استعلام وکالت نامه های خارج از کشور چگونه است؟

۱ تیر ۱۴۰۰

برای بسیاری از افرادی که قصد انجام امور ملکی، اداری و … را دارند بسیار مهم است که بدانند برای استعلام وکالت نامه های خارج از کشور چه باید کرد؟ زیرا که بدون استعلام وکالت نامه شاید امکان انجام امور مربوط به ایرانیان خارج از کشور به راحتی ممکن نباشد.

با توجه به دلایل متعددی که باعث می شوند این افراد خود امکان حضور برای انجام این امور را نداشته باشند، راهکارهایی برای استعلام این وکالت نامه ها وجود دارد. به خصوص اخیراً و در چند سال گذشته راه اندازی سامانه های آنلاین امکان دست یابی به اهداف مد نظر برای انجام امور حقوقی را راحت تر کرده است.

ما در این متن ضمن بررسی مواردی که نیاز به وکالت به دیگران توسط ایرانیان خارج از کشور می باشد، به بررسی نحوه استعلام وکالت نامه های خارج از کشور خواهیم پرداخت و علاوه بر این اهمیت استفاده از این وکالت نامه ها را مورد تأکید قرار خواهیم داد.

دلیل نیاز به استعلام وکالت نامه های خارج از کشور:

دلیل-نیاز-به-استعلام-وکالت-نامه-های-خارج-از-کشور

بسیاری از ایرانیان هستند که بنا به دلایل مختلف برای ادامه تحصیل و یا زندگی در یکی از کشورهای خارجی زندگی می کنند و برای همین است که شاید به راحتی با توجه به نیاز به صرف هزینه های فراوان و یا نیاز به زمان برای حضور در کشور نتوانند به ایران رفت و آمد داشته باشند.

با این حال در بسیاری از مواقع پیش می آید که این افراد برای انجام کارهای اداری یا انجام حقوقی و ... نیاز دارند که در کشور حاضر شوند تا به پیگیری فرآیند انجام این امور و دریافت حقوق خود بپردازند.

در این حالت با توجه به عدم امکان حضور (یا سخت بودن رفت و آمد به ایران توسط این افراد) از یک طرف و از سوی دیگر با توجه به این که نیاز به حضور فرد متقاضی برای پیگیری فرآیندهای اداری و حقوقی می باشد، تنها یک راه حل برای انجام این امور باقی می ماند.

این راه حل دادن وکالت به دیگری برای پیگیری فرآیندهای ذکر شده و تنظیم متن وکالت نامه می باشد. این کار در دفتر ثبت اسناد در داخل کشور امکان پذیر است که قبل از خروج از کشور می توان آن را انجام داد. 

در غیر این صورت باید اقدام به تنظیم و امضای وکالت نامه در خارج از کشور نمود که با استفاده از تنظیم وکالت نامه از جنبه حقوقی به راحتی قابل انجام است و می تواند تقریباً اغلب مشکلات مرتبط با عدم حضور ایرانیان خارج از کشور را مرتفع کند.

در این هنگام پس از صدور وکالت نامه استعلام آن اهمیت بسیار زیادی پیدا خواهد کرد و برای همین است که متقاضیان به دنبال استعلام وکالت نامه ها هستند.

مواردی از نیاز به استعلام وکالت نامه خارج از کشور:

مواردی-از-نیاز-به-استعلام-وکالت-نامه-خارج-از-کشور

فرض کنید که فردی در داخل ایران اموالی داشته باشد که نیاز به پیگیری داشته باشند و یا این که اموالی به صورت ارث به او رسیده باشد (این اموال ممکن است در اثر فوت یکی از نزدیکان مانند والدین فرد به او به ارث رسیده باشد).

در این صورت فرآیند پیگیری امور ملکی این افراد و نقل و انتقال اموال منقول و یا غیر منقول فرد نیاز به حضور شخص او و یا وکیل قانونی او دارد که باید تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.

علاوه بر این، در شرایط خاص دیگر ممکن است که نیاز به عقد قرارداد باشد که حضور شخص و یا نماینده قانونی او مستلزم عقد این گونه قراردادها می باشد. در این حالت نیز وجود وکالت نامه ضروری به نظر می رسد.

حتی برای امور بانکی نیز ممکن است که نیاز به وکالت نامه برای انجام امور بانکی باشد که نیاز به وکالت نامه خواهد داشت. موارد زیاد دیگری را می توان نام برد که به حسب نیاز وکیل و یا نماینده قانونی فرد پیگیر انجام امور مربوطه شود و در هر یک از این حالت ها نیاز به استعلام وکالت نامه خارج از کشور می باشد. حال با توجه به اهمیت این موضوع به نظر شما چه راه هایی برای استعلام وکالت نامه وجود دارد و کدام یک از آنها برای استعلام راحت تر و سریع تر هستند؟

روش های استعلام وکالت نامه های خارج از کشور:

روش-های-استعلام-وکالت-نامه-های-خارج-از-کشور

چند روش وجود دارد که می توانند به شما کمک کنند تا موفق به استعلام وکالت نامه های تنظیم شده شوید که هر یک از آنها در شرایط خاص می توانند نقش مهمی در رفع نیازهای حقوقی ایرانیان در داخل و یا خارج از کشور داشته باشند. برای همین ما در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

قبل از این که به بررسی بیشتر این روش ها بپردازیم به طور خلاصه نگاهی به این شیوه های استعلام وکالت نامه خواهیم کرد:

  • استعلام وکالت نامه از سازمان ثبت اسناد

  • استعلام وکالت نامه با استفاده از سامانه های آنلاین

  • استعلام وکالت نامه های قدیمی

  • استعلام وکالت نامه ها با کد ملی و یا کد رهگیری

توجه داشته باشید که در موارد ذکر شده در واقع برای استفاده از سامانه های آنلاین ممکن است نیاز به استفاده از کد ملی و یا کد رهگیری باشد و یا این که برای استعلام از ثبت اسناد شما باید مدارک لازم که از جمله آنها کارت ملی می باشد را ارائه دهید. برای همین روش های ذکر شده ممکن است که با هم همپوشانی هایی داشته باشند که ما در بخش های بعد در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

استعلام وکالت نامه های خارج از کشور با سامانه های آنلاین:

استعلام-وکالت-نامه-های-خارج-از-کشور-با-سامانه-های-آنلاین

سامانه هایی که با نام سامانه های یکپارچه به ارائه خدمات کنسولی می پردازند در جمهوری اسلامی ایران نیز در سال های گذشته راه اندازی شده اند که امکان استفاده از آنها برای بسیاری از ایرانیان در داخل و خارج از کشور برای دست یابی به اهداف خود و پیگیری فرایندهای حقوقی وجود دارد.

از جمله وزارت امور خارجه برای انجام بسیاری از کارهای کنسولی از این سامانه ها استفاده می کند که شاید خود شما هم تا به حال برای بارها نام سامانه هایی مانند سامانه میخک را شنیده باشید که از جمله ارائه دهندگان این خدمات به ایرانی ها می باشد.

این سامانه دارای بخش های مختلفی است که یکی از بخش ها که در این متن مد نظر ما می باشد بخش مربوط به بررسی صحت مدارک می باشد که امکان استفاده از آن برای استعلام وکالت نامه های خارج از کشور وجود دارد.

شما هم امکان استفاده از این بخش از سامانه میخک را برای استعلام مدارک مورد نظر خود خواهید داشت. استفاده از سامانه میخک برای این منظور و بررسی صحت یا استعلام گرفتن کار سختی نیست و شما با مراجعه با سایت با وارد کردن آدرس اینترنتی آن خواهید توانست با پر کردن فیلدهای مربوطه به هدف خود برسید.

بخش ها و یا فیلدهایی که برای استعلام وکالت نامه باید آنها را پر کنید:

بخش-ها-و-یا-فیلد-هایی-که-برای-استعلام-وکالت-نامه-باید-آنها-را-پر-کنید

 در صورتی که شما بتوانید به درستی این فیلدها را پر کنید و مشکلی در اطلاعات وارد شده نباشد به مدارک مورد نیاز خود خواهید رسید.

  •  بخش مربوط به نوع مدرک

در سامانه میخک از شما خواسته می شود تا نوع مدرک مورد نیاز خود را وارد کنید. درا ین بخش باید نوع مدرک را وکالت نامه / تصدیق امضا انتخاب نمایید.

  •  کد رهگیری

در این بخش باید کد رهگیری وکالت نامه صادر شده را وارد کنید. در وارد کردن کد رهگیری به طور صحیح دقت لازم را داشته باشید. بدیهی است که در صورتی که شما این کد را نداشته باشید ممکن است که در دریافت استعلام وکالت نامه با مشکل مواجه شوید.

لازم به ذکر است که کد رهگیری در واقع متشکل از چند عدد و حروف لاتین می باشد که بر روی تمام وکالت نامه هایی که صادر شده اند وجود دارند.

  •   کد ملی

در این بخش باید کد ملی را وارد کنید. این کد ملی متعلق به کسی باید باشد که وکالت داده است و در ورود این کد نیز باید دقت لازم را به خرج دهید تا در صورتی که چنین وکالت نامه ای قبلا صادر شده باشد امکان دریافت آن برای شما وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید که در بعضی از موارد دیده شده است که به دلیل این که هنوز موکل (که در یکی از کشورهای خارجی حضور دارد) متن وکالت نامه را امضا نکرده است، ممکن است علی رغم داشتن کد ملی و یا کد رهگیری نتوانید موفق به دریافت استعلام شوید که این مشکل به دلیل عدم امضای نهایی وکالت نامه توسط موکل و یا قرار گرفتن آن در مرحله چاپ است که با کمی صبر حل خواهد شد.

استعلام وکالت نامه های قدیمی خارج از کشور:

استعلام-وکالت-نامه-های-قدیمی-خارج-از-کشور

یکی از روشهای استعلام وکالت نامه استعلام وکالت نامه های قدیمی است اگر چه روش استفاده از سامانه های آنلاین که امکان ارائه خدمات را در کوتاه ترین زمان دارند بسیار مفید و کمک کننده خواهد بود و باعث صرفه جویی در وقت متقاضیان استعلام وکالت نامه خواهد شد، با این وجود به دلیل این که این سامانه ها چند سالی است که راه اندازی شده اند، ممکن است که افراد نیاز به وکالت نامه های قدیمی داشته باشند که در این سامانه به ثبت نرسیده اند.

در این حالت برای استعلام وکالت نامه های قدیمی تر که در خارج از کشور به تأیید سفارت و یا کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران رسیده اند باید به طور حضوری به وزارت امور خارجه مراجعه کنید تا بتوانید پس از ارائه مدارک لازم نسبت به استعلام این گونه وکالت نامه ها اقدام نمایید.

استلام وکالت نامه در ثبت اسناد

اگر وکالت نامه ای که به دنبال آن هستید در دفترخانه رسمی ثبت اسناد تنظیم شده باشد می توانید با مراجعه حضوری و یا با مراجعه به سامانه آنلاین ثبت به این وکالت نامه ها دسترسی داشته باشید.

روش استعلام وکالت نامه که در دفاتر ثبت اسناد تنظیم شده اند به راحتی با مطالعه راهنماهای موجود و مراجعه به سامانه مورد نظر امکان پذیر خواهد بود و ما توضیح بیشتری در این مورد نخواهیم داد.

چند نکته در مورد استعلام وکالت نامه های خارج از کشور:

چند-نکته-در-مورد-استعلام-وکالت-نامه-های-خارج-از-کشور

  1.  توجه داشته باشید که همان طور که در بخش های قبل اشاره شد داشتن کد ملی و کد رهگیری از جمله نیازمندی های استعلام آنلاین وکالت نامه های خارج از کشور می باشد.
  2.   ممکن است در صورتی که وکالت نامه به تازگی تنظیم شده باشد و هنوز بر روی سامانه بارگذاری نشده باشد نیاز داشته باشید مدت کوتاهی را برای امضای وکالت نامه و بارگذاری آن بر روی سامانه صبر کنید.

نکته مهم دیگر این است که استعلام وکالت نامه در ثبت اسناد تنها در صورتی که این اسناد در داخل کشور تنظیم شده باشند قابل انجام است. این استعلام برای کسانی است که قبل از خروج از ایران وکالت های لازم را به دیگران برای پیگیری امور حقوقی با تنظیم سند وکالت نامه در دفاتر ثبت اسناد داده اند و برای همین نیازی به تنظیم وکالت نامه در خارج از کشور برای پیگیری امور حقوقی آنها در آینده وجود ندارد.

البته دفاتر ثبت اسناد در صورت نیاز به استعلام وکالت نامه های خارج از کشور نیز ملزم به پاسخگویی به متقاضی می باشند.

تفاوت سامانه میخک با تاک چیست؟

تفاوت-سامانه-میخک-با-تاک-چیست؟

با توجه به این که ممکن است در بعضی از منابع نام سامانه تاک را شنیده باشید ممکن است برای شما سوال باشد که با توجه به استفاده هایی که می توان از سامانه میخک نمود، تفاوت آن با سامانه تاک چیست؟

در پاسخ باید گفت که در واقع سامانه میخک همان سامانه تاک است که در هر یک از منابع ممکن است با این نام ذکر شده باشد. با این وجود در سایت رسمی وزارت امور خارجه از این سامانه با نام میخک یاد شده است و ما هم در این متن همین نام را برای معرفی آن انتخاب کردیم. شما می توانید از این سامانه برای امور گذرنامه خود نیز استفاده کنید و به عنوان مثال در صورت اتمام مدت اعتبار گذرنامه و یا تا 6 ماه قبل از اتمام مدت اعتبار آن با استفاده از این سامانه خدمات لازم را دریافت کنید.

این سامانه علاوه بر فراهم نمودن امکان استعلام وکالت نامه های تنظیم شده در خارج از کشور امکان استعلام مدارک دیگر را فراهم نموده است و در واقع برای مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی و ارائه خدمات لازم در این زمینه به متقاضیان راه اندازی شده است.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها