ابزار آلات صنعتی چیست؟ دسته بندی ابزار آلات صنعتی و کاربرد آن ها

۳ آذر ۱۴۰۰

تمامی ابزارآلات صنعتی از این ویژگی برخوردار می ‌باشند که تا میزان قابل توجهی به پیشرفت، آبادانی و چرخه اقتصادی کمک کنند. البته لازم است این نکته را بیان کنیم که تمامی ابزارآلات دارای دسته بندی های مختلفی می باشند و هر دسته از آن مناسب با یک شغل طراحی شده و به پیشبرد آن کمک خواهد کرد. ممکن است بسیاری از افراد اطلاعات کاملی در رابطه با دسته بندی و کاربرد ابزار آلات مختلف نداشته باشند. در این مقاله سعی می‌ کنیم در رابطه با تمامی موارد ممکن مربوط به ابزار آلات صنعتی مطالبی را بیان کنیم و همچنین بگوییم کاربرد آن ها در هر شغلی چه می باشد پس دعوت می ‌کنیم که تا انتها ما را همراهی کنید.

لازم است بیان کنیم بدون شناخت و تسلط داشتن روی کاربرد ابزارآلات صنعتی مختلف، در حرفه خود موفق نخواهید شد، به این دلیل که دارای تنوعات بسیار زیادی بوده و چنانچه در هنگام انجام کاری از وسیله دیگری برای آن استفاده کنید ممکن است در انتها کار شما به درستی پیش نرود.

شما می توانید آگهی های فروش ابزارآلات صنعتی را در سایت شهرک های صنعتی ببینید.

ابزارآلات صنعتی چیست؟

ابزار آلات صنعتی چیست؟

از زمان انقلاب صنعتی تغییر شگرفی در ابزارآلات صنعتی روی داد. و شرکتهای ساخت ابزار مختلفی به وجود آمد ابزارآلات صنعتی سرعت و دقت تولیدات را افزایش دادند. 

انواع ابزارآلات صنعتی

در یک دسته بندی انواع ابزارآلات صنعتی به سه دسته تقسیم می شوند:

ابزارآلات صنعتی برقی

از آنجایی که انجام بعضی کارها با دست امکان پذیر نیست و به نیروی زیادی نیاز دارد از ابزارآلات صنعتی برقی استفاده می شود و در جاهایی که با مشکل دسترسی به برق داریم از ابزار شارژی استفاده می شود. ابزارآلات برقی زیاد است اما مهمترین آنها عبارتند از:

دریل برقی و شارژی، کمپرسور هوا(کاربرد آن منبع تغذیه ابزار بادی می باشد)، فرز برقی و دستگاه جوشکاری و غیره

ابزارآلات صنعتی بنزینی

ابزار آلات صنعتی بنزینی

از این ابزار در مواردی استفاده می شود که دسترسی به برق سخت است. از مهمترین ابزارآلات صنعتی بنزینی می توان موارد زیر را نام برد:

چکش تخریب بنزینی: 

از چکش تخریب بنزینی برای شکستن بتن های سخت استفاده می شود.

ژنراتور یا موتور برق:

ژنراتور یا موتور برق انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می کند و از آن در جاهایی که امکان قطع شدن برق و یا دسترسی به برق نیست استفاده می شود و سوخت مورد نیاز ژنراتور بنزین می باشد.

اره زنجیری بنزینی:

از اره زنجیری در جنگل برای قطع درختان و بریدن و ساخت الوار استفاده می شود.

ابزارآلات صنعتی بادی

ابزار آلات صنعتی بادی

ابزارآلات صنعتی بادی با کمپرسور هوا کار می کنند و کاربرد زیادی در کارخانه جات دارند. و مهمترین آنها عبارتند از:

پولیشر بادی

در صافکاری از دستگاه پولیش بادی استفاده می شود. و خط و خش بر روی خودرو را می گیرند.

میخکوب و منگنه کوب بادی

در نجاری و کارهای چوبی از میخکوب و منگنه بادی استفاده می شود همچنین در کابینت سازی استفاده فراوان دارد.

بیشتر بدانید:

 آموزش کار با دستگاه مخمل پاش

انواع اتصالات لوله کشی و کاربرد آنها

 انواع جرثقیل و کاربرد و نحوه عملکرد آن

چسب صنعتی و معرفی کامل انواع آن

به طور کلی ابزار آلات صنعتی به چند دسته تقسیم خواهند شد که عبارتند از:

ابزارآلات خودرویی:

ابزار آلات خودرویی

همانطور که از نام این نوع ابزارآلات نیز مشخص است در حالت کلی تنها به منظور تعمیرات خودرو به کار برده می شود البته اگر بخواهیم لیست تمامی ابزارآلات خودرویی را در اینجا بیان کنیم طیف بسیار وسیع و گسترده ‌ای را به همراه داشته و شامل دسته بندی های مختلفی خواهد شد، اما هر یک از آن ها برای قسمت های مختلفی از ماشین کاربرد دارند. که خود به دسته های زیر تقسیم می شود:

ابزارآلات مکانیکی:

لازم است بیان کنیم که ابزار آلات مکانیکی به عنوان بزرگترین دسته بندی ابزارهای مربوط به خودرو شناخته شده اند به این دلیل که از این نوع ابزاراآلات تنها در جهت تعمیر کردن قسمت‌های مختلفی از خودرو استفاده شده و همچنین ابزارهای بسیار مختلف و متنوعی نیز برای تعمیر و حتی طراحی عرضه می ‌شود.

ابزارآلات تعویض روغنی:

شاید شما نیز به خوبی این نکته را بدانید که بدون وجود روغن خودروی شما قادر به حرکت نخواهد بود و به همین دلیل ابزارآلات مربوط به تعویض روغنی یکی از مهم ترین دسته ابزار آلات بوده و می‌ توان گفت که رقابت بسیار شدیدی با سلامت خودرو دارد روغنی که برای خودرو استفاده می ‌شود در لا به لای تمامی قطعات فلزی به گردش در می آید، چنانچه نسبت به این موضوع هیچ توجه صورت نگیرد این امکان وجود دارد که مشکلات بسیار زیادی برای موتور خودرو ایجاد شود از مهم ترین ابزار آلات حرفه‌ ای که برای تعویض روغن استفاده می شود کابل، انبر فیلتر روغن باز کن می باشد.

ابزارآلات جلوبندی سازی:

ظاهر و جلوبندی هر خودرو می تواند تاثیر بسزایی در خودرو داشته باشد به طور کلی می ‌توان گفت که جلوبندی هر خودرو این امکان را فراهم می ‌کند که از سطوح ناهموار به راحتی گذر کند. در هنگام به وجود آمدن هر نوع مشکلی برای جلو بندی لازم است که حتماً به یک مکانیک مراجعه شود. ابزار مهم مورد استفاده برای تعمیر جلوبندی خودرو پولی کش دوشاخه می باشد.

ابزارآلات جاده‌ای:

ممکن است قصد داشته باشید به یک سفر ماجراجویانه بروید همانطور که می ‌دانید در هنگام سفر هیچ چیزی برای خودرو و راننده قابل پیش بینی نمی باشد و لازم است که تمامی ابزارهای لازم را در طول سفر به همراه داشته باشد که برخی از آن ها عبارتند از: زنجیر چرخ، آچار چرخ، جک و ابزار آلات مکانیکی.

ابزار آلات نجاری:

ابزار آلات نجاری

یکی دیگر از حرفه های مهم که شامل بخش بسیار بزرگی از ابزار آلات صنعتی می شود نجاری است همانطور که می‌دانید این ابزارآلات برای ساخت و تهیه و تولید انواع مختلفی از اشیای چوبی مورد استفاده قرار می گیرد می توان گفت تمامی ابزارالات صنعتی به نحوی در ایجاد و هنر و خلاقیت بالا سهم عظیمی را به همراه دارند.

انواع ابزار آلات نجاری:

ابزار آلات نجاری نیز دارای انواع مختلفی می باشد که هر یک از آن ها در یک حوزه مختلف مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در ادامه سعی می کنیم برخی از آن ها را به شما معرفی کنیم.

  • ابزارآلات برقی نجاری: این نوع ابزارآلات برقی جایگاه بسیار خاص و ویژه‌ ای در صنعت نجاری به همراه داشته و می توان از این ابزارها به انواع دریل برقی و یا اره برقی اشاره کرد.
  • ابزارآلات شارژی نجاری: این نوع از ابزار ها نیز شباهت زیادی به ابزارهای نوع قبل دارند، اما با این تفاوت که ابزارهای قبلی برقی بوده و این نوع قابلیت شارژ شدن را به همراه دارند که دریل های شارژی نیز از پرکاربردترین نوع آن می باشد.

 

  • ابزارآلات اندازه گیری نجاری: همانطور که می دانید در صنعت نجاری اندازه گیری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می ‌باشد زیرا برای ساخت درب یا سایر اشیا مشابه لازم است اندازه دقیق آن ها در دسترس باشد و برای این کار نیز از ابزاری همانند گونیای نجاری و متر استفاده می ‌کنند.

ابزار آلات خراطی:

ابزار آلات خراطی

خراطی نیز به عنوان بخشی از کار با چوب شناخته شده می ‌توان با استفاده از این نوع ابزارآلات، ظروف چوبی پایه های میز، صندلی، آباژور و غیره را ساخت از جمله ابزارآلاتی که برای کار خراطی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: انواع مختلفی از فرزها، انواع اره، مغار و سمباده است.

ابزارآلات منبت کاری:

شروع هر هنر زیبا احتیاج به ابزارآلات صنعتی مخصوص به آن نیز دارد. به این دلیل که انجام منبت کاری با چوب سر و کار دارد به همین خاطر استفاده از ابزارآلات سنگین توصیه نمی ‌شود، اما سایر ابزار آلات صنعتی که می ‌توان برای انجام منبت کاری به کار برده شود عبارتند از: انواع مختلفی از مغارها، سوهان و فرز های انگشتی.

ابزار آلات کابینت سازی:

ابزار آلات کابینت سازی

همانطور که می‌ دانید صنعت کابینت سازی به یکی از مهمترین کارهای امروز تبدیل شده است و با استفاده از چوب های ام دی اف تغییر بسیار بزرگی را در کابینت های آشپزخانه به وجود آورده اند که در نما و طراحی آشپزخانه نیز تأثیر چشمگیری را به همراه داشته است، اما ابزارآلات صنعتی که برای این کار استفاده می‌شود عبارتند از گازور زن، دستگاه دورکن، اره فارسی بر و...

ابزارآلات صنعتی برقی:

این موضوع برای شما نیز بسیار واضح است که در کارخانه ‌ها برای انجام بسیاری از کارها احتیاج به نیروهای زیادی دارند و این امکان وجود ندارد که تمامی این کارها به صورت دستی انجام شود. در چنین مواقعی ابزارآلات صنعتی برقی می‌ توانند نقش بسزایی در انجام این کارها به صورت موفقیت ‌آمیز داشته باشند، اما با توجه به اینکه در برخی مکان ها دسترسی به برق بسیار سخت می باشد ابزارآلات شارژی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

سخن پایانی:

در این مقاله سعی کردیم در رابطه با ابزار آلات صنعتی و همچنین کاربرد آن مطالبی را برای شما بیان کنیم لازم است بار دیگر به توضیح این موضوع بپردازیم که بدون وجود ابزارآلات صنعتی پیش بردن کارهای مختلفی همچون کابینت سازی و اتصال قطعات فلزی امکان‌ پذیر نیست. البته پیش از انجام هر کاری لازم است شما تمامی ابزارالات مربوط به آن حرفه را برای خود تهیه کرده و با کاربرد آن ها نیز آشنایی لازم را پیدا کنید. طبقه بندی ابزارآلات زیاد است و در این مقاله از شهرک های صنعتی امکان درج همه آنها نیست.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها