روغن صنعتی چیست؟ و انواع روغن صنعتی

۱ بهمن ۱۴۰۰

روغن صنعتی گروهی از روان کننده ها است که در ترکیبات مختلف سیال، گریس و روغن یافت می شود. همانطور که از نام و مفهوم روغن صنعتی مشخص است، از این محصولات برای کاهش سایش قطعات مختلف استفاده می شود.

روغن صنعتی چیست؟

روغن صنعتی چیست؟

خصوصیات چگالی کمتر روغن ها در مقایسه با آب باعث می شود که روی آب شناور شوند و در دمای معمولی مایع شوند. چربی های غیراشباع موجود در روغن ها باعث می شوند که در دمای معمولی مایع باقی بمانند. در برخی از محصولات و نمونه های خاص می توان از روغن صنعتی برای کاهش یا جلوگیری از مقاومت الکتریکی و در عین حال افزایش هدایت حرارتی استفاده کرد. روغن های صنعتی شامل تمامی گروه های گازی، مایعات طبیعی، حیوانات، سبزیجات، مواد معدنی، مشتقات اسیدهای چرب و سایر مواد، چربی های معدنی، پلیمرها، صابون های ساده و صابون های پیچیده می باشد. روغن های صنعتی که امروزه توسط بزرگترین شرکت های جهان عرضه می شود با نمونه های اولیه دو قرن پیش متفاوت است. در اواسط قرن نوزدهم، گریس های صنعتی بر پایه چربی های حیوانی (مانند گوشت گاو) برای روانکاری و گریس کاری قطعات فلزی مانند چرخ دنده ها تولید می شدند. این روغن ها بر اساس منبع حیوانی خود، پس از مدتی قرار گرفتن در معرض هوا به راحتی اکسید می شوند. پس از چندین دهه استفاده از این نوع روغن های صنعتی و با استخراج نفت از دل زمین، دوران جدیدی در صنعت نفت آغاز شد. با کشف نفت خام، فرآیند پالایش و به دست آوردن روغن های مدرن جایگزین روش های سنتی شد و ماشین آلات مجهز، تولید نمونه های با کیفیت را بسیار آسان کرد. نمونه‌های اولیه روغن‌های صنعتی مبتنی بر نفت به زودی بهتر از منابع حیوانی عمل کردند و با پیشرفت در سایر صنایع، روغن‌های صنعتی مدرن طوفانی به بازار زدند. به مرور زمان با مهندسی مکانیک پیشرفته ترکیب روغن های پایه با افزودنی های مختلف و شرکت های انحصاری آغاز شد و طولی نکشید که بهترین نمونه ها با دوام بالا و عملکرد روانکاری بهینه طی یک دوره آزمایش و ارزیابی تولید شد.جدیدترین روغن های صنعتی بر اساس پیچیده ترین روش ها و فرمولاسیون های خاص تولید می شوند و به طور فزاینده ای در زمینه های مختلف صنعتی و کاربردی مورد استفاده قرار می گیرند. روغن های صنعتی نیز در سطح کارخانه تولید می شوند.

نحوه تولید روغن صنعتی

نحوه تولید روغن صنعتی

روغن‌های صنعتی مدرن از روغن‌های پایه تهیه می‌شوند، بنابراین فرآیند تولید این روغن‌ها از مرحله تقطیر نفت خام آغاز می‌شود و تا افزودن مواد افزودنی و فرمولاسیون ویژه هر شرکت ادامه می‌یابد. ابتدا، پس از استخراج نفت خام، فرآیند ته نشینی اولیه انجام می شود. در مرحله بعد، نفت خام در مخازن بزرگ مخصوص به قطر 7 تا 10 متر و ارتفاع بیش از 120 متر برای تکه تکه کردن و جداسازی مقدار معینی از مخلوط مورد نظر در طی فرآیند تقطیر جزئی بدست می آید. مخازن تقطیر نفت خام از فولاد سخت ساخته شده اند تا در برابر ترکیبات خورنده در نفت خام مقاوم باشند. در داخل این مخازن غول پیکر چندین لایه سینی برای جمع آوری و تقطیر تعبیه شده است. در فرآیند تقطیر، هزاران هیدروکربن از نفت خام جدا می شود. با افزایش دمای مخزن، اجزای مختلف مخلوط سرد و متراکم می شوند و بر اساس نقطه جوش خود به مایع باز می گردند. در تقطیر نفت خام، گاز طبیعی ابتدا به نقطه جوش می رسد. بنزین طبیعی، نفت سفید، نفت سنگین، نفت و قیر در مراحل بعدی قرار دارند. مرحله تقطیر نفت خام در چند مرحله در مخازن هوا و خلاء انجام می شود. فرآيند تقطير هوا حدود 80 درصد از فرآيند افزايش درجه تا 371 درجه سانتيگراد است. 20 درصد باقیمانده نفت خام در یک مخزن خلاء با نقطه جوش کمتر تقطیر می شود. پس از حذف مواد اضافی، روغن ها از چندین فیلتر ریز عبور داده می شوند تا ناخالصی ها از بین بروند. هیدروکربن های معطر از جمله این مواد هستند که باید حذف شوند. از آنجا که آنها می توانند بر ویسکوزیته روغن تأثیر بگذارند، در فرآیند استخراج مایع از هم جدا می شوند. پس از فیلتراسیون برای حذف کلیه مواد و گازهای اضافی، روغن به صورت خالص به مرحله اختلاط با مواد افزودنی می رسد.با افزودن مواد افزودنی است که روغن خواص مهمی مانند ماندگاری در دماهای پایین به دست می آورد. هر شرکت فرمول خاص خود را برای ترکیب مواد افزودنی و روغن دارد. ویسکوزیته، رنگ، براقیت و نقطه اشتعال روغن های مختلف در این مرحله با ترکیب مواد افزودنی تعیین می شود. آخرین مرحله در تولید روغن صنعتی، کنترل کیفیت و آزمایشات بسته بندی است. مهمترین آزمایش کنترل کیفیت روغن صنعتی مربوط به ویسکوزیته، مقاومت روغن در برابر جریان در فشار و دمای معین است.

روغن صنعتی چه کاربردی دارد؟

روغن صنعتی چه کاربردی دارد؟

روغن های صنعتی مانند همه روان کننده ها در انواع معدنی و مصنوعی استفاده می شود. همانطور که از نام این محصول مشخص است استفاده از روغن صنعتی در تجهیزات و ماشین آلات صنایع مختلف می باشد. روغن های صنعتی بسته به درجه ویسکوزیته در سه نوع سبک، متوسط ​​و سنگین تولید می شوند و در صنایع دریایی، کشتیرانی، دارویی، فلزکاری و آهن سازی، نساجی، برق و صنایع وابسته، صنایع مصالح ساختمانی مانند سیمان و گچ، حمل و نقل. صنایع هوا، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی و کارخانجات، صنایع بسته بندی و کارخانه های تولید بسته بندی های مختلف، نگهداری و تأمین محصولات و انواع ماشین آلات در صنایع و زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که وظیفه اصلی روغن صنعتی روانکاری می باشد، قطعات متحرک و ماشین آلات مختلف مورد استفاده در صنعت به این محصول نیاز دارند. سه دسته روغن صنعتی با ویسکوزیته های مختلف نقاط ریزش متفاوت تولید می شوند. در ادامه معرفی انواع روغن های صنعتی، ویژگی های ویسکوزیته و نقطه ریزش روغن های سبک، متوسط ​​و سنگین بررسی می شود.

انواع روغن های صنعتی

انواع روغن های صنعتی

روغن های صنعتی نفتی و گیاهی در سه نوع مختلف با ویسکوزیته متفاوت تولید می شوند.

روغن های صنعتی سبک:

روغن های صنعتی سبک در دمای 50 درجه سانتیگراد 5 تا 10 درجه سانتیگراد استوک گران هستند و نقطه ریزش این محصولات به منفی 25 درجه سانتیگراد می رسد. روغن های صنعتی سبک به دو دسته L و T تقسیم می شوند که نقطه ریزش آنها در دمای منفی 60 درجه سانتی گراد متفاوت است. روغن صنعتی سبک در ماشین آلات مختلف با سرعت بالا و فشار کاری کم استفاده می شود. به عنوان مثال صنعت نساجی و ماشین های بافندگی به این نوع روغن نیاز دارند.

روغن صنعتی متوسط:

روغن صنعتی متوسط ​​در دمای 10 تا 50 درجه سانتیگراد در 50 درجه سانتیگراد گران است و نقطه ریزش آن به منفی 30 درجه سانتیگراد می رسد. این روغن ها همانطور که از نامشان مشخص است در ماشین هایی با سرعت و فشار کاری متوسط ​​استفاده می شود.

روغن صنعتی سنگین: 

روغن صنعتی سنگین در دمای 100 درجه سانتیگراد بین 10 تا 30 سانتی متر گران بوده و نقطه ریزش آن بسیار بالاست. روغن صنعتی سنگین در ماشین‌هایی مانند پرس و آهنگری که سرعت پایینی دارند اما فشار کاری آنها بیشتر از سایر تجهیزات صنعت است استفاده می‌شود.

علاوه بر این سه دسته کلی، روغن ابزار صنعتی نیز تولید می شود. انواع روغن های صنعتی با ویسکوزیته 10 تا 20 سانتی متر در دمای 50 درجه سانتیگراد و نقطه ریزش 70 درجه سانتیگراد در دستگاه های اندازه گیری دقیق صنعتی استفاده می شود. روغن های ساعت دارای ویسکوزیته 20-30 درجه سانتیگراد در 50 درجه سانتیگراد و نقطه ریزش 20 درجه سانتیگراد هستند. روغن توربین با ویسکوزیته بین 20 تا 50 سانتی متر در دمای 50 درجه سانتیگراد و نقطه ریزش منفی 15 درجه سانتیگراد تولید می شود. روغن کمپرسور صنعتی در دسته محصولات با پایداری بالا قرار دارد. ویسکوزیته 10 تا 20 سانتی متر در 100 درجه سانتی گراد و نقطه اشتعال 210 تا 270 درجه سانتی گراد از ویژگی های روغن کمپرسور صنعتی است.روغن های صنعتی برای کمپرسورهای تبرید نیز تولید می شود. روغن KhA برای کمپرسورهای آمونیاک و دی اکسید کربن و روغن KhF-12 (منهای 40 درجه سانتیگراد) و روغن KhF-22 (منهای 60 درجه سانتیگراد) برای کمپرسورهای فریون تولید می شود. روغن های هیدرولیک نیز نوع خاصی از روغن های صنعتی هستند که برای استفاده در سیستم های هیدرولیک تولید می شوند.

به طور کلی می توان انواع روغن های صنعتی را به شرح زیر برشمرد:

  • روغن دنده
  • روغن توربین (توربین های گرمایشی، آب و گاز)
  • روغن هیدرولیک
  • روغن ماشین های برش و CNC
  • روغن ماشین آلات نساجی
  • کمپرسور روغن (مارپیچ، پره، روتر، گاز و تبرید)
  • روغن ژنراتور
  • روغن محافظ
  • روغن در گردش
  • روغن پمپ های خلاء و دیفیوژن
  • روغن عایق الکتریکی
  • روغن انتقال حرارت
  • صابون ها و روغن های کششی
  • روغن های عملیات حرارتی برای فولادها و آلیاژهای مختلف
  • صنایع غذایی و روغن های دارویی
  • روغن زنجیر

روغن صنعتی با پایه نفتی

روغن های صنعتی مبتنی بر نفت همان روان کننده هایی هستند که از تقطیر نفت خام و ترکیبات ویژه با مواد افزودنی به دست می آیند. روغن‌های صنعتی مبتنی بر نفت عمدتاً در ماشین‌های سنگین و صنعتی استفاده می‌شوند و به دلیل پایداری ویسکوزیته بالا و مقاومت حرارتی عالی، نقش حیاتی در عملکرد عالی تجهیزات بزرگ دارند. همانطور که در تولید روغن های صنعتی توضیح داده شد، روغن های حاصل از نفت بر اساس فرمولاسیون خاص هر شرکت پس از فیلتر کردن عناصر مضر و اضافی مانند گوگرد و فسفر و افزودن برخی مواد افزودنی به بازار عرضه می شوند. مشخصه اصلی روغن صنعتی با پایه نفتی، خواص شیمیایی و فیزیکی ثابت آن در شرایط مختلف کاری ماشین آلات (در محدوده دمایی تعیین شده توسط سازنده) است.

روغن صنعتی با پایه گیاهی

روغن صنعتی با پایه گیاهی

روغن صنعتی گیاهی از فرآوری گیاهی به دست می آید. تقطیر نفت خام نقشی در این فرآیند ندارد و این روغن های صنعتی از گیاهانی مانند کلزا و خردل تولید می شوند. البته همانند روغن های صنعتی نفتی، فرآورده های گیاهی نیز بر اساس فرمولاسیون اختصاصی شرکت ها با افزودن افزودنی های خاص و فیلتراسیون تولید و به بازار عرضه می شوند.

جمع بندی

همانطور که توضیح دادیم روغن های صنعتی جزء لاینفک کارگاه های صنعتی هستند. زیرا ماشین های قدیمی نیاز به روغن کاری دارند. از سیستم هیدرولیک در تولید دستگاه های جدید نیز استفاده می شود. در دستگاه ها، روغن صنعتی برای آن ها از نان شب ضروری تر است.

آگهی های فروش تجهیزات صنعتی را در سایت شهرک های صنعتی ببینید.

آگهی های خرید و فروش املاک صنعتی و سوله را در سایت شهرهای جدید ببینید.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۴.۰
۱نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها