مشخصات یک سوله استاندارد

۴ تیر ۱۴۰۰

استاندارد یک سوله نقش مهمی در قدمت و استحکام آن دارد زیرا ساخت سوله بر اساس استانداردهای جهانی باعث می‌شود سوله از آسیب‌های احتمالی ایمن بماند. این استانداردها شامل مواد اولیه مصرفی، ابعاد و وزن سوله و رعایت اصول و ضوابط مربوط به معماری سازه است.

مورد توجه قرار دادن برخی آیتم‌ها می‌تواند به شما در ساختن و یا تشخیص یک سوله استاندارد کمک کند. همچنین اگر قصد ساخت یک سوله استاندارد را دارید ما به شما پیشنهاد می کنیم به آگهی های ساخت سوله درشهرک های صنعتی  سری بزنید.

 آیتم‌های مهم در ساخت و تشخیص یک سوله استاندارد عبارتند از:

مشخص نمودن ابعاد و اندازه استاندارد سوله:

یکی از آیتم‌های استانداردسازی سوله مربوط به تعیین ابعاد سوله است که یک سوله برای استاندارد بودن ابعاد و اندازه مشخصی را شامل می‌شود و نسبت تناژ اسکلت و آهن مصرفی برای ساخت آن باید حدود ۳۰ الی ۵۰ کیلوگرم بر مترمربع باشد البته این میزان تحت تاثیر عوامل و شرایطی نظیر استفاده از جرثقیل، باد، ارتفاع سوله و دهانه آن متغیر خواهد بود(یعنی منجر به افزایش این میزان می‌گردد).

طول، عرض، ارتفاع و شیب سوله به شکل استاندارد به شرح زیر است:

 طول استاندارد سوله:

از آنجایی که سوله‌ها توسط ستون بنا می‌شوند فاصله مورد نیاز بین ستون‌ها باید حدود ۶ متر باشد یعنی طول سوله استاندارد نباید بیش از ۹۰ متر باشد زیرا افزایش طول سوله باعث تاثیر دما بر استحکام و مقاومت سازه می‌شود.

عرض استاندارد سوله:

اندازه معمول دهانه سوله استاندارد ۲۰ الی ۳۰ متر است. در هر مترمربع نیز میزان آهن مصرفی برای ساخت اسکلت سوله ۱۲ الی ۱۵ متر است. 

توجه داشته باشید که استفاده از جرثقیل در ساخت سوله میزان آهن مصرفی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ارتفاع استاندارد سوله:

ارتفاع سوله از جمله عواملی است که میزان مصرف آهن را در ساخت سوله تحت تاثیر قرار می‌دهد. ارتفاع سوله استاندارد می‌تواند بین ۴ الی ۳۵ متر باشد که حداکثر این ارتفاع در سوله‌های ساخته شده در ایران ۱۲ متر است. لازم به ذکر است که میزان ارتفاع تاج سوله بستگی به میزان شیب دارد.

ارتفاع سوله با توجه به کاربرد سوله تعیین می‌گردد.

شیب استاندارد سوله:

شیب سوله تحت تاثیر اندازه و ابعاد سوله متغیر خواهد بود و حدود ۱۰ الی ۳۰ درصد است. مثلا در سوله‌ای دارای دهانه‌ای کوچک، میزان این شیب ۲۰ درصد خواهد بود و با افزایش ابعاد دهانه این درصد کاهش خواهد یافت مثلا ۱۵ درصد خواهد شد.

مناطقی که بارش برف در آنجا زیاد است شیب سوله نباید کمتر از ۱۵ درصد باشد.

ساخت سوله  با شیب زیاد بهتر است اما توجه کنید که باید تعادل و توازن بین بار باد و برف نیز حفظ شود زیرا افزایش شیب منجر به افزایش بار باد خواهد شد

دفترچه محاسبات سوله:

دفترچه محاسبات یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند در استاندارد سازی سوله دخیل باشد البته این دفترچه اگر توسط مراجع ذیصلاح مورد تائید قرار نگیرد ارزشی ندارد. همچنین دفترچه محاسبات سوله‌ای در تهران نمی‌تواند در مناطق دیگر برای ساخت سوله مورد استفاده قرار گیرد.

تهیه دفترچه محاسبات که مشخصات کلی سوله  مد نظر دارد به این صورت است که با توجه به موقعیت مکانی و ابعاد درخواستی متقاضی ساخت سوله، مهندس یا شرکت سوله سازی که متقاضی برای ساخت سوله به آنجا مراجعه کرده باید مشخصاتی فنی در خصوص سازه به متقاضی ارائه دهد.

 مشخصات فنی در دفترچه محاسبات سوله عبارتند از:

  • موقعیت مکانی اجرای سوله
  • ابعاد و اندازه سوله
  • نوع کاربری سوله
  • تعداد طبقات سوله
  • تعیین میزان مقاومت انواع بار شامل بار برف، باد و …
  • متریال مصرفی برای ساخت
  • و …

کلیه این اطلاعات در چندین برگه جمع آوری شده و به صورت یک دفترچه به متقاضی تحویل داده می‌شود. که در آن مشخصات یک سوله استاندارد که بر اساس کاربری مورد تقاضای شماست ارائه شده.

پس از دریافت دفترچه محاسبات سوله برای آگاهی از استاندارد بودن آن، باید آن را به سازمان نظام مهندسی ببرید تا کارشناسان مربوطه آن را بررسی نموده و شما را از استاندارد یا غیراستاندارد بودن آن آگاه سازند.

نکته‌ای که در خصوص تعیین میزان بار در این دفترچه وجود دارد این است که تعیین مقاومت بار یعنی مشخص نمودن میزان بار قابل تحمل توسط این سوله که این بار می‌تواند شامل بار باد، برف و … باشد. از آنجایی که میزان باد و برف و … در همه مناطق یکسان نیست در نتیجه در شهرها و مناطق مختلف جغرافیایی میزان بار تعیین شده در ساخت سوله متفاوت خواهد بود.

برای مثال میزان بار برف در تهران برای ساخت سوله ۱.۵ تعیین شده است یعنی بیشترین میزان بارش برف طی ۳۰ سال اخیر این مقدار بوده اما این میزان در شهرهایی با، بارش بیشتر برف بیشتر خواهد بود. در صورت ساخت سوله در دماوند که بارش برف بیشتری نسبت به تهران دارد بر اساس میزان بار برف در تهران، با نشست سوله مواجه خواهیم شد زیرا میزان بار وارد شده از طریق برف به سوله بیشتر از تهران است.

خریداری مصالح و مواد اولیه استاندارد:

ساخت یک سوله استاندارد با استفاده از مصالح درجه یک و باکیفیت امکان پذیر خواهد بود اما در برخی مواقع شاهد موضوعی ناخوشایند در این زمینه هستیم و آن استفاده از ورق‌های گازی تحت عنوان سوله دست دوم برای ساخت سوله است.

حال ورق گازی یا نورد چیست؟ شرکت‌های نفت و گاز برخی از لوله‌های دارای قطر بالا را پس از چندین سال استفاده از رده خارج می‌کند و به عنوان ضایعات فولاد به فروش می‌رسانند. برخی از خریداران به منظور کاهش هزینه‌های مصرفی و بستن قرارداد با هزینه پایین‌تر و در نتیجه جذب مشتری لوله‌های فوق را خریداری کرده و برش داده و آنها را به وسیله دستگاه نورد صاف می‌کنند و با قیمت پایین به فروش می‌رسانند.

بهترین و باکیفیت‌ترین ورق‌های فولادی جهت ساخت سوله استاندارد را می‌توان از شرکت فولاد مبارکه اصفهان تهیه نمود زیرا محصولات این شرکت دارای آلیاژ خوب و ضخامت استاندارد هستند یعنی ضخامت آنها همواره یکسان است و تغییر نمی‌کند.

نکته دیگری که در خرید محصولات برای ساخت سوله استاندارد حائز اهمیت است این مسئله است که مشخصات مصالح باید صحیح و درست باشد یعنی برای ساخت سوله بایستی بهترین آلیاژ برای ساخت سوله که ورق سیاه  ST37 است مورد استفاده قرار گیرد اما برخی از سوله سازان از نوع ST33 این ورق استفاده می‌کنند که مناسب سوله سازی نیست زیرا ارزان قیمت‌تر و نرم‌تر از نوع ST37 است.

اجزای مختلف سوله:

یک سوله استاندارد بایستی اجزای ذکر شده در زیر را در اسکلت فلزی خود دارا باشد.

  • فریم‌های ستون سقف سوله
  • بیس پلیت
  • وال پست
  • استرات
  • بابند کشی کامل سقف و ستون
  • تیرریزی سقف سازه یعنی همان سوله

توجه داشته باشید که اجرای کلیه اجزای ذکر شده در اسکلت فلزی سوله بایستی مطابق دفترچه محاسبات صورت گیرد در غیر این صورت سوله استاندارد نخواهد بود و این یعنی اینکه در استاندارد سازی سوله مهم ایجاد نیست مهم چگونگی ایجاد و اجرا است.

مشخصات یک سوله استاندارد که در تعیین قیمت دخیل هستند:

در تعیین قیمت یک سوله استاندارد عوامل زیر دخالت دارند:

  • وزن سوله که با قیمت رابطه مستقیم دارد یعنی با افزایش وزن شاهد افزایش قیمت خواهیم بود و بالعکس.
  • نوع کاربری سوله، قیمت را دستخوش تغییر می‌کند.
  • ابعاد مربوط به دهانه سوله
  • وجود جرثقیل در سوله یا عدم وجود آن
  • محل اجرا و احداث سوله که علاوه بر قیمت در میزان مقاومت سوله نیز تاثیرگذار است.
  • با افزایش کیفیت متریال مصرفی برای ساخت سوله، قیمت سوله نیز افزایش خواهد یافت.
  • وجود تجهیزاتی نظیر سیستم تهویه، روشنایی و گرمایشی باعث افزایش قیمت سوله می‌گردد.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها