پاسخ به سئوالات حقوقی معاملات املاک صنعتی

۱ تیر ۱۴۰۰

در هنگام خرید و فروش یا نقل و انتقال اموال و املاک صنعتی پاسخ به سوالات حقوقی و معاملات صنعتی برای بسیاری از خریدران و فروشندگان اهمیت بسیار زیادی دارد.

زیرا که آشنایی با مباحث حقوقی در ارتباط با این معاملات خواهد توانست از ضررهای احتمالی در آینده که به دلیل عدم آگاهی از مباحث حقوقی ممکن است برای یکی از طرفین پیش می آید پیشگیری کند.

این گونه معاملات در اغلب موارد معاملاتی با ارزش مالی بالا و میلیاردی می باشند و برای همین است که بسیاری از خریداران و فروشنده ها سعی می کنند تا به طور کامل از جنبه های حقوقی مسئله که مرتبط با نقل و انتقال، اجاره، خرید و انجام سایر معاملات واحدهای صنعتی می باشد آگاهی پیدا کنند.

روش های مختلفی برای آشنایی و یا آگاهی از این مباحث وجود دارد که از جمله آنها مشاوره با کارشناسان حقوقی آگاه از این مسائل می باشد. با این وجود می توان با طرح سوال هایی و جواب دادن به این سوالات نیز به طرفین کمک کرد تا حدودی بتوانند با این مباحث آشنا شوند.

ما در این متن قصد داریم تا پاسخ تعدادی از سوالات حقوقی که ممکن است در ارتباط با معاملات صنعتی برای شما وجود داشته باشد را ذکر کنیم. همچنین در پایان متن سعی خواهیم کرد تا اهمیت این معاملات را برای شما ذکر کنیم تا تمهیدات لازم را برای پیشگیری از وقوع ضرر در آینده با انجام مشاوره های لازم اتخاذ کنید.

اهمیت معاملات صنعتی:

اهمیت-معاملات-صنعتی

کسانی که در واحدهای تولیدی و صنعتی فعالیت می کنند نیاز به استفاده از املاک و زمین های نسبتاً وسیع و تجهیزات تولیدی و صنعتی دارند که هر یک از آنها می تواند هزینه های میلیاردی را با توجه به افزایش هزینه ها در سال های جاری برای خرید یا استفاده نیاز داشته باشد.

به همین دلیل است که انواع معاملات صنعتی مانند معامله املاک صنعتی و سایر تجهیزات صنعتی مورد استفاده در این واحدها از نظر مبلغ قرارداد ارزش بالایی دارند و برای همین است که به طور معمول خریداران و یا فروشنده یا کسانی که ممکن است قصد استفاده از این امکانات را داشته باشند اهمیت ویژه ای به عقد درست قراردادها، تنظیم قولنامه و پر کردن سایر فرم های مرتبط دارند تا مشکلی از جنبه حقوقی پیش نیاید و امکان کلاهبرداری و یا سوء استفاده های مالی در آینده حداقل شود.

در صورتی که شما هم قصد فعالیت در واحدهای صنعتی را داشته باشید (که مستلزم خرید و یا فروش، اجاره و .. املاک صنعتی و یا تجهیزات مستقر در آنها می باشد) بهتر است که به طور کامل با مباحث قانونی و حقوقی مرتبط با استفاده از این املاک و امکانات موجود در آنها و یا خرید و فروش آنها آشنا شوید. زیرا که اشتباه در عقد قرارداد و یا تنظیم قولنامه و ... هر یک می تواند ضررهای هنگفتی را برای شما به همراه داشته باشد. 

اهمیت پاسخ به سوالات حقوقی و معاملات صنعتی:

اهمیت-پاسخ-به-سوالات-حقوقی-و-معاملات-صنعتی

با توجه به آنچه در بخش قبل گفته شد اهمیت پاسخ به سوالات حقوقی و معاملات صنعتی با در نظر گرفتن مباحث حقوقی اهمیت بسیار بالایی دارد و بسیاری از کارشناسان حقوقی توصیه می کنند که با صرف کمی وقت و دریافت مشاوره های لازم سعی کنید از بروز ضررهای هنگفت با پرداخت مبالغ بالا در هنگام عقد قرارداد و یا پس از انجام این معاملات پیشگیری کنید.

با توجه به این مطالب ما قصد داریم در ادامه با طرح سوالاتی در ارتباط با این معاملات سعی کنیم جواب مناسبی به آنها بدهیم تا شما را تا حدودی با مباحث حقوقی این معاملات آشنا کنیم.

  برای انجام معاملات صنعتی چگونه باید قولنامه یا بیع نامه تنظیم شود؟

در صورتی که قصد انجام یک معامله صنعتی را داشته باشید، با توجه به ارزش معامله باید ملاحظات قانونی را در قید بندهای لازم در قولنامه یا بیع نامه با دقت رعایت کنید.

اگر چه این امکان برای شما وجود دارد که با مراجعه به دفترخانه این معاملات را انجام دهید و اوراق انتقال اسناد را در آن جا تنظیم کنید، اما بهتر است که قبل از این مرحله با کارشناس حقوقی در ارتباط با نقل و انتقال املاک صنعتی و تجهیزات موجود در آن مشورت کنید تا مشاوره های لازم را قبل از نقل و انتقال اسناد به شما ارائه کنند.

البته بسیاری از خریداران و فروشندگان خود از اهمیت مشاوره با کارشناسان حقوقی در این زمینه آگاه هستند. اما در هر صورت تنظیم قولنامه با حضور کارشناس می تواند به طور دقیق با تنظیم بندهای قولنامه در صورت بروز هر گونه مشکل در آینده از حقوق شما محافظت کند.

 در صورتی که واحد صنعتی چند مالک داشته باشد آیا نوشتن قولنامه و خرید حق یکی از مالکان کافی است؟

در-صورتی-که-واحد-صنعتی-چند-مالک-داشته-باشد-آیا-نوشتن-قولنامه-و-خرید-حق-یکی-از-مالکان-کافی-است؟

یکی از مواردی که دیده می شود، دارا بودن چند مالک برای یک ملک است که هر یک سهمی از واحد تولیدی و صنعتی را در اختیار دارند. در صورت نیاز به خرید سهم یکی از مالکان ممکن است سوالاتی در مورد نحوه نوشتن قولنامه و اختیارات خریدار وجود داشته باشد.

از جنبه حقوقی این املاک در قانون با نام املاک مشاعی شناخته می شوند و شما می توانید با تنظیم قولنامه آن را از یک یا جند نفر از مالکان خریداری کنید. اما توجه داشته باشید که دخل و تصرف در املاک و اموال مشاعی نیاز به اجازه از دیگر مالکان و توافق همه آنها دارد. پس شما امکان نتظیم قولنامه و خرید سهم یکی از مالکان را دارید، اما نمی توانید پس از خرید ملک بدون اجازه دیگران تغییری در آن ایجاد کنید.

آیا عدم دارا بودن یا گرفتن کد رهگیری مشکل حقوقی برای طرفین در انجام معاملات صنعتی ایجاد می کند؟

مصوبه هیئت وزیران تصریح می کند که برای معاملات املاک صنعتی باید کد رهگیری دریافت شود. با این وجود در صورتی که شما قولنامه ای را تنظیم و ملکی را خریداری کنید و یا قراردادی را در ارتباط با املاک صنعتی امضا کنید، عدم دارا بودن کد رهگیری به معنای فاقد اعتبار بودن آن قرارداد و یا قولنامه نمی باشد.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که کد رهگیری امکان طرح دعوی در محاکم قضایی را ساده تر می کند و علاوه بر این امکان کلاهبرداری هایی مانند فروش اموال به چند نفر را کاهش خواهد داد. برای همین برای اطمینان بیشتر همواره سعی کنید کد رهگیری را برای معاملات اخذ کنید تا در صورت نیاز راحت تر پیگیر حقوق خود شوید.

  •  مبلغ کیمسیون مشاوران املاک در معاملات صنعتی چقدر است؟

مبلغ-کیمسیون-مشاوران-املاک-در-معاملات-صنعتی-چقدر-است؟

کمیسیونی که مشاوران املاک صنعتی دریافت می کنند ثابت نیست. با این وجود شما می توانید از نرخی که اتحادیه در هر شهر تعیین می کند به عنوان معیاری برای پرداخت آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که کمیسیون معاملات صنعتی و کمیسیون معاملات عادی با هم ممکن است تفاوت داشته باشد.

 در صورت نیاز به انجام معاملات صنعتی و خرید از وراث چه باید کرد؟

بهتر است که وراث ابتدا ماترک یا ورثه را با هم تقسیم کنند و پس از تعیین تکلیف املاک صنعتی نسبت به انجام معامله مدنظر اقدام نمایند. البته در صورتی که همه وراث رضایت به فروش واحد صنعتی داشته باشند مشکل خاصی در این زمینه به وجود نخواهد آمد. اما در صورت عدم رضایت یکی یا چند نفر از آنها کار شما سخت تر خواهد شد.

آیا امکان اجاره املاک صنعتی که پایان ساخت کار ندارند امکان پذیر است؟

آیا-امکان-اجاره-املاک-صنعتی-که-پایان-ساخت-کار-ندارند-امکان-پذیر-است؟

کسی که مالک یک واحد صنعتی و یا ملک صنعتی باشد باید سند رسمی داشته باشد و یا این که بیع نامه یا همان قولنامه به نام او باشد تا بتواند ملکی را اجاره دهد. با این حساب مالک بودن معیار اجازه دادن برای استفاده از ملک توسط دیگری تحت عنوان اجاره یا ... می باشد و پایان کار ملک و عدم دارا بودن آن تأثیری بر امکان اجاره آن به غیر نخواهد داشت.

آیا برای اجاره املاک صنعتی باید نکاتی را در نظر داشت؟

در صورتی که واحد صنعتی و یا ملک صنعتی به کسی اجاره داده شود باید مدت اجاره، مبلغ اجاره و سایر بندها در قرارداد تنظیم شده تصریح شده باشد و هر دو طرف باید پایبند به مفاد اجاره نامه باشند.

آیا امکان ساخت واحدهای جدید در ملک مشاع وجود دارد؟

هر تغییری که لازم است در ملک مشاع و املاک صنعتی که چند مالک دارند صورت پذیرد باید با توافق کلیه مالکان صورت پذیرد و در صورت عدم رضایت هر یک از آنها امکان ایجاد تغییرات و یا ساخت واحدهای جدید از نظر قانونی وجود ندارد.

آیا اجاره طولانی مدت حقی برای مستأجر ایجاد خواهد کرد؟

در بخش های قبل گفته شد که اجاره هر چقدر هم طولانی شود باعث ایجاد حقی برای مستأجر که منجر به مالکیت شود نخواهد شد. البته مباحث جانبی مانند حق کسب و پیشه و یا سرقفلی برای واحدهای تجاری وجود دارد که قوانین خاص خود را دارند و ممکن است نیاز باشد به نرخ روز پرداخت شوند.

 حداقل و حداکثر مدت اجاره املاک صنعتی چقدر است؟

به طور معمول ممکن است که اجاره واحدهای مسکونی برای یک سال باشد. این عرف جامعه است و برای املاک صنعتی نیز ممکن است بنا به عرف مدتی برای اجاره نامه قید شود.

با این وجود زمان اجاره یک واحد صنعتی و یا غیر صنعتی حتی می تواند برای چند ماه باشد و یا برای چند سال به طول انجامد. از لحاظ قانونی قید مدت زمان اجاره لازم است. اما سقف و یا حداقلی برای آن تعیین نشده است و این بستگی به توافق دو طرف دارد.

آیا برای معاملات صنعتی باید از کارشناس حقوقی کمک بگیریم؟

آیا-برای-معاملات-صنعتی-باید-از-کارشناس-حقوقی-کمک-بگیریم؟

کارشناسان حقوقی که آشنایی کامل با مباحث قانونی و ثبت مالکیت صنعتی داشته باشند می توانند کمک های ارزنده ای به شما در هنگام عقد قرارداد بنمایند و در آینده نیز در صورت بروز هر مشکلی به شما کمک کنند تا به حقوق خود دست پیدا کنید.

با این وجود لزوم یا اجبار قانونی برای استفاده از کارشناسان حقوقی معاملات صنعتی که بر جنبه های حقوقی مسئله اشراف دارند وجود ندارد و شما می توانید با ثبت و نقل و انتقال اموال در دفاتر رسمی معاملات صنعتی را انجام  دهید. بدون این که از کارشناس حقوقی کمک بخواهید.

بسیاری از افرادی که برای سال ها در معاملات صنعتی فعال بوده اند و بسیاری از افرادی که تجربه کافی در این زمینه ندارند، هر دو ترجیح می دهند که قبل از عقد هر گونه قرارداد معاملات صنعتی از مشاوره های حقوقی (که ممکن است با هزینه های کمی همراه باشد و حتی رایگان در اختیار شما قرار گیرد) استفاده کنند.

آیا می توان با مطالعه به مسائل حقوقی معاملات صنعتی پی برد؟

به طور حتم بسیاری از قوانین که در ارتباط با معاملات صنعتی و ثبت آنها تصویب شده است در دسترس بسیاری از ما قرار دارند و می توانیم با مطالعه این قوانین با مباحث حقوقی که باید در نقل و انتقال این اموال در نظر گرفته شود آشنایی پیدا کنیم.

برای همین در صورتی که شما وقت کافی برای مطالعه این متون داشته باشید (و همچنین در صورتی که توان درک مفاهیم و اصطلاحات حقوقی را داشته باشید)، خواهید توانست به مرور زمان با این مباحث آشنا شوید.

با این وجود بسیاری از افراد توانایی کافی و یا وقت مطالعه برای آشنایی با مباحث حقوقی برای انجام معاملات صنعتی را ندارند و ترجیح می دهند به جای آشنایی با مباحث حقوقی از مشاوره کارشناسان حقوقی و یا از وکیل خود کمک بگیرند.

آیا عدم توجه به مباحث حقوقی در انجام معاملات خطری در پی دارد؟

آیا-عدم-توجه-به-مباحث-حقوقی-در-انجام-معاملات-خطری-در-پی-دارد؟

در بخش های قبل اشاره شد که هر گونه خطایی در نقل و انتقال اموال در معاملات صنعتی و یا نادیده گرفتن مباحث حقوقی می تواند در آینده هزینه های سنگینی را بر دوش شما قرار دهد که با توجه به ارزش بالای این معاملات حتی امکان ورشکستگی شما را نیز به دنبال خواهد داشت.

پس در جواب می توان گفت که عدم توجه به مباحث حقوقی نه تنها در معاملات صنعتی که در سایر معاملات خطرهایی را به دنبال دارد و حجم بالایی از پرونده های قضایی در این حوزه به دلیل عدم آشنایی یکی از طرفین با مباحث حقوقی در انجام این معاملات بوده است.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها