آموزش کار با دستگاه مخمل پاش

۱ مهر ۱۴۰۰

مخمل پاشی از فناوری های جدیدی است که امروز به منظور تزئین و زیباسازی سطوح و انواع وسایل از آن استفاده می شود. سطوح مخمل، حس خوبی دارند و سطح موردنظر را زیبا را جذاب و چشم نواز می کنند. از این رو این صنعت بسیار مورد استقبال قرار گرفته و طرفداران زیادی دارد. از صنعت مخمل پاشی در موارد مختلفی مانند: دکوراسیون، اسباب بازی، خودرو و... استفاده می شود. صنعت مخمل پاشی کاربرد گسترده ای دارد. از این رو امروزه در حال گسترش و پیشرفت است. در این مطلب قصد داریم به موضوع آموزش کار با دستگاه مخمل پاش صنعتی بپردازیم. در ادامه با ما در این مقاله شهرک های صنعتی همراه باشید.

آموزش کار با دستگاه مخمل پاش

مخمل پاش صنعتی

مخمل پاشی روشی جدید برای تزئین است. البته پیش از این نیز در دهه 1970 و با ظهور فناوری ها و چسب های بهبودیافته، کم و بیش از روش هایی مشابه مخمل پاشی برای تزئین و دکوراسیون استفاده می شد. در دهه های 80 و اوایل دهه 90 به تدریج از محبوبیت این روش تزئینی کاسته شده و روش های دیگری طرفداران را به خود جلب کرد و صنعت مخمل پاشی تنها علاقه مندان و طرفداران منحصر به فرد خود را داشت. با این وجود، امروزه این روش توانسته مجددا طرفدارانی را به خود جذب کند و همچنان در حال گسترش کاربرد در صنایع مختلف است.

سطوح مخمل پاشی شده سطح آب گریز ایجاد کرده و تراکم آب را کاهش می دهند. همچنین این سطوح مخملی می توانند به عنوان عایق حرارتی عمل کنند. مخمل پاشی مدت زیادی است که در بخش های مختلف صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

مخمل پاشی در واقع فرآیندی است که در آن الیاف کوتاه و تک رشته ای از جنس نایلون، ابریشم یا پلی استر بر روی بستری که قبلا کاملا توسط لایه از چسب پوشانده شده، توسط دستگاه مخمل پاش، پاشیده می شود. قطر رشته های الیاف معمولا چند هزارم سانتی متر است. چسب های استفاده شده در این فرآیند باید از مقاومت و انعطاف پذیری مطلوبی برخوردار بوده و به خوبی به لایه زیرین بچسبد.

فرآیند مخمل پاشی با استفاده از فناوری ها و تجهیزات ویژه ای انجام می شود. در این فرآیند ذرات مخمل در زاویه ای دقیق و راست با سطح موردنظر قرار گرفته و سپس توسط چسب مخصوص به سطح متصل می شود.

مخمل پاشی کاربردهای گسترده ای دارد و در انواع سطوح، مانند: پلاستیک، شیشه، چوب، فلز و... قابل استفاده است. از فرآیند مخمل پاشی در صنایع مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال این روش در طراحی های دکوراسیون و ابزار دکوراتیو کاربرد فراوانی دارد. همچنین می توان از مخمل پاشی در صنعت پوشاک و لباس نیز به طور گسترده استفاده کرد.

بیشتر بدانید: دستگاه مخمل پاش صنعتی

فرآیند مخمل پاشی

آموزش کار با دستگاه مخمل پاش صنعتی

  • ابتدا سیم ارت دستگاه مخمل پاش صنعتی را به ارت محل انجام فرآیند مخمل پاشی متصل کنید.
  • پودر مخمل را داخل مخزن دستگاه مخمل پاش ریخته درب مخزن را با دقت ببندید و آماده انجام فرآیند مخمل پاشی شوید. پودر مخمل را با دقت زیادی از بسته بندی خارج و به مخزن دستگاه وارد کنید. زیرا ممکن است طی این فرآیند دچار فشردگی شده و یا به اصطلاح الیاف شکسته شوند. این کار بر جلوه نهایی کار تاثیر منفی خواهد گذاشت.

حتما به این نکته توجه کنید که به منظور افزایش زیبایی و کیفیت مخمل پاشی، حتما باید از مواد اولیه، مانند الیاف مخمل و چسب مرغوب و با کیفیت استفاده کنید. لذا قبل از خرید مواد اولیه از کیفیت آن اطمینان حاصل نمایید.

همچنین دقت کنید که مواد دچار تغییر و آسیب نشده باشند. به عنوان مثال بسته بندی چسب و مخمل دچار هواگرفتگی نبوده و بسته بندی آن کاملا سالم باشد.

  • سطح مورد نظر را از هرگونه آلودگی زدوده و کاملا تمیز نمایید. پس از تمیزکاری سطح شیء موردنظر را کاملا با چسب بپوشانید. این کار را با دقت و ظرافت کافی انجام داده و تمام قسمت هایی که قصد دارید مخمل پاشی شوند را به خوبی چسب کاری کنید. میزان غلظت چسب به نوع و جنس سطح و کاربری آن بستگی دارد. میزان غلظت چسب در کیفیت مخمل پاشی نهایی تاثیر مستقیم دارد و شاید بتوان گفت مهم ترین بخش از فرآیند مخمل پاشی است. چسب باید به ضخامت دقیق و موردنیاز روی سطح کار قرار بگیرد تا مخمل ها بتوانند به طور دقیق و محکم روی چسب و سطح کار قرار بگیرند و دوام مطلوب را روی سطح داشته باشد.

همچنین باید توجه داشته باشید که فرآیند پاشش مخمل ها را بلافاصله بعد از چسب کاری سطح انجام دهید. زیرا در صورت که بین این دو مرجله فاصله زیادی بیفتد، ممکن است چسب خشک شده و دچار تغییرات شود و چسبندگی مخمل ها کاهش بیابد.

  • پس از چسب کاری نوبت به مرحله پاشش مخمل ها می رسد. این مرحله با سرعت بالایی انجام می شود. دستگاه مخمل پاش را روشن کرده، ولتاژ را در بیشترین درجه قرار دهید. در این مرحله تنها کافی است، گان دستگاه را در فاصله مناسب به سمت سطح مورد نظر گرفته و با فشردن دکمه  پاشش را انجام دهید. در این مرحله اگر پس از پاشش مخمل ها مشاهده کردید که برخی قسمت ها در سطح کار همچنان سفید و لایه زیرین آن به دلیل یکسان نبودن لایه چسب، قابل مشاهده است، تنها لازم است که گان را مجددا مقابل کار گرفته و مجددا پاشش را در آن ناحیه تکرار کنید.
  • در مرحله نهایی باید کار را در محل مناسب و به دور از تماس قرار دهید و اجازه دهید سطح موردنظر در دمای محیط خشک شود. پس از خشک شدن کار می توانید با وارد کردن ضربه و یا قرار دادان کار در معرض پمپ هوا، مخمل های اضافی را از سطح کار زدوده و سطح آن را تمیز کنید.

دستگاه مخمل پاش صنعتی

در این مطلب سعی داشتیم به موضوع آموزش کار با مخمل پاش صنعتی بپردازیم. در آخر حتما به این نکته توجه داشته باشید که صنعت مخمل پاشی مدام در حال گسترش است. از آنجا که کار با دستگاه مخمل پاش و انجام فرآیند مخمل پاشی، بسیار ساده بوده و با کمی دقت و سلیقه به راحتی قابل یادگیری و انجام است، شما می توانید از این فرصت استفاده کرده و کسب و کار خود را در این زمینه راه اندازی و به آن رونق ببخشید.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها