انواع لیفتراک و راهنمای خرید لیفتراک

۳ تیر ۱۴۰۰

لیفتراک از جمله وسیلههایی است که برای راحت شدن حمل اجسام و وسایل سنگین طراحی و ساخته شده است. لیفتراک دارای دو شاخ در جلو است که از آن برای بالا و پایین بردن اجسام در کارخانهها، کارگاهها و دیگر مراکز صنعتی استفاده می شود. لیفتراک دارای دکل، شاخک و الحاقیات دیگری است که با توجه به نوع کاربرد بر روی آن نصب میشود. لیفتراک در ساخت و ساز نیز کاربرد فراوانی داشته و برای حمل و جابهجایی مصالح از آن استفاده میشود. در انبارهای بزرگ برای جابهجایی اشیا سنگین از این وسیله استفاده میشود. با توجه به اینکه شاخکهای لیفتراک تا ارتفاع زیادی بالا میروند برای قرار دادن اشیا در طبقات بلند و بارگیری در کامیون نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

در حال حاضر لیفتراکهای مختلفی با کاربردهای مختلف و برندهای گوناگون در بازار در دسترس هستند که هر کدام دارای ویژگی و کاربرد متفاوتی هستند. لیفتراک تویوتا، لیفتراک کوماتسو، لیفتراک سپاهان، لیفتراک سهند، لیفتراک بائولی، لیفتراک زوملاین،  و لیفتراک هیوندای لیفتراک هایی هستند که در بازار ایران نیز عرضه میشوند و همانطور که گفته شد هر کدام از آنها دارای ویژگیهای متفاوتی هستند. اگر قصد خرید لیفتراک متناسب با حرفه خود را دارید ,ما به شما پیشنهاد می کنیم به آگهی های شرکت های تولید لیفتراک در وب سایت شهرک های صنعتی سری بزنید.

انواع لیفتراک بر اساس نوع موتور:

انواع-لیفتراک-بر-اساس-نوع-موتور

یکی از مهمترین قسمتهای لیفتراک قسمت موتور آن است که نیروی کافی برای حرکت آن را تأمین میکند. معمولاً لیفتراکها برقی، بنزینی، گازی یا دیزلی هستند.

لیفتراک دیزلی:

لیفتراکهای دیزلی معمولاً برای استفاده در محیطهای باز مناسب هستند زیرا موتور این نوع لیفتراک دود زیادی تولید میکند و استفاده از آن در محیط سربسته ممکن است خطر آفرین باشد. با استفاده از کاتالیزور میتوان مقداری از دود تولید شده را کاهش داد تا در محیطهای سربسته نیز ایمن باشد.

لیفتراک دیزلی نسبت به لیفتراک گازی کارایی و راندمان بیشتری دارد. قدرت این نوع لیفتراک در سراشیبی و انجامهای کارهای سنگین بیشتر است. این نوع لیفتراک در تناژ های 2،3،5،7،10 و 15 تن وجود دارد. از معایب این نوع لیفتراک میتوان به سر و صدای زیاد آن و خروج گازهای مضر از اگزوز اشاره کرد. لیفتراک دیزلی ابعاد بزرگی داشته و در محیطهای بسته ممکن است مشکل ایجاد کند. از نظر قیمت نیز نسبت به لیفتراک برقی قیمت کمتری دارد اما نسبت به لیفتراک دوگانه سوز قیمت بیشتری دارد. هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز نسبت به لیفتراک برقی بیشتر است.

لیفتراک دو‌گانه‌سوز (گاز و بنزین):

لیفتراک-دو‌گانه‌سوز-(گاز-و-بنزین)

این نوع لیفتراک به علت استفاده در محیطهای باز و بسته و کارکرد آسانی که دارد بسیار پرطرفدار است. موتور لیفتراک دوگانه سوز از موتور دوگانه سوز خودرو مشتق شده است و قطعات آن به آسانی پیدا میشود. این نوع لیفتراک آلایندههای کمتری وارد هوا میکند و سر و صدای کمتری نیز دارد. کاتالیزورهای لیفتراک دو‌گانه‌سوز در دمای بالا کارکرد بهتری از خود نشان میدهد. از نظر شتاب، سرعت جابه جایی و سرعت بالابری هیچ رقیبی برای آن وجود ندارد. این نوع لیفتراک در زمستان نیاز ضد یخ داشته و هزینه تعمیر و نگهداری بالایی دارد. اما قیمت آن نسبت به سایر مدلها کمتر است.

لیفتراک برقی (الکتریکی):

لیفتراک-برقی

لیفتراک برقی دوستدار محیط زیست بوده و دودی تولید نمیکند. این لیفتراک کاملاً بی صدا بوده و محیط را آلوده نمیکند. لیفتراک برقی با باتری کار میکند و باتری به عنوان وزنه تعادل آن عمل میکند. اندازه کوچکی داشته و حرکت آن روان است. معمولاً هزینه شارژ باتری آن نسبت به سوختهای دیگر کمتر است.

لیفتراک برقی فقط گاز و ترمز داشته و دنده ندارد بنابراین  کار با آن نسبت به انواع لیفتراک دیگر آسانتر است. هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز نسبت به لیفتراک دیزل و گاز سوز کمتر است. انواع لیفتراک برقی کانتر بالانش، استاکر و ریچرتاک هستند. لیفتراک برقی دارای هزینه بالای شارژ و باتری است که عیب آن محسوب میشود. لیفتراک برقی در هنگام شارژ قابل استفاده نیست مگر آنکه باتری اضافه برای آن تهیه شود. لیفتراک برقی بهتر است در سطوح صاف مورد استفاده قرار گیرد زیرا در مسیرهای شیب دار شارژ باتری به سرعت تمام میشود. البته با تهیه یک باتری قوی میتوان این مشکل را بر طرف کرد. لیفتراک برقی در مناطق شرجی با مشکل مواجه میشود زیرا وجود رطوبت در هوا باعث اختلال در سیم کشی آن میشود.

آشنایی با قسمتهای مختلف لیفتراک:

رول گیر لیفتراک:

رول گیر یکی از بخشهای الحاقی به لیفتراک است که از آن برای جابهجایی اجسام رولی و لولهها استفاده میشود. رول های کاغذ، چوب و لوله از جمله این اجسام هستند. رول گیر لیفتراک به شکل بازویی طراحی شده و قابلیت چرخش 360 درجه را دارد.

عدل گیر لیفتراک:

عدل گیر همان طور که از نامش پیدا است بازویی است که برای جابه جایی اجسامی که به شکل عدل هستند مورد استفاده قرار میگیرد. مواد بازیافتی، مواد اولیه کارخانهها، صنایع کنف، خمیر کاغذ و پنبه از اجناسی هستند که حمل آنها به عدل گیر نیاز دارد.

ساید شیفت لیفتراک:

ساید شیفت (Side Shift) برای بارگیری و تخلیه بار به صورت عرضی یا چپ و راستی مورد استفاده قرار میگیرد. ساید شیفت سرعت کار با لیفتراک را بالا میبرد.

بلوک گیر لیفتراک:

بلوک گیر یا Block Clamps بازویی است که برای حمل و جابهجایی بلوکها مورد استفاده قرار میگیرد. از این الحاقیه برای کارهای ساختمانی، صنایع کاشی و سرامیک استفاده میشود. معمولاً بلوک گیر در کنار لیفتراک قفل شده و با فشار آن را نگه میدارند.

فورک پوزیشنر:

فورک پوزیشنر در واقع وظیفه تنظیم فاصله بین شاخکهای لیفتراک را به عهده دارد. فورک پوزیشنر برای حمل آسانتر بارها استفاده میشود.

 

کارتن کلمپ :(carton clamp)

از این بازو برای حمل بارهای سست و بدون پالت و محافظ استفاده میشود. کارتن کلمپ دارای دو بازوی آلومینیومی است.

آشنایی با انواع برندهای لیفتراک و ویژگی آنها:

لیفتراک کوماتسو:

لیفتراک-کوماتسو

شرکت کوماتسو یکی از قدیمیترین شرکتهای تولید ماشینهای سنگین در کشور ژاپن است. لیفتراکهای کوماتسو دارای دوام عالی و عملکرد بسیار خوبی بوده و با تکیه بر دانش و تخصص این شرکت ساخته شدهاند. با توجه به تحریمهای زیاد آمریکا ادامه فعالیت این شرکت در ایران با مشکل مواجه شده است.

لیفتراک تویوتا:

لیفتراک-تویوتا

شرکت تویوتا نیز سابقه طولانی در زمینه تولید ماشین آلات سنگین داشته و لیفتراکهای این شرکت نیز بسیار قابل اعتماد و بادوام هستند. لیفتراک سازی یکی از شاخههای اصلی تولیدات این شرکت است. اولین لیفتراک این شرکت در سال 1956 تولید شد و اولین لیفتراک برقی این شرکت نیز در سال 1975 به بازار عرضه شده است. با توجه به تحریمهای ایجاد شده و عدم وجود خط تولید و مونتاژ در کشور، این برند در کشور حضور پررنگی  ندارد.

لیفتراک هیوندا:

لیفتراک-هیوندا

لیفتراک هیوندا نیز یکی از لیفتراکهای معتبر است که توسط این شرکت نام آشنای ژاپنی تولید میشود. واردات این لیفتراک نیز در حال حاضر متوقف شده است.

لیفتراک زوم لاین چری:

زوم لاین یک شرکت معتبر چینی است که در زمینه تولید ماشین آلات سنگین فعالیت میکند. این شرکت ششمین شرکت بزرگ جهان در زمینه ماشین آلات سنگین است و شرکتهای تابعه زیادی در سراسر جهان دارد. لیفتراکهای زوم لاین توسط شرکت کاسپین ماشین خاورمیانه به کشور وارد شده و از لحاظ خدمات و قطعات پشتیبانی کاملی دارند.

لیفتراک بائولی:

شرکت بائولی یکی از زیرمجموعه مجموعههای شرکت بزرگ کایون آلمان است که در سراسر جهان به تولید لیفتراک و ماشین‌های انبارداری شهرت دارد. کمپانی بائولی با ساخت و عرضه لیفتراک و تجهیزات انبارداری در بین صنعتگران مطرح دنیا جایگاه ویژهای دارد.

این شرکت در چین تأسیس شده است و انواع لیفتراکهای برقی، دیزلی، دوگانه سوز، استاکر، ریچتراک و جک پالت و یدک‌کش را به بازار عرضه کرده است. محصولات این شرکت بسیار با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی بوده و صنعتگران در سراسر دنیا به محصولات این شرکت اعتماد دارند. ارائه خدمات گسترده پس از فروش و کیفیت بالا، باعث کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری لیفتراک بائولی شده است. شرکت کارا ماشین لیفتراکهای بائولی را وارد کرده و خدمات پس از فروش و قطعات آن را نیز تأمین میکند.

شرکت سپاهان لیفتر تحت لیسانس شرکت  CLARK

یکی از لیفتراکهای داخلی لیفتراک سپاهان است که تحت لیسانس شرکت کلارک تولید میشود. از ویژگیهای این لیفتراک میتوان به موتور و سیستم هیدرولیک، اتاق محافظ راننده، فنربندی صندلی، طراحی ارگونومیک، سیستم حفاظت از گیربکس، دسته اتومات برقی، سیستم اعلان خطر، فرمان هیدرولیک، فیلتر هواکش کاغذی، پدال ترمز دو حرکته و حفاظ بار اشاره کرد.

لیفتراک سهند:

این شرکت نمایند شرکت بالکان آ. د بلغارستان است و تولیدات گوناگونی در این زمینه دارد. لیفتراک دوگانه سوز سهند، یدک‌کش  و دوگانه سوز سهند با قدرت کشندگی 45 تن، یدک‌کش  برقی سهند با قدرت کشندگی 7 تن، استاکر، ریچرتراک و جک پالت برقی از جمله این تولیدات هستند.

لیفتراک آریا:

شرکت لیفتراک آریا در شهر مشهد واقع شده است و خدمات پس از فروش خود را در سراسر کشور ارائه میکند. محصولات شرکت لیفتراک سازی آریا شامل تولید و مونتاژ انواع لیفتراک دیزلی، تولید و مونتاژ انواع وسایل و تجهیزات بالابر داخل سالنی شامل ریچ تراکر، استارکر، پالت تراکر و جک پالت، تولید یدک‌کش‌های دیزلی، گازی، بنزینی و الکتریکی، لیفتراک تلسکوپی و لیفتراک ضد انفجار است.

نکات مهم در هنگام خرید لیفتراک:

نکات-مهم-در-هنگام-خرید-لیفتراک

برای خرید لیفتراک مناسب باید به نکات مهمی توجه کرد تا بتوان لیفتراک مناسب با قیمت و هزینه اقتصادی را تهیه کرد. در ادامه با مهمترین نکات خرید لیفتراک آشنا میشویم. قبل از خرید لیفتراک باید سوالات زیر را پاسخ دهید تا به بهترین گزینه برای خرید برسیم. البته قبل از هر چیز داشتن یک اپراتور حرفهای برای کار با لیفتراک از اهمیت بالایی برخوردار است.

  •  لیفتراک در چه محیطی استفاده خواهد شد؛ محیط باز یا بسته؟
  •  بار تا چه ارتفاعی بالا میرود؟
  •  طول و عرض لیفتراک چقدر است و در طول روز چند ساعت کار خواهد کرد؟
  •  نوع تایرهای لیفتراک از چه نوعی باشد؟
  •  توجه به خدمات پس از فروش الحاقیهها و لوازم جانبی آن؟
  • توجه به کاربرد لیفتراک و نوع موتور آن : انواع و اقسام لیفتراکهای مختلف با برندها و کارکردهای گوناگون در بازار به فروش میرسند که هر کدام برای فعالیت و محیط خاصی طراحی شدهاند. لیفتراک مناسب یک سردخانه مواد غذایی تفاوتهای زیادی با لیفتراک انبار یک کارخانه دارد. بنابراین گام اول انتخاب لیفتراک با موتور مخصوص به آن است. با این کار انتخاب آسانتر شده و باید به معیارهای دیگر توجه کنید.
  • میزان استفاده از لیفتراک

میزان ساعات استفاده از لیفتراک در هفته یکی دیگر از معیارهای انتخاب لیفتراک است. با توجه به نیاز شما به این دستگاه و هزینههای جانبی تعمیر و نگهداری باید لیفتراک مناسب را انتخاب کرد. سوخت، قطعات جانبی، دستمزد اپراتور و... از دیگر هزینههای لیفتراک است.

  • خدمات پس از فروش

جدا از انتخاب و خرید هر نوع لیفتراک خدمات پس از فروش یکی از مهم‌ترین  نکاتی است که باید قبل از خرید به آن توجه کرد. توجه به برند و خدمات پس از فروش آن برای تأمین قطعات و تعمیر لیفتراک بسیار مهم است. تأمین قطعات با قیمت ارزان یکی از معیارهای اصلی خرید لیفتراک است.

  • لیفتراک نو لازم دارید یا دست دوم

اگر در طول روز بیشتر از 4 ساعت با لیفتراک کار میکنید به یک لیفتراک نو نیاز دارید. زیرا کار کشیدن از لیفتراک دست دوم در دراز مدت هزینههای تعمیر زیادی برای شما به دنبال خواهد داشت. ابتدا درباره برندها و نمایندگیهای پس از فروش انواع لیفتراک اطلاعات جمعآوری کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. خرید لیفتراک ارزان یا توجه یک جانبه به قیمت آن منجر به خرید موفقی نخواهد شد.

  • کار با لیفتراک قبل از خرید

قبل از خرید یا اجاره لیفتراک حتماً چند روز با آن کار کنید تا از نحوه عملکرد دستگاه مطمئن شوید. داشتن یک اپراتور حرفه‌ای، نگهداری مناسب از دستگاه، برنامه ریزی برای کار با دستگاه باعث کارکرد مناسب و افزایش بهرهوری و طول عمر دستگاه شما میشود. البته خرید از یک برند معتبر میتواند خیال شما را از یک خرید مطمئن آسوده کند.

 

این مقاله چقدر مفید بود؟

۵.۰
۱نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها