دیسک ترمز و ترمز دیسکی چه انواعی دارد؟

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

اگر بخواهیم واجباتی که یک خودرو نیاز دارد را نام ببریم قطعاً یکی از آن‌ها دیسک ترمز و سیستم ترمز است. هر جسم متحرکی نیاز دارد که از یک عامل بازدارنده برای توقف استفاده کند. در خودروها با استفاده از سیستم ترمز این عامل بازدارنده را ایجاد می‌کنند. این سیستم از خودرو دارای اجزای مختلفی است و همچنین از انواع زیادی برخوردار می‌باشد که هر کدام از آن‌ها دارای اجزای مخصوص خودشان هستند. اصلی‌ترین ترمزها، ترمز کاسه ای و ترمز های دیسکی هستند که امروزه استفاده می‌شوند و رایج تر هستند. علاوه بر آن بسیاری از سیستم‌های پیشرفته تر در سیستم ترمز مانند ترمز ABS و ebs بر روی دیسک ها قابل اجرا می‌باشند. شما می توانید برای مشاهده آگهی های فروش قطعات یدکی  به وب سایت شهرک های صنعتی سری بزنید.

دیسک ترمز و ترمز دیسکی:

دیسک -ترمز -و -ترمز -دیسکی

تا امروز بهترین نوع از ترمزهای خودرو، ترمز دیسکی بوده است که این نوع از ترمز ها برای متوقف کردن همه نوع از وسایل نقلیه مانند خودروهای سنگین و حتی لوکوموتیو به کار برده می‌شوند. اگر بخواهیم ترمزهای دیسکی را دقیق تر برای شما توضیح دهیم باید بگوییم که این سیستم ترمز از دو بخش اصلی تشکیل شده است:  دیسک ترمز و کالیپر ترمز

در سیستم ترمز دیسک قسمت متحرک به کالیپر و قسمت ثابت به چرخ متصل شده است و وظیفه کاهش سرعت چرخ به عهده مجموعه ترمز می‌باشد که با همکاری این دو بخش این وظیفه به طور کامل انجام می‌شود. بنابراین می‌توان گفت چه کاری روی ترمز تحت فشار روغن ترمز، این فشار را به دیسک انتقال می‌دهد و باعث می‌شود تا از سرعت آن کاسته شود و آن را متوقف کند و باید بدانید که امروزه در خودروها حداقل در چرخهای جلو از ترمزهای دیسکی استفاده می‌شود.

دیسک ترمز چیست؟

به دیسک ترمز دیسک چرخ یا چرخ ترمز نیز می‌گویند که این یک قطعه به شکل دایره‌ای است که جزء عامل اصلی توقف کردن خودرو محسوب می‌شود. این قطعه حیاتی ترین نقش در سیستم ترمز را دارد و همراه چرخ‌ها می چرخد و هر زمان که نیاز باشد تا ترمز اعمال شود  وظیفه خود را انجام می‌دهد. این دو آنچنان به همدیگر وابسته هستند که اگر این قطعه توقف کند باعث می‌شود که چرخ نیز به صورت کامل متوقف شود و خودرو بایستد. در واقع روش کار دیسک ترمز اینگونه است که بر روی بلبرینگ‌های چرخ سوار می‌شود و خود را به گونه‌ای، جزئی از قطعات چرخ می‌داند و همراه آن می چرخد و به همراه آن می‌ایستد. دیسک ترمز ها در دو سمت خود دارای سطوح ماشینکاری شده هستند و با دو پیچ و یک مهره مرکزی در مقابل لنت ترمز بر روی بلبرینگ‌ها نصب می‌گردند. این که شما مشاهده می‌کنید، سرعت کاهش پیدا می‌کند به خاطر همین لنت ها و اصطحکاکی است که بین آن‌ها ایجاد می‌شود، برای توضیح بیشتر باید بگوییم که وقتی راننده پای خود را بر روی پدال ترمز می‌گذارد و آن را فشار می‌دهد، لنت ها یا همان دیسک‌های ترمز شروع به انجام وظایف خود می‌کنند و با دیسک اصطحکاک برقرار می‌کنند که در نهایت باعث می‌شود از سرعت چرخش دیسک کاسته شود و چون دیسک با چرخ در ارتباط است باعث کاهش سرعت خودرو نیز می‌شود. معمولاً جنس دیسک ها از چدن یا سرامیک است چرا که در معرض حرارت و اصطحکاک بالا قرار می‌گیرند و باید مقاومت خوبی داشته باشند.

انواع دیسک ترمز:

دیسک- ترمز- چیست؟

دیسک ترمز دارای انواع مختلفی هستند و در انواع مختلفی تولید می‌شوند اما به طور کلی می‌توان آن‌ها را از لحاظ کارایی به دو دسته تقسیم کنیم:

 

دیسک ترمز معمولی:

دیسک ترمز معمولی: معمولاً این گونه از دیسک ها دارای شکل کاملاً ساده هستند و طراحی ساده‌ای دارند و سطح بیرونی آن‌ها نیز صاف و صیقلی است.

دیسک ترمز خنک کننده: این مدل از دیسک نیز که هوا خنک نیز نامیده می‌شود دارای اشکال مختلفی هستند و طراحی مختلفی دارند.

 

-دیسک- ترمز معمولی

از آنجا که این نوع از دیسک ها یک دیسک صاف و صیقلی می‌باشند و کاملاً معمولی هستند به آن دیسک ترمز معمولی می‌گویند. نوع آلیاژ که در ساخت این نوع از دیسک ترمز استفاده شده است آهن می‌باشد که ضریب حرارتی بالایی نیز ندارد و به همین دلیل خودروهایی که از این نوع از دیسک ها استفاده می‌کنند در واقع خیلی نمی‌توانند ترمزگیری خوبی را تجربه کنند. اگر شما در شهر خود در حال رانندگی باشید باید بدانید که اینطور دیسک ترمزها فاقد سیستم ترمز ضد قفل هستند و بسیار راحت داغ می‌شوند. در کل باید بدانید که این نوع دیسک ها یک صفحه آهنی توپر هستند که مدیریت حرارتی ضعیفی دارند.

دیسک ترمز خنک شونده:

دیسک- ترمز- خنک- شونده

به این نوع از دیسک ها، دیسک هوا خنک یا خنک شونده با هوا نیز می‌گویند که امروزه در بیشتر خودروها به کار گرفته می‌شوند.

چیزی که در طراحی آن ها به کار گرفته شده و جالب است، نوع طراحی آن‌ها می‌باشد که این قابلیت را در آن ایجاد کرده که به راحتی بعد از ترمز گرفتن بخشی از گرمای خود را دفع نماید و این عمل با توجه به کمک مکانیزمی که برای حرکت هوا در اطراف دیسک تهیه شده صورت می‌گیرد.

این دیسک در طراحی خود از دو وجه صفحه که از یکدیگر جداشده است، تشکیل گردیده و تبدیل به صفحه توخالی شده است که امکان می‌دهد تا کانال های خنک کننده در آن به وجود بیایند. با توجه به اینکه دیسک به خاطر نوع طراحی خود به خود خنک می‌شود باعث می‌شود تا حرارت نیز کاهش پیدا کند و عملکرد سیستم ترمز بالا برود و احتمال ترک خوردگی دیسک کاهش پیدا کند.

دیسک های سوراخ دار:

دیسک -های -سوراخ- دار

همانطور که از اسم دیسک پیداست می‌توانیم متوجه شویم بر روی این دیسک ها سوراخ های متعددی وجود دارند که این سوراخ ها برای دو دلیل بر روی این دیسک ها طراحی می‌شوند.

دلیل اول آن، این است که باعث خروج حرارت ناشی از درگیری ترمز و لنت ها می‌شوند و چون این دو به خاطر اصطکاک با یکدیگر، باعث خروج گاز هایی که از مواد موجود در لنت است می‌شود به همین دلیل نیاز به سوراخ ها برای دفع این گازها مورد توجه قرار گرفته است. این گازها باعث می‌شود که قدرت بازدارندگی ترمز کم شود و یک لایه روی سطح دیسک به وجود بیاید که این لایه باعث می‌شود تا تماس لنت و دیسک کمتر شود. در نتیجه با کاهش پیدا کردن تماس لنت و دیسک خروج و تخلیه گازها الزام‌آور می‌شود تا سیستم ترمز همچنان عملکرد مناسبی را از خود نمایش دهد.

اگر بخواهیم این موضوع را برای شما بهتر شرح دهیم باید بگوییم که این سوراخ ها بر روی این دیسک ها باعث خروج و انتقال حرارت و گاز و آب می‌شود که در نتیجه باعث می‌شود تا سیستم ترمز عملکرد بهتر و بی نقصی را داشته باشد. البته باید به این موضوع توجه کنید که همانگونه اگر شما دیوار را با سوراخ های متعدد پر کنید، قطعا آن دیوار ضعیف می‌شود و امکان فروریختن آن وجود دارد، در دیسک سوراخ دار نیز همین موضوع به وضوح دیده می‌شود و اگر شما از این دیسک ها در رانندگی های پر سرعت استفاده کنید احتمال شکستن دیسک سوراخ دار وجود خواهد داشت.

دیسک های شیار دار:

دیسک -های -شیار- دار

این نوع از دیسک ها از طراحی همراه با شیار بهره برده است به این گونه که روی سطح صفحه دیسک شیارهایی تراشیده شده است. این شیارها نیز می‌تواند عمل انتقال گاز و حرارت و آب را از روی دیسک داشته باشند و آن‌ها را مدیریت کنند. در واقع این دیسکها همانند یک جوی کوچک عمل می‌کنند و مواد بزرگی که بر روی دیسک ها تشکیل می‌شود را از سطح آن جمع می‌کند و کم کم از روی دیسک خارج می‌کند. معمولا از این نوع دیسک‌ها در خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شود چرا که این نوع از دیسکها می‌توانند زیر فشار بالا دوام خوبی داشته باشند و به زودی نشکنند. در مجموع باید گفت که این نوع دیسک ها از دیسکهای سوراخ دار عمر و مقاومت بیشتری دارند البته که باید توجه داشته باشیم که شیارهای دیسک باعث ساییدگی در لنت ها خواهد شد. از این رو باید توجه کنید که کدام دسته از دیسک های شیاردار را خریداری می‌کنید چرا چون میزان ساییدگی در هر کدام از آن‌ها تاثیر گذاری زیادی بر عملکرد خواهد داشت.

دیسک های مختلط:

این نوع از دیسک ها ترکیبی از دو دیسک قبلی هستند و بر روی آن هم از شیار و هم از سوراخ استفاده شده است. این دیسک از یکپارچگی مطلوبی برخوردار است و مانند دیسک های قبلی حرارت و گاز و آب را درهر حال منتقل می‌کند و باعث اصطحکاک کمتر لنت می‌شود.

دیسک موج دار:

این دیسک ها بیشتر در مسابقات موتورسواری استفاده شده است و در موتور مسابقه‌ای به کار گرفته میشده است اما آئودی تصمیم گرفت تا بر روی دیسک های موج دار از ۱۰ سال گذشته تا به امروز سرمایه‌گذاری کند. آئودی ابتدا تصمیم گرفت که از دیسک های موج دار در برخی از سوپر کار ها استفاده کند و به همین ترتیب توانست این گونه از دیسک ها را به جهان معرفی نماید. با توجه به اینکه این دیسک‌ها وزن کمتری داشتند و همچنین از مواد سازنده کمتری تشکیل شده بودند در نتیجه باعث شد تا خیلی از کمپانی های خودروسازی دیگر نیز به استفاده کردن از آن‌ها روی آورند. این دیسک ها به خوبی می‌توانستند حرارت را تخلیه نمایند و قدرت بسیار مناسبی داشتند. این دیسک ها دارای صفحه های کنگره ای شکل و دارای دو سطح سوراخ دار می‌باشند که بین دو صفحه نیز یک صفحه کوچکتر که دارای شیار است نصب می‌شود که باعث استحکام بیشتر صفحه‌های سوراخ دار می‌شود.

این نوع از دیسک تنها در مرکز به یکدیگر وصل می‌باشند و در محیط آن‌ها هیچ گونه اتصالی وجود ندارد.

آلیاژ دیسک ترمز چیست؟

آلیاژ- دیسک -ترمز- چیست؟

باید بدانید که دیسک های ترمز از مواد مختلفی ساخته می‌شوند اما مهمترین نکته این است که در این آلیاژها بالابردن ضریب حرارتی دیسک و کاهش استهلاک چگونه مدیریت شود. از انواع موادی که در ساخت دیسک استفاده می‌شود می‌توان به: سرامیک کربن، فولاد ضد زنگ، چدن خاکستری، آلیاژهای تیتانیوم و کامپوزیت ماتریکس آلومینیوم اشاره کرد. اینکه هنگام ساخت دیسک از چه نوع جنس و آلیاژی استفاده شود با توجه به نیاز ها و اقداماتی که شرکت سازنده می‌کند، جنس ساخت دیسک ترمز تعیین می‌شود.

تاب برداشتن دیسک ترمز

تاب -برداشتن- دیسک- ترمز

شاید شما هم از افرادی باشید که هنگام رانندگی خودرو خود، لرزش های شدیدی را در خودرو احساس میکنید و یا احتمالاً از خودروی شما صدایی مانند زوزه می‌آید که می‌تواند به علت خرابی دیسک ترمز باشد که معمولا در چرخ های جلو بیشتر اتفاق می‌افتد. اگر شما هنگام رانندگی مشاهده می کنید که خودرو در حال لرزش می‌باشد این لرزش آن می‌تواند به دلیل تاب داشتن دیسک ترمز و چرخ به وجود آمده باشد. هرچقدر شما بیشتر رانندگی کنید به همان میزان ترمز بیشتری استفاده خواهید کرد که در نتیجه باعث اصطحکاک بیشتر و داغ شدن دیسک ترمز می‌شود که در نتیجه می‌تواند به ترمز و لنت آسیب‌هایی را برساند. برای اینکه با مشکل تاب برداشتن دیسک‌ ترمز مواجه نشوید بهتر است که حدود سرعت را رعایت کنید و عادت‌های خشونت‌آمیز در حین رانندگی و استفاده از سرعت بالا را ترک نمایید و همچنین هنگام کارواش سعی کنید ابتدا خودرو به دمای نرمال برسد و سپس شستشوی خودروی خود را آغاز کنید چرا که اگر دیسک داغ باشد و بر روی آن آب ریخته شود ممکن است که آن دیسک تاب برداشته شود.

در این مقاله سعی کردیم که اطلاعاتی را درباره دیسک ترمز به شما بدهیم و همچنین برای شما بیان کنیم که خرابی دیسک ترمز ممکن است در چه زمان‌هایی اتفاق بیفتد.

در این مقاله از انواع دیسک ترمز و آلیاژ دیسک ترمز برای شما اطلاعاتی را بیان کردیم و در نهایت به علل تاب برداشتن دیسک ترمز پرداختیم.

در انتها امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشد اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد همچنین شما می توانید آگهی فروشگاه های قطعات یدکی را در وب سایت شهرک های صنعتی بیابید. 

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها