آموزش کار با دستگاه فانتاکروم

۱ مهر ۱۴۰۰

فانتاکروم روشی برای آبکاری انواع سطوح است. این روش کاربرد گسترده ای دارد و در انواع سطوح از جمله: پلاستیک، شیشه، سطوح فلزی و... قابل اجرا است. فانتاکروم جلوه ای براق و استیل مانند به سطوح می بخشد و امروزه توانسته است طرفداران زیادی را به خود جذب کند. از روش فانتاکروم در صنایع مختلف مانند ماشین سازی، موتورسازی، لوازم خانگی و... بهره می گیرند. در این مطلب قصد داریم به موضوع آموزش کار با دستگاه فانتاکروم بپردازیم. در ادامه با ما در این مقاله شهرک های صنعتی همراه باشید.

آموزش کار با فانتاکروم

کاربرد فانتاکروم

فانتاکروم سطوح با رنگ های متنوعی ایجاد می شود و جلوه ای آینه ای مانند به سطوح می بخشد. رنگ های فانتاکروم معمولا بر پایه آب بوده و منجر به هیچگونه حساسیت تنفسی و پوستی نمی شوند. همچنین از آلودگی و آسیب به محیط زیست جلوگیری می کنند.

نمونه های مختلف دستگاه فانتاکروم

نمونه های زیادی از انواع دستگاه های فانتاکروم وجود دارد. از جمله این نمونه ها می توان موارد زیر را نام برد:

دستگاه فانتاکروم دو اپراتوره

دستگاه فانتاکروم دو اپراتوره برای مصارف بالا به تعداد زیاد استفاده می شود. این نوع دستگاه فانتاکروم دارای دو اپراتور بوده و در نتیجه سرعت انجام کار را افزایش می دهد. اگر دارای کارگاهی با میزان تولید روزانه بالا دارید، دستگاه فانتاکروم دو اپراتوره بهترین گزینه برای شماست. این دستگاه 6 پیستوله مجزا دارد و خرید آن به صرفه است.

دستگاه فانتاکروم خانگی

دستگاه فانتاکروم خانگی برای استفاده های نسبتا جزئی و با ابعاد کوچک کاربرد دارد. این دستگاه فضای کمی اشغال می کند. دستگاه فانتاکروم خانگی برای کارگاه های خانگی یا کوچک مناسب است. این نوع دستگاه ها دارای 3 پیستوله اند و کاربری آسانی نسبت به سایر نمونه ها دارند.

دستگاه فانتاکروم صنعتی

دستگاه فانتاکروم صنعتی برای کارگاه ها و جهت مصارف صنعتی تعبیه شده است. این نمونه از دستگاه فانتاکروم، رایج ترین نمونه از این دستگاه ها است. دستگاه دارای 3 پیستوله است و کاربری گسترده ای دارد.

بیشتر بدانید: فانتاکروم چیست

نمونه کار روش فانتاکروم

کار با دستگاه فانتاکروم

  • برای انجام فرآیند آبکاری کروم با استفاده از دستگاه فانتاکروم ابتدا لازم است که زیرسازی های لازم در سطح موردنظر انجام شود. باید سطح مورد نظر را از هر گونه ناهمواری، آلودگی و... زدود و سطحی کاملا صاف و مسطح ایجاد کرد. پس از فرآیند تمیزکاری اولیه سطح موردنظر را با پرایمر پوشانده و یه اصطلاح آسترپاشی می کنیم. سپس سطح را در محلی قرار می دهیم تا از هر گونه تماس به دور بوده و سطح به طور کامل خشک شود.
  • پس از خشک شدن سطح موردنظر را چربی زدایی کرده و سپس آن را به خوبی مجددا شست و شو می دهیم. سپس محلول های مخصوص فانتاکروم را آماده کرده و طبق دستور العمل دستگاه مورد نظر هر محلول را در مخزن مخصوص قرار می دهیم.

سپس دستگاه را روشن کرده و در حالت آب قرار می دهیم. در این مرحله خروجی دستگاه آب مقطر خواهد بود که با استفاده از آن باید سطح کار شست و شو داده شود.

در مرحله بعد باید دستگاه را در حالت اکتیواتور قرار داده و سطح کار را با استفاده از آن اکتیو کنیم. سطح کار را به خوبی با مایع پوشش می دهیم.

  • این مرحله، مرحله اصلی در فرآیند آبکاری فانتاکروم است. دستگاه را در حالت پاشش کروم قرار داده و سطح کار را به خوبی با آن پوشش دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که کل سطح کار به رنگ مورد نظر تغییر یابد. این مرحله ظرافت بیشتری می طلبد و باید با نهایت دقت انجام شود.
  • در این مرحله سطح را مجددا شست و شو می دهیم. پس از خشک کردن اولیه، کار را مجددا در محلی به دور از تماس قرار داده تا به طور کامل خشک شود.
  • کار موردنظر باید برای مدت زمانی نسبتا طولانی، معمولا 10 ساعت برای اثر و نتیجه مطلوب در محیطی خنثی و دمای معمولی محیط قرار بگیرد. پس از آن فرآیند فانتاکروم تکمیل شده و کار آماده است. برای دوام بیشتر فانتاکروم در مراحل نهایی نیاز است که سطح کار، کیلرپاشی و تثبیت شود.

آبکاری به روش فانتاکروم

پیش از این فرآیند آبکاری به روش های سنتی و قدیمی انجام می شد. این فرآیند هزینه و زیادی صرف می کرد همچنین باعث ایجاد آسیب های تنفسی و حساسیت های پوستی می شد. انجام آبکاری به روش سنتی همچنین آسیب هایی را برای محیط زیست ایجاد می کرد. امروزه اما با استفاده از فناوری ها، دستگاه های فانتاکروم ایجاد شد. این دستگاه ها باعث کاهش هزینه و زمان آبکاری شده و مشکلات روش سنتی را ندارد.

دوام و مقاومت پوشش های فانتاکروم نیز بالا است و به راحتی خراشیده و یا آسیب نمی بیند و تا سال ها به ترمیم و تعویض احتیاج ندارد. در این روش طیف گسترده ای از رنگ ها وجود دارد که شما با توجه به سطح مورد استفاده و سلیقه می توانید رنگ مدنظر خود را روی سطح اجرا کنید.

نکته قابل توجه درباره آبکاری به روش فانتاکروم این است که حتما باید سعی کنید از موارد مرغوب و با کیفیت استفاده کنید. در این صورت سطح با کیفیت و دوام بیشتری آبکاری شده و سطحی زیبا، درخشان و چشم نواز تا درخشان سالها باقی می ماند.

برخی مزایای کارآمد در نمونه هایی از دستگاه های فانتاکروم

برخی از دستگاه های فانتاکروم مزایایی دارند که آنها را کارآمد تر می کند در ادامه به برخی از این مزایا خواهیم پرداخت.

  • به عنوان مثال در برخی از دستگاه های فانتارکروم امکان اضافه کردن رنگ و مواد، ست در حین کار کردن با دستگاه وجود دارد. این مزیت این امکان را به کاربر می دهد تا بدون وقفه فرآیند آبکاری را انجام دهد و در صورت اتمام مواد، به راحتی مجددا به دستگاه رنگ و مواد را اضافه کرده و به آبکاری ادامه دهد. این کار هیچ اختلالی در فرآیند آبکاری ایجاد نمی کند.
  • برخی دستگاه های فانتاکروم به جای چند پیستوله، یک گان برای خروج رنگ کروم دارند و این مزیت کاربری دستگاه را آسان تر می کند.

انواع دستگاه فانتاکروم

در این مطلب سعی داشتیم به موضوع آموزش کار با دستگاه فانتاکروم بپردازیم. در روش فانتاکروم سطح اجسام را براق و درخشان می کنند. با این کار جلوه ای زیبا بر سطوح ایجاد می شود. این روش امروزه بیشتر از قبل در انواع صنایع استفاده می شود. کار با دستگاه های فانتاکروم آسان بوده و به راحتی می توانید آن را فرا بگیرید. در روش فانتاکروم سلیقه و صبر شما مهم ترین عناصر، برای ایجاد اثرهای زیبا و کارآمد است.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها