دستگاه تصفیه آب صنعتی

۱ مهر ۱۴۰۰

دستگاه تصفیه آب صنعتی، دستگاهی است که ناخالصی‌های آب را در کاربردهای صنعتی حذف می‌کند. این ناخالصی‌ها می تواند فلزات، مواد شیمیایی، رسوبات، مواد معدنی و... باشد. در واقع وظیفه اصلی دستگاه تصفیه  صنعتی، حفاظت از سلامت انسان در کاربری های صنعتی است. در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد دستگاه تصفیه آب آشنا کنیم. در ادامه این مطلب با ما در شهرک های صنعتی همراه باشید.

دستگاه تصفیه آب صنعتی

مزایای استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی

استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی برای بسیاری از تاسیسات تولید و فرآیندهای صنعتی ضروری است. از صنایع داروسازی گرفته تا صنایع فرآوری مواد غدایی و صنایع برق و... برای افزایش کارآیی و خروجی با کیفیت به دستگاه های تصفیه آب صنعتی نیاز دارند.

دستگاه تصفیه آب صنعتی در انواع کاربری ها و هم در فرآیندهای مصرف و هم تولید کاربرد دارد. این دستگاه ها انواع مختلفی دارند. استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی می تواند فرآیند تولید در تاسیسات را آسان تر و مقرون به صرفه کند. همچنین این فناوری باعث ایجاد روش های نوین و سازگار با محیط زیست شده است.

سیستم تصفیه آب صنعتی آلاینده های مضر را از تجهیزات صنعتی دور نگه داشته و بدین ترتیب باعث می شود که تجهیزات به درستی و در بهترین حالت خود کار کنند. در نتیجه ضمن افزایش تولید، خرابی و اشکالات در تجهیزات کاهش یافته و تجهیزات کمتر به تعمیرات احتیاج پیدا خواهند کرد. این امر به تدریج باعث افزایش سودآوری ضمن کاهش هزینه ها خواهد شد.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی

کاربردهای مختلف دستگاه تصفیه آب صنعتی

تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب از کاربرد های دستگاه تصفیه آب صنعتی است. این فرآیند مزایای فراوانی دارد. در واقع با بازیافت و استفاده مجدد از فاضلاب ها، خطر کمبود منابع آب کاهش پیدا کرده و با کاهش احتیاج به آب خام، امنیت آب بیشتری ایجاد می شود. این ساز و کار در مناطق مستعد خشکسالی و کمبود آب تا حدودی زیادی موثر است. از فرآیند تصفیه فاضلاب با استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی در ایالت های کالیفرنیا، آریزونا، نوادا، همچنین در استرالیا و هند به طور رایج استفاده می شود.

بسیاری از کارخانه ها ضایعات به دست آمده از فرآیند تصفیه فاضلاب را در فرآیندهای صنعتی خود استفاده کرده و یا آنها را به فروش می رسانند. به عنوان مثال مقدار زیادی لیتیوم در فاضلاب های نفتی ایالات متحده وجود دارد. همچنین مقادیری گچ در سایر فاضلاب های معدنی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

امروزه رشد سریع جمعیت، افزایش شهرنشینی، افزایش فرآیندهای صنعتی، تغییرات کره زمین مانند: انواع آلودگی ها و تغییرات اقلیمی و... تامین آب شیرین را دشوار ساخته است. این امر دستیابی و استفاده از آب شیرین را برای انجام فرآیندهای صنعتی بسیار دشوار و گران می سازد. اینجاست که فناوری ها به کمک صنعت آمده و با تولید دستگاه های تصفیه آب صنعتی اسن مشکلات را تا حدودی رفع کرده اند. با سیستم های تصفیه آب صنعتی می توان با تصفیه فاضلاب و سایر آب ها، آب شیرین مورد نیاز برای فعالیت های صنعتی را تامین کرد.

حفاظت و توجه به محیط زیست و استفاده از روش هایی بدون آسیب به محیط زیست در سال های اخیر بسیار رایج شده است. امروزه مصرف کنندگان درباره شرکت ها و تولیدی ها تحقیقات می کنند. از این رو استفاده از شیوه های ایمن و بدون آسیب به منابع محیط زیست مانند تصفیه فاضلاب ها و... می تواند بر نام و اعتبار تجاری و فروش محصولات تاثیر مثبت و بسزایی داشته باشد.

انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی

علاوه بر موارد ذکر شده دستگاه های تصفیه آب صنعتی به طور عمده در صنایع زیر مورد استفاده است:

  • نیروگاه های تولید برق آبی
  • صنایع و تولیدی های خودروسازی
  • صنایع غذایی و آشامیدنی
  • شرکت های تولید کننده پردازنده های شیمیایی
  • کارخانجات تولید کاغذ
  • تاسیسات و صنایع کشاورزی و آبیاری
  • صنایع تولید آب معدنی
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع تصفیه فاضلاب
  • صنایع تولید رنگ
  • صنایع تولید پوشاک
  • صنایع داروسازی

انواع دستگاه های تصفیه آب صنعتی

بسته به مشخصات آلاینده ای که قصد حذف و جداسازی آن از آب را دارید می توانید سیستم تصفیه آب صنعتی مناسب نیاز خود را انتخاب و تهیه کنید. از انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی می توان موارد زیر را نام برد:

دستگاه تصفیه آب صنعتی با استفاده از اشعه فرابنفش

این نوع از سیستم های تصفیه آب صنعتی از موثر و پیشرفته ترین روش های ضدعفونی و تصفیه آب های آلوده است. در این روش با استفاده از اشعه فرابنفش DNA میکروارگانیسم های موجود در آب را از بین برده و آب ضدعفونی می شود.

روش تصفیه آب با استفاده از اشعه فرابنفش، سریع است و به حداقل انرژی نیاز دارد. همچنین کاربری آن آسان بوده و نسبت به سایر نمونه ها مقرون به صرفه است. با این وجود در این سیستم تنها میکروارگانیسم ها حذف می شوند و دستگاه توانایی حذف سایر آلاینده ها را ندارد.

انواع فیلتر های موجود در تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی دارای فیلتر رسانه ای

این دستگاه ها از لایه هایی فیلتردار تشکیل شده اند که با عبور آب آب از آن، ذرات مختلف را در اندازه های متفاوت به دام می اندازد.

 

دستگاه تصفیه آب صنعتی جداکننده

در این دستگاه ها از نیروی گریز از مرکز استفاده می شود. در این سیستم ها یک ظرف استوانه ای بزرگ وجود دارد که به نوعی یک استوانه چرخان است. فیلترهای جداکننده در این دستگاه با استفاده از نیروی گرانش و گریز از مرکز، آلاینده ها را از آب جدا می کنند.

دستگاه های تصفیه آب صنعتی جداکننده عمدتا ذرات درشت تر را جدا و تصفیه می کنند. بنابراین برای دستیابی به سطح مطلوبی از تصفیه، آب باید از سایر فیلترها نیز عبور کند.

دستگاه های تصفیه آب صنعتی خنک کننده

این دستگاه ها ناخالصی هایی مانند روغن و ذرات جامد و مواردی که بر ماهیت و خواص آب تاثیر بذارد را حذف می کنند. این دستگاه ها در تنظیم نقطه جوش و PH نقش دارند.

دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس

در این روش به آب آلوده فشار وارد می شود و غشا عبور داده می شود. بدین ترتیب آب از ناحیه پر غلظت به ناحیه کم غلظت منتقل می شود که اسمز معکوس نام دارد. نصفیه اسمز معکوس می تواند انواع ناخالصی مانند: میکروارگانیسم ها، یون ها، آلاینده ها، باقی مانده و ذرات فلزات، مولکول های آلی و... را از آب حذف کند.

انواع فیلترها در دستگاه های تصفیه آب صنعتی

انواع مختلفی از فیلترها برای دستگاه های تصفیه آب صنعتی وجود دارد که برای حذف انواع مختلف ناخالصی ها استفاده می شوند. از جمله:

فیلتر ذرات

این فیلترها ذرات جامد را از آب خارج می کنند. این نوع فیلترها، دارای توری سیمی ریزی هستند که به صورت فیزیکی ناخالصی ها را به دام می اندازند.

نکات قابل توجه در خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی

فیلترهای کربن فعال

این نوع فیلترها دارای دانه های کربن فعال هستند. این دانه ها در واقع ذغال سنگ هایی هستند که در دماهای بسیار بالا سوزانده شده اند. فیلترهای کربن فعال توانایی حذف ناخالصی های شیمایی مانند: کلر، آهن، منگنز، سولفیدها و... را دارند.

همچنین فیلترهای کربن فعال آب را بوزدایی کرده و طعم بد آب را از بین می برد.

این فیلترها باید پس از آلاینده زدایی تعویض شوند.

فیلترهای تبادل یونی

از فیلترهای تبادل یونی برای کاهش سختی آب استفاده می شود. همانطور که می دانید آب سخت حاوی ترکیبات کلسیم و منیزیم است. فیلترهای تبادل یونی حاوی دانه های زئولیت اند که از دارای مقادیری سدیم است. هنگامیکه که آب از این فیلترها عبور می کند، سدیم در آب آزاد شده و یون های کلسیم و منیزیم آب جذب می شوند. برای شارژ مجدد فیلتر، باید به طور دوره ای نمک های خاص حاوی سدیم در آن قرار داد.

نکاتی که هنگام خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی باید به آن توجه کنید

قبل از تهیه دستگاه تصفیه آب صنعتی برای تاسیسات موردنظر خود باید اطلاعات و نکاتی درباره میزان و نحوه استفاده خود جمع آوری کنید. در ادامه به برخی از این اطلاعات موردنیاز می پردازیم.

  • میزان جریان: مقدار مایعی که در لوله حرکت می کند. میزان جریان به سرعت، تغییرات انرژی جنبشی، دما، فاصله، اصطکاک، چگالی و... بستگی دارد.
  • فشار: فشار عنصری مهم در فرآیند تصفیه آب است. فشار برای انجام صحیح فرآیند تصفیه، موردنیاز است. میزان فشار تعیین می کند که کدام نوع فیلتراسیون برای تاسیسات موردنیاز است.
  • دما: برخی دستگاه های تصفیه آب صنعتی محدودیت دمایی دارند. این بدین معناست که برخی از این سیستم ها نمی توانند در دماهای بالا فعالیت کنند و در نقطه مقابل برخی نیست مقاومت دمایی بالایی دارند.
  • ماهیت آلاینده هایی که باید حذف شوند: اندازه ذراتی که باید حذف شود چقدر است؟ آیا این آلاینده ها خطرناک هستند؟ آیا این آلاینده ها قابل بازیافت و استفاده هستند؟

اگر آب خام دارای مقادیر زیادی ناخالصی و آلاینده است باید مرتبا دستگاه تمیزکاری شده و فیلترها تعویض شوند.

  • بودجه تعیین شده برای خرید دستگاه

شما باید هزینه های اولیه تجهیزات دستگاه تصفیه آب صنعتی را در نظر بگیرید. همچنین هزینه های دفع زباله ها، تعویض فیلتر، تعمیرات و ... . سپس این هزینه ها را با بودجه تعیین شده تطبیق داده و دستگاه موردنظر را متناسب با آن انتخاب کنید.

برای تصمیم گیری هنگام خرید دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خریدی مطابق با برنامه و فرآیندهای تولید موردنظر شما، باید درباره موارد بالا اطلاعات کسب کنید.

همچنین اگر در تاسیسات شما کارکنان در معرض تماس با مواد و آلاینده های خطرناک اند باید تجهیزات و روش هایی ویژه ای برای نصب دستگاه تصفیه در نظر بگیرید و دستگاه مناسب را انتخاب کنید. طیف گسترده ای از دستگاه های تصفیه آب صنعتی وجود دارد. برخی از آنها توانایی حذف آلاینده های بزرگی مانند شن و ماسه را از آب داشته و برخی دیگر نیز تنها در حد حذف باکتری ها عمل می کنند.

در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی توجه داشته باشید که دستگاهی خریداری کنید که در برابر زنگ زدگی مقاومت لازم را داشته و همچنین در برابر شرایط سخت کاری مقاوم باشد. معمولا بهترین نوع دستگاه هایی متشکل از فولاد ضد زنگ یا استیل است. این نوع دستگاه ها علاوه بر مقاوت در برابر ضد زدگی، در درجه حرارت و فشار بلا به درستی کار می کند. علاوه بر این دستگاه هایی ساخته شده از فولاد ضد زنگ به آسانی نظافت می شوند.

همچنین دستگاه هایی با بدنه پلاستیکی نیز موجود است. این دستگاه ها در برابر زنگ زدگی مقاوم بوده و بسیار ارزان تر هستند.

ساز و کار دستگاه های تصفیه آب صنعتی

ساز و کار دستگاه های تصیفه  آب صنعتی

دستگاه های تصفیه آب صنعتی در فرآیندها و صنایع مختلف کاربرد دارد. این دستگاه ها می توانند فرآیندهای تصفیه ساده تا فرآیندهای پیچیده و چند مرحله ای را انجام دهند. در واقع نوع کاربری آنها با توجه به نیاز متغیر است. دستگاه تصفیه آب صنعتی کاربرد گسترده و پیشرفته ای دارد. بدین سبب می توانید از آن بهبود و پیشرفت تاسیسات خود استفاده کنید. 

نکاتی درباره نگهداری و افزایش کارایی دستگاه های تصفیه آب صنعتی

  • دستگاه های تصفیه آب صنعتی دارای کیسه ها یا کارتریج هایی برای نگهداری از آلاینده های جدا شده از آب دارند. این کیسه ها در بازه های زمانی احتیاج به تعویض دارند. با استفاده از روش های فیلتراسیون صنعتی صحیح، این کیسه ها و فیلترها معمولا هر دو سه ماه به تعویض احتیاج دارند. البته عمر مفید فیلترهای دستگاه تصفیه آب صنعتی به نوع فیلتر، میزان استفاده و سطح آللاینده ها و... .
  • همچنین می توانید این فیلترها را مرتبا شست و شو داده و عمر مفید آنها را افزیش دهید.
  • گاهی نیز ممکن است دستگاه های تصفیه آب صنعتی در صورت بروز اسکال نیاز به تعمیر داشته باشند. فرآیند تعمیر و رفع خرابی ممکن است منجر به تعطیلی و کاهش سودآوری تاسیسات شما باشد. بدین منظور توصیه می شود از روش های فیلتراسیون صحیح استفاده کنید. همچنین برخی دستگاه های تصفیه آب صنعتی این امکان را دارند که حتی در صورت بروز اشکال و احتیاج به تعمیر نیز بدون وقفه فرآیند تصفیه را انجام دهند. اگر وقفه در فرآیند تولید منجر به زیان شما می شود، می توانید از این سیستم ها استفاده کنید.

 

در این مطلب شهرک های صنعتی سعی داشتیم به موضوع کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی بپردازیم. اگر شما نیز قصد استفاده و کاربری دستگاه تصفیه صنعتی را دارید می توانید از متخصصان و مشاوران در زمینه تجهیزات صنعتی کمک بگیرید و راهنمایی های لازم جهت خریدی مطمئن را دریافت کنید.

 

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها