نوار پی وی سی(PVC) و انواع کاربرد آن

۴ شهریور ۱۴۰۰

 نوار پی وی سی یک نوع نوار ضخیم و انعطاف پذیر بوده، که جهت پوشش دادن لبه سازه های چوبی مخصوصا سازه های ام دی اف و نئوپان بکار می رود. در واقع نیت اصلی استفاده از نوار پی وی سی پوشش دادن لبه های برش خورده و بدون روکش به منظور حفظ زیبایی و یکدست کردن لبه ها با روکش ام دی اف می باشد. در ادامه مطالب در رابطه با این محصول و کاربردهای آن بیشتر سخن خواهیم گفت. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر دارید لطفاً تا انتهای این مقاله شهرک های صنعتی ما را همراهی کنید.

نوار پی وی سی چیست؟

نوار پی وی سی چیست؟

امروزه استفاده از صفحات ام دی اف و هم خانواده های او نظیر نئوپان برای تولید لوازم منزل و طراحی دکوراسیون منازل بسیار گسترده شده است. به نحوی که در فضای دور اطراف ما در محل کار، زندگی انواع و اقسام سازه های تولید شده از متعلقات ام دی اف به چشم می خورد.

استفاده از صفحات ام دی اف و جایگزین کردن آن به جای چوب های طبیعی برای تولید ابزارالات چوبی مورد نیاز برای استفاده روزمره یکی از بزرگترین خدماتی بوده که جهت حفظ فضای سبز طبیعت به زمین شده است.

زیرا به دلیل نیاز و علاقه شدید ما انسان ها به ابزارالات چوبی اگر ام دی اف و متعلقات آن پا به عرصه نمی نهادند، هجوم ما انسان ها به طبیعت جهت تولید متعلقات چوبی آسیب های جبران ناپذیری را به طبیعت زمین وارد می آورد.

ورق های ام دی اف حاصل ترکیب براده های چوب و خاک اره با چسب های صنعتی بوده که سطح آن به جهت حفظ زیبایی ظاهری، با پوشش های پلاستیکی پی وی سی پوشانده می شود. حال هنگامی که این صفحات برای تولید لوازم مورد نظر نظیر کابینت های آشپزخانه برش خورده می شوند، لبه های برش خورده آن سبب از بین رفتن زیبایی ظاهری کار می شود. برای از بین بردن این معضل صنعت گران اقدام به عرضه یکی سری نوارهای انعطاف پذیر و بسیار مقام  از جنس پی وی سی کرده اند که طی فرآیندی پس از برش دادن بر روی محل برش خورده چسبانده می شود.

به این ترتیب اگر بخواهیم نوار پی وی سی را در یک جمله کوتاه و ساده تعریف کنیم، باید بگویم که یک نواز صاف و یکدست تولید شده از پلاستیک فشرده بوده و بسیار مقاوم اما انعطاف پذیر است. نوار پی وی سی براحتی حالت می خورد، اما برش آن بسیار سخت بوده و تنها با استفاده از ابزارهای خاصی می توان آن را برای کار برش داد.

فلسفه استفاده از نواز پی و پی در صنعت چوب:

همانطور که در مطالب قبلی عنوان کردیم مهمترین و اصلی ترین هدف استفاده از نوار پی وی سی حفظ زیبایی و پوشاندن لبه های برش خورده ام دی اف در سازه هایی است که از ورق های چوب مصنوعی تولید می شوند. واقعیت این است که ورق های چوبی مصنوعی نظیر ام دی اف، نئوپان و غیره بر خلاف چوب طبیعی دارای بافتی صاف و یکدست نیستند که پس از برش خوردن، قسمت برش خورده با سایر نقاط آن یکسان باشد.

بلکه بافت ورق های ام دی اف و هم خانواده های آن دارای سطحی نامرتب و ناهموار بوده که با کمک نوارهای پی وی سی پوشش داده می شود. بنابراین صنعتگران و تولید کننده گان ورق های ام دی اف هنگام عرضه محصول به بازار به اینجای کار نیز فکر کرده و جهت پیشگیری از بر برهم خوردن ظرافت کار دکوراتیوها، نوارهای پی وی سی را نیز عرضه می کنند تا تولید کنندگان بزرگ و کوچک سازه های ام دی اف، جهت حفظ زیبای ظاهر کار خود و جلب رضایت مصرف کنندگان طی ساز و کاری که در ادامه درباره آن نیز سخن خواهیم گفت اقدام به چسباندن نوار پی وی سی به لبه های برش خورده می کنند.

نوار پی وی سی در صنعت

لازم به ذکر است که حفظ زیبایی و یکدست کردن ام دی دف پس از برش تنها یکی از دلایل استفاده از لبه چسبان می باشد و هدف چسباندن نوار پی وی سی به لبه های برش خورده ام دی اف دلایلی دیگر نیز دارد که برخی از مهمترین آن ها عبارتند از:

  •  بهره گیری بیشتر از ورق های ام دی اف

مقاوم سازی کردن آن ها در برابر شرایط محیطی نظیر رطوبت و حرارت

  • افزایش طول عمر ابزار چوبی

پیشگیری از نفوذ و لانه گزینی حشرات موذی به درون بافت آن.

 در واقع صنعتگران ورق های ام دی اف عملیات لبه چسبانی ام دی اف را با دو هدف اصلی زیبای و مقاوم سازی دنبال می کنند.

البته استفاده نوارهای پی وی سی در عملیات لبه چسبانی ام دی اف یک ایده نو بوده و از قدمت چندانی برخوردار نیست. اما به دلیل قابلیت قابل قبول و ایده الی که دارد در همین مدت زمان کم توانسته است در این صنعت جایگاه قابل قبولی برای خود کسب کند.

در گذشته و قبل از حضور نوار پی وی سی به صنعت چوب جهت پوشش دادن لبه های ورق های ام دی اف از محصولات دیگری نظیر اتویی و دیگر لبه چسبان ها استفاده می شد اما به دلیل داشتن کیفیت پایین و مقاومت کم در برابر شرایط محیطی مورد انتقاد و نارضایتی مصرف کنندگان شده و از دور خارج گشته و جایگاه خود را به نوار پی وی سی بخشیدند.

ابعاد و اندازه نوار پی وی سی

بررسی ابعاد و اندازه های نوار پی وی سی:

در حال حاضر تولید کنندگان، نوار پی وی سی جهت رفاه حال کاربران این نوارها در ساخت و تولید سازه های ام دی اف، آن در دو سایر مختلف دو میلیمتر و یک میلیمتر به بازار عرضه می کنند. به عبارت دیگر ضخامت نوار پی وی سی عرضه شده به بازار مصرف در دو سایر یک و دو میلیمتر می باشد. اما عرض های آن بسیار متفاوت بوده و دست کاربران آن جهت انتخاب باز هست. زیرا آن ها قادر هستند نوار پی وی سی با عرض های ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۸، ۳۵، ۴۰، ۵۲ و ۵۴ از بازار تهیه کنند.

 ابعاد رول های نوار پی وی سی در باز نیز متفاوت بوده و نوار پی وی سی یک میلیمتری ور رول ۲۰۰ متری و نوار پی وی سی دو میلیمتری در رول ۱۰۰ متری در بازار یافت می شود.

ناگفته نماند که نوار پی وی سی یک میلیمتری از لحاظ کیفیت و کارآیی هیچ تفاوتی با نوار پی وی پی دو میلیمتری نداشته و هر کدام از این دو گزینه بر حساب نیاز تولید کننده و نوع سازه، مورد استفاده قرار می گیرد. البته ناگفته نماند که هر چقدر کیفیت نوار پی وی سی بالا باشد، مراحل انجام کار برای تولید محصولات مرتبط با این صنعت راحتر بوده و سبب پیشروی بهتر عملیات ساخت محصولات می گردد.

مهمترین ویژگی های نوار پی وی سی:

اولین و مهمترین ویژگی نوار پی وی سی مقاومت بالای آن است. مقاومت نوارهای لبه چسبان پی وی سی به حدی بالاست که حتی در برابر برنده ترین ابزار آشپزخانه نیز از خود مقاومت نشان می دهد. به همین دلیل از دوام و طول عمر بسیار بالایی بهره مند می باشد. بنابراین در برابر سایش، گرما، اشعه ایکس، ضربات و غیره به هیچ وجه تغییر حالت نداده و دارای مقاومت قابل بسیار بالایی است.

ویژگی دوم نوار لبه چسبان پی وی سی بدون بو بودن آن است. متریال و مواد اولیه بکار رفته برای تولید این محصول به نحوی انتخاب شده اند که هیچگونه بوی نامطبوع و همچنین مضر برای سلامتی انسان از خود ساطع نکرده و بطور کامل بدون بو می باشد.

ویژگی سوم نوار پی وی سی، بکار بردن راحت آن است. در واقع کاربران این محصول جهت استفاده از آن و چسباندن بر لبه های برش خورده ام دی اف و سازه های چوبی که بواسطه ماشین های لبه چسبان و چسب صورت می گیرد با هیچ محدودیت دست و پا گیری درگیر نبوده و به همین دلیل کار با نوار پی وی سی نسبت به سایر نوارهای لبه چسبان بسیار راحت و سریع می باشد.

ویژگی های نوار پی وی سی

ویژگی چهارم نوار پی وی سی، تنوع طرح بالای آن است. خریداران از نظر رنگ و طرح برای انتخاب این نوع لبه چسبان دارای هیچ محدودیتی نیستند.

ویژگی پنجم نوار پی وی سی، قیمت مقرون به صرفه و اقتصادی آن می باشد. همچنین این محصول براحتی قابل بازیافت بوده و از این نظر نیز هیچ تهدیدی برای سلامت محیط زیست و طبیعت در پی ندارد.

و بالاخره ویژگی ششم این نوع لبه چسبان داشتن انعطاف پذیری بالای

 آن است. جنس نوار پی وی سی به نحوی هست که براحتی می توان آن را به هر شکل و فرمی درآورد و جالب این است که این نوار در برابر حرارت بسیار مقاوم بوده و علیرغم انعطاف پذیر خوبی که دارد هیچ تغییر حالتی از خود در برابر دمای بالا نشان نمی دهد. 

بیشتر کاربرد نوار پی وی سی چیست؟

همانطور که در مطالب قبلی گفتیم مهمترین فلسفه استفاده نوار پی وی سی حفظ زیبایی و بالا بردن طول عمر محصولات تولید شده از ام دی اف است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که استفاده از نوار پی وی سی در صنعت تولید متعلقات چوبی بسیار گسترده بوده و در ساخت انواع و اقسام کابینت ها، مبلمان، کمدهای مختلف اعم از دراور ، بوفه و کمد دیواری، میز کنسول، کتابخانه های بزرگ و کوچک و غیره

 کاربرد دارد.

در یک عبارت کلی تر می توان گفت که در هر جایی که از خانواده ام دی اف ها برای تولید محصولات مرتبط با متعلقات چوبی استفاده شود نوار پی وی سی نیز در آنجا کاربرد دارد.

البته ناگفته نماند که استفاده از نوار پی وی سی فقط خلاصه در صنعت ام دی اف نمی شود. بلکه امروزه جهت افزایش طول عمر و پیشگیری از فرسوده گی لبه های درهای تولید شده از چوب طبیعی نیز می توان از نوار پی وی سی استفاده کرد.

کاربرد نوار پی وی سی

معرفی انواع نوار لبه چسبان و مشخص کردن بهترین آن:

نوارهای لبه چسبان مورد استفاده در صنعت چوب بسیار متنوع هستند که کاربران آن ها با توجه به تجربه و تخصص خود گزینه مناسب را انتخاب می کنند.

بطور کلی رایج ترین موارد لبه چسبان علاوه بر نوار لبه چسبان پی وی سی به شرح زیر می باشد:

  • نوار لبه چسبان چوب
  • نوار لبه چسبان اکریلیک
  • نوار لبه چسبان ملامین
  • نوار لبه چسبان PET
  • نوار لبه چسبان PMMA
  • نوار لبه چسبان PP
  • نوار لبه چسبان ABS
  • نوار لبه چسبان PVC
  • نوار لبه چسبان لیزی

در رابطه با انتخاب بهترین و با کیفیت ترین و همچنین کاربردی ترین نوع لبه چسبان در بین موارد ذکر شده باید گفت که؛ هرچند نوار لبه چسبان پی وی سی  نسبت به این موارد نوظهورتر و تازه واردتر بوده و مدت زمان زیادی از به خدمت درآمدنش در صنعت چوب نمی گذرد. اما در حال حاضر بیشترین کاربرد و توجه را در این صنعت ازآن خود کرده است. بنابراین براحتی می توان به این نتیجه رسید که نوار لبه چسبان پی وی سی هم از نظر کارآیی و هم از نظر کیفیت در رده بالاتر از این گزینه ها قرار دارد.

انواع نوار پی وی سی

مراحل و نحوه چسباندن و بکار بردن نوار  pvc

عملیات لبه چسبانی در صنعت چوب و ام دی اف یکی از مهمترین مراحل کار بوده که با کمک ماشین های بزرگ لبه چسبانی، که امروزه با تنوع بسیار بالایی در بازار موجود هستند با چسب های مخصوص اینکار صورت می گیرد.

در اولین گام عملیات لبه چسبانی، باید عرض نوار پی وی سی را مناسب با عرض قسمت برش خورده ام دی اف یا هر سازه دیگر انتخاب کرده و سپس نوار پی وی سی را در قسمت مخصوص دستگاه لبه چسبان جایگذاری کرده و آن را مطابق با ساز و کار دستگاه لبه چسبان که معمولا تحت حرارت بسیار بالا و فشار می باشد به محل مورد نیاز برای پوشش می چسبانند.

لازم به ذکر است که دستگاه های لبه چسبان دارای طراحی هایی مختلفی بوده و هر کدام دارای ساز و کار جداگانه ای هستند. منتهی عملکرد تمامی آنها تحت فشار و حرارت بالا می باشد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت نوار پی وی سی:

قیمت نوار پی وی سی

همانطور که در مطالب قبلی نیز عنوان کردیم امروزه نوارهای لبه چسبان از تنوع بالایی برخوردار هستند که در بین همه آنها توجه به نوار پی وی سی بطور خاص صورت گرفته است. یکی از مهمترین و روشن ترین دلایل توجه خاص صنعتگران چوب و ام دی اف به نوار پی وی سی قیمت مناسب و اقتصادی آن در برابر  مزایایی بالایی که دارد هست. نوار پی وی سی نیز در انواع مختلفی با کیفیت و اندازه های گوناگون تولید می گردد که از نظر کیفیت و جنس با یکدیگر متفاوتی هستند. منتهی نوار لبه چسبان با کیفیت و تولید شده از جنس مرغوب به طبع کیفیت بالایی که دارد از قیمت بالاتری نیز برخوردار می باشد.

اما بطور کلی قیمت نوار پی وی سی نیز همچون دیگر محصولات موجود در بازار تحت تاثیر شرایط متعددی قرار دارد که برخی از مهمترین آن ها شامل اندازه، کیفیت، طرح ، سایز، نوسانات قیمت ارز و مهمتر از همه نحوه خرید است.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها