مه پاش صنعتی چیست؟ و نکات مهم قبل از خرید آن

۱ آذر ۱۴۰۰

 با شروع فصل تابستان و حکمرانی گرما یکی از دغدغه های مهم، خنک سازی و مرطوب نگه داشتن مکان های شخصی و محیط های کاری و صنعتی است. هر جانداری از انسان گرفته تا حیوانات و سایر جانوران از گرما و گرما زدگی گریزان هستند. علاوه بر خنک سازی فضای شخصی و منازل مسکونی، برای آسایش و رفاه محیط های کاری نیز باید تمامی تدبیرات لازم اندیشیده شود. یکی از وسایل سرمایشی مورد استفاده در مکان های همچون تالارها، رستوران ها و ...مه پاش صنعتی است که در این مطلب قصد معرفی آن را داریم.

آگهی فروش انواع تجهیزات صنعتی را در سایت شهرک های صنعتی ببینید.

مه پاش صنعتی، رطوبت سازی مؤثر

مه پاش صنعتی، رطوبت سازی مؤثر

 به طورکلی مه پاش صنعتی یا رطوبت ساز یک دستگاه کارآمد است که در جهت خنک سازی و رطوبت رسانی محیط مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه کاربردی چندی است که در بازار مصرف صنعتی رایج شده است. این دستگاه مؤثر علاوه بر خنک سازی و مطبوع ساختن فضاهایی مانند سالن های بزرگ و گلخانه ها جهت کنترل و از بین بردن بوی نامطبوع برخی مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد. گرما و کاهش رطوبت شرایط سختی را در محیط کار به وجود می آورد و راندمان کاری اعضا را کاهش می دهد. اساس کار این دستگاه های کارآمد بر پایه تولید قطرات ریز آب است که آن ها را توسط نازل های مه پاش به طور یکسان و یکنواخت در تمامی سطح قابل پوشش خود پخش می کنند، سبکی قطرات آب سبب می شود که آن ها بالای محیط موردنظر معلق بمانند و گرمای موجود در فضا را به خود جذب کند. همین موضوع سبب خنک سازی محیط می شود، به طوری که هیچ اثری از خیسی و نم باقی نمی گذارد.

مه پاش صنعتی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

مه پاش صنعتی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

 به طورکلی سیستم مه پاش بر اصل کاهش ناگهانی فشار مبتنی است و اجزای تشکیل دهنده این دستگاه صنعتی به شرح زیر است:

پمپ پیستونی فشار بالا

اصلی ترین اجزای مه پاش های صنعتی، پمپ پیستونی فشار بالا است که به اندازه ها و فشارهای مختلف تولید و توزیع می گردد.

شیر تنظیم فشار

وظیفه اصلی این قطعه تنظیم فشار مورد نیاز خروجی پمپ مه پاش است و متناسب با تعداد و ابعاد نازل مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه درجه فشار شیر با توجه به ابعاد در پروژه های مختلف متفاوت است.

فیلتر آب

فیلتر آب معمولاً در مسیر ورودی پمپ مه پاش قرار می گیرد تا از وارد شدن ذرات ریز جامد موجود در آب به سیستم مه پاش جلوگیری کند. استفاده از این قطعه طول عمر دستگاه را افزایش می دهد.

شیلنگ های پرفشار

شیلنگ های پر فشار

استفاده از این قطعه جهت رساندن آب پرفشار به نازل های مه پاش صورت می گیرد. انواع شیلنگ های مورد استفاده در این سیستم شامل: شیلنگ های سیم دار تفلون، شیلنگ های پلاستیکی ( شیلنگ های پلی آمید) است.

نازل های مه پاش

نازل های استفاده شده در مه پاش صنعتی اندازه های مختلفی دارند و به منظور تبدیل آب پرفشار به ذرات میکرونی مورد استفاده قرار می گیرد. جنس این قطعات غالباً از برنج و استیل بوده که سر استیل یا سرامیکی دارد. 

سختی گیر

از دیگر اجزای تشکیل دهنده مه پاش صنعتی سختی گیر است؛ این قطعه معمولاً در مناطقی مورد استفاده قرار می گیرد که کیفیت آب مصرفی پایین بوده و حاوی املاح زیادی است. این قطعه باعث می شود تمامی املاح مازاد آب، فیلتر شده و مانع از ته نشینی روی نازل ها می شود.

راهنمای انتخاب سیستم مه پاش

راهنمای انتخاب سیستم مه پاش

 همانطور که در بخش های قبلی مقاله به آن اشاره کردیم از انواع مه پاش ها جهت خنک سازی و مرطوب کردن فضا استفاده می شود، استفاده از مه پاش صنعتی در دو فضای بسته و باز می تواند کارایی متفاوتی را ارئه کند به طوری که  در فضای باز خنکی و شادابی محیط را به همراه داشته باشد و در فضای بسته سبب افزایش میزان رطوبت می شود بنابر این تعاریف مه پاش ها به  دو مدل مه پاش های پر فشار(6 تا 10 بار) و مه پاش های کم فشار ( 1 تا 4 بار ) تقسیم می شوند. لازم به ذکر است که این تقسیم بندی بسته به کاربردهای متنوع انجام می شود. به طور مثال در سیستم های کم فشار نباید از انواع پمپ های پر فشار استفاده شود، سیستم های این چنینی  می توانند بدون پمپ و با فشار آب شیرهای آب و یا توسط پمپ های آب خانگی کار خود را به نحو احسنت انجام دهند.

سایر موارد استفاده از مه پاش

سایر موارد استفاده از مه پاش

  این دستگاه های صنعتی کاربردها و موارد استفاده فراوانی دارند و بر اساس ویژگی های بارزی که در صنایع مختلف جهت تولید رطوبت و به دنبال آن خنک سازی ایجاد می کند، در مکان های زیر کاربرد دارند:

  • رستوران ها و بوفه های خیابانی
  • گلخانه ها
  • دامداری ها
  • تالارهای عروسی
  • مصارف خانگی و صنعتی
  • شهربازی ها
  • گاوداری ها

با توجه به موارد استفاده از مه پاش ها، آن ها را به دسته های زیر تقسیم بندی می کنند:

دستگاه مه پاش پروانه ای

کار مه پاش دیسکی و پروانه ای با پروانه های فن و قطرات آب است یعنی یک فن با پره های خیلی سبک در مه پاش پروانه ای وجود دارد که قطرات آب به پره های این فن برخورد می کنند و چون فن با سرعت زیادی می چرخد قطره های آب پودر می شوند و ذرات پودری آب با حرکت فن به بیرون پرتاپ می شوند. موارد استفاده مه پاش پروانه ای در سالنهای پرورش پرنده ها، مرغداری، پرورش قارچ و دامداری ها و غیره است.

دستگاه مه پاش نازلی

مه پاش نازلی با یک سیستم کمپرسور آب و نازل کار می کند به این صورت که آب با فشار زیاد به نازلها می رسد و در پشت نازل قرار می گیرد در سطح نازل سوراخهای بسیار ریز و در حد میکرون وجود دارد آب تحت فشار به صورت پودری از سطح نازل خارج می شود این ذرات پودری آب در معرض گرما به سرعت تبخیر می شوند. در مه پاشهای نازلی یک فیلتر وجود دارد که ذرات ریز معلق در آب را جدا می کند. کاربرد مه پاش نازلی در ویلاها، رستوران های در فضای باز، مرغداری ها، دامداری ها و گلخانه ها و غیره می باشد.

دستگاه مه پاش التراسونیک

دستگاه مه پاش التراسونیک بر اساس امواج مافوق صوت کار می کند در این مه پاش ها پیزوسرامیک است این پیزوسرامیک ها با منتشر کردن امواج فراصوتی به آب فشار وارد می کنند و ذرات آب را از هم جدا می کنند با این فشار آب از مایع به حالت بخار تبدیل می شود و بخار و مه تولید شده از طریق فن به بیرون پرتاپ می شود موارد استفاده مه پاش های التراسونیک در نساجی، سردخانه ها، چای سازی ها، کارخانه تولید دخانیات، چاپخانه ها و غیره است.

چرا از مه پاش استفاه کنیم؟

  در گفتاری ساده تر باید بگوییم سیستم مه پاش با توجه به ویژگی ضد رسوب بودن، قادر است غلیظ ترین و قوی ترین مایعات را به طور مناسب به محیط تحت پوشش خود بپاشد. کاهش مصرف آب و صرفه جویی در مصرف انرژی از دیگر ویژگی های مثبت این دستگاه است. اما بارز ترین ویژگی سیستم های مه پاش این است که می توانند شرایط ضد عفونی را برای فضایی مانند مرغداری ها که نیازمند پاکیزگی بیشتری هستند را فراهم کنند تا تلفات ناشی از انواع آلودگی ها تا حد مطلوبی کاهش یابند.

فوگر چیست؟

 به طورکلی فوگر یا مه پاش حرارتی دستگاهی است که با هدف سمپاشی یکنواخت در فضاهای بسته ای مانند گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که گیاهان دائما در معرض خطر انواع آفات و بیماری ها قرار دارد لازم است تا سمپاشی آن ها به طور منظم و یکنواخت صورت بگیرد. مه پاش فوگر دستگاهی است که به منظور تولید مهی از سموم نباتی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با ایده ای مبتنی بر اصل رایج در طبیعت، ساخته شده است در واقع در یک مه پاش فوگر مایعات تحت فشاری شدید و ناگهانی به سرعت به فاز بخار تغییر حالت می دهند  و در ادامه روند این تغییر فاز مجدد تحت تراکم قرار گرفته و با استفاده از فشار سنگین به قطرات ریز میکرونی تبدیل می شود.

نکاتی که در هنگام خرید مه پاش باید بدان توجه داشته باشید

نکاتی که در هنگام خرید مه پاش باید بدان توجه داشته باشید

خرید دستگاه مرغوب و با کیفیت، طول عمر و زمان استفاده از آن را افزایش می دهد. استفاده از قطعات استاندارد و اجرای صحیح قطعات سبب استفاده حداکثری این مه پاش می شود. نکاتی که در هنگام خرید باید بدان توجه داشته باشید به شرح زیر است:

  • سیستم مه پاش با شکل های مختلفی در سراسر جهان تولید می شود و هر کدام از اشکال آن به کاربرد خاصی تعلق می گیرد اما به طورکلی یک مه پاش صنعتی استاندارد نباید شامل اجزایی باشد که جنس آهنی دارند، چرا که استفاه از هر قطعه فلزی در یک سیستم که ماهیت آن تولید قطرات ریز آب است نتیجه ای به جز پوسیدگی و زنگ زدگی نخواهد داشت. این درحالی است که برخی از سیستم های غیر استاندارد موجود در بازار از لوله های گالوانیزه و یا شیلنگ های فشار قوی پرسی ساخته شده اند. این قطعات با اینکه هزینه کمتری دارند اما کارایی لازم را نداشته و در طولانی مدت زنگ زدگی قطعات سبب گرفتگی نازل ها می شود.
  • با وجود اینکه اساس کار مه پاش صنعتی بسیار سهل است، اما این سیستم باید در فشار کاری بالا تقریباً 70 بار کار کند؛ بنابراین کیفیت قطعات مورد استفاده بسیار تعیین کننده است. با وجود اینکه جنس های مرغوب قیمت بالاتری دارند اما نمی توان بر حسب قیمت راجع به کیفیت نظر قطعی اعلام کرد. اجناس چینی غالباً با نام محصولات اروپایی به فروش می رسند در حالی که ممکن است کیفیت مناسبی نداشته باشند.
  • طراحی اصولی و درست از دیگر نکاتی است که در هنگام خرید باید به آن توجه ویژه داشته باشید؛ برای ارائه کارکرد مناسب دستگاه خریداری شده باید شرایط محیطی را در اولویت قرار داد. شرایطی مانند آب و هوا، نرخ تهویه، ارتفاع نصب، میزان دما، رطوبت مطلوب و ...
  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش یکی از ویژگی های مهم کالاهای این چنینی است، دقت و حساسیت بالای مه پاش صنعتی باعث می شود تا قطعات آن نیازمند یک پشتیبانی مناسب باشند؛ بنابراین یکی از نکاتی که در هنگام خرید باید بدان توجه داشته باشید پشتیبانی و خدمات پس از فروش است.

کلام آخر

 مه پاش صنعتی ابزاری برای مرطوب ساختن و خنک سازی فضاهای گوناگون است. این دستگاه های کارآمد از اجزای مختلفی مانند پمپ فشار قوی، نازل ها، فیلتر آب و ... تشکیل شده است. از جمله ویژگی های مثبت سیستم های مه پاش می توان به کاهش مصرف آب و برق اشاره کرد. از انواع مختلف مه پاش ها در اماکنی مانند: گلخانه ها، دامداری ها، رستوران ها، تالارهای عروسی و ... استفاده می شود. وجود ویژگی های مثبت این سیستم های مه پاش باعث شده تا آن ها کاربردهای گسترده ای داشته باشند.

منتظر نظرات شما درباره مقاله های شهرک های صنعتی هستیم.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۵.۰
۱نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها