نکات مهم قرارداد خرید و فروش کارگاه صنعتی

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

در خرید ملک های صنعتی همانند خرید سوله خرید کارخانه و موارد مشابه آن باید بدانید که تفاوت های بسیار زیادی با املاک مسکونی و تجاری مثل آپارتمان و مغازه‌ها وجود دارد. این تفاوت ها باعث شده است تا به موضوعاتی بپردازیم که شما را نسبت به قراردادهای ملک های صنعتی مانند سوله آگاه کنیم تا بتوانید به درستی نکات و مسائل حقوقی را دریابید و به درستی از آن استفاده کنید.شما می توانید برای خرید سوله در شهرک های صنعتی ,آگهی های فروش سوله در  وب سایت شهرک های صنعتی را ببینید.

چند نکته در زمینه خرید سوله و شهرک صنعتی:

قرارداد -خرید- و- فروش -سوله- و -کارگاه- صنعتی

  1. به یاد داشته باشید، هنگامی که قصد خرید سوله و یا دیگر املاک صنعتی را دارید بهتر است که این املاک و سوله ها در مناطقی قرار گیرند که مناطق صنعتی هستند به خصوص داخل شهرک صنعتی.
  2. حتماً به یاد داشته باشید قبل از آنکه هرگونه قراردادی را تنظیم نمایید حتما می‌بایست با دفتر هیئت مدیره شهرک صنعتی صحبت کنید و تمام اطلاعات مربوط به معامله مانند گرفتن موافقت نامه اصولی از دفتر شهرک‌ها، پروانه ساختمان، اخذ مجوز ساخت، درصد پیشرفت فیزیکی، بدهی هایی که مربوط به دفتر شهرک‌ها هست و تمامی اطلاعات را به دست بیاورید و نسبت به آن ها آگاه شوید چرا که این مراجع حکم اداره های ثبت و اسناد و املاک را دارند که رزومه و سوابق آن‌ها در ملک می‌باشد. اگر شما این نکته را رعایت کنید در آینده می‌توانید از بدهی های احتمالی که ممکن است برای شما به وجود بیاید یا خلع ید مسائل حقوقی و غیره به درستی مطلع شوید و سپس اقدام به خرید سوله کنید.

نکات بسیار مهم در تنظیم قرارداد خرید سوله خرید کارخانه و کارگاه های صنعتی:

قرارداد-خرید-سوله

  1. اولین موردی که بیان می‌شود آن است که منافع مورد معامله با توجه به استعلامات ثبت شده نباید به نام شخص ثالثی واگذار شده باشد و یا در رهن بانک قرار گرفته باشد.
  2. باید توجه کنید که نیاز اصلی آن است که کلیه مجوزها و استعلامات که مربوط به خرید سوله وجود داشته ‌باشد و توسط فروشنده برای انتقال رسمی صنعت سوله یا کارخانه و کارگاه دریافت شود.
  3. نیاز هست که حتماً از بیمه تامین اجتماعی برای بدهی‌های احتمالی حق بیمه پرسنل و کارگران استعلام گرفته شود و همچنین نیازمند استعلام از اداره امور مالیاتی کشور و همچنین هیئت مدیره شهرک صنعتی می‌باشد البته اگر ملک داخل شهرک باشد.

تمامی مراحلی که گفته می‌شود در مرحله اجرا کاملاً فنی و حقوقی است و باید طرفین خرید و فروش نسبت به این موارد به صورت جدی توجه داشته باشند و حتما به دفاتر املاک مراجعه کنند. دلیل مراجعه به دفاتر املاکی این است که در ابتدا باید تخصص این قبیل معاملات ملکی را افراد داشته باشند و در ثانی نیازمند این است که تمام قراردادها زیر نظر وکلای برجسته و کسانی که در حوزه ملک کارشناس هستند تنظیم شوند که دچار مشکلات حقوقی نگردند.

قرارداد خرید سوله:

قرارداد-خرید-سوله

قرارداد خرید سوله از انواع قراردادهای خرید کالا می‌باشد و از آن دست معاملاتی  که بسیار مورد توجه اشخاص قرار گرفته است. سوله را می‌توان یک سازه‌ای تعریف کرد که دارای کاربردهای متفاوت است مانند یک سوله صنعتی یا یک سوله ورزشی و یک سوله نظامی و تجاری و...

بنابراین می‌توانیم این گونه برداشت کنیم که از یک سوله می‌توان به عنوان انبار کردن کالا و یا انجام دادن فعالیت های روزانه تجاری استفاده کرد. اما مهم‌ترین سوالی که وجود دارد این است که چگونه یک قرار داده فروش سوله و یا خرید سوله را به نوعی تنظیم کنیم که از اعتبار قانونی کاملی نیز برخوردار باشد؟

سوال مهم دیگر که ممکن است به وجود بیاید این است که حقوق شما به عنوان یک شخص فروشنده یا یک شخص خریدار در قرارداد خرید سوله چه چیزی می‌باشد، که در ادامه این مقاله به این موضوعات نیز خواهیم پرداخت.

قرارداد خرید سوله و نوع آن:

قرارداد-خرید-سوله-و-نوع-آن

قرارداد خرید سوله از قواعدی تبعیت می‌کنند که معاملات بر پایه خرید و فروش است و بر این اساس معامله سوله با توجه به رضایت و توافق کامل از هر دو سمت شکل می‌گیرد و با پایه ها و تعهداتی که در قرارداد به صورت مواد نوشته می‌شود ادامه پیدا می‌کند و برای اینکه آن قرارداد بتوانند اعتبار و رسمیت پیدا کند باید سلسله مراتبی را بگذراند که آن سلسله مراتب را قانون‌گذار تعیین کرده است. اگر این قرارداد امضا شود و هر دو طرف این قرارداد را امضا کنند زین پس برای هر دو طرف الزام‌آور است که این قرارداد را رعایت کنند و این قرارداد امکان فصل یک جانور را نخواهد داشت مگر آن که قانون‌گذار در این زمینه اختیاراتی به هر یک از طرفین بدهد.

نحوه تکمیل یک نمونه قرارداد خرید سوله چگونه است؟

قرارداد- خرید-سوله-و-کارگاه

با توجه به اینکه می‌دانیم نیازمند این هستیم که یک نمونه قرارداد برای خرید سوله یا فروش سوله مشاهده کنید از همین رو در این مقاله یک نمونه فرم و یک نمونه قرارداد را با توضیحات کامل برای شما آورده‌ایم که امیدواریم برای شما مفید باشد.

مشخصات طرفین در قرارداد فروش سوله با توجه به قانون هر یک از افراد چه شخص حقیقی و چه شخص حقوقی می‌توانند طرف معامله واقع قرار بگیرند.

اشخاص حقوقی:

 اشخاص حقوقی همان گروه‌ها یا شرکت‌ها و موسسات و ادارات هستند که برای رسیدن به یک هدف مشخص شده تشکیل می‌شوند که اگر فردی جزو اشخاص حقوقی باشد نیاز است که نام شرکت و کد اقتصادی به همراه کد ثبتی و آدرس و کد پستی با شماره تلفن شرکت را وارد کند.

اشخاص حقیقی:

شامل افراد و انسان هایی می‌شوند که عاادی هستند. آن‌ها نیز در هنگام قرارداد باید نام و نام خانوادگی خود به همراه نام پدر و کد ملی، شماره شناسنامه، کد پستی و شماره تماس و آدرس محل زندگی را وارد کنند. اگر هنگام خرید سوله با فردی برخورد کردید که نمایندگی از یک شخص را داشت و در حال امضا کردن قرارداد بود ابتدا از او بخواهید که نمایندگی خود را برای شما اثبات کند و سپس قسمت نام و سمت را پر نماید.

موضوع مورد معامله را وارد کنید:

همانطور که در گذشته گفتیم سوله ها دارای کاربردهای متفاوتی هستند مثل یک سوله مرغداری یا یک سوله ورزشی و دیگر سوله ها. باید به این موضوع توجه کنید که اندازه سوله ‌ها نیز متفاوت است و با توجه به مساحت مورد نیاز تعیین می‌شود پس هنگامی که در حال تنظیم نمونه قرارداد فروش سوله هستید باید مشخصاتی را که باعث تفاوت سوله مورد معامله از دیگر سوله ها می‌شوند را بنویسید. برای مثال اگر شما سوله را به شرط مساحت معین از فروشنده خریداری کنید و بعد از آن متوجه شوید که مساحت تعیین شده کمتر یا بیشتر است در حالت اول اگرچه مساحت کمتر باشد خریدار می‌تواند با توجه به قراردادی که دارد فروش سوله را فسخ کند و اگر در حالت دوم مساحت بیشتری را دریافت کنند فروشنده این حق را دارد که بتواند قرارداد را فسخ کند مگر آن که مبلغ آن مقدار از مساحت سوال که کمتر یا بیشتر شده است را محاسبه کنند و هر یک از طرفین به دیگر طرف قرارداد پرداخت کند.

بیشتر بدانید:

شهرک صنعتی (industrial park) به چه معناست؟

عملکرد شهرک های صنعتی به چه صورت است؟

 سیلندر و مارپیچ سازی

 انواع چوب در بازار ايران

وجه معامله و چگونگی پرداخت آن در قرارداد خرید سوله:

خرید سوله+قرارداد خرید کارگاه و سوله

قبل از آنکه این بند را در قرارداد قرار دهید از ابتدا به چند نکته مهم توجه کنید:

  • مورد اول قولنامه سوله: گاهی اوقات شرایطی به وجود می‌آید که شخص تمایل دارد سوله را خریداری کند اما نمی‌تواند را به صورت کامل پرداخت کند یا اقساط را بپردازد، در چنین شرایطی که از جمله شرایط خاص می‌باشد قولنامه سوله تنظیم می‌شود. قولنامه یک سند رسمی نیست اما باعث می‌شود که فرد اگر آن را امضا کند فروشنده به خریدار این قول را می‌دهد که تا زمان تعیین شده سوله را به شخص دیگری نفروشد تا طرف مقابل که خریدار سوله است بتواند وجه را جور کرده و در زمان تعیین شده برای خرید رسمی سوله بازگردد. قولنامه سوریه می‌تواند به شکل دست نویس نیز تنظیم گردد و توسط همان طرفین به امضا برسد.
  • مبایعه نامه سوله: برای اینکه بتوانید این موضوع را کامل متوجه شوید و اطلاعات را به درستی دریافت کنید بهتر است که فرض کنید قصد امضا کردن یک مبایعه نامه را دارید. مبایعه نامه یک سند حقوقی است که اگر آن وجود داشته باشد باعث انتقال مالکیت می‌شود. پس می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که مبایعه نامه سوله و قرارداد خرید سوله با هم دیگر تفاوتی ندارند و هر دو به یک معنا می‌باشند.

با توجه به دو مورد بالا و نکاتی که از قبل گفتیم، وجه معامله به شکل های گوناگونی پرداخت می‌شود.

نحوه پرداخت وجه قرارداد خرید سوله:

قرارداد خرید سوله

نقد:

اگر شما در قرارداد نحوه انتقال وجه را به صورت نقدی اعلام کنید باید و همان لحظه و بعد از امضای قرارداد پرداخت شود که در این شکل مبلغ و تاریخ و طریقه پرداخت وجه در متن نمونه قرارداد خرید سوله ذکر می‌گردد. منظور از نحوه انتقال و این است که پرداخت وجه از طریق انتقالات بانکی بوده یا به صورت نقدی پرداخت شده است.

اقساط:

اگر نتوانید تمام وجه را به صورت یکجا به شکل نقدی پرداخت کنید بهتر است که از روش پرداخت اقساطی استفاده کنید. در روش پرداخت اقساطی تعداد اقساط و زمان پرداخت برای هر مبلغ قسط به همراه روش پرداخت آن مشخص می‌شود و باید آن را به طور دقیقی بنویسید.

این قسمت از نمونه قرارداد خرید سوله به این منظور نوشته می‌شود که خریدار به تمامی تعهدات خود در پرداخت عمل کند و اگر خریدار به تعهدات خود عمل نکند فروشنده در قبال کار آن فرد می‌تواند اقداماتی را انجام دهد و اختیاراتی خواهد داشت.

برای نمونه اگر بخواهیم برای شما بیان کنیم، اگر فرد خریدار توانایی پرداخت وجه را داشته باشد اما نتواند به تعهدات خود عمل کند یا نخواهد که به تعهداتش عمل کند فروشنده می‌تواند با مراجعه کردن به مراجع حل اختلاف او را ملزم به پرداخت وجه کند یا قراردادی که با آن شخص بسته است را فسخ نماید.

در قرارداد خرید سوله چه اختیاراتی برای فسخ وجود دارد؟

قرارداد خرید کارگاه

با توجه به شرایطی که قانون‌گذار در اختیار هر یک از طرفین قرارداد می‌گذارد، هر دو طرف می‌توانند با توجه به شرایطی که اقدام به فسخ نمایند. چند نمونه را برای شما بیان می‌کنیم:

  • اگر هر یک از طرفین خرید سوله در حین امضا قبل از اینکه تمام حضار جلسه را ترک کنند و اقدام به فسخ قرارداد کنند، این فسخ قرارداد قابل پذیرش خواهد بود.
  • اگر به شروطی که در زمان معامله گذشته شده است عمل شود هر شخص که شرط به نفع او باشد می‌تواند قرارداد را فسخ نماید.
  • اگر زمانی برای آن که سوله و وجه تحویل شود، مشخص گردیده نشده باشد، بعد از آن که سه روز از تاریخ انعقاد قرارداد گذشته باشد و هیچ یک از دو طرف سوله یا وجه را به طرف دیگر پرداخت نکنند یا تحویل ندهند فروشنده می‌تواند قرارداد را فسخ نماید.
  • اگر شخصی قبل از خرید سوله، سوله را به صورت کامل ندیده باشد و صرفاً با وصف و بیان ویژگی های آن اقدام به خرید سوله کرده باشد، اگر چنانچه بعد از تحویل گرفتن آن متوجه شود که سوله مطابق با چیزی که تعریف آن را شنیده است نیست می‌تواند قرارداد را فسخ کند و یا آن را به همان شکلی که توصیفش را شنیده بود دریافت نماید.
  • اگر که پس از امضای قرارداد خرید سوله متوجه عیوبی در سوله شوید که این از ابتدا وجود داشته است، می‌توانید قرارداد را فسخ کنید و یا درخواست کنید که به شما خسارت آن پرداخت شود و پس از آن سوله را به همان شکل بپذیرید. البته باید توجه کنید که میزان عیوب بودن سوله مطابق نظر عرف آن محل است.
  • اگر فروشنده به قصد آنکه خریدار را فریب دهد و عملیاتی را در خصوص فروش سوله انجام دهد خریدار می‌تواند بعد از آنکه از این اتفاق آگاه شد بلافاصله قرارداد خود را فسخ نماید.

در انتها امیدواریم که در این مقاله از سایت شهرک های صنعتی توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در این زمینه به شما انتقال کرده باشیم، حتماً به یاد داشته باشید که این نکات می‌تواند ضمانت کننده خرید شما باشد تا از انواع کلاهبرداری ها در امان باشید.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها