راه اندازی کارگاه نجاری و تجهیزات مورد نیاز آن

۵ دی ۱۴۰۰

نجاری حرفه ای است که در آن با چوب به ساخت انواع وسایل و ابزار آلات می پردازند وسایلی از قبیل: مبلمان، اشیا تزیینی، ابزار آلات موسیقی، و حتی کنده کاری روی چوب و ظروف چوبی و غیره را شامل می شود. به نجاری درودگری نیز می گویند نجاری دارای تاریخچه ای بسیار زیاد است چون چوب از جمله موادی بود که به آسانی در دسترس قرار داشت و در باستان اشیا و ظروف و ابزارآلات را با چوب می ساختند و اکنون نیز کاربرد بسیاری در ساخت وسایل و ابزار دارد.

راه اندازی کارگاه نجاری یک شغل بسیار جالب و مهیج است. برای راه اندازی این کارگاه باید به چندین نکته توجه کنید.

آگهی های خدمات و تجهیزات صنعتی را در سایت شهرکهای صنعتی ببینید.

نکاتی که در راه اندازی کارگاه نجاری باید توجه کنید:

نکاتی که در راه اندازی کارگاه نجاری باید توجه کنید

  • باید فضای لازم برای راه اندازی کارگاه نجاری در منزل یا به صورت حرفه ای آماده کنید.
  • بودجه لازم برای کارگاه خانگی در منزل یا حرفه ای
  • رعایت نکات بهداشتی کارگاه نجاری
  • تهیه کردن ابزارآلات کارگاه نجاری در منزل و یا کارگاه نجاری حرفه ای
  • مطمئن شدن از ایمنی و وسایل و ابزارآلاتی که باید برای کار کردن تهیه کنید که فرآیند زیادی دارد.
  • برق کشی ایمن و با توجه به اینکه نجاری خانگی باشد برق تک فاز و اگر نجاری حرفه ای باشد برق سه فاز 
  • استفاده از تهویه مناسب برای خارج کردن گرد و غبار چوب حاصل از کار با دستگاهها
  • وجود نور کافی در کارگاه نجاری
  • در این کارشما باید سخت تلاش کنید و برنامه ریزی دقیقی داشته باشید چون ممکن است بدون برنامه ریزی خوب و کارآمد شما دچار شکست های پی در پی شده و امید خود را برای ادامه این مسیر از دست بدهید و دچار نا امیدی شوید. 

برای شروع راه اندازی کارگاه نجاری باید چه کار کنیم ؟

برای شروع راه اندازی کارگاه نجاری باید چکار کنیم ؟

اول از همه برای راه اندازی آن نقشه داشته باشید و طراحی اولیه کارگاه نجاری را برای خود روی کاغذی طراحی کنید. شما باید تصمیم بگیرید که می خواهید این کارگاه در چه اندازه ای باشد، کوچک باشد یا بزرگ. باید مد نظر داشته باشید که مکان راه اندازی کارگاه نجاری که می خواهید داشته باشید در کجا قرار داشته باشد. در یکی از اتاق های خانه خود، در پارکینگ خانه خود، در یک مکانی که در شهر یا بیرون شهر زندگی خود اجاره کرده اید باشد. اگر خانه آپارتمانی باشد امکان راه اندازی کارگاه نجاری در یکی از اتاقهای آن نیست چون اگر حتی دیوارها را با پشم شیشه عایق بندی کنید باز هم سر و صدای ابزار نجاری همسایه ها را آزار می دهد. امکان راه اندازی کارگاه نجاری خانگی را در خانه های ویلایی دارید. و بعد از تصمیم گیری برای مکان کارگاه نجاری باید هزینه تجهیزات و لوازم نجاری را برآورد کنید.

برآورد هزینه مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه نجاری

هزینه و بودجه مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه نجاری با توجه به اینکه شما قصد راه اندازی گارگاه نجاری خانگی دارید یا کارگاه نجاری حرفه ای متفاوت است. به غیر از هزینه رهن و اجاره مکان کارگاه نجاری هزینه خرید تجهیزات و لوازم مورد نیاز کارگاه نجاری مبلغی حدود 40 تا 60 میلیون تومان است حال اگر برخی از ابزار برقی نجاری و اصلی را دست دوم بخرید و ابزار و دستگاههای کوچک را نو خریداری کنید این هزینه کمتر می شود. برای راه اندازی کارگاه نجاری خانگی هزینه ها خیلی کمتر است.

ابزار و دستگاههای برقی و اصلی مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه نجاری

ابزار و دستگاههای برقی و اصلی مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه نجاری

  • اره فلکه ای
  • اره گردبر
  • اره عمودبر
  • پیچ گوشتی شارژی
  • فرز سنباده زنی
  • گندکی
  • دستگاه دورکن
  • گندکی
  • پیچ گوشتی شارژی
  • مکنده گرد و غبار
  • پمپ باد
  • دریل
  • رنده برقی

ابزار دستی نجاری برای کارگاه نجاری

ابزار دستی نجاری برای کارگاه نجاری

  • متر
  • مغار تخت
  • چکش
  • اره دستی
  • پیچ گوشتی
  • رنده
  • میخ کوب
  • منگنه کوب
  • سمبه
  • رنده
  • پیچ دستی یا گیره

در نظر گرفتن چیدمان و نکاتی در راه اندازی کارگاه نجاری

در نظر گرفتن چیدمان و نکاتی در راه اندازی کارگاه نجاری

 تأمین نور کافی در کارگاه نجاری

مهمترین و مورد توجه ترین فاکتور اساسی برای راه اندازی کارگاه نجاری نورکافی در کارگاه است. نور کافی به این دلیل مهم است که شما وقتی می خواهید با دستگاه های حساسی شروع به کار کنید نیاز می شود مثل اره برقی یا کف رنده که این نور نقش بسزایی درایمنی کار دارد. این نور کافی باید دقیقاً در بالای میز کار شما  و قسمت مهم کارگاه شما باشد. این نور را می توانید با لامپ ها و مهتابی هایی که نصب کرده اید تأمین کنید. شما می توانید با نزدیک کردن میز کار خود به پنجره کارگاه از نور طبیعی تر و بیشتری در طول روز بهره ببرید.

میز مونتاژ در کارگاه نجاری

میز مونتاژ در کارگاه نجاری

یکی از نیاز های اصلی راه اندازی کارگاه نجاری میز یا جزیره‌ای در وسط کارگاه است. که نام دیگر این میز، میز مونتاژ است. و یکی از اصلی ترین و ضروری ترین وسایلی است که باید در هر کارگاه نجاری باشد. کاربرد این میز مونتاژ این است که شما می توانید با استفاده از آن ابزارهای دستی، پیچ و مهره‌ها، کف ‌رنده، اره، تخته‌های چوب و... را برای دسترسی بهتر و آسان تر روی آن قرار داد. 

محل نگهداری چوب ها

در زمان راه اندازی کارگاه نجاری، تیکه های چوبی و صفحات چوبی باید جایی از کارگاه شما نگهداری شوند ورودی کارگاه یا نزدیک ترین مکان به میز کار شما بهترین مکان برای نگه داری است به این دلیل ما به شما توصیه می کنیم که نزدیک به میز کار خود آن ها را نگهداری کنید که وقتی شما می خواهید کار خود را شروع کنید این کار باعث بازده بیشتر کار شما می شود. شما باید به نکته دیگری هم توجه کنید این نکته این است که شما باید برای کارگاه خود در فضای آن دست کم دو کابینت برای کارگاه خود درنظر بگیرید یک کابینت برای قطعات خام و استفاده نشده چوب و یک کابینت دیگر برای قطعات کارهایی که نیمه کاره رها شده اند. و نکته دیگر که باید به شما بگویم این است که در برنامه ریزی های خود باید اول از همه این ها صفحات چوبی و محل قرار گرفتن تخته های سه لایه بزرگی که در کارگاه قرار دارند را هم در نظر بگیرید.

انبار تجهیزات و ابزار نجاری

انبار تجهیزات و ابزار نجاری

همانطور که شما می دانید ابزارهایی مثل : اره، کف رنده، میز، میز برش و...، در کارگاه وجود دارد که باید برای رعایت چیدمان به خصوصی که در راه اندازی کارگاه نجاری شما هست، برنامه ریزی از قبل تعیین شده ای داشته باشید. یک طراحی خوب و برنامه‌ ریزی خوب یک محیط عالی برای جمع آوری همه ابزارآلات داخل کارگاه را برای شما ایجاد می کند و بسیار مؤثر برای ایجاد یک فضای کاری فوق العاده است. در بهترین حالت چیدمان کارگاه و ابزارآلات برای دسترسی سریع تر شما باید نزدیک میز کار قرار بگیرند. برای تعین و نصب کابینت های وسایل و ابزارآلات می‌ توانید از سطح زمین یا از فضای دیوار کارگاه‌ تان استفاده کنید. و این کابینت ها را به دیوار ها با میخ و پیچ های مقاومی که مخصوص نصب کابینت هست استفاده کنید و آن ها را بچسبانید.

شما می توانید با ایجاد یک فضا در زیرزمین یک انباری زیرزمینی ایجاد کنید و با گذاشتن یک در بر روی سطح زمین از آن برای گذاشتن وسایل نجاری که کمتر مورد استفاده خودتان هست استفاده کنید . شما می توانید برای نگهداری از وسایل و ابزارآلات دستی با نصب ارگانایزرهای دیواری که یکی از بهترین نگهدارنده ها در این کار به شمار می رود استفاده کنید.

قابلیت جابجایی ابزار و وسایل مورد نیاز

قابلیت جابجایی ابزار و وسایل مورد نیاز

یکی از مسئله هایی که در انجام کارهای نجاری اتفاق می افتد این است که شما نمی دانید که در چند لحظه بعد دقیقاً به چه ابزاری نیاز پیدا می کنید. برای همین شما باید در هر لحضه و هر جایی از کارگاه خود تغییراتی را انجام دهید و بهترین خبری که می توانم در این قسمت به شما بدهم این است که بیشتر این ابزارهایی که امروزه در بازار است و شما برای راه اندازی کارگاه نجاری خود خریداری می کنید دارای پایه های متحرک است و می توانید با خود در حین انجام کار به هر طرف از کارگاه خود حرکت دهید.

فضای کارگاه نجاری

قبل از خرید ابزارآلات و شروع کار، باید اندازه محیطی که در آن می خواهیم راه اندازی کارگاه نجاری خود را انجام دهیم بسنجیم اگر شما بخواهید که پارکینگ خانه خود را به کارگاه نجاری تبدیل کنید باید بدانید که همه پارکینگ‌ها اندازه و شکل یکسانی ندارند و در مقایسه با یک کارگاه بزرگ نجاری فضای خیلی کمتری برای چیدن مواد اولیه و میزهای کار و بقیه ابزارآلات نجاری دارد.

قبل از این که کار خود را شروع کنید باید اول فضای پارکینک خود را تمیز کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن برنامه ریزی کرده و تصمیمی بهتر درباره چیدمان و طراحی آن انجام دهید. نکته بعد درباره خرید ابزارآلات نجاری است که باید برای انعطاف پذیری و استفاده  بیشتر از ماشین‌ آلات  قابل حمل استفاده و خریداری کنید.

چینش و سازمان دهی تجهیزات نجاری

شما می توانید با استفاده از قفسه‌هایی با گیره‌های نگهدارنده، گیره‌ها، جعبه ابزار، قفسه‌ها، کابینت‌های میز کار، قلاب‌ها، پایه‌ها، میز مونتاژ و یک کمربند نقش موثری در نظم چیدمان راه اندازی کارگاه نجاری شما دارد.شما می توانید با استفاده از تمامی مواردی که گفتیم کاری کنید که وسایل مزاحم کار شما نباشند و اختلالی در کار شما ایجاد نکنند.

جمع آوری گرد و غبار و براده های چوب در کارگاه نجاری

می شود گفت تقریباً همه ابزارآلات و حتی وسایل دستی هم در کارگاه نجاری شما براده‌ و گرد و غبار زیادی از خود تولید می کنند به قدری این براده‌ ها و گرد و غبارها زیاد هستند که در بیشتر جاهای کارگاه و کل کف کارگاه، انباشته می شود. انباشته شدن این براده‌ ها و گرد و غبارها می‌تواند در دراز مدت ایجاد مشکل در بدن شما کند و به سیستم تنفسی شما آسیب برساند، پس برای حل این مشکلات و حل آن در کارگاه نجاری استفاده از سیستم مکنده گرد و غبار الزامی و خیلی کاربردی است. دستگاه‌هایی با مکش براده‌ها و گرد و غبار از فرد در برابر خطرات احتمالی که سلامت شخص را تحدید می کند، محافظت می کند.

افزایش قدرت برق

شما وقتی می خواهید راه اندازی کارگاه نجاری را شروع کنید باید برق مورد نیاز همه وسایل کوچک و بزرگ از جمله ابزارآلات بزرگی که در داخل کارگاه خود دارید را فراهم کنید. باید مطمئن شوید وقتی که راه اندازی کارگاه نجاری را شروع می کنید خروجی برق آن هر دو ظرفیت 110 و 220  ولت را پشتیبانی کند. هرچه وسایل و ابزارآلات شما بزرگ تر می شود استفاده این ابزارها از ولتاژ جریان برق هم بیشتر می شود. ولی ابزارهای کوچک تر از جریان انرژی پایین تری مثل، 110 ولت استفاده کرده و خوب کار می کند.

شما باید برای هر وسیله برقی که در کارگاه خود دارید در زمان راه اندازی کارگاه نجاری، برای هر یک از آن ها یک خروجی برق مثل پریز نصب کنید وقتی شما پریزهای زیادی را نصب کنید می‌تواند کارایی مؤثری داشته باشد. شما باید به این نکته در این قسمت از کارگاه خود دقت داشته باشید که همه وسایل و ابزارآلات داخل کارگاه یک مدل نیستند و باید پیش بینی های لازم را انجام دهید و ممکن است به یک سیستم گرمایشی نیاز داشته باشید. سیستم گرمایشی برای این منظور حداقل 5000 وات برای گرمایش محیط کافی است.

نظرات خود را درباره مقالات سایت شهرک های صنعتی با ما در میان بگذارید.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها