قالبهای تزریق پلاستیک

۴ فروردین ۱۴۰۱

انواع قالب های تزریق پلاستیک وجود دارند. از قالب های تزریق پلاستیک برای تولید انبوه قطعه های پلاستیکی استفاده می شود. این قالب ها معمولاً از جنس فولاد یا آلومینیوم هستند. دستگاهی که این قالب ها در آن قرار می گیرد و نصب می شود دستگاه تزریق پلاستیک می باشد. مواد پلاستیکی یا ترموپلاست که برای ساخت قطعه پلاستیکی استفاده می شود. در هنگام قرار گرفتن در معرض حرارت تغییر شکل داده و به فرم های مختلفی در می آیند. همچنین با کاهش حرارت سخت شده و میزان سختی خود را افزایش می‌ دهند. مواد ترموپلاستیک هنگامی که به شکل مذاب در بیایند شکل قالب خاصی به خود می گیرند. انواع قالب های تزریق پلاستیک دارای شکل ظاهری متنوع هستند. روش قالب گیری تزریقی پلاستیک محفظه قالب سرد است و هنگامی که ماده ترموپلاست گرم به آن اضافه شود، به شکل و فرم قالب درآمده و سختی خود را به دست می‌ آورد. مواد ترموپلاست قابلیت بازیافت شدن داشته و بعد از چندین بار استفاده می توانید آنها را بازیافت کرده و مجدداً مورد استفاده قرار دهید. در ادامه در مورد انواع قالب های تزریق پلاستیک صحبت کرده و آنها را نام می بریم. مواد ترموپلاستیک در دستگاه تزریق ریخته شده و محصول نهایی با استفاده از این گونه مواد ساخته می شود. مواد ترموپلاستیک به شکل گرانول دانه و پودر است. اگر به دنبال داشتن فرآیند تزریق پلاستیک موفق هستید باید بدانید که  شرط آن تنها داشتن یک ماشین تزریق پلاستیک نیست و شما باید یک قالب تزریق پلاستیکی با کیفیت و مناسب داشته باشید. در حقیقت انواع قالب های تزریق پلاستیک از عناصر مهم در فرآیند تزریق پلاستیک است. این قالب ها دارای دو نیمه اصلی هستند. نیمه تزریق و نیمه پران و در داخل دستگاه تزریق جاسازی می شوند. قالب تزریق پلاستیک دارای اجزایی مانند قسمت Cavity  و  Core  است که به آن ها حفره یا هسته می گویند. این قالب ها علاوه بر اینکه دارای قیمت و هزینه پایین تری هستند. طراحی و ساخت بسیار آسانی داشته و از پر استفاده ترین قالب در تزریق پلاستیک به شمار می‌ روند. اما قالب های تزریق پلاستیک دارای محدودیت هستند.

آگهی های انواع تجهیزات صنعتی را در سایت شهرکهای صنعتی ببینید. 

کاربردهای قالب‌گیری تزریق پلاستیک 

کاربردهای قالب‌گیری تزریق پلاستیک 

انواع قالب های تزریق پلاستیک کاربرد بسیار زیادی در تولید قطعات پلاستیکی دارند. انواع قالب های تزریق پلاستیک در طیف وسیعی از تولیدات مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات در تولید انواع وسایل الکترونیکی و اجزای داخلی انواع خودروها استفاده می شوند، اما کاربرد آن ها فقط به این موارد ختم نشده و در تولیدات دیگری مانند تولید ظروف و درب بطری ها و دیگر محصولات پلاستیکی استفاده می شوند. در حقیقت استفاده از این محصولات برای تولیدات پلاستیکی بسیار حائز اهمیت است. قالب گیری یک گزینه ی بسیار عالی برای تولیدات همزمان محصولات مختلف است. قالب‌گیری تزریق پلاستیک دارای قابلیت ساخت قطعات با قالب چند کویته بوده و می‌ تواند در مدت سیکل کاری چندین محصول را تولید کند و به همین دلیل در تولیدات حجم بالای محصولات مورد توجه قرار گرفته و به یک گزینه ایده‌ آل تبدیل شده است. قالب گیری تزریق پلاستیک دقت بالایی داشته و دارای طیف وسیعی از مواد مصرفی می باشد. همچنین دارای قابلیت تکرارپذیری و نیاز به ملزومات کم بوده و هزینه ی نیروی کار را کاهش می‌ دهد. به علاوه دورریز بسیار کمی دارد. تقریباً بیشتر قطعات و لوازمی که در اطراف شما وجود دارد با استفاده از روش قالب گیری تولید شده‌ اند. در مورد کاربرد قالب گیری تزریق پلاستیک باید ذکر کنیم که این روش با زندگی روزمره انسانها عجین شده و در تولید بسیاری از قطعات که با زندگی انسان ها در ارتباط است استفاده می شود. قالب گیری تزریق پلاستیک در صنایع گوناگونی استفاده می‌ شود که از آن صنایع می‌ توان،  صنایع تولید قطعات خودرو و تولید اسباب‌ بازی، صنایع مربوط به تولید لوازم خانگی و لوازم الکتریکی، لوازم برقی، صنایع تولید ظروف نگهدارنده، صنایع بسته بندی، صنایع لوازم خانگی یک تکه، صنعت تولید میز و مبلمان پلاستیکی و غیره را نام برد. 

روش قالب گیری مواد ترموست

روش قالب گیری مواد ترموست

انواع قالب های تزریق پلاستیک دارای روش های متنوعی هستند. یکی از روش های انواع قالب های تزریق پلاستیک، قالب گیری انتقالی است. تزریق مواد در این روش در داخل یک یا چند کانال و تحت فشار است‌.  در این روش مواد را از  میان محفظه بازدهی به داخل حفره  وارد می کنند‌. همچنین در روش قالب گیری انتقالی قبل از شروع کار قالب بسته می شود. مواد با فشار وارد قالب می‌ شوند و قالب در این روش محدود است و به همین دلیل با ریخته گری متفاوت می باشد. قالب گیری انتقالی نیازمند فشار بیشتری نسبت به قالب‌ گیری تزریقی است، چرا که برای پر کردن یکنواخت حفره‌ های قالب به فشار زیادی نیاز دارد. موادی که در این روش استفاده می‌ شوند دارای حالت جامد هستند. همچنین در این روش هزینه تجهیزات بسیار پایین بوده و فرآیند وابستگی کمتری به زمان دارند. دومین روش انواع قالب های تزریق پلاستیک، روش قالب گیری تحت فشار است‌. در این روش همانطور که از اسم آن مشخص است قالب گیری تحت فشار می باشد و پودر، قرص و ساچمه در داخل یک محفظه ریخته شده و قالب بسته می‌ شود و در نهایت قالب تحت حرارت و فشار قرار گرفته و به فرم دلخواه می‌ رسد. در روش قالب گیری تحت فشار مواد استفاده شده گرم شده و در مرحله بعدی وارد حفره قالب می شوند. با فشار زیادی که بر روی فک بالایی قالب وارد می شود موجب می شود تا مواد با هم هسته قالب تماس داشته باشند. سومین روش، قالب گیری تحت فشار پیستون است. همانطور که از اسم آن متوجه شدید در این روش مواد ترموست تحت فشار پیستون قرار می‌ گیرند و مواد به درون محفظه قالب وارد و تحت فشار و حرارت قرار می‌ گیرند و در نهایت به فرم مخصوصی در می آیند. 

انواع قالب های پلاستیک

انواع قالب های پلاستیک

یکی از انواع قالب های تزریق پلاستیک، قالب ترموپلاستیک است. همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم ترموپلاستیک در برابر حرارت خمیده شده و سختی قابل توجهی به دست می آورد. اما در مورد ترموپلاستیک باید اشاره کنیم که در این مواد هیچگونه تغییر شیمیایی صورت نگرفته و بعد از تزریق به شکل  قالب در می آیند. در این نوع قالب گیری ترموپلاست گرم وارد محفظه قالب می شود. بعد از تزریق مواد به علت گرم بودن ماده ترموپلاست و سرد بودن قالب، فرم قالب به دست آمده و سخت می شود. قالب های پلاستیک به دو نوع قالب های تزریق پلاستیک با راهگاه سرد و با راهگاه گرم تقسیم‌ بندی شده‌ اند. انواع قالب های تزریق پلاستیک از لحاظ ساختمانی دارای دو دسته قالبهای تزریق پلاستیکی دو صفحه ای و سه صفحه ای هستند. البته تعداد صفحات این قالب ها تحت تأثیر عواملی مانند تعداد حفره‌ های قالب، نوع ماشین تزریق، سیستم خروجی هوا و غیره قرار دارند. در هر قالب تزریق دو بخش متحرک و ثابت وجود دارد. در طراحی قالب های تزریقی تعداد حفره ها بسیار مهم است. قالب های پلاستیکی به صورت قالب های تزریق پلاستیکی تک حفره ای و چند حفره ای تولید شده اند‌. یکی دیگر از انواع قالب های تزریق پلاستیک قالب های پلاستیک ترموست است‌. پلاستیک های ترموست در اثر قرار گرفتن در معرض حرارت سخت شده  و در آنها تغییرات شیمیایی به وجود می آید. نام دیگر آنها باکالیت است. در این روش قالب و مواد سرد است. بعد از تزریق مواد قالب در معرض حرارت قرار گرفته و به شکل خاصی در می آید. پلاستیک های ترموست تحت فشار و حرارت  قرار می گیرند. بعد از سخت شدن قابلیت استفاده نداشته و دارای قابلیت حل شدن نیستند. 

آگهی های خدمات و تجهیزات صنعتی را در سایت شهرکهای صنعتی ببینید. 

شما می توانید آگهی های خرید و فروش املاک صنعتی را در سایت شهرهای جدید بیابید.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها