آجر نسوز و هرآنچه لازم است در مورد آن بدانید

۱ فروردین ۱۴۰۱

در ساخت یک ساختمان‌ و بنا از مصالح و متریال های مختلفی استفاده می شود، که هر کدام از آن‌ ها کارایی و قابلیت های مخصوص به خود را دارند. آجر نسوز یکی از انواع این‌ مصالح ساختمانی است که به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارد به عنوان یک‌ متریال اصلی در ساخت و ساز به حساب می آید.

در این مقاله قصد داریم به معرفی آجر نسوز به عنوان یک متریال ساختمانی پرداخته و کاربرد ها و مزایای آن را بیان کنیم. به صورت کلی هر آنچه که نیاز است شما در مورد این آجر بدانید را برای شما عزیزان بازگو می کنیم. پس لطفاً تا پایان مقاله ما را همراهی نمایید.

معرفی آجر نسوز

معرفی آجر نسوز

آجر نسوز یک از انواع آجرهایی است که از ترکیب خاک های نسوز و چینی درست می شود، و دارای ساختاری ظریف و متراکم است. این آجرها همانگونه که از نامشان مشخص است، از مقاومت حرارتی بالایی برخودار هستند که می توان از آن ها در کوره ها، پاتیل ها و عایق کاری های صنعتی استفاده نمود. البته امروزه از نوع معمولی آجرهای نسوز در نمای ساختمان نیز استفاده می شود که در ادامه این نوشته از شهرکهای صنعتی به بررسی بیشتر این موضوعات می پردازیم.

مواد تشکیل دهنده آجر نسوز

مواد پایه‌ای این نوع آجر ها را کانی های معدنی خیلی خاص و پوکه های معدنی تشکیل می دهند که نسوز هستند. نسوز بودن به این معنا است که آن ها از مقاومت دمایی بسیار بالایی برخودار هستند. در واقع مواد اولیه تولید این نوع آجرها، مواد نسوز که معمولاً موادی سرامیکی و غیر فلزی هستند، گفته می شود. این مواد در درجه حرارت بالا پایدار بوده و در دماهای بالا می توانند خصوصیت های فیزیکی و شیمایی خود را حفظ کنند.

مراحل ساخت آجرهای نسوز

در ابتدا مواد اولیه استخراج شده از معدن را به کارخانه های مخصوص تولید این نوع آجرها منتقل می کنند. سپس مواد اولیه دپو شده توسط نوار نقاله به قسمت اولیه خط تولید منتقل می گردد. در قسمت اولیه خط تولید مواد توسط آسیاب های کوبیت، آسیب شده و سپس خروجی به دست آمده بر اساس دانه بندی، به دسته بندی های ۰ تا ۲۰ میلیمتری تقسیم شده و به سالن آماده سازی مواد انتقال می یابند.

در سالن آماده سازی مواد برای کلسینه شدن وارد کوره های دوار می شوند. مواد درون این کوره ها آن هم با درجه حرارت مشخصی، در هنگام پخت کلسینه شده و در آخر به صورت شاموت وارد حوضچه های ذخیره شاموت می شوند. پس از این مراحل شاموت ها با توجه به نوع محصول توسط آسیب های تیغه‌ای دانه بندی می شوند.

سپس برای اضافه کردن چسب مورد نیاز مواد وارد میکسرها شده و بعد از ترکیب کردن عناصر مورد نیاز، رطوبت آن به حد کافی رسیده و بعد از این که مواد به خوبی با هم ترکیب و همگن‌ شدن به سیلوی ذخیره مواد منتقل می شوند. مواد از طریق فیدکشوئی از سیلو ها به مرحله بعد که قالب گیری و پرس کاری است منتقل می شوند.

در این مرحله مواد به وسیله نوار نقاله های اتوماتیک به پرس های هیدرولیک با ظرفیت های مختلف تزریق می شوند. این مواد در فشاری بین ۴۰۰ تا ۱۴۰۰ تن قالب گیری و پرس می شوند. توجه داشته باشید که مرحله قالب گیری تماماً به صورت اتوماتیک انجام می شود. آجر های تولید شده به وسیله نوار نقاله جمع آوری محصول، لبه های اضافی آن ها گرفته می شود و به صورت دسته های چندتایی منظم می شوند. در آخر آجرهای نسوز توسط رباط های هوشمند طبق برنامه ریزی که از قبل به آن ها داده شده است، جمع آوری شده و در واگن های کوره چیده می شوند.

آجرها پس از چیده شدن درون واگن ها، به وسیله ریل های هیدرولیکی به بخش پخت و کوره ها منتقل شده و درون کوره ها در جای خود قرار می گیرند. آجر ها پس از آن که کاملاً خشک شده و رطوبت خود را از دست می دهند، مرحله پخت آغاز می شود.

زمان مورد نیاز برای پخت آجرهای نسوز چیزی بین ۷۲ تا ۱۷۰ ساعت بوده و درجه حرارت مورد نیاز برای پخت آن ها نیز دمایی بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد است. پس از خاموش شدن کوره و گذشت چند ساعت، آجرها توسط فن های خنک کننده سرد شده و واگن آجرها به بیرون از کوره و به بخش بسته بندی و کنترل کیفیت منتقل می شوند.

در این قسمت آجرهای نسوز وابسته به نوع رنگی که دارند پس از آن که تائیدیه مورد نظر را از واحد کنترل کیفی گرفته، جداسازی و بسته بندی شده و به انبار محصول برای ارائه به بازار مصالح منتقل می شوند.

انواع آجرهای نسوز

 انواع آجرهای نسوز که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

۱. آجر سیلیسی

 آجر های سیلیسی به آجر هایی گفته می شود که از خاک سیلیس تشکیل شده‌اند. خاک های سلیس نام دیگری نیز دارند که به آن ها کورتزیت نیز گفته می شود. مواد تشکیل دهنده این آجرها شامل اکسید سیلیسیوم آن هم به مقدار خیلی زیاد است. مابقی مواد شامل اکسید کلسیم، اکسید آهن و اکسید تیتانیوم است. برای این که بتوان این‌ ترکیب را تهیه نمود از کوارتز خالص استفاده می کنند.

از آجرهای نسوز از جنس سیلیس به منظور پوشاندن بخش داخلی کوره های فولاد استفاده می شود. علاوه بر این آجر های سیلیس در تولید شیشه، سرامیک و کوره های کک سازی نیز دارای کاربرد هستند. استفاده از این آجرها هم به دلیل رسانایی گرمایی بالای آن ها در نفوذ ناپذیری در مقابل گاز ها است.

آجر های سیلیسی را در دمای ۱۴۲۰ تا ۱۴۸۰ درجه سانتی‌گراد آن هم با یک منحنی پخت کنترل شده، پخت می کنند. این‌ آجرها در طول مدت زمان پخت خود دارای ۴ تا ۵ درجه انبساطی خطی دارند آن هم به دلیل تغییر فاز مواد اولیه که در طول پخت انجام می شود.

۲. آجرهای نسوز ویژه

این نوع آجرها در مقابل حرارت از مقاومت بسیار بالایی برخودار هستند. به صورت کلی استحکام بیشتری نسبت به آجر های معمولی دارند. برای تولید این نوع آجرها از نوعی چینی یا سرامیک به همراه خاک نسوز استفاده می شود. علاوه بر این آجرهای نسوز در مقابل آجرهای سفالی از تراکم بیشتری برخودار هستند. که درجه حرارت پخت آن ها حدود ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد است. آجر نسوز ویژه نوعی از آجرهای نسوز هستند. از فلزات واسطه تهیه شده و کاربردی خاص در صنعت دارند.

آجرهای ویژه دارای انواع مختلفی هستند، از جمله:

1. آجر ویژه اکسیدکروم_ کروندوم

این آجر دارای ۵ تا ۱۰ درصد اکسیدکروم یک و دو است که با ۹۰ تا ۹۵ درصد اکسید آلومینیوم مخلوط شده است. این آجر در مقابل مواد قلیایی مقاوم بوده که از آن برای پوشش های درونی کوره های ذوب آهن استفاده می شود.

۲. آجر ویژه زیرکونیوم

در تولید این آجر از ترکیبات سولفات زیرکونیوم طبیعی، مقدار کمی آلومینیوم و کوارتز استفاده می شود. از این آجرها برای ساخت کوره هایی که به حرارت بسیار بالایی احتیاج دارند، بهره گرفته می شود. این آجرها از مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت برخودار هستند. از این رو از آن ها در ساخت کوره های ذوب آلومینیوم، کوره های مخزن شیشه مذاب استفاده می شود.

۳. آجر ویژه اکسیدکروم

از این آجر ها در صنعت شیشه سازی استفاده می شود. برای ساخت این نوع آجرها از ۹۰ تا ۹۵ درصد اکسید کروم بهره گرفته شده که سبب می شود این آجرها در مقابل دما از مقاومت بسیار بالایی برخودار باشند. از این رو از آن ها بیشتر در کوره های ذوب آلومینیوم، کوره شیشه مذاب و کوره هایی که برای ساخت خمیر شیشه هستند استفاده می شود.

۳. آجر آلومینیومی

این نوع آجر نسوز دارای مقدار زیادی آلومین است. که در دمای ۱۷۵۰ درجه سانتی‌گراد پخته می شود. در این نوع آجر بیش از ۷۰ درصد آلومینیوم وجود دارد که سبب بالا رفتن مقاومت آن در برابر گرما و مواد قلیایی می شود. از این آجر برای ساخت بخش داخلی کوره های سیمان، شیشه و همچنین ساخت کوره های ذوب فلزات مانند آهن بهره گرفته می شود.

۴. آجر نسوز قلیایی

این نوع آجرها از ترکیب موادی همچون: اکسید سیلیسیم و اکسید منیزیم ساخته شده است. از این آجر برای پوشش بخش داخلی کوره های تولید فولاد، سیمان و قسمت بالایی دیواره کوره های ذوب شیشه و صنایع غیر فلزی استفاده می شود.

بررسی تنوع رنگ آجرهای نسوز

بررسی تنوع رنگ آجرهای نسوز

این آجرها از جمله آجرهایی هستند. که در انواع رنگ های مختلف تولید شده و از تنوع رنگی بالایی برخودار هستند. این تنوع رنگ این امکان را به افراد می دهد. تا از این آجرها در پوشش های داخلی کوره ها و همچنین نمای ساختمان ها بهره ببرند. همچنین این امکان را نیز برای افراد فراهم می کند. تا بتوانند از این آجرها در طراحی دکوراسیون داخلی خود نیز استفاده کنند.

رنگ قهوه‌ای و قرمز رایج‌ترین رنگ هایی هستند که برای این آجرها انتخاب می شوند؛ ولی به صورت کلی برای آجرهای نسوز ۴ کد رنگی وجود دارد. از جمله: قرمز، قهوه‌ای، زرد شاموتی و مشکی که هر کدام از این کد ها نیز خودشان دارای طیف بی شماری از رنگ هستند. که به بازار های مصالح ساختمانی عرضه می گردند.

برای ساخت این آجرها از مصالح طبیعی استفاده می شود. از این رو رنگ آن ها کاملاً طبیعی است و به راحتی با سایر مصالح ساختمانی هم خوانی و ترکیب می شوند.

مزایای استفاده از آجرهای نسوز

این آجرها دارای یک سری مزایای هستند که در این بخش قصد داریم برخی از این مزایای را برای شما همراهان عزیز عنوان کنیم.

  • آجرهای نسوز در چهار رنگ و در طیف گسترده‌ای از این چهار رنگ تولید شده اند. از این رو شما می توانید به راحتی از آن ها در نمای ساختمان بهره گرفته و نمای بی نظری را ایجاد کنید.
  • این آجرها در برابر سرما و گرما بسیار مقاوم بوده و از طول عمر بالایی برخودار هستند. بنابراین با خیال راحت می توان از آن ها استفاده کرد.
  • آجر نسوز عملکردی مانند عایق داشته و از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند.
  • وزن این آجرها بسیار سبک بوده و نیازی نیست که دیگر شما نگران سبک سازی، سازه خود باشید.
  • این آجرها به راحتی و با استفاده از ملات ها به سطوح می چسبند. بنابراین امکان جدا شدن و سقوط آن ها وجود ندارد.
  • آنها دارای استانداردهای تثبیت رنگ هستند. با گذشت چند سال از نصب آن ها تغییر رنگی در آن ها مشاهده نخواهید کرد.
  • ضد شوره بوده و جلبک بر روی سطح آن ها ایجاد نمی شود.
  • شما شاهد هیچ گونه محدودیتی در سایز آن ها نخواهید بود.
  • این آجرها مقاومت بالایی در برابر انقباض، انبساط، خراش، ضربه و فرسایش دارند.
  • دارای جذب آب کمی هستند.

در هنگام خرید آجرهای نسوز به نکات زیر توجه کنید.

  1. استاندارد میزان جذب آب در آجرهای معمولی بین ۶ تا ۱۸ درصد است. که این میزان در آجرها هایی مانند نسوز به حدود ۳ درصد می رسد. پس حتما به این نکته توجه کنید.
  2. تحدب و تقعر این آجرها نباید دارای پیچیدگی باشد.
  3. تلورانس ابعاد دارند. یعنی در کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین سایز استاندارد.
  4. نمک های محلول در آجرهای معمولی از ۶ درصد نباید بیشتر باشد. این در صورتی است که نمک هایی محلول در آجرهای نسوز باید کمتر از یک درصد باشد.
  5. آجرها به هیچ عنوان نباید دارای لب پریدگی باشند.
  6. مقاومت در برابر یخ زدگی، دمای بالا و رطوبت بالا را دارا باشند.
  7. به هیچ عنوان نباید ترکی از فاصله یک متری در زاویه ۴۵ درجه در آجر مشاهده شود.

نحوه نصب آجرهای نسوز

 

برای نصب این نوع آجرها می توانید از چسب نیز استفاده کنید ولی این آجرها با استفاده از ملات و سیمان نیز قابل نصب هستند. اما نکته مهمی که باید به هنگام نصب این آجرها توجه داشته باشید، هارمونی است که باید آجر با دیگر مصالح ساختمانی شما داشته باشد.

دقت داشته باشید که اگر شما از گران‌ترین آجر نسوز به عنوان مصالح برای ساختمان خود بهره ببرید. ولی در زمان اجرای طرح ترکیب رنگی مناسبی را در نظر نداشته باشید. بی فایده است و تمام هزینه هایی که انجام دادید. به هدر خواهد رفت. از این رو به شما توصیه می کنم. در هنگام خرید این نوع آجرها برای استفاده در نمای ساختمان، طراحی و رنگ مناسبی که با دیگر بخش های ساختمان هماهنگی دارد را در نظر بگیرید.

قیمت آجر نسوز

همان گونه که در قسمت های قبل به این موضوع اشاره نمودیم این نوع آجرها در انواع و رنگ های مختلفی تولید می شوند و در اختیار مشتریان قرار می گیرند. عوامل مختلفی مانند: متریال های مورد استفاده برای ساخت آجر، ابعاد و.. بر روی قیمت این آجرها تأثیر می گذارد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی آجرهای نسوز و هر آنچه لازم است. در مورد آن بدانید پرداختیم. شما می توانید از این آجر ها در فضاهای مختلف ساختمان خود از جمله نمای ساختمان بهره ببرید.

در واقع یکی از مهمترین کاربردی که می توان برای این آجرها بیان نمود. استفاده آن ها در نمای ساختمان است. زیرا این آجرها علاوه بر مقاومت و دوام بالایی که دارند. از طرح و رنگ مناسبی برخودار بوده و ظاهر مطلوبی دارند. علاوه بر این برخورداری از مقاومت بالا در برابر شرایط جوی مختلف سبب شده است. که استفاده از این آجرها در نما به یک گزینه عالی تبدیل شود.

برای دیدن آگهی های املاک صنعتی از سایت شهرهای جدید دیدن فرمائید.

آگهی های خدمات و تجهیزات صنعتی را در سایت شهرکهای صنعتی ببینید.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۱.۰
۱نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها