جسمی است که این ماده اطراف آن پیچیده شده است. این متریال قدت نفوذ پایینی دارد و به همین دلیل سرما و هوای سرد به لوله های آب نخواهد رسید.

از دیگر عایق هایی مناسب، می توان به  عایق هایی که از جنس پلاستیک هستند اشاره کرد. این نوع عایق نیز رسانایی کمی داشته و یک ابزار بسیار مناسب برای جلوگیری از رسیدن هوای سرد به لوله های آب می باشد.  این نوع عایق، شبیه به لایه ای از سیم بوده و اجازه نمی دهد که هوای سرد به لوله ها رسیده، باعث یخ زدن و ترکیدگی آنها شود.

اگر سابقه یخ زدگی لوله در مجتمعی که در آن زندگی می کنید وجود دارد، بهتر است قبل از آنکه هوای سرد فرا برسد برای عایق کاری لوله های آب ساختمان اقدام نمایید. این یکی از بهترین و موثرترین روش های پیشگیری از یخ زدگی لوله ها شمار می رود.

نکات مهم در مورد عایق کاری لوله ها

به نکات مهم زیر در مورد عایق کاری لوله ها توجه داشته باشید:

  • نوع عایقی که برای عایق کاری لوله ها استفاده می کنید به جنس لوله ارتباط بسیار زیادی دارد.
  • لوله های پلاستیکی را با چسب های حرارتی خودکار عایق نکنید. این نوع چسب به وسیله نوارهای لاستیکی سنگینی که دور تا دور آن پیچیده شده، عایق بندی شده است.
  • قطر و طول لوله هایی که می خواهید آنها را عایق کنید، اندازه گیری نمایید.
  • تعداد شیرهای آب و شیرهای فلکه آب را به صورت دقیق بدانید. اطلاع داشتن از یک آمار دقیق به شما کمک می کند تا تمام تجهیزات را به اندازه خریداری کنید.
  • دستورالعمل هایی که سازندگان مواد عایق عنوان کرده اند را به خوبی رعایت کنید. این مورد باعث افزایش کارایی و افزایش تاثیر تجهیزات عایق بندی می شود.
  • به هنگام عایق کردن لوله ها، متریال مورد نظر را به صورت کامل اطراف لوله قرار دهید.
  • آن قسمت هایی از لوله که در نزدیکی سطح زمین قرار دارد را به کمک چسب های حرارتی، عایق کاری کنید. با استفاده از موادی مانند نوارچسب، سعی کنید چسب حرارتی را دور لوله فیکس کرده و جای آن را ثابت کنید.
  • جاهایی که چسب حرارتی استفاده کرده اید را به کمک یک لوله، روکش لوله و یا برخی متریال های مورد استفاده برای عایق بندی، تحت پوشش و حفاظت قرار دهید.
  • برای آنکه عایق بندی موثر واقع شود بهتر است از مواد ضد آب استفاده کنید.

کاربرد دستگاه های تنظیم دما برای جلوگیری از یخ زدگی لوله

نوارهای گرمایشی

از دیگر روش هایی که پیشنهاد می شود برای پیشگیری از یخ زدن آب در داخل لوله ها انجام دهید، نوارهای گرمایشی است. برخی از این نوارها در کف ساختمان به کار برده می شوند و برخی دیگر از آنها را نیز می توان برای جلوگیری از کاهش دمای آب داخل لوله های ساختمان به کار برد. در این روش، نوارها را در اطراف لوله ها می پیچانند. این عمل باید به صورتی انجام شود که تمام سطح خارجی لوله در احاطه این نوارهای گرمایشی قرار بگیرد. اگر بتوانید این کار را به درستی انجام دهید، آبی که داخل لوله ها در جریان است هیچ گاه یخ نزده و شما می توانید به راحتی فصول سرد سال را پشت سر بگذارید.

اغلب متخصصان توصیه می کنند که بهترین کار برای حفظ لوله ها از یخ زدگی، عایق کاری آنهاست، اما اگر در شرایطی قرار داشتید که پشم شیشه در اختیارتان نبود، این روش نیز می تواند در پیشگیری از یخ زدگی کمک شایان توجهی به شما کند.

از دستگاه های تنظیم دما استفاده کنید

یکی دیگر از کارهایی که می توان برای جلوگیری از یخ زدن آب داخل لوله ها و پیشگیری از ترکیدن آنها انجام داد، استفاده از ترموستات است. این دستگاه برای تنظیم دمای آب استفاده می شود و به افراد امکان می دهد تا درجه را بر روی دمایی که در نظر دارند تنظیم کنند و به این شکل مانع از پایین آمدن دمای آب داخل لوله ها و یخ زدن آب شوند.

یخ زدگی کنتور آب

بهترین دما برای آب داخل لوله ها دمای 13 درجه سانتی گراد است. این دما برای پیشگیری از یخ زدن لوله ها بسیار مناسب می باشد. دستگاه دیگری که آن نیز عملکردی شبیه به ترموستات دارد، دستگاه ready temp است. این دستگاه یک دماسنج دارد که ابتدا دمای موجود در محیط را مشخص می کند و سپس دما را تعدیل می کند. لازم است تنظیم دستگاه را بر روی دمایی که مد نظر دارید انجام دهید تا در فصل های سرد سال، آب داخل لوله ها نیز در همان دما باشد. با وجود این دو دستگاه، خیالتان از بابت یخ نزدن آب داخل لوله ها کاملا راحت باشد.

تمامی قسمت های ساختمان را بررسی کنید

یکی از روش هایی که به شما کمک می کند تا لوله های آب منزلتان در فصل سرد یخ نزده و نترکد، بررسی لوله ها در تمام قسمت های ساختمان است. شما باید اطمینان حاصل کنید که در هیچ قسمتی از خانه، لوله ای که در حال نشت باشد وجود ندارد.

به حمام، آشپزخانه، اتاق های زیرشیروانی، انباری، زیرزمین و پارکینگ بروید و تمام لوله هایی که در این قسمت ها تعبیه شده است را بررسی کنید. این عمل به خصوص برای زمانی که می خواهید عایق کاری را انجام دهید الزامی و ضروری به نظر می رسد. هیچ گونه نشتی، نباید در جاهایی که می خواهید آنها را با مواد عایق، عایق کاری کنید وجود داشته باشد.

کنتور را نیز عایق بندی کنید

یکی از قسمت های ساختمان که در معرض هوای سرد قرار دارد، کنتورهای ساختمان است. اگر این قسمت به خوبی کار کند آب نیز در داخل ساختمان بدون هیچ مشکلی در جریان خواهد بود. در روزهایی که شاهد افت شدید دما هستید، ممکن است آب راکدی که درون کنتور وجود دارد، یخ بزند. به همین دلیل توصیه می کنیم با استفاده از کیسه های پوشالی مانع از یخ زدن کنتور و ترکیدن آن شوید.

لوله های یخ زده را چگونه باز کنیم

چند نکته مهم در پیشگیری از یخ زدن لوله های آب

  • لوله ای که مخصوص زهکشی آب است را در فضای باز و آزاد قرار ندهید. شیلنگ آب را نیز در فضای باز رها نکرده و در فصل سرد سال آن را به یک فضای بسته منتقل کنید.
  • اگر در اتاق هایی مانند اتاق زیر شیروانی و یا زیرزمین لوله های آب کشیده شده است، حتما برای عایق کاری آنها با بهترین متریال اقدام نمایید. این کار شما موجب عدم هدر رفت حرارت از این قسمت ها می شود.
  • یک وارسی همه جانبه در تمام گوشه های منزل انجام دهید. هر لوله ای که در ساختمان محل سکونت شما وجود دارد که آب در آن جریان پیدا می کند، باید به وسیله مواد عایق، عایق کاری شده باشد.
  • سعی کنید لوله هایی که آسیب دیده اند و یا می توانند در اثر سرما دچار آسیب شوند را تعویض کنید تا دچار یخ زدگی نشوند.
  • آب لوله کشی استخر و یا آب فاضلاب را نیز تخلیه نمایید. برای باز کردن یخ در این لوله ها از به کار بردن ضد یخ به شدت اجتناب کنید. این مواد برای محیط زیست مضر بوده و می توانند صدمات جبران ناپذیری به حیوانات، انسان و یا حتی مناظر طبیعی وارد کنند.
  • در روزهایی که دمای هوا به شدت کم می شود، یکی از شیرهای آب داخل ساختمان را باز بگذارید تا آب به داخل ساختمان جریان داشته و دچار افت دما و یخ زدگی نشود. این کار یکی از موثرترین روش های جلوگیری و پیشگیری از یخ زدن لوله ها به شمار می رود.
  • آب واحدهایی که هیچ کسی در آنها سکونت ندارد، بهتر است قطع شود. این عمل برای جلوگیری از یخ زدن لوله ها الزامی و واجب می باشد.

نکات پیشگیری از یخ زدگی لوله آب

باز کردن لوله های یخ زده

  • ابتدا شیر آب را باز کنید؛ اگر آب به صورت چکه چکه از شیر خارج می شود باید بدانید که این یکی از نشانه های یخ زدن آب داخل لوله به شمار می رود.
  • شیر آب را باز کرده و اجازه دهید که آب در جریان باشد. معمولا آب در حال جریان، دمای بیشتری در مقایسه با آب در حال سکون دارد. اگر جریان آب داخل لوله ها ادامه پیدا کند، می تواند دمای داخل لوله را بالا ببرد و کم کم یخ زدگی از بین خواهد رفت.
  • در قدم بعدی باید به سراغ قسمتی که دچار یخ زدگی شده است، بروید. سعی کنید این محل را پیدا کنید و با پدهای حرارت برقی قسمت یخ زده را احاطه کنید. معمولا لوله هایی که در قسمت های بیرونی منزل قرار دارند بیشتر در معرض یخ زدگی هستند.
  • اگر پدهای حرارتی در اختیار ندارید می توانید با وسایلی مانند سشوار شروع به گرم کردن لوله کنید. اگر بخواهید می توانید با استفاده از بخاری برقی نیز قسمت های یخ زده را ترمیم کرده و یخ را آب کنید. آن قدر باید این کار را انجام دهید تا یخ لوله باز شده و آب به جریان بیفتد. به هنگام استفاده از بخاری برقی، حتما توجه داشته باشید که اطراف شما نباید هیچ ماده اشتعال زایی وجود داشته باشد.
  • به هنگام وارسی قسمت یخ زده از فرد دیگری کمک بخواهید تا به شما اطلاع دهد که آیا یخ لوله باز شده است یا خیر.
  • بعد از آنکه یخ لوله ها باز شد، روزی چند مرتبه به تمام شیرهایی که در منزل وجود دارد سرکشی کرده و مطمئن شوید که لوله منتهی به هر شیر، دچار یخ زدگی نشده است. این کار برای آنکه شما با تبعات یخ زدن لوله ها و دردسرهای آن رو به رو نشوید، لازم و ضروری است.
  • اگر لوله های یخ زده در جاهایی قرار دارند که شما نمی توانید به آنها دسترسی داشته باشید بهتر است با افرادی که در این حوزه تخصص و مهارت کافی دارند صحبت کنید و از آنها یاری بخواهید. این افراد با تجهیزات و امکاناتی که دارند می توانند به شما در رفع این مشکل کمک های فراوانی کنند.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها