نکاتی درباره خرید و تعویض سپر و گلگیر

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

این موضوع که بدانید گلگیر وسپر در خودرو هر کدام چه نقشی دارند و چه سودی برای خودروی شما دارند مهم است. البته که شاید این موضوع ساده باشد و جواب آن را کم و بیش بدانید اما باید نکاتی را در مورد سپر و گلیگیر خودرو بدانید که امروز در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم.برای خرید قطعات خودرو شما می توانید آگهی های تعمیر و فروش قطعات خودرو را در وب سایت شهرک های صنعتی جستجو کنید.

گلگیر خودرو:

گلگیر-خودرو

شاید وقتی اسم گلگیر به گوش شما می خورد، بتوانید حدس هایی درمورد کارایی آن داشته باشید که گلگیر چه کاری برای شما انجام می دهد و چه مزایایی دارد. یکی از قطعات ظاهری بدنه خودرو گلگیر است. این قطعه وظیفه دارد تا از پاشیده شدن هرگونه آب و سنگ و گل و لای به بدنه خودرو جلوگیری کند. اهمیت این قطعه از آنجا مشخص می شود که حرکت خودرو و چرخ ها باعث می شود تا آب و سنگ به سمت خودرو پرتاب شوند و اگر گلگیر نباشد، آب و سنگ به داخل موتور خودرو میرود و در نتیجه به دلیل آب گرفتگی، قطعات برقی از کار میافتند و خودرو اسیب میبیند.

در واقع وجود گلگیر است تا قطعات برقی خودرو را از هرگونه عیب و نقص بر اثر آب دیدگی یا مضرات سنگ حفظ میکند.  یکی دیگر از وظایف گلگیر آن است که از لاستیک خودرو حفاظت کند. گلگیر دور چرخ ها نصب میشود و به دلیل جایگیری مناسبی که دارد باعث می‌شود اگر برخوردی شکل بگیرد، قبل از آنکه برخورد با لاستیک انجام شود، خودش ضربه را دفع نماید. این کار سبب می شود تا از هرگونه آسیب به خودرو جلوگیری شود.

طراحی گلگیر خودرو:

طراحی-گلگیر-خودرو

گلگیر خودرو با توجه به نوع و طراحی خودرو در دو شکل ثابت و غیر ثابت طراحی شده است. گلگیر های ثابت به بدنه خودرو متصل می شوند و طراحی یکپارچه ای دارد اما گلگیرهای غیر ثابت به صورت جداگانه طراحی می شود و قابل برداشتن است. این موضوع برای کسانی اهمیت دارد که قصد اسپورت کردن خودرو را دارند چرا که به سادگی می توانند تغییرات را در گلگیر اعمال کنند.  البته این موضوع نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است که گلگیر باید علاوه بر طراحی و زیبایی نقش آیرودینامیکی داشته باشد تا خودرو در برابر مقاومت هوا بتواند نقش درستی را ایفا کند.

محل نصب گلگیر خودرو کجا است؟

محل-نصب-گلگیر-خودرو-کجا-است؟

با توحه به نوع مدل خودرو و ابعاد آن گلگیر در چند مدل طراحی و نصب می شود. تمامی گلیگیرها بعد از در خودرو در قسمت عقب و جلوی خودرو و در سمت چپ و راست آن به صورت قرینه قرار می گیرند. گلگیرهای جلو و عقب خودرو در قسمت انتهایی خودرو به سپر اتومبیل متصل می شوند. به همین جهت است که اغلب سپر و گلگیر در تصادفات نه چندان شدید هم آسیب های زیادی دریافت می کنند. از آنجا که این ابزاها در برابر ضربات باید قرار بگیرند خیلی مهم است که چه جنسی را تهیه می کنید و باید در مورد خرید آن به خوبی تحقیق کنید تا بهترین جنس از گلگیر را برای خودروی خود تهیه کنید. اگر گلگیر شما دارای جنس مطلوبی باشد می تواند در برابر ضربات خارجی به خوبی مقاومت کند و زود آسیب نبیند. این قطعات در قسمت پشتی خود ضربه گیرهای ورقه ای شکل محکمی دارند که باعث می شود تا خودرو از ضربه دیدن در امان بماند و مشکلی برای آن ایجاد نشود. اگر گلگیر خودرو در اثر ضربات آسیبی ببیند به راحتی می توانید آن را جدا کنید و تعویض نمایید.

گلگیر خودرو چه جنسی دارد؟

گلگیر-خودرو-چه-جنسی-دارد؟

اغلب گلگیر های ساخته شده از جنس فلز هستند که بهترین عملکرد را از خود به نشان می دهند. اگر گلگیر شما در گذشت زمان دچار پوسیدگی و زنگ زدگی شد بهتر است آن را تعویض نمایید و یک گلگیر با جنس بهتر را جایگزین آن کنید. اگر گلگیر خوبی نداشته باشید ممکن است قطعات ریز سنگ با بدنه ماشین شما برخورد کند و علاوه بر ایجاد خط و خش بر خودرو، رنگ آن را نیز از بین ببرد. پس یک هزینه درست و حسابی می تواند شما را در برابر هزینه ها و مشکلات بعدی حفظ نماید. گلگیر خودرو از آن دسته قطعاتی است که چندان گران نیست اما در عین حال به دلیل کارایی که دارد بسیار با ارزش است. گلگیرهای خودرو به سادگی قابل پیدا شدن است و برای همه انواع خودرو ها تهیه و طراحی شده است. اگر قصد خرید خودروی دست دوم را دارید بهتر است به یاد داشته باشید که حتما قسمت گلگیر خودرو را بررسی کنید تا ببینید گلگیر عوض شده یا خیر و دلیل عوض شدن آن را بپرسید همچنین به رنگ شدگی گلگیر توجه کنید چرا که میتواند بر روی قیمت خودرو اثر گذار باشد.

چگونه گلگیر خم شده را درست کنیم؟

چگونه-گلگیر-خم-شده-را-درست-کنیم؟

اگر گلگیر خودرو شما فقط دندانه دار باشد، روشی برای رفع این مشکل وجود دارد که نیازی به تعویض کل گلگیر نداشته باشید.

مکش برای صافی گلگیر:

مکش-برای-صافی-گلگیر

اگر بر روی گلگیر خود کمی فرورفتگی احساس میکند با کمی مکش میتوانید آن را به حالت عادی بازگردانید.

استفاده از آب گرم:

استفاده-از-آب-گرم

اگر گلگیر شما از نوع پلاستیگی باشد برای رفع تو رفتگی یک راه حل ساده دیگری وجود دارد که آن استفاده از آب گرم است. کمی آب بجوشانید و بروی ناحیه دندانه دار که تو  رفته است بریزید. بعد از آن منطقه ای که فرو رفتگی دارد را از پشت فشار دهید تا صاف شود و ترمیم یابد.

استفاده از سپر خودرو:

استفاده-از-سپر-خودرو

سپر خودرو نیز مانند گلگیر بر روی بدنه خودرو نصب میشود و در دو قسمت جلو و عقب خودرو قرار میگیرد. اهمیت سپر خودرو نیز از لحاظ ایجاد امنیت بسیار بالا است چرا که در دو محل حساس خودرو که احتمال برخورد ضربه زیادی وجود دارد قرار گرفته است.  سپر خودرو علاوه بر نقش زیبایی که میتواند برای خودرو داشته باشد، به دلیل جایگاهی که دارد اولین ضربات را با خود دفع می کند و اگر ضربه ای بر آن وارد شود قبل از آن که به قسمت های اصلی خودرو آسیب وارد کند، از شدت برخورد کم می کند و بیشتر خسارت را خودش دریافت می کند. البته تصادف هایی که با شدت بسیار بالا است قطعا سپر خودرو نیز نمی تواند نقش چندانی بگذارد اما می تواند با توجه به جایگاهش از میزان خسارت احتمالی کم کند. اهمیت سپر خودرو به حدی زیاد است که در بسیاری از کشور ها وجود سپر برای خودرو اجباری است. سپرها باتوجه به جنس پلاستیگی شکل نحوه تعمیر آن با گلگیر متفاوت است.

نکاتی در خصوص سپر و تعمیر و تعویض آن:

نکاتی-در-خصوص-سپر-و-تعمیر-و-تعویض-آن

در قدم اول باید بدانید که شکستگی گلگیر قابل تعمیر نیست یعنی بهتر است که گلگیر جدیدی خریداری کنید و جایگزین آن کنید.

در مرحله اول برای تعمیر گلگیر باید منطقه آسیب دیده را کاملا تمیز نمایید تا هر گونه گرد و غبار و کثیفی در آن منطقه وجود نداشته باشد. بعد منطقه آسیب دیده را با دستگاه حرارتی مخصوص باید گرم کرد تا قسمتی که آسیب دیده است به فرم اصلی خودش برسد. اگر بعد از این کار منطقه مورد نظر فرم اصلی خودش را پیدا نکرد باید از پرکننده برای این کار استفاده کنید. بعد از آنکه محل آسیب دیده کاملا خشک شد، از بتونه باید استفاده کرد تا شرایط رنگ کاری بر روی سپر ایجاد شود. کمک بتونه از این جهت است که باعث چسبندگی رنگ به بدنه می شود. بعد از آنکه بتونه به بدنه اضافه شد باید عمل رنگ آمیزی بر روی سپر و بدنه انجام شود. در انتهای کار نیز برای حفاظت از رنگ، بر روی آن یک روکش براق و محافظ نصب می گردد.

بیشتر بخوانید:

قطعات یدکی خودرو و انواع آن

دیسک ترمز و ترمز دیسکی چه انواعی دارد؟

تفاوت بین گلگیر و سپر در چیست؟

تفاوت-بین-گلگیر-و-سپر-در-چیست؟

اگر با اصطلاحات رایج در خودرو ها آشنا نباشید شاید کمی مشکل در درک نام ها داشته باشید و تفاوت های موجود آن را ندانید. در خصوص سپر و گلگیر نیز به همین شکل است و ما در ادامه به تفاوت این دو از هم خواهیم پرداخت تا اگر دچار سردرگمی شده باشید، آن سردرگمی برطرف شده باشد.

سپر در قسمت جلو و عقب خودرو قرار گرفته است که با هدف دفع ضربه های جزئی در حساس ترین منطقه خودرو قرار داده شده است. در روز های ابتدایی که تازه خودرو ها طراحی و ساخته شدند، سپر ها به صورت مجزا و قابل محسوس جدا از خودرو بودند اما با توجه به پیشرفت فناوری و اطلاعات سازگاری سپر ها با خودرو روز به روز بیشتر شد. البته هدف سپرها از گذشته تا کنون ثابت مانده است و برای دفع ضربه ها است. همانطور که گفته شده در قبل، گلگیر تنها یک محافظ برای چرخ ها میباشد که باعث می شود تا اجزای خارجی به سمت لاستیک ها پرتاب نشود و لاستیک ها در اثر ضربات خارجی آسیب نبینند. البته گلگیر ها نیز ضربات جزئی خارجی را می توانند دفع کنند. با توحه به این موضوع گلگیر در امتداد سپر فعالیت دفع ضربه را انجام می دهد.

نحوه جایگزین کردن گلگیر چگونه است؟

نحوه-جایگزین-کردن-گلگیر-چگونه-است؟

شاید شما با مراجعه به یک مرکز تعویض و بعد از بررسی تکنسین این نیاز را در خود ببینید که باید گلگیر تعویض شود در چنین شرایطی شما باید اقدام به خرید و تعویض گلگیر کنید. گلگیر هایی که در ماشین های مدرن به کار برده می شود با بقیه قسمت های بدنه سازگارتر شده اند و البته میتوان آن ها را مانند دیگر اجزای خودرو به سادگی جایگزین کرد.

در این مقاله به صورت خلاصه مراحل تعویض گلگیر را برای شما بیان می کنیم و البته باید بدانید که مراحل تعویض گلگیر خودروها با هم شاید متفاوت باشد.

  1. نگهدارنده هایی که باعث اتصال سپر و گلگیر به هم شده است را بردارید (می تواند یک پیچ یا گیره باشد)
  2. سپر خودرو را کمی پایین تر بیاورید تا برای تعویض گلگیر بر سر راه نباشد و مشکل ایجاد نکند.
  3. هر چیزی که در نزدیکی گلگیر قرار گرفته است را بردارید مانند چراغ ها.
  4. در صورتی که می خواهید گلگیر را تعویض کنید پیچ و مهره های زیر کاپوت را که باعث شده تا گلگیر در جای خود نگه داشته شود را بردارید.
  5. حال برای نصب گلگیر تمامی اقدامات قبل را به شکل معکوس انجام دهید.

نحوه تعویض سپر چگونه است؟

نحوه-تعویض-سپر-چگونه-است؟

برای اینکه بتوانید سپر خودرو را تعویض کنید، باید در ابتدا وسایل مورد نیاز را تهیه کنید.

در قدم اول باید یک سپر خوب تهیه کنید که کیفیت بالایی داشته باشد.

بعد باید یک بسته خار سپر که مناسب خودرو شما باشد تهیه کنید.

علاوه بر این موارد به پیچ گوشتی چهارسو و تخت، آچار چهارده رینگی، اچار 10، انبردست و بست سپر نیاز دارید.

برای شروع مراحل نصب کارهای زیر را انجام دهید:

  1. دو فیبری که در سپر قرار دارد را از سپر در بیاورید.
  2. فیبر اصلی را از شرکت ها تهیه کنید و جایگزین کنید.
  3. پیچ هایی که در بالای تایر وجود دارد را آزاد کنید.
  4. در داخل صندوق عقب دو پیچ و مهره مشاهده می کنید آن ها را باز کنید.
  5. پوسته کهنه را باز نمایید و فیبر جایگزین را داخل پوسته به خوبی قرار بدهید.
  6. دیاغ را داخل پوسته بگذارید و سعی کنید که سوارخ های دیاغ و سپر دقیقا رو به روی همدیگر باشد.
  7. پوسته را با توجه به بست هایی که خریده اید در محل خود ثابت کنید. البته پیچ ها را فعلا نباید خیلی محکم ببندید.
  8. پیج هایی که در سر سپر هستند را محکم در جای خود ببندید.
  9. در ادامه نیز پیچ هایی که در داخل صندوق و مخصوص سپر هستند را محکم ببندید.
  10. برای آخرین کار باید پیچ های زیر سپر را محکم ببندید و بررسی کنید سپر در جای خود قرار گرفته است یاخیر.

با توجه به این مراحل اگر سپر شما در جای خود قرار گرفته بود، کار شما تمام است و سپر را به درستی در جای خودش بسته اید.

نکات پایانی در خصوص گلگیر و سپر:

حتما به یاد داشته باشید که از گلگیر و سپر خودرو مرغوبی استفاده کنید و از مکان مورد اعتمادی خرید نمایید چرا که این دو جز از خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد و تاثیرگذاری بالایی دارد چرا که در دو نقطه مهم خودرو قرار گرفته است.

همچنین برای نصب این دو قطعه مهم میتوانید از کسانی که در این حوزه متخصص هستند استفاده کنید و کار را به آنها بسپارید و در سریع ترین زمان ممکن کار را تحویل بگیرید.

در انتها امیدواریم که این مطلب برای شما کاربردی بوده باشد و توانسته باشیم اطلاعات مناسبی را در اختیار شما قرار بدهیم. در صورتی که نیاز به خرید یا تعمیر قطعات خودرو دارید شما می توانید به آگهی های قطعات خودرو شهرک های صنعتی سری بزنید.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها