آشنایی با بلبرینگ ماشین و علت خرابی آن

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

ممکن است برای شما سؤالی به وجود آمده باشد که اگر خرابی بلبرینگ ماشین به وجود بیاید، چه حوادثی را ممکن است برای شما به ارمغان بیاورد. امروز قصد داریم در مورد این مطلب برای شما بیشتر صحبت کنیم و البته قبل آن در خصوص بلبرینگ ماشین بیشتر صحبت خواهیم کرد.

شما می توانید برای مشاهده آگهی های فروش قطعات یدکی  به وب سایت شهرک های صنعتی سری بزنید.

بلبرینگ ماشین چیست؟

بلبرینگ-ماشین-چیست؟

بلبرینگ ماشین یک بخش مکانیکی از خودرو است که به چرخش اجسام در خودرو کمک می‌کند. وظیفه بلبرینگ ماشین این است که از میله‌های درون ماشین که چرخش آلات ماشین را به عهده دارند، حمایت کنند.

تنها خودروها نیستند که از بلبرینگ استفاده می‌کنند و این ابزار در هواپیماها، ژنراتورهای برقی و ... استفاده می‌شوند. حتی این وسیله در برخی وسایل خانگی نیز مورد استفاده قرارگرفته است مانند یخچال، تهویه هوا، جاروبرقی و ... که این وسایل معمولاً در طول روز مورد استفاده همه ما قرار می‌گیرد.

بلبرینگ امکان چرخشی راحت‌تر را به چرخ ها، چرخ‌دنده‌ها، توربین‌ها و روترها و ... می‌دهد و آن‌ها را پشتیبانی می‌کند. تمامی وسایل معمولاً به میله‌های زیادی احتیاج دارند تا با کمک گرفتن از آن‌ها قابلیت چرخش را در خود داشته باشند و به همین دلیل در بیشتر وسایل از بلبرینگ‌ها استفاده می‌شود. این وسیله به حدی در وسایل به کار گرفته می‌شود که از آن به‌عنوان نان و کره صنعت ماشین سازی یاد می‌شود.

انواع بلبرینگ ماشین:

انواع-بلبرینگ-ماشین

بلبرینگ‌های مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام با توجه نقاط قوتی که دارد برای وسایل به کار گرفته می‌شود. آیا شما می دانید که در هر نوع از ماشین چه بلبرینگی استفاده می‌شود؟ معمولاً خودروهای معمولی که موتورهای معمولی دارند بین 100 تا 150 بلبرینگ دارند که از آن‌ها در جهت چرخش وسایل داخلی استفاده می‌شود.

 با توجه به اینکه چرخهای خودرو شما از محور چرخ توسط یک حلقه که حاوی بلبرینگ است جدا شده است به‌صورت آزادانه حرکت می‌کند. در چنین شرایطی چرخ به‌راحتی دوران پیدا می‌کند به دلیل این که چرخ بین محور و توپی آن قرار می‌گیرد و تنها می‌تواند چرخش داشته باشد و راهی برای جابه‌جایی دیگری ندارد.

بعدازآن که این حلقه تولید شد، یک انقلابی در این صنعت شکل گرفت چراکه باعث شد سایش به حداقل‌ترین شکل ممکن برسد و همچنین چرخ ها نرم و صاف به حرکت خود ادامه بدهند. هرگاه صحبت از بارهای محوری و بررسی نیرو با کاربرهای جزئی در میان باشد، از کاربردی ترین و رایج ترین عناصر مکانیکی که می‌توانیم نام ببریم، بلبرینگ‌ها می‌باشند. بلبرینگ ها به هنگام تحمل بارها، بهترین ابزاری هستند که می‌توانند اصطحکاک چرخ ها را به شکل چشمگیری کاهش دهند.

برای مثال زمانی بلبرینگ‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند که به‌منظور افزایش عملکرد خودرو به کاهش انتشار دی‌اکسید کربن یا کاهش خرابی قطعات می‌پردازد. دی اکسید کربن باعث گرم شدن زمین می شود.

معمولاً بلبرینگ‌هایی که استفاده می‌شوند دارای تماس‌های زاویه‌ای هستند که شیار عمیق و محوری دارند. مواد ساخت بلبرینگ‌ها معمولاً از فولاد کروم، فولاد ضدزنگ و در مواقعی نیز از سرامیک ساخته شده‌اند. بلبرینگ‌هایی که جنبه محوری دارند،از نژادهایی استفاده می‌کنند که کنار هم هستند.

البته به یاد داشته باشید که خرابی بلبرینگ ماشین اتفاقی است که برای هر خودرویی می‌تواند بیافتد و این اتفاق دلایلی نیز می‌تواند داشته باشد که در ادامه درباره خرابی بلبرینگ ماشین بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بلبرینگ از نوع تماس زاویه‌ای:

بلبرینگ-از-نوع-تماس-زاویه‌ای

این نوع از بلبرینگ‌ها به شکلی تشکیل شده‌اند که شیارهایی در داخل رینگ درونی و بیرونی وجود داشته باشد و نسبت به هم در زاویه مشخصی قرار گرفته‌اند. این بلبرینگ با چنین ویژگی که دارد می‌تواند بارهای شعاعی و محوری را هم‌زمان تحمل نماید. گاهی ممکن است با استفاده از بلبرینگ تماس زاویه‌ای یک ردیف ساچمه، بار محوری تنها در یک جهت متحمل شود و به همین علت باید با یک همتای خود به‌صورت هم‌زمان مورد استفاده قرار بگیرد.

بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و کاربران می‌توانند متناسب با نیازهایی که دارند از هر کدام استفاده کنند و ان را از بازار تهیه نمایند.

بلبرینگ شیار عمیق و محوری چیست؟

بلبرینگ-شیار-عمیق-و-محوری-پیست

این مدل از بلبرینگ از قدیمی‌ترین نوع و مدل‌ها در بازار است. این ابزار کاربردی را با شیار تک ردیف و دو ردیف تولید و روانه بازار می‌کنند. شیارهای تک ردیف قابل تفکیک نیستند و از لحاظ طراحی نیز بسیار ساده است ولی در سرعت‌های دورانی بالا کارایی و کاربرد بسیار زیادی دارند.

این نوع از بلبرینگ به دلیل کارایی بالا همچنین هزینه نگهداری پایین‌تر بسیار محبوب است و بیشترین فروش را دارد. بلبرینگ شیار عمیق از آن دسته ابزاری است که شاید نتواند بارهای محوری را به‌خوبی کنترل کند اما با داشتن ساچمه‌های کروی شکل در داخل شیارها می‌تواند از پس تعلیق بارهای محوری نیز بر بیاید.

بیشتر بخوانید:

دیسک ترمز و ترمز دیسکی چه انواعی دارد؟

دینام ماشین و علائم خرابی آن

کاربرد بلبرینگ ماشین و خرابی بلبرینگ ماشین:

کاربرد-بلبرینگ-ماشین-و-خرابی-بلبرینگ-ماشین

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که به دلیل اهمیت بالای بلبرینگ‌ها در صنعت خودرو سازی به آن لقب نان و کره صنعت ماشین سازی داده‌اند که این لقب نشان از اهمیت بالا و کاربردهای بسیار این ابزار در صنعت خودرو سازی دارد.

این ابزار در انواع ماشین‌ها به کار گرفته می‌شوند و کاربرد بسیار زیاد و اثرگذاری دارند اما به دلیل اینکه کار خود را در سایه انجام می‌دهند، بیشتر کسانی که در صنعت خودرو سازی فعال هستند ممکن است نام آن را نشنیده باشند و یا به آن توجه نکرده باشند.

بلبرینگ‌ها باعث کاهش اصطحکاک و چرخش نرم‌تر چرخ ها:

باید بدانید که یک اصطحکاک میان محور چرخ ها و بخشی که چرخش را پشتیبانی می‌کند وجود دارد. بلبرینگ‌ها در بین این دو قسمت به کار گرفته می‌شود و باعث می‌شود این اصطحکاک به حداقلی‌ترین میزان خود برسد و درنتیجه حرکت چرخ ها با نرمی بیشتری همراه باشد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای بلبرینگ کاهش میزان مصرف سوخت است که سبب شده این قسمت مورد توجه قرار بگیرد.

محافظت کننده و ایجاد موقعیت صحیح برای محورها:

یکی دیگر از کاربردهای بلبرینگ محافظت از قسمتی است که کار چرخش را پشتیبانی می‌کند. این ابزار همچنین به ایجاد موقعیت صحیح برای محور چرخ ها کمک می‌کند.

به نیروی زیادی برای پشتیبانی بین محور چرخان و بخشی که چرخش چرخ را پشتیبانی می‌کند نیاز است. بلبرینگ‌ها موظف هستند تا عملکرد جلوگیری از آسیب دیدن این نیرو را به قسمتی که چرخش را پشتیبانی می‌کند و کار حفظ وضعیت صحیح محور چرخان را به عهده دارند، انجام دهند. این همان چیزی است که به ما اجازه می‌دهد بارها و بارها از اتومبیل خود استفاده نماییم.

خرابی بلبرینگ ماشین چه دلایلی دارد؟

خرابی-بلبرینگ-ماشین-چه-دلایلی-دارد

نصب نامناسب:

ممکن است خودروی خود را به شخص درستی برای تعمیرات نسپرده‌اید و فردی که قصد نصب بلبرینگ‌ها را داشته است از تخصص کافی برخوردار نبوده است و تجهیزات مناسبی نداشته است که درنتیجه باعث شده تا بلبرینگ‌ها درست نصب نشده باشد.

برای اینکه بلبرینگ‌ها را به درستی نصب کنید باید بدانید که چندین روش برای نصب بلبرینگ‌ها وجود دارد مانند مکانیکی، هیدرولیکی و یا گرمایی که اگر هریک از روش‌ها به درستی انجام شوند باعث می‌شود تا بلبرینگ‌ها سالم باشند و از خرابی زودرس آن‌ها جلوگیری شود.

روانکاری نادرست:

یکی دیگر از دلایلی که باعث خرابی بلبرینگ ماشین می‌شود استفاده نادرست و غیرحرفه‌ای از روان کننده‌ها است. با توجه به این که محل قرارگیری بلبرینگ ها در دستگاه، باعث شده تا دسترسی به آن‌ها سخت باشد، به همین دلیل روانکاری دوره‌ای آن‌ها نادیده می‌شود و درنتیجه باعث می‌شود تا در بلند مدت آسیب های جدی به بلبرینگ و دستگاه وارد شود.

اگر می‌خواهید از روانکاری مناسب بلبرینگ‌ها مطمئن شوید باید از سیستم‌های خودکار روانکاری استفاده کنید. بلبرینگ ها باید به‌صورت مداوم روانکاری شود تا به‌صورت مطلوب کار کند و از تماس مستقیم اجزا با یکدیگر و سایش آن‌ها جلوگیری شود.

برای آنکه گریس را انتخاب کنید چندین عامل می‌تواند بر روی انتخاب شما اثر بگذارد مانند سرعت، کارکرد و دما و در همین زمینه نیز چندین نوع گریس موجود می‌باشد. باید توجه داشته باشید که روانکار ها بر اثر عوامل مختلفی مانند فرسودگی و یا ترکیب با مواد زائد، خواص روانکاری خودشان را از دست می‌دهند؛ به همین منظور باید گریس و تصفیه روغن را در فواصل زمانی به آن اضافه کنید تا مشکلی پیش نیاید.

در شرایط مختلف مانند گرما، سرعت و فشار باید از گریس‌های مختلفی استفاده کنید برای مثال در گرما گریس مناسب خودش را می‌طلبند و اگر از رانندگی با سرعت بالا استفاده می‌کنید باید از گریس مخصوص خودش استفاده شود. این گریس‌ها نسبت به روغن‌ها مزایایی دارند از جمله: چسبندگی بهتر به بلبرینگ ها و عدم چکه کردن به خصوص در زمانی که شافت به‌صورت عمودی دارد و همچنین عملکردی همانند یک کاسه نمدی در برابر ورود مواد زائد و رطوبت به داخل بلبرینگ ها دارد.

البته باید توجه داشته باشید که اگر از گریس به میزان زیادی استفاده کنید باعث می‌شود تا آن در اثر سرعت زیاد سریعاً گرم شود؛ بنابراین باید توجه داشته باشید زمانی برینگ را از گریس پر کنید که 30 الی 50 درصد از فضای محفظه با کریس پر شده باشد و فضای آزاد به جهت انتقال گرما از بلبرینگ به محیط اطراف از گریس امکان داشته باشد.

آلودگی دلیل دیگری برای خرابی بلبرینگ ماشین:

اگر می‌خواهید که بلبرینگ‌ها در محیط آلوده نیز فعالیت کنند نیاز است تا این تجهیزات حتماً عایق کاری شوند. بلبرینگ‌ها جزء دقیق ترین تجهیزات محسوب می‌شوند. اگر شما به درستی عایق کاری را انجام دهید، هم بلبرینگ و هم روان کننده به درستی فعالیت خود را انجام می‌دهند. معمولاً حدود 15 درصد از خرابی بلبرینگ ماشین به همین علت است که بر اثر عایق ناصحیح آلودگی درون بلبرینگ ها می‌رود.

خستگی:

یکی از دلایلی که باعث خرابی بلبرینگ‌ها می‌شود، وارد شدن فشار بیش از حد به دستگاه و یا سرویس نادرست آن است. البته می‌توان از خرابی آن جلوگیری کرد به شرط آن که از دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد بلبرینگ استفاده شود و پس از دریافت هشدار از خرابی بلبرینگ جلوگیری نمود.

علائم خرابی بلبرینگ ماشین:

علائم-خرابی-بلبرینگ-ماشین

خودرو به یک سمت کشیده شود:

اگر یک بلبرینگ خراب یا پوسیده و یا حفره‌دار شده باشد، دیگر مسیر خودش را نمی‌تواند به درستی طی نماید و یک سطح زبر موجب لرزش تایر می‌شود که همین موضوع می‌تواند باعث شود تا خودرو به سمتی کشیده شود.

علاوه بر آن ممکن است هنگام ترمز کردن یک دست کشیدن خودرو را مشاهده کنید. با این که ممکن است این اختلال به دلیل روتور ترمز یا کالیپر خراب باشد ولی این احتمال نیز وجود دارد که علت اصلی این اتفاق بلبرینگ چرخ باشد که در چنین شرایطی کنار کشیدن ناشی از رانش بیش از اندازه است.

فرمان شروع به لرزیدن کند:

اگر اوضاع بلبرینگ شما وخیم باشد، در این شرایط فرمان شما دچار لرزیدن خواهد شد. در سرعت‌های پایین این لرزش قابل تشخیص است اما مشکل اصلی از جایی شروع می‌شود که شما به خودرو گاز می‌دهید و با شتاب زیاد حرکت می‌کنید.

برخی از مردم این مشکل را به تایر نامتوازن ربط می‌دهند با اینکه این نشانه در هر دو مورد مشابه است با این حال می‌تواند یکی از دلایل خرابی بلبرینگ ماشین نیز باشد و نیازمند توجه و مراجعه به مکانیک است.

صدای آسیاب از خودرو:

یکی از علائمی که می‌تواند از بلبرینگ خراب باشد، شنیدن صدای آسیاب از تایرها است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بلبرینگ‌ها روانی خودشان را از دست بدهند و همچنین دمایشان بسیار زیاد شود.

تایرها نابرابر فرسوده شوند:

اگر بلبرینگ چرخ خراب شود، فرسودگی آن بسیار زیاد خواهد شد. این اتفاق باعث می‌شود تا تایرها به‌صورت غیرعادی و نابرابر دچار فرسودگی شوند. در شرایط عادی اگر دچار فرسودگی تایر بر اثر رانندگی بشوید، مشاهده خواهید کرد که تایرها به شکل برابری فرسوده می‌شوند اما در شرایطی که بلبرینگ شما خراب باشد، این فرسودگی می‌تواند بسیار بیشتر و نابرابر باشد.

در انتها امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مناسبی را در اختیار شما قرار دهیم، در صورتی که نیاز به تهیه لوازم یدکی خودرو دارید, شما می توانید به آگهی های فروش قطعات یدکی وب سایت شهرک های صنعتی سری بزنید.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها