آشنایی با حرفه تراشکاری

۱ دی ۱۴۰۰

مقدمه

ماشین تراش که یکی از اولین ماشین های صنعتی  قرن 17 و 18 میلادی می باشد. این دستگاه ابزار مهمی در هنگام انجام کار تراشکاری است. تراشکاری یکی از حرفه های فنی و هنری است که  از تراش برای برش فلزات مختلف استفاده می کنند. دستگاه تراش که امروزه وظیفه شکل دهی و تغییر شکل فلزات را با ماشین آلات مجهز دارد، توسط کامپیوتر کنترل می شود. البته دستگاه های سنتی و قدیمی هنوز در بازار هستند و مورد استفاده قرار می گیرند. هر کسی که با ماشین های جدید کار می کند باید با ماشین های تراش کلاسیک نیز آشنا باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با حرفه تراشکاری تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آگهی های فروش وسایل و تجهیزات صنعتی را در سایت شهرک های صنعتی ببینید.

آشنایی با تراشکاری

آشنایی با تراشکاری

تراشکاری در واقع یک حرفه فنی یا روشی برای برش فلزات است که برای شکل دادن و فرم دهی به فلزات و غیره از تراشه کاتر استفاده می کند. در این روش فلز یا جسمی را که می خواهیم تراش دهیم می چرخانیم و تیغه های نصب شده بر روی ماشین تراش حرکت کرده و  براده ها را از روی فلزات یا اجسام دیگر جدا می کند. در بیشتر موارد ابزار و دستگاه ثابت است و شی که قصد تراش آن داریم بر روی دستگاه تراش می چرخد. در تراشکاری سطح داخلی یا خارجی فلز یا غیر فلز را شیار می دهند یا براده برداری می کنند. در سال 1796 مردی به نام فرید توند ماشینی ساخت که به راحتی توانست انواع پیچ ها را روی محورها تراش دهد.

در واقع تراشکاری هنر شکل دادن به فلز است. امروزه دستگاه های کنترل شده و هدایت شونده کامپیوتری تولید و در بازار موجود است. البته امروزه از ماشین های دستی نیز در صنعت استفاده می شود که نیاز به کنترل مداوم اپراتور دارد و افرادی که با ماشین های جدید کار می کنند باید با ماشین های تراش کلاسیک نیز آشنا باشند. دستگاه تراش  اتومات در بازار عرضه شده است کهع رایج ترین آن CNC می باشد. در تراشکاری با توجه به شکل قطعه ای که قصد تراش آن داریم با توجه به سطح آن که صاف و مستقیم یا مخروطی و منحنی باشد از ابزار تراش مختلفی استفاده می کنیم.

در تراشکاری از دو حرکت استفاده می شود

  • چرخش و دوران قطعه تحت تراش
  • حرکت رو به جلو قطعه تحت تراش

ویژگی های کارگاه تراشکاری

ویژگی های کارگاه تراشکاری

برای راه اندازی کارگاه تراشکاری به ابزارهایی مانند تراش، فرز و دریل عمودی نیاز خواهید داشت. ضمن اینکه برای خرید این دستگاه حدود 90 میلیون تومان نیاز داریم تا بتوانیم کارگاه خود را راه اندازی کنیم. با گذشت زمان و افزایش سفارشات کار، نیاز به اضافه شدن دستگاه های زیادی به لیست خرید در کارگاه مانند: فرز، ماشین سنگ زن، انواع سوهان ها، و... داریم.

یکی از ویژگی های مهم یک کارگاه یا حرفه تراشکاری این است که افراد مختلفی بسته به نیاز و علایق خود استخدام می شوند و احتمالاً با روند تولید، این صنعت توسعه بیشتری پیدا می کند و می توانیم با ارائه خدمات، کار را بهبود بخشیده و راندمان کاری کارگاه را ارتقا دهیم. 

وسایل لازم حرفه تراشکاری

وسایل لازم حرفه تراشکاری

از ابزار و دستگاه های تراش مختلفی در تراشکاری استفاده می شود مثل: ماشین سری تراش، ماشین عمودی، ماشین مرغک دار، فرز، ماشین پیشانی، دریل ایستاده، انواع سوهان و مته، ماشین سنگ زن، میل تراش و غیره

انواع تراشکاری به وسیله دستگاه تراش

1 - روتراشی

از این نوع تراش برای تراش و فرم دهی سطح خارجی اجسام استفاده می شود به منظور کاهش قطر اجسام استوانه ای می باشد که در این نوع تراش قطعه به صورت دورانی با سرعت معین حرکت میکند. 

2 - کف تراشی

از این نوع تراش برای براده برداری از انتها یا کف قطعه استفاده می شود و طول قطعه کاهش می یابد که به آن پیشانی تراشی یا کف تراشی می گویند. قطعه در زمان براده برداری عمود بر محور دستگاه تراش حرکت می کند.

3 - پیچ تراشی

ایجاد شیار و برجستگی در شکل ها و زوایای معین به طرز مارپیچ در حول محوری استوانه ای یا مخروطی پیچ تراشی می گویند. حال اگر این تراش در سطح خارجی جسم باشد پیچ ایجاد می شود و اگر در سطح خارجی قطعه باشد مهره ایجاد می شود.

4 - مخروط تراشی

با دوران یک مثلث قائم الزاویه حول یکی از اضلاع خودش مخروط ایجاد می شود. با انحراف سوپرت فوقانی یا مرغک و خط کش راهنما در دستگاه تراش مخروط تراشی می کنند.

5 - شیارزنی و داخل تراشی 

برای شیار زنی از ابزار خاصی استفاده می شود که عرض آنها کم است برای اینکه این عرض ها را تغییر دهند رنده های تراشکاری را تیز می کنند میزان نفوذ ابزار در جسم را تراشکار بر اساس نیاز معین می کند. داخل تراشی نیز شامل: براده برداری، ایجاد دندانه، پرداخت کردن، افزایش دادن قطر و غیره در حفره ای که ایجاد کرده اند است. و از ابزار مخصوص داخل تراشی استفاده می کنند. مثلاً برای داخل تراشی به قطر 6/2 میلیمتری مته به این اندازه وجود ندارد و باید ابتدا سوراخی به اندازه 6 میلیمتر با مته ایجاد شود و با داخل تراشی به قطر 6/2 برسد.

وظایف و مهارت های حرفه تراشکاری

وظایف و مهارت های حرفه تراشکاری

کار هر ماشین تراش بسته به نوع تراشکاری که با آن کار می کند متفاوت است. به طور کلی، تراشکار  باید توانایی انجام وظایف زیر  را داشته باشد:

  •   تراشکار باید قادر به انجام کارهای فلزی باشد.
  •  تراشکار باید قادر به خواندن و کشیدن نقشه باشد.
  •  تراشکار باید قادر به اجرای جوش باشد.
  •   تراشکار باید بتواند قطعه ای تا 5 میلی متر برش دهد. 
  •  تراشکار باید بتواند روی قطعات پا بگذارد.
  •   تراشکار باید قادر به تعمیر و نگهداری ماشین تراش باشد. 

یک تراشکار درجه یک باید بتواند کارهای زیر را انجام دهد که عبارتند از:

  • یک تراشکار باید قادر به نقشه کشی پیشرفته باشد.
  •  تراشکار باید با ابزار کار آشنا باشد.
  •  تراشکار باید قادر به انجام کارهای دشوار باشند.
  • تراشکار باید بتواند تمام قطعات را تا 2 میلی متر برش دهد.
  •  کسانی که ترشکاری کار می کنند باید با برنامه نویسی دستگاه تراش آشنا باشند.
  • علاوه بر بحث کلی تراشکار درجه یک و دو، حرفه تراشکاری نیاز به علاقه و حوصله دارد که باید در وجود هر فردی ریشه دوانده باشد و برای موفقیت در این زمینه باید بتواند ایرادات کار را بپذیرد.

چه کسانی می توانند وارد حرفه تراشکاری شوند؟

چه کسانی می توانند وارد حرفه تراشکاری شوند؟

برای ورود به هر شغلی البته باید کمی با این شغل آشنا باشید و به آن علاقه مند باشید. وظیفه تراشکار این است که در رشته خود هوشیار باشد. کسانی که به دنبال تحقیق و دانش در زمینه های مختلف از جمله تراشکاری هستند، می توانند در هنرستان برای رشته های مختلف از جمله تراشکاری تحصیل کنند. توصیه می شود اگر به این حرفه علاقه خاصی دارید، یک روز را به یکی از کارگاه های تراشکاری و دیدن افراد در حال کار اختصاص دهید. برای مشاهده دقیق تر، می توانید دقایقی از متخصصان واجد شرایط بخواهید تا با تعدادی تجهیزات ساده و سبک در حضور آنها که مشغول کار هستند آشنا شوید.

شناخت حرفه تراشکاری شما را به فکر وا می دارد و به این فکر می کنید که هدف نهایی من پس از ورود به این حرفه چیست؟ آیا این شغل برای من مناسب است؟ آیا مهارت ها و توانایی های لازم برای این شغل را در خود می بینم؟ به طور کلی تمام این سوالات و پاسخ آنها به شما کمک می کند تا شغلی را برای آینده خود انتخاب کنید و یا باید مسیر دیگری را برای انتخاب شغل مناسب انتخاب کنید.

به طور کلی افراد با ویژگی های زیر  می توانند وارد حرفه تراشکاری شوند:

  • اگر فکر می کنید به کارهای فنی علاقه مند هستید. وارد این حرفه شوید
  • علاوه بر داشتن توانایی بدنی خوب کسانی که توانایی کار سخت و جابجایی اشیاء را دارند.
  • اگر به کار با فلزات علاقه خاصی دارید این کار را شروع کنید.
  • اگر فکر می کنید با ورود به این حرفه قادر به ایجاد ابزار در تولید خواهید بود. ورود به این منطقه توصیه می شود.

شغل تراشکاری را از کجا شروع کنیم؟

به عنوان یک آماتور قبل از شروع این کار، در مدرسه با کارفرمایان و کسانی که به اصطلاح خاک خورده کار شده اند مشورت کنید و  تجربیات آنها را بدست آورید. نمونه هایی از محصولات آن ها را نگاه کنید، آنها را لمس کنید و به ساختار هر قطعه دقت زیادی داشته باشید. از ماشین های بزرگ و کوچک تراش دیدن کنید و اتاق تولید را کشف کنید. اگر هیچ قسمتی برای مشاهده در کارگاه موجود نیست لطفاً از یک تکنسین بخواهید تا عکس یا ویدیویی از فرآیند پرداخت را در رایانه شما به شما نشان دهد. تراشکاری یک صنعت بین المللی است و دانستن آن در تمام دنیا یک هنر است.

درآمد حرفه تراشکاری چقدر است؟

هر فردی با موقعیت کارگر ساده، کارگر نیمه ماهر و کارگر ماهر می تواند وارد حرفه تراشکاری شده و با توجه به مهارت و توانایی خود در هر کارگاه یا کارخانه ای مشغول به کار شود. البته سطح حقوق هر فرد متفاوت خواهد بود. و با توجه به مهارت فرد است. ما نمی توانیم یک حقوق در این حرفه تعیین کنیم. ولی برای افراد ماهر و متبحر دارای درآمد خوبی است.

تراشکاران محصولات خود را چگونه به فروش می رسانند؟

تراشکاران محصولات خود را چگونه به فروش می رسانند

کار کردن بر روی یک قطعه فلزی و تبدیل آن به یک قطعه کارآمد یک پروسه طولانی و زمان بر است و قطعاً به دانش و تجربه بالایی در این زمینه نیاز است. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که نمی دانید چگونه پس از ساخت قطعات آنها را به فروش برسانید. شما را با روش های فروش آشنا می کنیم. یک راه این است که قطعات را به شکل عمده به افراد فعال در این حوزه بفروشید. روش دوم این است که با طراحی یک سایت اینترنتی تصاویر آن ها را به اضافه توضیحات و ویژگی های محصول اضافه کنید کاربرانی که وارد وب سایت شما می شوند. با مطالعه کامل ویژگی های آن اقدامات لازم جهت خرید را انجام دهند.

جمع بندی

هر شغلی مسئولیت های خاص خود را دارد. تراشکاری نیز از جمله مشاغلی است که مسئولیت پذیری در آن بسیار مهم است.در دنیای امروز متأسفانه همه ما قصد داریم شغلی را انتخاب نماییم که همگان آن را می‌ستایند و از آن در محافل و جامعه تعریف می‌کنند؛ ولی اگر ما بخواهیم با این‌گونه مسائل ذهن خود را درگیر کنیم جامعه ما پر می‌شود از مشاغلی که به‌نوعی جایگاه اجتماعی و اقتصادی بالایی برخوردار است.یک شهر به شغل های مختلف نیازمند است. علاوه بر این میزان توانمندی و استعدادهای افراد با یکدیگر برابر نیست. اگر چه شغل تراشکار از آن دسته از شغل‌های پر زحمت است؛ ولی تصور کنید اگر کسی نباشد که فلزات را صیقل دهد تا یک ابزار مناسب تولید کند‌، ما نمی توانیم بسیاری از کارهای بزرگ صنعتی را انجام دهیم و حتماً به مشکل بر می خوریم‌. بنابراین می توان به صراحت گفت که شغل تراشکاری از اهمیت بالایی برخوردار است و نبود آن چرخه صنعت را دچار اختلال بزرگی خواهد کرد. پس باید با توجه ویژه به این شغل به پرورش افرادی بپردازیم که از لحاظ فنی و اصول مرتبط با شغل های این چنینی بتوانند به تراشکاران نمونه تبدیل شوند. امیدواریم که در آینده نیز مانند امروز تراشکاران حرفه ای و کاربلد پرورش دهیم که بدون هیچ گونه مشکلی بتوانند به توسعه صنعت کشور کمک کنند. کشور ما یکی از صنعتی ترین کشورهای خاورمیانه است و در سال های اخیر توانسته به جایگاه مناسبی در این حیطه دست پیدا کند. امیدواریم همانطور که تا به امروز در زمینه تراشکاری پیشرفت کرده ایم در ادامه هم همین روند را پیش ببریم.

آگهی های مربوط به تجهیزات و خدمات صنعتی را در سایت شهرکهای صنعتی ببینید.

این مقاله چقدر مفید بود؟

۰.۰
۰نظر ثبت شده است

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها