مزایای فعالیت در شهرک‌های صنعتی

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

آگاهی از مراحل واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی چندان سخت نیست. برای همین با کمی تلاش خواهید توانست با روند واگذاری آن آشنا شوید. اما چه کسانی نیاز دارند این مراحل را بدانند؟

افراد زیادی هستند که می‌خواهند روند واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی را بدانند. به خصوص فعالان صنعتی برای استقرار واحد صنعتی خود برای فعالیت در شهرک‌ها نیاز به زمین دارند. در صورتی که شما هم  قصد دارید در یکی از این شهرک‌ها به فعالیت بپردازید. باید ابتدا با پروسه کاری شروع به فعالیت در این شهرک‌ها آشنا شوید.

ما در این متن در مورد مراحل واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی صحبت خواهیم کرد. می‌توانید در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

لزوم توجه به قوانین واگذاری زمین در نواحی صنعتی کشور:

اگر شما به خوبی به قوانین و مقررات حاکم بر شهرک‌ها و نواحی صنعتی آگاهی داشته باشید. بهتر می‌توانید موفق به فعالیت در این نواحی صنعتی شوید. هم چنین امکان بهره مند شدن از تسهیلات دولتی وجود خواهد داشت.

اگر چه واگذاری زمین در نواحی صنعتی کشور به راحتی صورت می‌پذیرد. اما باید برای دریافت آن ها به نکات خاصی توجه نمود. اولین مرحله برای شروع به فعالیت در یک ناحیه صنعتی دریافت زمین مناسب برای احداث است. به این منظور شما نیاز به مدارک خاصی دارید که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی:

مانند هر فعالیت اقتصادی یا صنعتی دیگر، برای این که موفق به دریافت زمین در شهرک‌های صنعتی شوید. نیاز است تا مدارکی را برای این کار فراهم کنید. این اولین قدم در فرایند واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی است.

به طور معمول اشخاص حقیقی نیاز به مدارک هویتی برای این کار دارند. به همین منظور باید تصویر و اصل شناسنامه و کارت ملی را تحویل مراجع ذی ربط دهند.

در مورد اشخاص حقوقی علاوه بر این مدارک دیگری نیز لازم است. برای همین به جز مدارک هویتی باید مدارک حقوقی نیز آماده شود. به این منظور نیاز به ارائه تصویر اساسنامه شرکت می باشد. هم چنین تصویر روزنامه رسمی کشور که اگهی ثبت شرکت در آن منتشر شده لازم است.

علاوه بر مدارک هویتی و ثبتی نیاز به یک معرفی نامه برای دریافت زمین دارید. برای این کار باید این معرفی نامه را از سازمان صنایع و معادن درخواست کنید. با دریافت معرفی نامه برای دریافت زمین از سوی سازمان صنایع و معادن می توانید در مرحله بعد نسبت به انتخاب زمین اقدام کنید.

آگاهی از زمین‌های قابل واگذاری در شهرک:

با فراهم نمودن مدارک لازم نیاز است که از وضعیت زمینه‌های قابل واگذاری آگاه شوید. برای این کار باید به شهرک صنعتی مربوطه مراجعه کنید. تا از وضعیت زمین‌های قابل انتقال اطلاع حاصل نمایید.

در بسیاری از موارد نیاز به مراجعه حضوری برای این کار است. برای همین هر متقاضی می تواند برای آگاهی از وضعیت زمین های قابل واگذاری به دفتر شهرک مراجعه کند.

به طور معمول در ویترین شهرک وضعیت زمین های واگذار شده مشخص شده است. برای همین بهتر است به ویترین دفتر شهرک صنعتی مورد نظر خود برای اطلاع از وضعیت زمین‌ها مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که انتخاب زمین باید متناسب با نیاز شما و ملاحظات زیست محیطی انجام شود. ما در بخش بعد در این مورد توضیح بیشتری خواهیم داد.

 انتخاب زمین قابل واگذاری در شهرک‌ صنعتی:

با توجه به این که در هر ناحیه صنعتی فضاهای متنوعی برای فعالیت وجود دارد. شما امکان انتخاب زمین را در محدوده شهرک صنعتی خواهید داشت. البته تعداد گزینه ها برای انتخاب توسط شما محدود است. گزینه های قابل انتخاب توسط شما به شهرک صنعتی مربوطه نیز بر می گردد.

به طور معمول سه قطعه زمین برای انتخاب به متقاضی پیشنهاد می‌شود. هر متقاضی خواهد توانست تا از بین سه گزینه یکی از زمین‌ها را برای فعالیت خود انتخاب کند. انتخاب محل زمین با بررسی متراژ مورد نیاز صورت خواهد گرفت.

به طور حتم نوع فعالیت شما در مساحت زمینی که واگذاری خواهد شد موثر است. اگر شما نیاز به زمینی با مساحت بزرگتر دارید می توانید فضاهای دارای متراژ بالاتر را انتخاب کنید.

در زمان انتخاب تنها نوع فعالیت و زمینه کاری شما مهم نیست. بلکه باید به حفظ محیط زیست نیز توجه شود. طبق قانون رعایت مسائل زیست محیطی در واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی لازم است.

در نهایت هر متقاضی خواهد توانست زمین مورد نظر خود را با توجه به مطالب گفته شده انتخاب کند. پس از انتخاب زمین مرحله پرداخت بهای آن است. برای همین به عنوان متقاضی باید وجه مورد نیاز برای تملک زمین را واریز کنید. توجه داشته باشید انتخاب زمین متقاضی مدت زمان محدودی برای واریز وجه دارد.

پرداخت هزینه واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی:

به طور معمول در نواحی صنعتی هر متقاضی می تواند تا 7 روز بعد از انتخاب زمین نسبت به واریز وجه مربوطه اقدام کند. در صورتی که در این مدت هیچ اقدامی نکند. زمین مورد نظر به دیگر متقاضیان اختصاص خواهد یافت.

پس از این که قطعه زمین مورد نظر برای واگذاری تصویب شد. با دریافت پروانه بهره برداری خواهید توانست آن را تحویل بگیرید.

البته قبل از آن باید نسبت به واریز وجه اقدام نمود. البته ممکن است فرایند پرداخت وجه در شهر‌ک‌ها تفاوت‌هایی داشته باشد. به طور معمول لازم است تا بخشی از وجه را نقد و مابقی را به صورت اقساطی واریز کرد.

به این منظور در اغلب شهرک‌های صنعتی 30 درصد از وجه را باید به طور نقد پرداخت نمود. ما بقی وجه را در اقساط 30 ماهه می‌توان پرداخت کرد. این مبلغ لازم است که به حساب خاصی به نام شرکت نواحی و شهرک‌های صنعتی واریز شود.

برای پرداخت باقی مانده وجه هم نیاز به ارائه سفته خواهد بود. این سفته ها بهتر است که تایپ شده باشند. یا این که به طور خوانا نوشته شده باشند. هم چنین مشخصات کامل شخص مربوطه باید در سفته نوشته شده باشد. در مورد شرکتهای ثبتی و اشخاص حقوقی باید مشخصات ثبتی شرکت را در سفته ها درج نمود.

به طور معمول نیاز است که سفته ها را پشت نویسی کنید. به این منظور شخصی که دارای حساب جاری نزد بانک مربوطه است. باید اقدام به ظهرنویسی سفته ها بنماید. پس از آن برای تکمیل مراحل واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی می توانید به واحد واگذاری زمین در شهرک بروید.

مراجعه به واحد واگذاری زمین در شهرک‌ صنعتی:

در مرحله نهایی پس از آن که همه مدارک خود را کامل کردید. صحت مدارک ارائه شده بررسی می شود. هم چنین واحد مالی اسناد مالی و سفته های داده شده را بررسی خواهد نمود. پس از تایید و اخذ تاییدیه از واحدهای مربوطه امکان واگذاری زمین به شما وجود دارد.

به این منظور باید به واحد واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی مراجعه کنید. تا زمین تخصیص داده به خودتان را تحویل بگیرید. پس از دریافت زمین باید به نکات مهمی توجه داشته باشید که در ادامه بیان خواهد شد.

لزوم توجه به پرداخت به موقع اقساط بدهی:

در صورتی که مبلغی از وجه را تقسیط کرده اید. توجه داشته باشید که در پرداخت اقساط تاخیر نکنید. زیرا که هزینه های هر گونه تاخیر بر عهده شما خواهد بود.

با توجه با این که حدود 70 درصد از مبلغ زمین به صورت نسیه پرداخت خواهد شد. هر متقاضی باید دقت داشته باشد که اقساط را به موقع پرداخت کند.

به همین منظور هر ماهه باید قبل از سررسید سفته ها اقدام به واریز وجه نمود. برای این کار وجه مربوطه باید با درج مشخصات کامل پرداخت شود. قید شماره تخصیصی بانک برای سفته نیز الزامی است.

عدم واریز به موقع وجه موجب واخواست سفته ها خواهد شد. در این صورت هر متقاضی باید هزینه واخواست را پرداخت کند. هم چنین هزینه دادرسی و هزینه سایر اقدامات حقوقی بر عهده متقاضی خواهد بود. که همه این هزینه ها به همراه هزینه ما به التفاوت وجه باید توسط متقاضی پرداخت شود.

برای همین پس از دریافت زمین دقت داشته باشید که اقساط واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی را به موقع پرداخت کنید تا از به وجود امدن مشکلات بعدی جلوگیری شود.

چه زمانی سند مالکیت زمین به نام متقاضی صادر خواهد شد؟

ممکن است برای شما دریافت سند قطعی زمین مهم باشد. برای همین شاید برای شما سوال باشد که چه زمان قادر به انتقال رسمی زمین به نام خود خواهید شد.

بر اساس قوانین موجود در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، پس از صدور گواهی پایان ساختمان می‌توان با فراهم نمودن موجبات قانونی موفق به انتقال رسمی سند شد.

البته برای این کار باید کلیه اقساط را تسویه کرده باشید. زیرا که انتقال رسمی و قطعی زمین در هر شهرک صنعتی باید کلیه مطالبات مربوطه پرداخت شود. در صورت نیاز باید بهای کلیه اقساط زمین نقدا پرداخت شود.

پس از واریز کل مبلغ زمین،در صورتی که پروانه بهره برداری صادر شده باشد و گواهی پایان ساختمان نیز دریافت کرده باشید می توانید برای انتقال قطعی زمین اقدام کنید.

شرایط واگذاری کارگاه در شهرک‌های صنعتی:

شاید بخواهید در مورد شرایط مورد نیاز برای واگذاری کارگاه در شهرک‌های صنعتی صحبت نیز بدانید. حال که با مراحل واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی آشنا شدید. بهتر است توضیح کوتاهی در این مورد بدهیم.

باید بدانید که شرایط واگذاری کارگاه با توجه به محل احداث متفاوت است. ممکن است شما در شهرک به دنبال یک کارگاه پیش ساخته باشید.

یا این که خواهان تملک کارگاه دیگری باشید. در این صورت نوع و طراحی کارگاه بر روی نحوه واگذاری آن تاثیر خواهد گذاشت. برای همین نمی توان در این متن به طور کامل به این موضوع پرداخت.

ممکن است نیاز داشته باشید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به پایگاه اطلاع رسانی شهرک مربوطه مراجعه کنید.

حال که با مراحل واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی آشنا شدید. بهتر است کمی در مورد شهرک‌های صنعتی و مزایای دریافت زمین در این شهرک‌ها بیشتر توضیح بدهیم.

شهرک‌های صنعتی به چه مکان هایی گفته می شود؟

یک شهرک صنعتی همان طور که از نام آن پیداست برای فعالیت‌های صنعتی ایجاد شده است. هر یک از نواحی و شهرک‌های صنعتی در بخش خاصی از کشور مستقر شده است. برای همین می‌توانید تعدادی از این شهرک‌ها را در نزدیکی محل سکونت خود پیدا کنید.

هر شهرک صنعتی دارای محدوده مشخص و مساحت معینی است. در یک شهرک صنعتی انواع فعالیت های اقتصادی صورت می‌پذیرد. برای همین هر قطعه از زمینهای شهرک می تواند برای فعالیت های تولیدی خاص اختصاص یابد.

برای همین می توان گفت که انواع واحدهای صنعتی، پژوهشی، فن آوری و خدمات دیگر در یک شهرک یا ناحله صنعتی مستقر هستند. هر یک از این واحدها هم به طور مستقل به فعالیتهای تولیدی، مهندسی، آموزشی و بازرگانی می‌پردازند.

اگر شما بخواهید در یک شهرک صنعتی فعالیت کنید. نیاز به تاسیس یک واحد جدید برای فعالیت‌های خود خواهید داشت. که ما در بخشهای قبل نحوه واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی را توضیح دادیم. گفتیم که چگونه می‌توان موفق به تملک این زمین‌ها با انتقال رسمی آن شد

اما شهرک‌های صنعتی چه مزایایی دارند؟ چرا بهتر است فعالیت صنعتی خود را در یک شهرک انجام دهیم؟ این سوالی است که در بخش بعد به آن پاسخ خواهیم داد.

مزایای فعالیت در شهرک‌های صنعتی:

در شهرک‌های صنعتی تاسیسات زیربنایی لازم برای فعالیت‌های صنعتی وجود دارد. برای همین بسیار بهتر می توان به این گونه فعالیت ها پرداخت.

هم چنین بسیاری از شهرک‌های صنعتی توسط دولت حمایت می شوند. به همین دلیل امکان دریافت تسهیلات با دریافت زمین وجود دارد.

برای همین است که بسیاری به دنبال دریافت زمین در این شهرک‌ها هستند. تا بتوانند از زیرساخت ‌های موجود و مزایای فعالیت در شهرک‌های صنعتی بهره مند شوند.

ما در این متن در مورد مراحل و مدارک لازم برای واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی صحبت کردیم. هم چنین در مورد مزایای فعالیت در این شهرک‌ها توضیح مختصری دادیم.

اگر شما قصد مشارکت در فعالیت‌های صنعتی دارید. بهتر است با فرایند واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی هر چه زودتر آشنا شوید. تا بتوانید از مزایای فعالیت در این شهرک‌ها بهره مند شوید.  

در پایان امیدواریم مطالب گفته شده برای شما سودمند واقع شده باشد و هر چه زودتر بتوانید موفق به دریافت زمین در شهرک مورد نظر خود شوید. 

این مقاله چقدر مفید بود؟

۱.۰
۱نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها