اطلاعاتی درباره شغل مبل سازی و راه اندازی کارگاه مبل سازی

۱ بهمن ۱۴۰۰

یکی از پردرآمدترین مشاغل، مبل سازی است که قبل از موفقیت و شروع به کار باید کاملاً مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد. در این مقاله اطلاعاتی در مورد شغل مبل سازی، تأسیس و راه اندازی کارگاه مبل سازی و درآمد حاصل از این شغل را مطالعه کنید.

شغل مبل سازی

شغل مبل سازی

مبلمان امروزه به یکی از اصلی ترین وسایل زندگی تبدیل شده است و کمتر خانه ای بدون مبل و صندلی راحتی وجود دارد. این اهمیت و حضور در بیرون از خانه مورد تأکید قرار گرفته و محیط اداری و کاری دکوراسیون فضای خود را با مبلمان می چینند. این شغل نیز مانند هر شغل دیگری شرایط و اصول خاص خود را دارد و یکی از پردرآمدترین مشاغل است. اشتغال بالا، تنوع زیاد در مدل ها و طرح ها و رونق چندین صنعت مانند صنایع نساجی اهمیت این صنعت را دو چندان می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرمایه گذاری در مبلمان، با سعید صراف، سازنده و مدیر تولید کهنه کار فیلون صحبت کردیم. سعید صراف 14 سال است که به تولید و عرضه مبلمان می پردازد و به نوعی پیشکسوت بازار محسوب می شود. او نیز مانند سایر فعالان و تولیدکنندگان از شرایط فعلی بازار ناراضی است و به صراحت اعلام می کند که هیچکس وارد کار نشود و پول خود را هدر ندهد. وی فرآیند تولید مبلمان را اینگونه توصیف می کند: این اثر دارای سه مرحله اصلی نجاری، رویه کوبی و رنگ است. اکثر این سه مرحله علاوه بر سایر کارهای جانبی در یک مرحله انجام می شود. برخی واحدها دو یا سه کار را با هم انجام می دهند. در ساخت مبلمان مواردی مانند مدل های مدرن، اندازه خانه، کیفیت و قیمت در نظر گرفته می شود. در این مقاله از شهرکهای صنعتی به مبل سازی و راه اندازی کارگاه مبل سازی پرداخته ایم.

نرخ بازار برای شغل مبل سازی

کمترین قیمت محصولات موجود در بازار مربوط به خدمات ناهار خوری با قیمت های بین 3 میلیون تا 4.5 میلیون است. سایر نمونه ها بین 5 میلیون تا 5.7 میلیون تومان یافت می شود. مبلمان کلاسیک و مدرن قیمت بیشتری دارند. کارهای ایرانی 8 تا 12 میلیون تومان است که محصولات مشابه ترک آن 18 تا 25 میلیون تومان است. این قیمت ها برای محصولات غیر سفارشی می باشد و در صورت نیاز به تعداد یا مدل مورد نظر از کارگاه سفارش دهید. ارقام برای این کار تا 25 میلیون هزینه دارد. مبل های کلاسیک و سنگین، وارداتی از کشورهای ایتالیا و ترکیه است و با تعرفه های کیلویی، 25 تا 30 هزار تومان چندان ارزان نیست. البته چنین آثاری مشتریان خاص خود را دارد که تا 80 میلیون تومان خرج می کنند. قبلاً مبلمان اداری تولید می کردند، اما مشتریان این محصولات عمدتاً ادارات و مشاغل دولتی هستند. این مراکز زمان‌بر بوده و به دلیل روش‌های خاص وصول و پرداختی که نیاز به تأیید واحد حسابداری سازمان متبوع خود دارد، می‌توانند با تأخیرهای طولانی مواجه شوند. با این حال کل مجموعه تولیدکنندگان ایرانی که عمده صادرات آن ها فوم اداری است. واردات مبلمان های کلاسیک و مدرن از ایتالیا، ترکیه و تا حدودی چین نیز به صورت محدود انجام می شود.

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی تولیدی مبل

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی تولیدی مبل

راه اندازی یک کارگاه مبل سازی سایز متوسط ​​و مناسب قطعاً نیازمند الزامات زیادی است و تأمین آن نیاز به سرمایه اولیه دارد. در نگاه اول، کارگاه های مبلمان گران به نظر نمی رسند و بسته به میزان سرمایه اولیه می توانید آن را در بازگشت سرمایه کوتاه مدت مشاهده کنید. اما با توجه به ریسک بالای این کسب و کار، تحقیقات و تحلیل های اولیه باید به درستی انجام شود. برای شروع کار تولیدی حداقل 100 میلیون تومان سرمایه لازم است. درآمد این کار حدود 15 میلیون تومان است که در صورت داشتن روابط عمومی خوب و تخصص در زمینه فروش می توان این درآمد را تا حدود 20 میلیون تومان افزایش داد.

فضای مورد نیاز جهت راه اندازی کارگاه مبل سازی

یکی از این موارد مهم، فراهم کردن مکانی مناسب برای کارگاه است. اصولاً کارگاه های مبل سازی در حاشیه شهر و به دور از هیاهوی شهر هستند. به همین دلیل مشتریان نمی توانند مستقیماً محصولات تولید شده را ببینند و خریداری کنند. این در حالی است که کارگاه مبل سازی فقط وظیفه تولید را بر عهده دارد و مشتریان مجبور نیستند مستقیماً از کالا بازدید کنند. در کارگاه ها فقط محصولات تولید می شود، بنابراین برای افزایش تعداد سفارشات، محصولات ارسالی به نمایشگاه ها و فروشگاه های مبلمان باید دارای ویژگی های منحصر به فرد و مزیت های رقابتی باشند و به این ترتیب کارگاه در مسیر موفقیت قرار می گیرد. توجه داشته باشید که اگر تولید سنتی باشد مساحت 150 تا 200 متر کافی است ولی کار سنتی عواقب خود را دارد که مهمترین آن فرسودگی و هدر رفتن مواد اولیه است. تولید انبوه باید به صورت مدرن و مکانیکی دنبال شود که حداقل به 1000 متر فضا نیاز دارد. هزینه مکان کارگاه و دستگاههای برش، پرس و دوخت تقریباً 12 الی 15 میلیارد تومان است. ولی راه اندازی کارگاه سنتی سرمایه ای در حدود 60 الی 70 میلیون می خواهد. چوب که از مواد اولیه تهیه مبل است سابق از داخل کشور تهیه می شد ولی الان از خارج وارد می شود و واردات چوب به شکل الوار است. و قیمت چوب با توجه به کیفیت ونوع و قیمت دلار متفاوت است پارچه نیز از مصالح مهم در تولید مبلمان است و از خارج از کشور وارد می شود و قیمتی حدود 40 هزارتومان تا 160 هزار تومان دارد که البته نوع خوب و مرغوب آن به متری 400 هزار تومان هم می رسد.

مواد اولیه مورد نیاز در مبل سازی

مواد اولیه مورد نیاز در مبل سازی

اسکلت مبل:

اسکلت مبل که از چوب روسی، نئوپان و ام دی اف است و با دستگاهها تراشیده و منبت کاری می شوند.

یراق آلات مبل:

شامل سوزن و منگنه مبلی، چسب پستوله، اسپری و غیرع

فوم های رویه کوبی مبل:

فوم ها حایلهایی میان چوب و روکش پارچه و یا چرم هستند که فوم گرم یا سرد، پلی فوم هستند و در مبل سازی قدیمی این حایلها به صورت ترکیبی از ابر و پنبه استفاده می شده.

روکش های مبل:

روکش های مبل که از جنس پارچه و یا چرم است.

بخش های کارگاه مبل سازی

بخش های کارگاه مبل سازی

  • نجاری و برش چوب و ایجاد نقش روی آن
  • پرداخت و رنگ کاری 
  • رویه کوبی مبل
  • دوخت و دوز و خیاطی روکش های مبل

ابزارهای کارگاه مبل سازی

ابزارهای کارگاه مبل سازی

ابزارهای دستی

پیچ گوشتی، انبردست، مغار، چکش، آچار، میخ کش، اره دستی، متر، سوهان

ابزارهای نجاری برای تهیه مبل

اور فرز

یکی از انواع فرزها است که در نجاری با توجه به کاری که انجام می دهد استفاده می شود و با دور تیغه در حدود 25 تا 30 هزار دور در دقیقه برای شیار ایجاد کردن و یا سوراخ و اتصال برای قطعات چوبی بکار می رود.

اره فلکه

این نوع اره نیز هم برش راسته و مستقیم و هم برش منحنی را انجام می دهد.

کف رنده

ابزار لازم جهت صاف کردن چوب و تشکیل زاویه قائمه است.

دستگاه کف سه کاره

این دستگاه هر سه کار کم کن، کف رنده، گنگدگی یا برش را انجام می دهد.

دستگاه کف پنج کاره

این دستگاه قابلیت انجام کار فرز نجاری، کف رنده، گندگی، کم کن و دور کن یا اره میزی را دارد.

اره عمودبر

برای برشهای مستقیم و منحنی به کار می رود.

اره دیسکی

اره دیسکی

این اره برش پلاستیک، سیمان و چوب را انجام می دهد.

ماشین گندگی

این دستگاه چوبها و الوارهای ناهموار را با توجه به اندازه های تعیین شده به چوب صاف تبدیل می کند.

میز برش

میز برش قطعات چوب و نئوپان را هم در جهت افقی و هم عمودی برش می دهد.

میخکوب

ابزاری برقی یا شارژی است که به جای چکش استفاده می شود.

میخ کش

میخ کش که معمولاً یک سر آن چکش و یک سر آن میخ کش است برای کوبیدن میخ و درآوردن میخ از چوب استفاده می شود.

سمباده برقی

برای صافکاری و پولیش سطح چوب قبل از رنگ کاری استفاده می شود.

ابزارها و دستگاههای دوخت و دوز

چرخهایی که برای دوخت و دوز پارچه ها و مبلمان استفاده می شود.

ابزار رویه کوبی مبل

ابزار رویه کوبی مبل

منگنه کوب بادی

این منگنه کوب تحت فشار هوا و به راحتی می تواند سوزن با طول 7 میلیمتر را در چوب فرو کند.

ابزار رویه کوبی مبل شامل انواع اسفنج، فوم سرد و گرم، کرک، پارچه، پنبه، سوزن و غیره است. رویه کوب ها باید چیزی باشد که یک چسب قوی برای محکم کردن پارچه ایجاد کند. دو گزینه برای کارفرمای شما وجود دارد: چسب شیمیایی و منگنه، اما استفاده از چسب به دلیل مشکلات فراوان و فواید استفاده از پانچ کمتر دیده می شود. منگنه و پانچ یکی از پرکاربردترین ابزار در این حرفه است. بنابراین رویه کوب ها معمولاً برای کارکرد صحیح و کارآمد نیاز به پانچ های باکیفیت با سوزن منگنه ای با کیفیت بالا دارند. پانچ کردن، راحتی زیادی را برای رویه کوب ها به ارمغان می آورد. آن ها دیگر نیازی به استفاده از ابزارهایی مانند چکش یا موادی مانند چسب ندارند. با استفاده از منگنه ها و سوزن گیرها می توانند به راحتی پارچه را در جایی که نیاز دارند بچسبانند و در جایی که می خواهند قرار دهند.

تأمین و خرید مواد اولیه تولید مبلمان:

بزرگترین مشکل صنعت مبلمان ایران که سازندگان مبل به آن دچار شده اند و بارها توسط مجامع مختلف مطرح شده است، گرانی مواد اولیه ساخت مبلمان است. به گونه ای که قیمت مبل آنقدر بالا می رود که بسیاری از خانواده ها برای خرید مبل باکیفیت مشکل پیدا می کنند. برای برخی از سازندگان مبلمان، اگر دولت حمایت های هدفمند را طوری تنظیم کند که مواد اولیه با قیمت کمتری به دست سازندگان برسد، قیمت نهایی محصول به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، در حالی که تولید کنندگان قیمت محصول با کیفیت را کاهش می دهند و سود بسیاری هم می برند.

در شغل مبل سازی مصرف کنندگان نهایی را فراموش کنید

در شغل مبل سازی مصرف کنندگان نهایی را فراموش کنید

اول از همه، باید بدانید که مشتریان اصلی شما فروشندگان، مغازه داران و عرضه کنندگان محصولات چوبی هستند، نه خریداران و مصرف کنندگان نهایی، همچنین باید بدانید که چگونه محصول خود را بفروشید تا بدانید با چه کسی بهتر است، کار کنید. اگر هرگز تبلیغات نکرده اید، موظف هستید آن را امتحان کنید. کارگاه خود را فقط در حوزه تجاری خود تبلیغ نکنید. اگر هنوز مشتریان وفاداری به دست نیاورده‌اید، مطمئن شوید که پاداش کمتری نسبت به سایر محصولات دریافت می‌کنید تا این فروشگاه‌ها از شروع کار با شما سود ببرند. افرادی که در این صنف کار می کنند معمولاً تخصص های لازم را دارند و برای زمانی که برای تولید صرف می شود بهای بالایی دریافت می کنند، اما شما حتی اگر تخصص های لازم را داشته باشید، وقت را تلف نکنید و با چشم پوشی از بخش کوچکی از سود خود، مشتریان ثابتی را تعریف کنید. هنگامی که می دانید مشتریان دائمی شما چه کسانی هستند، یک برنامه روشن برای کار آن ها تنظیم کنید تا همیشه محصول را به موقع تحویل دهید. در این بین باید به مشتریان گذری هم توجه کنید چرا که همین افراد ممکن است روزی مشتریان همیشگی شما شوند.

در شغل مبل سازی خوش قول و منصف باشید

همه مشتریان زمان دقیق تحویل محصول خود را می خواهند. بنابراین باید توجه داشته باشید که زمان مشخصی را برای تحویل کالا مشخص کنید. اگر دیرتر از درخواست مشتری محصول را تحویل دهید، باید بدانید که یکی از مشتریان شما کم می شود. برخی از مشتریان برای تحویل کالای خود در زمان دلخواه هزینه بیشتری می پردازند، زیرا ممکن است به مصرف کننده نهایی قول داده باشند و نمی خواهند با بد قولی به آن ها داده شود. برای فکر کردن به میزان دستمزد، به دنبال شیوه های بازار باشید و تخفیف هایی را برای مشتریان در نظر بگیرید. در زمان هایی مثل نوروز حتماً هوای شما را خواهند داشت. هرگز به مشتریان خود میزان پولی که از بازار بیشتر است، نگویید.

در شغل مبل سازی طرح های متنوع ارائه دهید

در شغل مبل سازی طرح های متنوع ارائه دهید

ممکن است برخی از مشتریان طرح خاصی را به شما سفارش دهند، اما اگر از یک طراح در کارگاه خود استفاده کنید، می توانید یک پیشنهاد کننده عالی در این زمینه باشید و پس از مدتی، کسب و کار جدیدی برای خود راه اندازی کنید. داشتن یک طراح می تواند کسب و کار شما را زیر و رو کند و سهم بازار شما را به یکباره افزایش دهد. شاید در ماه های اول احساس طراح بودن نداشته باشید اما بعد از چند ماه فعالیت و همچنین دیدن چند طرح آماده مبل و میز ناهارخوری نانتان به روغن می افتد. سعی کنید کارگاه خود را تخصصی در ساخت یک وسیله خاص کنید. به عنوان مثال، به اندازه کافی میز غذاخوری یا مبلمان سفارش بگیرید تا در تولید این محصولات نامی برای خود دست و پا کنید. در یک کارگاه معمولاً به حداقل 10 نفر نیاز دارید. 7 نفر در قسمت فنی و اجرایی، دو نفر در قسمت بازاریابی و یک نفر در قسمت طراحی. به کارگاه خود به چشم یک سازمان نگاه کنید و برای تمام قسمت های آن قانون تعریف کنید. یکی از قوانین ساعات کاری است که کارکنان باید سر وقت سر کار حاضر شوند و در ساعات مشخصی محل کار را ترک کنند. به عنوان یک قاعده کلی، استفاده از تجهیزات ایمنی در حین کار نیز باید به عنوان یک قانون اجرا شود، حتماً از یک بازاریاب حرفه ای نیز استفاده کنید، زیرا آن ها می توانند کسب و کار شما را در کوتاه مدت توسعه دهند. با افزایش تعداد سفارشات ثابت می توانید کارگاه را گسترش داده و تعداد پرسنل را افزایش دهید.

سخن پایانی

هدف از این مقاله آشنایی با شغل مبل سازی بود، درواقع بازار مبلمان در ایران بیش از 30 هزار میلیارد تومان در سال گردش مالی دارد. سودآوری و ارزش افزوده صنعت مبلمان در بخش های مختلف می تواند بین 30 تا 100 درصد متغیر باشد. از آنجایی که ساختار این صنعت شبکه ای است و برای تولید مبل باید بخش های مختلف به صورت شبکه ای کار کنند تا محصول نهایی وارد بازار شود. در بخش تولید، اگر محصولات شما از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند، مطمئناً تقاضای خوبی در این بازار خواهند داشت.

آگهی های خدمات و تجهیزات صنعتی را در سایت شهرک های صنعتی ببینید.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۵.۰
۱نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها